Tässä jo hyvissä ajoin tutkailen pyörävaihtoehtoja ensi syksynä tapahtuvaan vaihtoon, yksi vaihtoehdoista ajatuksissa olisi kawan 12r.
Mieleeni tuli vaan että onko kaikki 12r-kuskit 2 metrisiä ja yli 100 kiloisia korstoja vai löytyykö orgin mäyräkoirailijoista pienempiäkin tyyppejä? Mietiskelin vaan että mitenköhän kankea peli tuo iso kawa on tällaiselle 170cm/65kg hukkapätkälle.
Koeajollahan tuo selviää sitten kesällä mutta ajattelin hieman tehdä taustatutkimusta ensin![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jokainenhan tietää itse millaisen pyörän haluaa mutta kyllä tuo 12r on sen verran korkea että saat kunnolla varvistaa että yltäät maahan -> parkkipaikka siirtely on hankalaa/ alamäessä liikennevaloissa on tukalaa tai jos sattuu olemaan liukas suojatie alla.
Tuohon tietenkin lisätään vielä se että pyörä ei ole keijukainen.
Toki pyörää saa varmasti laskettua ja kaikki selviää KOKEILEMALLA![]()
Eipä varmaan täällä kukaan voi sanoa varmuudella sopiiko pyörä sinun mittoihin.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Eikös tuo ole aika helppo madaltaa kun takana on ne 'koiranluut'. Ja lienee noita aika paljon madallettukin, jotta on helpompi kiihdytellä.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Nojoo, korkeus on suhteellista. Esim kaverin Busa on matalampi selkeästi istuinkorkeudeltaan kuin mun 600cc Thundercat - omassa saan varvistaa jo nyt ja kaverin fillarissa yltää kantapäätkin maahan(Nightwolf78 @ Helmi. 19 2005,14:04) kirjoitti
Myöskin esim Busassa tuo painopiste on selkeästi matalammalla kuin thundercatissa joten sen pystyssä piteleminenkin on helpompaa - 12r:stä mulla ei ole vielä kokemuksia...
Jeps, taitaa painaa 50 kg enemmän kuin mun nykyinen.kirjoitti
Kuten ekassa viestissä sanoin niin kaikki selviää vasta kokeilemalla, kyllä mä tuon tiedänkirjoitti
Ajattelin vaan kysellä porukalta kokemuksia kun noihin koeajokeleihin on vielä hieman aikaa ja jotenkin "hyödyksi" voi koittaa käyttää tätä hukka-aikaa
![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
ite olen persjalakanen, selekä on suht pitkä, käet lyhyet ja paksut. senkin takia meinasin koirienluita asentaa omaan 12ärrääni, kyytiinmenemiset ja tulemiset olisivat vähemmän akrobaattisia suorituksia.
vakiona koiranluiden pituudet ova A-mallisissa tusinoissa 183 mm ja teetän 190 mm pitkät, joilla persiö pitäisi laskeutuman pari-kolme senttiä, joka riittänee tässä tapuksessa.
oma kokonaispituus aamusella vain 175 senttiä. jalat ovat varmaan kuuluneet 150 senttiselle alunperin.
12r on siitäkin mukawa saki, että istuma-asento ja kabiini ovat tilavat.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
juu itte jus kyseisissä mitoissa ja munkin edelline oli myös n:50kg kevyempi(zx-6r) joten 12r on aluksi tosi kankea ja raskas ajettava mutta, rupeaa istumaan lapasiin kun saa kilometrejä taakse.
Minulla kyllä yltää jalat maahan paikallaan mutta siirtely on työlästä,vähän pitemmät jalat kyllä helpottaisivat.
jos haet reissupyörää yksinajeluille 12r on oikea valinta mielestäni.
kate suojaa matalampaa kuljettajaa todella hyvin istumaasento ja penkki hyvät ei paikat puudu vaikka ajaa tankillisen yhteen kyytiin.
Kyytiläiselle takajalkatapit ovat pyörän muihin tiloihin nähden melko korkealla mutta,tilat muuten hyvät(morsmaikun mielipide).
Moottori sairaan mahtava!! tehoa ja vääntöä mukavasti alkaen 6000r/min.
