Viikon verran tuli katsastettua Ahvenanmaata kypärän sisältä (ja veneestä).
Ahvenanmaan päätiet ovat lähes suoraa asfalttia eikä ne sellaisenaan tarjoa haastetta kuin nopeusennätyksiä hakevalle. Pienemmiltä teiltä sensijaan löytyy mukavaa pikku syheröä jossa on todella maukasta kurvailla.
Teiden kunto on loistava, asfaltti on tasaista eikä mutkaan ajettaessa tarvitse miettiä millaisia pomppuja mutkassa on (niitä ei ole). Miinuksen pikkuteille antaa (joillakin) pätkillä olevat sora osuudet, joiden alkaminen on kylläkin merkitty muuvaara merkillä.
Mikäli Ahvenanmaalle menee Kustavin kautta saaristo lautoilla on ensimmäinen upea etappi Brändössä. Åvan lauttasatamasta Torsholman satamaan. Pätkällä saa mukavasti tuntumaa nopeisiin pitkiin kaarteisiin ja löytyypä seasta muutama tiukempikin kurva. Tämän pätkän jälkeen sanoin tyttöystävälleni tarvitsevani uuden kypärän koska hymyni ei mahdu vanhan sisään.
Kun edellisestä oli palattu maanpinnalle oli edessä Vårdö. Hummelvikin satamasta tietä 690 Vårdön kirkolle josta jatketaan tietä 680 Simskälan lossille. Pätkää tuli ajettua päivittäin koska mökkimme oli Simskälassa, viikossa reitistä tuli tuttu ja todella nopea.![]()
Manner-Ahvenanmaan pätkistä Reitti Geta Finby on myös upea. Lähtö Getasta tietä no. 4 Kroklundiin josta käännytään kantatielle 50, ajetaan Kvarnbohon josta jatketaan kantatietä 570 Björbyn kautta Finbyhyn. Reitti on lähes 50 km pitkä ja antoi todellista tyydytystä ajo haluille. Pätkällä myös viimeistään tajuaa miksi näitä mutkateitä käydään kurvailemassa. Reitillä oli muutama hiekka osuus jotka toisaalta ärsytti mutta antoi myös mahdollisuuden hieman hengähtää. Näitä osuuksia oltiin kuitenkin jo päälystämässä joten ehkä ensi kesänä ei enään tarvitse hiekantakia jarrutella.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin tiestö on todella hyvää, asfaltti on punertavaa ja aluksi se näyttää tumman visiirin läpi hiekkaiselta mutta siihen tottuu nopeasti. Nopeus rajoitukset ovat pääasiassa 70 km/h, tiheämmin asutullla pätkällä on 30 tai 50 km/h ja isoimmilla teillä 90 km/h. Saaristossa ajettaessa myös siltoja riittää, näissä paikoissa kannattaa varoa tuulenpuuskia.
Maakunnassta löytyy huhujen mukaan ainoataan kolme (3) poliisiautoa joten nopeudet voi huoletta sovittaa taidoilleen sopiviksi.
Ahvenanmaa on jo sellaisenaan Manner-Suomalaiselle kokemus mutta prätkäilijälle lähes unelmaa. Mielestäni tästä kannattaa maksaa ja tämä kannattaa kokea.*
![]()
Saaristolenkkiä ajettaessa huikein tie löytyy Brändöstä ahvenanmaan puolelta ennen Kustavia. Mahtavia mutkia ja merivettä molemmilla puolilla heti tien vieressä. Suosittelen.
Javisst. Hauskoja ja hyväkuntoisia teitä Affenanmaalla on, mutta juuri kun pääsee ajamisen makuun, tulee ranta vastaan. Kauriita muuten kannattaa katsella ainakin pääsaaren teiden varsilla sillä silmällä. Vaikka pienikokoisia hirvielukoita ovatkin, niin satasen vauhdissa saattaa lähikontakti kirpaista.
Jos Oolantiin ajelee niitä pikkulauttoja käyttäen (mikä on ehdottomasti suositeltavaa), kannattaa yöpyä jollain saarella matkan varrella. Silloin lauttamaksu on huomattavasti halvempi kuin jos posottaa suoraan pääsaarelle.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Paljonko maksoi pyörä (ja ilmeisesti 2 henkilöä) Kustavista mannerAffenanmaalle asti? Varasitko paikkoja etukäteen?
