Afrikkalainen (RD07 '94) päätti grillata akun eilen kun keli oli mitä parhain. Oireet alkoi sellaisella lievällä mädän kananmunan hajulla ja mätä lemu voimistui entistä enemmän joka liikennevaloissa kunnes pääsin himaan. Rikkihappo lirisi asfaltille ja höyry nousi satulan alta! Akku irti vähän kiireellä ettei pala koko pyörä, sitten tutkimaan asiaa.
Tutkittua ja havaittua: kaikki polttimot täysin ehjiä, pyörä kävi nätisti loppuun saakka, kiehuva akku ei saanut mopoa enää uudestaan käyntiin. Sähköjärjestelmässä ei näkyviä vaurioita muualla kuin laturilta tulevassa johtonipun liittimessä: LIITIN. Näyttää siltä että kalliit osat kuten cdi boxi ja "ajotietokone" on ehjät. Regulaattori on mitattu haynesin oppaassa olevien ohjeiden mukaan ja kaikki arvot on haynesin ilmoittamien rajojen sisäpuolella. Regulaattorin pitäisi siis olla ehjä tai vika ilmenee vasta lämmetessä. Laturin käämien välinen resistanssi on 1.1ohm kaikkien karvojen välissä -> ok?
Joko akku kuoli sisäisen oikarin muodossa (mitä en usko) tai sitten pyörä latasi ylijännitteellä? Latausta en pääse testaamaan ennenkuin huomenna kun ostan uuden akun ja korjaan liittimet. Kysymys kuuluu: voiko yhden "vaiheen" huono kosketus (ks. kuva yllä) aiheuttaa sen että latausjännite nousee yli sallitun vaikka regu olis ehjä? Minä kun en vaihtosähkötekniikkaa niin tarkkaan tunne... Entä onko noilla laturin ja regulaattorin keltaisten piuhojen järjestyksellä mitään merkitystä?
Uudella akulla ja uusilla liittimillä latausjännitteen mittaus selvittää taas paljon lisää, päivitän tilannetta kunhan saan mittaukset tehtyä. Mistähän löytäs sievän jännitemittarin mopoon vastaisuuden varalle ettei pala koko saata**n häkkyrä kuten nyt meinas käydä! (ohut muovi akun ja muovisen polttoainesuotimen välissä)
KTM
Kysymys kuuluu: voiko yhden "vaiheen" huono kosketus (ks. kuva yllä) aiheuttaa sen että latausjännite nousee yli sallitun vaikka regu olis ehjä? Minä kun en vaihtosähkötekniikkaa niin tarkkaan tunne.
Vastaus: Voi, ja nouseekin johonkin 18-30 volttiin riippuen laturin käämeistä/säätimestä.
Jos yksi vaihe on poissa pelistä, niin akku kiehuu varmasti.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa...
Liittyi: Elo. 25 2003,16:24
Akku sinällään ei tietääkseni syty palamaan, jos kyseessä on tavallinen hapollinen akku. Se rupee kiehuun ja vuotamaan tai voi vaikka räjähtää paineesta jos kaasut ei pääse poistumaan akun sisältä.
Se ylilataaminen voi helposti johtua juuri tuollaisesta liittimestä, se hapettuu tai menee hiekkaa tai jotain roskaa+vettä, kontakti heikkenee ja rupeaa mahdollisesti kipinöimään josta surauksena tuollainen palaneen näköinen liitin.
Johdot täytyy olla just eikä melkeen kunnossa tuolla ohjaus puolellakin, saattaa olla seurauksena myös alijännite.
Jos yhtään arveluttaa vian löytyminen niin kannattaa ottaa varman päälle ja turvautua ammattilaisiin, lisävikojen korjaaminen esim. laturi tai palaneet johtosarjat on melko kallista kokeilemista.![]()
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Todennäköisesti vian alkusyy on se liitin, jos kerta mittausten mukaan kaikki on ok. Yksinkertaisesti laturi "yritti" ladata, mutta onnistumatta, jolloin lataussäädin ei "toiminut" oikein.