No joo Jassu,näin lyhyenläntä kun olen itsekkin niin noi 'vaivat' mitkä tässä topicissa tulee 12r osalle......(tuikka @ Helmi. 20 2005,14:19) kirjoitti
Niitä EI tule busassa.....
Kannattaa testata!!Suosittelen.![]()
No siis haen sporttista reissupyörää kahdelle hengelle, pyörä kun on meille se ainoa kulkuväline kesäisin ja emännän kanssa tulee matkaa taitettua.(tuikka @ Helmi. 20 2005,14:19) kirjoitti
Jos Yamaha valmistaisi vielä Thunderacea niin valinta olisi selkeä, mutta kun ei niin pitää etsiä muualta. Olen katsellut Bmw:n uutta sporttia (k 1200s) ja sitten 12r:ää - toki molemmat menen koeajamaan ensi kesänäVoihan se olla että noi molemmat on mulle liian isoja ja etsin sitten jonkun pienemmän kikottimen meitin talouteen.
Pystyykö kyytiläinen kuitenkin mukavasti tuossa matkustamaan ? Emäntä on 165 cm pätkä ettei hongankolistaja ole hänkään...kirjoitti
Nojoo, busaakaan en ole unohtanut. Mutta kuitenkin mun mielestä pyörän pitää osua omaan silmään eli ulkonäölläkin on merkityksensä, busan keulaa rumempaa kyhäelmää sitten saakin etsiä(Agostini @ Helmi. 20 2005,14:24) kirjoitti
![]()
Pyörätön motoristi...
Silti kannattaa koklata....todellakin...ajo-ominaisuuksien takia.
Olkoon nenä miten ruma mielestäsi... *![]()
et sitä nenää ajaessa paljoakaan tutkiskele....
Juuh, kaipa mä voisin vongata ensi kesänä joksikin päiväksi Xanthicilta bussin kokeiluun...(Agostini @ Helmi. 20 2005,21:05) kirjoitti
En niin mutta ei sekään kivaa oo jos parkissa olevaa kikotintaan saa hävetä ;)kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Bemarin K1200S:ssään saa valinnaisvarusteena matalamman istuimen ilman lisähintaa. Matalammalla satulalla istuinkorkeus on 79cm, kun se normaalisti on 82cm. Lisäksi satula on etuosasta kapea, joten luulisi, että jalat ylettyy hyvin maahan. Pyörässä on painopiste alhaalla, joten voisi olla hyvä vaihtoehto. Ja oishan se reteetä nappia painamalla säätää jousitusta, kun otat emännän kyytiin.![]()
Dixi et animam levavi
Tarkoitatko siis lähinnä etulokasuojaa? Senhän voi vaihtaa tai modifioida. Keulan kate nimittäin on suorastaan kuvankaunis. Aika lähellä MV Agustan ideoita. Otapa lisää vaihtoehtoja mietittäväksi vaikka tuolta Enklannin ja Italian suunnalta. Ei tuu aika pitkäks funtsiessa(Jassu @ Helmi. 20 2005,21:09) kirjoitti
Itellä on yhtäaikaa mietinnän alla 999/S/R ja sen vanhemmat konstruktiot. (liikaa hintaa?) Samoin pitäis päättää, hommaako vanhan -00 kasikoneisen Jaggen vai -98 turbotun Maseratin vai minkä...(halvempia kuin tuo 999..) No eri asioita. Tai sitten vene.. HMMMM.. Tai ei mitään..
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Jeps, kävin tuota koeistumassa messuilla ja oikein mukavalta näytti kaikinosin - ainoastaan tuo hinta hieman sylettää... 21400+900(kaksiväri)+1700e(jousitus) että näin, vaatimattomat 24000e...(ek@ @ Helmi. 20 2005,21:27) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
En vaan sitä etupäätä kokonaisuudessaan, lamppuvirityksiä jne...(Italowestern @ Helmi. 20 2005,21:28) kirjoitti
Trumppiakin ihmettelin messuilla mutta se speed fouri vai mikä nyt olikaan vaikutti kovin nuhaiselta ollakseen kiloinen. Italian suunnalta kaikkea muuta voi katella mutta Ducatit unohdan, se ducatin koliseva ääni on niin hirveän kuuloinen että huhhuhkirjoitti
![]()
Pyörätön motoristi...