Jos vaikka ens kesänä...![]()
Heinäkuussa 2003 mopo ja 2 henkilöä lautalla Kustavin Vuosnaisista Brändön Åvaan maksoi 7 euroa. Ja loppumatka pääsaarelle samaan hintaan, koska yövyimme Lappon saarella. Jos olisimme menneet samana päivänä koko matkan päätesatamasta toiseen, olisi hinta ollut 35 euroa! Takaisin tulimme eteläistä reittiä siten, että pääsaarilta siirryimme Föglön saarelle 4 euron hintaan, jossa taas yövyimme, ja loppumatka jälleen samalla lipulla.(JyXX @ Marras. 01 2003,20:17) kirjoitti
Emme varanneet menomatkalla paikkoja, taitavat mp:t mahtua yleensä hyvin kyytiin. Ei paikan varaaminen kaikkein ruuhkaisimpaan aikaan kuitenkaan liene haitaksi. Paluumatkalla Överö-Korppoo varasimme paikan puhelimitse (lauttojen puhelinnumerot löytyvät satamista) ja samalla varmistimme, että lautta poikkeaa Överössä, koska tulimme reitin varrelta kyytiin. Tosin olihan noita muitakin tulijoita.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Kustavista pääsaarelle maksoi 7 eskoa, olisi pitänyt maksaa 35, mutta ei peritty. Yövyttiin näet vasta Maarianhaminassa. Takaisin tullessa perittiin ensin 9 euroa ja viimeisellä välillä ennen Kustavia loput 26. Menomatkan hinta oli kaiketi "sisäänvetohinta" tai sitten tapahtui kerrankin meikäläisen eduksi lauttamiehellä "skäbä".(JyXX @ Marras. 01 2003,20:17) kirjoitti
Parisataa kilsaa tuli runnottua saarella. Shortsit ja T-paitakelit, Polvet paloivat...
Degersandissa mukava uimaranta, suosittelen. Maarianhaminassa 0,6l tuoppi todella kylmää päärynäsiideriä 5e...Menen uusiksi, mutta hotellin varaan kyllä seuraavalla kerralla etukäteen.
Lauttayhtiössä puhuvat suomea, ja pyöräpaikkaa kannattaa kysellä, reitityksen takia. Osa jäi rannalle. Yleensä mopottimet kyllä mahtuu, mutta silloin kun olin, niin mopottimia oli parikymmentäkin kyydissä.
...while I'm working, 'am working on the road...
Kesällä ja etenkin viikonloppusin kannattaa varaa paikat lauttoihin, muuten voi jäädä rannalle vaikka prätkällä olisikin liikkeellä. Täältä voi kattoo lisää lautoista: www.alandstrafiken.aland.fi
Don´t brake until you see god then brake like hell
Kökarissa tiet ovat vähissä, mutta saaren kauneus on
US-KO-MA-TON ! Eli eteläistä reittiä matkustaessa kannattaa
yksi yö viettää täällä.
Jos matkustat Rengastietä kohti saaristoa kesällä perjantaina
tai mantereelle sunnuntaina niin VARO lauttajonoja...helposti ulottuvat useammankin kilometrin päähän lauttarannasta.
Mäennyppylän takana alkava autojono tulee melko yllättäen
silmille...![]()
RFM ( = Rip that Fucking Manual)
Kolmisen vuotta sitten tuli vetästyä Kustavi - Brändö - Iso saari (en muista paikkaa). Brädössä oltiin yötä jolloin lauttamaksut halpeni tuntuvasti. Ekeröstä mentiin Ruotsin puolelle (n. 100 km Tukholmasta pohjoseen) ja sieltä Tanskan läpi Saksaan jne. Toi reitti on muuten kukkarolle todella sopiva eurooppaan mentäessä jos ei ole kiire. Muutenhan Ruotsin läpi ajamisessa ei ole mitään järkeä (E4 tappavan tylsä) Ahvenanmaan punainen hiekka näkyi muuten vielä parin viikon jälkeen pyörässä, oli aika tarttuvaa sorttia.![]()
Arlen who?
Neljä päivää tuli Ålannissa vihdyttyä työreissulla. Tiet hyviä mutta loppuu lyhyeen niimpä kannatta varata kalastus välineet mukaan. Niin ei käy aika pitkäksiSiitä huolimatta suosittelen paikkaa kaikille on kaunista ja kalojakin voi saada (ehkä).
<p>Suzuki GSXR 600 -07 Raaseri</p>
Sattuipas sopivasti nämä jutut silmään. Just eilen tuli ohjelma Ahvenanmaalta ja herätti viime kesän päätöksen. Silloin oltiin Kustavissa kotilolla ja päätettiin seuraavalla kerralla mennä lautoilla pitemmälle. Nythän se on varma että mennään ihan Oolantiin asti ja![]()
kottero saa pölyttyä rauhassa!
Monta kertaa on tullut laivan kannelta katseltua, että tuossahan se Ahvenanmaa olis. Mutta sattumoisin meneillään on ollut juuri kovan luokanmeininki, niin vierailu ei oo ollut mahdollista.
Nyt on mökki varattu heinäkuun puoliväliin ja Ahvenanmaan valloitusalkaa. Varmasti pirun hienoja maisemia ja hyväkuntoisia teitä.
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9