No tämä tukee teoriaa että regu voisi olla vielä ehjä. Noista laturin kolmesta karvasta kun näyttää yksi olevan selkeästi muita sulaneempi -> huonompi kosketus.(KaitsuR @ Touko. 22 2005,21:18) kirjoitti
Puhdas regulaattorivika näyttäisi netistä luettujen kokemuksien perusteella lopettavan lataamisen RD07 93 -> malleissa kun vanhemmissa RD04 vehkeissä taas menee ylijännitteelle ja sytytyksenohjausboxit on vaarassa vaurioitua. Pitää toivoa ettei muuta vahinkoa ole tullut kuin kärvähtänyt liitin...
KTM
Juu, tuntuu olevan twinien heikkolenkki tuo lataussysteemi. Itselläni teki rd 04 *samat temput viime kesänä ja kaiken tutkimisen jälkeen vika vissiin oli vaan akussa... Uudella akulla kaikki pelaa hienosti ja latausjännite pysyy n. 14-15 V. Paikallisessa Hondan liikkeessä kun kyselin, onko tuo lataussäätimen kyrvähtäminen tyyppivika niin sieltä ainakaan ei tunnustettu olevan. Urbaani huhu taas kertoo jotain muuta...![]()
Kymysys:
Löytyykö tollasia... siis juuri just tarkkaan tollasia... liittimiä jostain. Mulla on eri mallia oleva Honta, jonka laturin liitin ei ole ihan noin pahan näköinen, mutta ei mitenkään uuden näköinenkään.
Eli sattuuko joku tietämään onko tuo standardiliitin vai Hondan oma. Jos tulisi tarve tai halu vaihtaa, niin olisi ihan kiva laittaa omalle paikalleen liitintelineeseen (siinä on sellanen reikä, johon toi ja se vastakappale sopii).
Jos noita liittimiä löytyisi jostain, niin voisi ensi talvena tehdä ajan kuluksi vaikka sähköremontin. Ei ole ameriikan temppu sinänsä, liittimien vaihto.
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
No niin!!!![]()
Kävinpäs ihan mielenkiinnosta katsastamassa omasta moposta latausjännitteen ja tuon kys. liittimen , kun tuli kehuttua ongelman korjaannuttua akun vaihdolla... *Liitin oli sulanut kiinni johtuen yhden keltaisen laturilta tulevan johdon lämpenemisestä. Avasin liittimen väkisin ja putsasin kosketuspinnat, naaraspuoliset liittimet vaihdoin kylmästi eristettyihin abikoihin, toimii mutta johtojen järjestys voipi vaihtua jos ei ole tarkkana. Latausjännite on tyhjäkäynnillä n. 14V mutta kun kierroksia koneessa on n 4000-6000 *tulee säätimeltä rapiat 16 V. Akku kiehuu ja porisee... Täytyy huomenna ottaa kissa pöydälle ja mittata Hayensin manuaalin mukaisesti säädin. *Palaillaan. *![]()
Ostin uuden akun ja testasin latauksen. Latauksen säädin siellä lopulta rikki oli. Kylmänä latas ok mutta kun säädin lämpeni meni lataus ylijännitteelle (15,9v / 5000rpm). Uusi säädin stormilta ja lataa 14,4v / 5000rpm. Laturin liitin oli kaput, vedin noi laturin vaihtovirtajohdot abikoilla kiinni. Grimppasin abikot huolella ja laitoin kutistesukan vedonpoistoksi. Kutistesukan päälle vielä kierros kangasteippiä jos kuumuus sattuu sulattamaan kutistemateriaalia niin ei mene oikariin. En kuitenkaan teipannut liittimiä yhteen nippuun lämpenemisen takia vaan jätin erilleen. Jospa jäähtyisivät vähän paremmin...