Bemarihan on tasan saman hintainen kuin 12r. Kawasian ohjehinnaston mukaan 12r:n ovh on samaiset 21.400 €. Ja eiköhän siihen Kawaankin vähän viritysosia tarvita.(Jassu @ Helmi. 20 2005,21:29) kirjoitti
kylläpäs täällä kovasti jokainen tyrkyttää omaa merkkiään...hirvee hätä jos joku ostaakin kawankyllähän toi 12:nen on varmaan aivan omaa luokkaansa verrattuna johon bemuun tai italoviritykseen
![]()
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
musabusa on meikäläiselle liian ahdas ja liian rumanrumio. joskus kokeillu. ja jää zx12r kawalle kaikilla vaihteilla kiihdytettäessä yli 5000 rpm:n. alle viien tonnin tosin on vääntävämpi se bussi.
jos siinä olisi edes tusinan ulkonäköä ja väljempi istuma-asento, niin mikä ettei voisi ajatella, tai no, olen tyytyvänen toiseen japanilaismerkkiin, tekee laivoja, junia, tunneliporakoneita, avaruusraketteja, satelliitteja, lentokoneita, lentsikoiden osia, siltoja, maansiirtokoneita ym. ja ylijäävistä osista moottoripyöriä.
muuten, maitotehtaanrobottejakin tekee kawasaki. riihimäellä tjskn oli moinen, kerran uutisissa näin, maitoa purkitettiin kawasakilla.
huisaa.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Äläkä unohda Kawasaki nimistä kaupunkia japaninmaasta(kawabata @ Helmi. 21 2005,04:35) kirjoitti
![]()
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Totta turiset, mutta kawan eduksi lasketaan tällä hetkellä tilanne että niitä saa käytettynäkin. Mitään ikivanhaa rassia en oo suunnittelemassa, 1-2 v vanhaa ehkä max jos en uuteen sorru(Wasserschwein @ Helmi. 20 2005,23:19) kirjoitti
Pari vuotta vanhassa ei tarvis käytellä pyörää merkkikorjaamolla takuun raukeamisen pelossa...
Vakiona ei pyörää voi ajella, vähintään siihen pitää slipari lykätä ja varmaan säätöaskia kaivataan sen jälkeen ruiskullekin...
Mulla taitaa ongelma olla juuri toisinpäin, eli toisessa tilat saattavat olla tälläiselle kääpiölle liian väljät(kawabata @ Helmi. 21 2005,04:35) kirjoitti
Niinpä, toisaalta kaipa siihen helvetin rumaan keulaankin tottuis ajan kanssakirjoitti
![]()
Pyörätön motoristi...
Kuten jo edellä on tullut ilmi, busa sopii mainiosti kaksinmatkailuun alhaalta vääntävän koneen ja matalan painopisteen ansiosta; huipputehoja tai -nopeuksia taas kokolailla harvoin tarvitaan tämän luokan mopoissa. Omat mittani ovat 176 cm / 70 kg ja bussi istuu hyvin käteen, vaimoke 165 cm ja hyvin tuokin on jaksanut 700-800 km päiväetappeja takana istuskella. 12r:n hytti lienee monien täälläkin käytyjen sotien perusteella tilavampi ja siten isommalle kuskille (ehkä) mieleisempi.(Jassu @ Helmi. 20 2005,20:28) kirjoitti
Ulkonäkö taas on puhdas makuasia (näemmä jotkut tykkäävät kirveelläveistetystä avaruusoliostakin), mutta jos mopo on kesäkauden ainoa kulkuväline, kannattaa miettiä millainen painoarvo on käytettävyydellä vs. ulkonäöllä. Ja ainahan voi modata jos tehdas on omasta mielestä jättänyt jotain kesken... *
Siitäkin voi tehdä monenlaisia johtopäätöksiä että jotain mallia löytyy paljon käytettyjen myyntirivistöistä. Lisäksi jos mopoon "pitää" vaihtaa putki, Suitsan oma boksi on säädettävä eikä putkimodin vuoksi PC ole tarpeen --> säästöä. Kuten polttoaineenkulutuksestakin: litran - puolitoista vähemmän kuluttava tekee kesässä mukavan potin. Mun viimekesän 20 tkm ajoilla litran ero tekee TYNNYRILLISEN bensaa! **(no meneehän ne säästöt kuitenkin johonkin muuhun *
)
Summarum: koeaja vaihtoehdot kunnolla 2-PÄÄLLÄ (viikonloppureissu esim) jos siten mopoa eniten tulee käytettyä, silleen Se Oikea löytyy... *![]()
-Artsi-
100 m/s Club Member
Varmasti 12R:ää parempia kyydityspyöriä löytyy, luemma/kuulemma esim. Busa. Oma naiseni (<160cm) ei ainakaan kehu takapenkkiä kovin mukavaksi. Jalkatapit ovat korkealla ja kyydissä pysyminen ei ole ihan itsestään selvyys. Jos on tarkoitus kaksi päällä reissata niin varmasti uusi bemu olisi hyvä valinta.(Jassu @ Helmi. 20 2005,20:28) kirjoitti
Mitä tulee yksin ajeluun, 12R on ainakin mulle se tasan oikea pyörä. Tällä hetkellä siinä on minun tarpeisiin eniten hyviä ominaisuuksia muihin pyöriin verrattuna. Tehoa, näköä, musta, matkaominaisuuksiakin ym..
