Vinkkejä missä ois "asiantunteva" + OSAAVA Kawasakin huolto täällä eteläsuomessapäin? (tietty edullinen hintatasokaan ei pahitteeksi)
Arvelin vaan että meen tolla pyörällä sinne huoltoon ja oottelen siellä että saavat venat säädettyä...ja sit ajan pyörällä kotia...(mielellään saman päivän aikana....)
Edellisessä "asiantuntevassa" huollossa tuli sellanen eteen että olin jo etukäteen sopinut että mä tuun ja lähen sillä pyörällä ja siellä säädetään venat+muuta huoltoa....
Niin kävikin niin että jätin pyörän huoltoon ja lähin ettiin jotain kahvilaa et saan vähä huikopalaa ja samalla kävin eräässä alan liikkeessä ostamassa ajohousut...nooh sit ku tulin takas pajalle niin kaverit ekana multa kyseleen virtaavaimia! että saavat kuulemma penkin+tankin irti! no minä opastamaan että viddu siihen mitään avaimia tartte...10millin listalla vaan pultti auki tosta penkin takaa...(pojilla hölmistyneet ilmeet)...
nooh sitte ku siellä aikansa huolto mies ähisi pyörän kimpussa niin jo alko noituminen kuulua ja sitä sit porukalla kattoon että mikä nyt? No eihän se takimmaisen pytyn venakopan kansi sit mahtunukkaan pois....siinä sit 2 "alan ammattilaista" ihmettelee että mikä nyt eteen??? multa sit tietty kyseleen että onko mulla makuupussi mukana et tää venojen säätö voi vähän kestää ku tarttee kuulemma koko moottori ottaa irti...siinä vaiheessa sit jo kysyin että paljonko oli etummaisen pytyn välykset ja kun ne oli sillee vielä säätöarvojen "rajoilla" niin sanoin että pankaas pyörä nippuun ja hoidetaan sit tuo maksupuoli niin mää lähen vetään täältä..........![]()
elikkä en mielellään halua törmätä tällaseen "huoltoon" enää vaan siksi kysynkin yleisöltä vinkkiä!
kun ois tosiaan mukava tietää jo etukäteen et mitä maksaa ja kauanko kestää!? pitäs lienee olla ihan "listahintoja"+"lista-aikoja" tollaselle venttiiliensäätötyölle?
Ettei vaan käy taas sillee et joku joka ei tiedä "niksejä" tohon hommaan alkaa tuntivelotuksella purkaa koko pyörää...(sen voin tehä itekki ja viedä trukkilavalla pelkän moottorin huoltoon niin jos ne sit saa säädettyä)......
Oho! tulipas pitkä tarina! no tällasia kokemuksi tälläkertaa!
Ja "korjaamon" nimeä/omistajan nimeä en kerro koska näillä palstoilla on tullu aikasemmin ongelmia kun on arvosteltu liikkeiden/yrittäjien toimintaa!![]()
Tuohon Viaberiin tulet törmäämään vähän joka puolella, kun kyselet pyörähuollon Ammattilaista ja Harri sitä on mitä suurimmassa määrin. Ei ainakaan vielä ole sylkenyt vaikka Väinöä huoltoon olen vienyt, päin vastoin, jaksanut vastailla tyhmiin kysymyksiini asiallisesti joka kerta hyvinkin tarkkaan.
Edullinen ja hyvä laatu, en tiedä kannattaako tuota yhdistelmää edes etsiä, kokemustahan sulla tämän toimivuudesta *jo on.
PS. Venojen säädössä koneen pitää olla kylmä, eli jos ajat pyörän sinne saat jssain sovitella ihan rauhassa pelivehkeitä päällesi jos meinaat "odottaessa saada". Kuten jo tiedätkin, venttiilin säädöt kun eivät ole ihan siinä kätösillä.
- PER ASPERA AD ASTRA -
Kävin tänään avaamassa kauden 2008. Neljäs kausi lähti käyntiin saman pyörän kanssa. Talven projekti ohjaustangon ympärillä todetaan näin hyvin onnistuneeksi. Nyt on Väinössä munaa. Kaiken kruunaaa vielä *Kuryakyn Iso grip kahvat terästettynä throttle bossilla.