Ajovalosta olikin palanut lyhyen lanka, se taisi jäädä ainoaksi vaurioksi akun ja säätäjän lisäksi. Pyörä käy nätisti ja cdi boxi tikittää tasaisesti, hälyt toimii ja ajotietokone. Onni onnettomuudessa, pitää miettiä vakavasti sitä jännitemittarin asentamista, rundi ja kiekkamittarin alla olisi ihan ok paikka vaikkapa sellaiselle autometerin standardikokoiselle pyöreälle mittarille.
mara500: sulla on varmaan säädin kanssa paska, on noi oireet aikalailla samat! Kannattaa varmaan vaihtaa säädin ennenkuin uusi akku tuhoutuu (ja pahimmassa tapauksessa sytkäboxi). Noista laturin vaihtovirtajohdoista sen verran että mä en järjestyksestä lukua pitänyt. Sama väri kolmessa johdossa tarkoittanee että ihan sama mihin kytketVaihtovirrassa napaisuus vaihtuu joka tapauksessa, jännitteensäädin hakkaa siitä tasajännitettä ja niitä toisen puolen piuhoja ei saa keskenään ristiin laittaa!! Kun teet abikoliitoksen niin varmista kunnon kosketus, itse vedin oikein grimppipihdeillä noi liittimet kiinni. Toi on näköjään kuuma paikka tässä pyörässä, alimitoitetut johdot ja liitin lisää vielä vastusta -> lämpenee.
KTM
Akku voi syttyä myös palamaan. Itselläni kävi näin auton akun kanssa, auto oli seissyt ajon jälkeen tunnin pari, kun savu tunki konepellin alta. Otin sammutushuovan, avasin pellin, ja akku oli liekeissä. Mitään muuta ei ko. kerralla rikkoitunut, kuin akku ja molemmat kaapelit.(Sepi @ Touko. 22 2005,21:27) kirjoitti
Ilman lapsia ei ole huomista.
Noin pikaseen vilastuna hyvin samankaltaisia löytyy m. Motonetistä ns. vakioliittiminä eikä liene suuri temppu vaikka vaihtaa molempia puolia samalla - sikäli mikäli sen vakioliittimen saa alkup. tavoin paikoilleen(Säätömies @ Touko. 23 2005,20:01) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Juupa juu. Sieltähän se mörökölli löytyi lataussäätimestä! Pitää hiukan katsastaa mistä hakee uuden, kun paikallinen hondakauppias haluaisi melkein 300e alkuperäisestä ja vajaa 200e tarvikehilppeestä! Noh, tietääpähän että harrastaa jotain kun tuntuu olevan aina vanha tonni selällään kun jotain joutuu laittelemaan...![]()
Kannattaa katsoa josko Stormilta löytyis! Itse kans kyselin pikkuCeeBRaan ku säädin hajos, ja tulos oli: orggis 254€, Joku tarvike Sulan Sepolta 174€ ja Stormilta tingattuna 90€!!!(mara500 @ Touko. 25 2005,16:36) kirjoitti
Niin semmosta vielä, että millä perusteella akku kiehuu, jos yksi laturin vaiheista on pois pelistä? Ainakin joissakin Suzukeissa kolmas vaihe kytkeytyy mukaan vasta kun ajovalot laittaa päälle, eikä niissä kai ominaisuuksiin silti kuulu akun keittäminen![]()
Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.
"Ei sun kannata
ei kai kannata
pitää päällä vilkkua
jos oot jo ojassa"
Stormilta RD07 säädin tingitty hinta 85e. Ei toi vanhempi eroa juuri muutoin ulkoisesti kuin moninapaliittiminen osalta. Jätä hondamiehelle suosiolla se 300e osa, sehän on alkuperäinen eli yhtä **ska!(mara500 @ Touko. 25 2005,16:36) kirjoitti
![]()
KTM
Mulla oli kans RD04 tuota samaa vikaa. Tosin se oli kerran se kolmenapaisen liittimen yksi vaihe hapettunu ja sen seurauksena se latasi sieltä säätimeltä jotain 11v luokkaa eikä vaikuttanu juurikaan vaikka kuin laitto kaasua niin sieltä ei latausta tullut. No kun sen puhdisti niin jo alkoi taas pelaan.
Myöhemmin sitten kun tuo säädin lojahti niin mää tein väliaikasen ratkasun siihen niin että otin siittä sen yhden johdon irti ja hops. Niillä keinoin sai sen kesän lopun ajeltua. Talvella sitten piti uusi tilata maailmalta hintaan 130€ ja on Hondan alkuperäinen.
Stormilta kyllä löytyy siihen sopiva siihen RD04 malliin. Ei kannata maksaa alkuperäsestä.