Kokeilemalla selviää varmasti sullekin paras pyörä.
"Don't argue, if there's anything worth arguing about, either bet on it or shut up."
suizan boxissa loppuvat säätövarat tosin kesken, kun hakee tehoa ja toimivia säätöjä, joutuu hankkimaan kuitenkin jonkun viriboxin ennen lyhyttä. tai pitkää.
Ok, tuo selvensikin miksi kaverin piti hommata kokoputkiston kaveriksi PCIII...(kawabata @ Helmi. 22 2005,01:49) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Kyllähän se Kawa voi vähän ison tuntuinen olla. Mulle (190cm 114kg) on noista isoista nopeista oikeastaan ainoa jossa on mukava ajoasentoet muuten ole Blackbirdiä ajatellut? jos emännän kanssa on tarkoitus ajella niin pelkääjänpaikka ehkä (bemua en oo ajanut) paras noista täällä tyrkytetyistä ja vähän käytettyjä on tarjolla 13K euroon! J.K mulla ei ole hondaa
![]()
matkasohvalla keuliva kukkahattupelle!
Speed Four on kyllä 600:nen.. Eli nuhainen on. Eikä kyllä ole mikään 12r:n kilpailijakaan.(Jassu @ Helmi. 20 2005,21:32) kirjoitti
Ducati Diavel Dark
Jotain kilosta mä siellä kattelin, ei vaan ollu niin kiinnostava että oisin jaksanu pistää nimen muistiin(NewmanRS @ Helmi. 22 2005,12:13) kirjoitti
![]()
Pyörätön motoristi...
Saahan tuota 12r:ää ylivuotisena johonkin 17.000?
Mutta juu, monet on sitä hieman madaltaneet ihan onnistuneesti, kun taas busaa jotkut ovat korottaneet takapäästä..
moon sataseiskyt tasan. eikä taho yltää muutakun varpaat maahan nippa nappa ja ajattelin tehä ne koiranluut pidemmiks.(kawabata @ Helmi. 19 2005,23:18) kirjoitti
mutta onko todellakin niin että 3mm "venytys" laskee perää 20-30mm?
onko muuten tiedossa että mikälainen remontti on edessä siinä vaihtotyössä (putkisto irti ja jäädyttäjä ja vieläkö jotain muuta isompaa)
ja onko tietoa siitä pakokaasujen kierrätys venttiilin poistamisesta, laskee kuulemma lämpöjä ym.onhan se siellä ulkomaisella voorumilla mutta kun ei umarra niin ei umarra!
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
meni mettää, taas.. eli 7mm pidennys! onko siihen olemassa joku laskukaava?(ktv @ Helmi. 22 2005,18:36) kirjoitti
ja kait sitä etupäätäkin pitää laskea samassa suhteessa, siis mitata ennen ja jälkeen remontin, epäilen vaan eturapakaaren
osuvan jo lamppuun tiukassa jarrutuksessa jos sitä laskee sen 30mm ja sitähän voisi laskea vaikka enemmän jos mahdollista, koska mopotin muuttuu herkemmäksi kurvatiellä.![]()
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..