Jesh, ketjutkin nöyrtyivät riittävästi huoltokäsittelyssä, eivät nyi enää. Kärpäset, olen valmis.
- PER ASPERA AD ASTRA -
No johan nyt on kumma..........(Väinö800 @ Helmi. 23 2008,15:24) kirjoitti
Tästä nyt ei tule yhtikäs mittää. Kyllä tuollaisiin "elvistelyihin" pitäs
moteraattorin puuttua. Toiset täällä talaven keskellä kärvistelee ja odottelee joskus sen alkavan..............![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Joo, olet oikeassa. Eihän se niin kivaa oikeastaan ollutkaan. Pyörä kuraantui tuon pienen lenkin aikana aivan hirveästi ja *niin kuin sitä oli puunattu koko talvi. Lämmintä oli vain muutama aste ja kova tuuli vielä siihen päälle. Kaiken kukkuraksi laukkuraudasta tippui sellainen krominen korkki jonnekin matkan varrelle. Eli ei mitenkään mukavaa.
Mutta Väinössä on todella nyt munaa!![]()
- PER ASPERA AD ASTRA -
Mutta Väinössä on todella nyt munaa!
No, en eppäile yhtään..................![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Joku kyseli niistä huolto huoltohinnoista.Mulla on parhaillaan 24tkm huollossa +uusi pirellin takanakki+silvertail tehoputki ja penkitys ja säätö 1485e.pitäis olla valmis ensi viikolla .Raapasee ison loven meikäläisen budjettiin![]()
Teetätin viimeksi 36tkm huollon liikkeessä ja se maksoi täällä Sawossa 182e työt ja 74,25e osat. Tuohon 24tkm huoltoon tulee em. huollon lisäksi haarukkaöljyjen ja jäähdytysnesteen vaihto. Nuo kustantavat varmaankin n. 150e lisää. Metzelerin Marathon alle laitettuna maksoi n. 240e. Säädätin ja penkitin myös oman pyöräni ja laskua kertyi satasen verran.
Haarukkaöljyt pyörääni vaihtoi tänä talvena kerhokaverini - hinta oli varsin siedettävä
Jatkossa käytän myös renkaanvaihtoon oman kerhon palveluja. Ovat nuo rinkulat nimittäin aika paljon halvempia tilattaessa ja omalla porukalla alle laitettaessa. Silti jokainen pennonen, jonka pyörän kunnossapitoon laittaa, on sen arvoista. Kiva on ajella kesällä hyvässä kunnossa olevalla pyörällä. Kivempi kyykkiä talven pimeinä iltoina pyörän äärellä, kuin maantien laidassa kesken lomareissun.![]()
Kawasaki VN800 Classic -99
http://www.metura-motors.fi/(wäiski @ Helmi. 22 2008,18:01) kirjoitti
Suosittelen. Juha osaa asiansa.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kiitti hyvistä hyvistä vinkeistä ja neuvoista tää väiskiosasto on tosi hyvä täältä on on saanu paljo hyviä vinkkejä ja ohjeita toi munkin vn 800 on jo ajettu 32tkm mut ei ollu huollettu siitä johtu kiireellinen 24tkm huolto![]()
Tuli vastaan tuolla Jenkkilän VROC -sivuilla taas yksi todiste siitä kuinka kaunis pyörä VN800 on. Voi kun jo pääsisi ajamaan
![]()
Kawasaki VN800 Classic -99
VN800:n venttiilit kannattaa säädättää silloin kun aika on, joten hyvä että ennen seuraavaa ajokautta saa pyörä huoltoa.(HJT @ Maalis. 09 2008,19:27) kirjoitti
Eipä tuota VN800:sta saakkaan rikki oikeastaan kuin muutamassa paikassa huollon laiminlyömällä tai sitten aika hoitaa kumiosat. Näihin lasken myös tasapainoakselin värinänvaimentimen kumihelat, joiden vaihto tulee eteen sitten kun ne ajastaan pehmenevät. Kulutusosiahan ne on vaikka ovatkin posken takana. Kytkin nyt tietty on myös kopan takana, mutta sitä nyt ei saa poltettua kuin itse tupeloimalla ja vakiopakka kestää ne 55 pollea ~iäisyyden (eikä ole vanhojen vn1500:n liian löysän jousilevyn ongelmaakaan 800:ssa).
Miksihän oikeastaan aikoinaan meninkään vaihtamaan?
No jos joku kaipaa ensi kaudelle uutta peliä jalkojen väliin, niin nyt multa olisi jouten VTX 1300 kun olisi talliin tulossa HD.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Jahas, taas uutta (ainakin minulle) ja huomioon otettavan tanakkaa asiaa jannep:ltä.(jannep @ Maalis. 15 2008,21:43) kirjoitti
Kerrotko vielä miten kumihelojen pehmeneminen käytännössä ilmenee. Jonkinlaisena ravistamisenako?
Onnea vaan uuden hankinnan johdosta. HD:sta kai jokainen custommiäs joskus haaveilee...
- PER ASPERA AD ASTRA -
Kumihelat löytyvät tasapianoakselin päästä, kuvassa osanumerot 92075 ja 92160 (Damper):(Väinö800 @ Maalis. 16 2008,12:42) kirjoitti
Noiden funktio on siis toimia joustokohtana tasapainoakselin vetorattaan ja itse akselin välissä, ajatuksena lie että tasataan tasapainoakselin momettisiirtoa, ettei syntyisi kalinaa siirtolinjassa.
Tässä tehtävässä ja kuumassa moottorissa kumiosat luonnollisesti sitten ajastaan hapertuvat, etenkin kun ne ovat jatkuvasti puristumassa ja laajenemassa. Eli ensin niiden reijät alkave venyä, joka alkaa kuulua kalkatuksena ja joku voi jopa luulla että nyt meni kiertokangenlaakeri.
Tämä siksi että tasapainoakseli pyörii 2x verrattuna kampiakseliin ja kas niinpä se kiertokankinkin menee ylös ja alas kierrosta kohden niin.. se kuullostaa samalta taajuudelta.
Lopulta ellei niitä vaihdeta, kumit sitten lopulta rikkoutuvat ja kolina lisääntyy. Sinällään tässä ei ole mitään hämmentävää, niin se vaan kumi käyttäytyy kun se vanhenee ja joutuu tuollaisiin oloihin ja tehtäviin. Kyse ei siis ole mistään lastentaudista, vaan luonnollisesta kulumasta, siinä missä vaikkapa nokkaketjun ohjain kuluu ajastaan. Se on sitten ajan ja kilometrien yhteisvaikutus joka laittaa nuo vaihtoon. 8-10 vuotta, 80-150tkm. Vaihtelua on paljon.
Tietysti voisi sanoa että miksi ei sitten tuohon olisi laitettu vaikka halkaistua ratasta ja siihen jousikuormaa, mutta eihän sekään ikuinen ole. Toisaalta vaihto on aika helppo tehdä:
- jalkatappi / astinlauta pois
- vedet pois
- pyörä tarpeeksi kallelleen, niin ei tarvitse laskea öljyjä pois (tai jos vaihtaa ne niin samallahan se..)
- poski pois, eli pultit veke (kaksi eri kuusiokoloa tarvitaan)
- tasapainoakselin ratas pois (merkkaa kohta!)
- värinänvaimennin irti, kumit pois, uudet tilalle
- ratas takaisin kohdistuspisteiden mukaan
- loput takaisin samassa järjestyksessä
Tunnin-parin askartelu ja taas edessä toinen mokoma kilometrejä ja vuosia. Lähinnä se huomioitava asia ei ole niinkään kulu tai muu, vaan se ettei turhaan pelästy että "nyt on väinön asiat huonosti, kiertokangen laakeri tainnut kajahtaa..".
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Haaveilee vai(Väinö800 @ Maalis. 16 2008,12:42) kirjoitti
. Täysin ylihinnoiteltu merkki
![]()
![]()
Outoa, että kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.
TÄSSÄ, et pety !(wäiski @ Helmi. 22 2008,18:01) kirjoitti
Takuulla osaavaa porukkaa Lahden alueella
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Niihän se onkin. Tosin nyt kun taalan kurssi antoi 30% alennuksen hankkia dollaritavaraa, niin tuli sitten repsahdettua *(HannuTee @ Maalis. 23 2008,21:30) kirjoitti
No, ei tuo RK silti ihan ilmaiseksi muuttunut, vaikka vahva euro antaa etua. Tulee sitten tuon mukana ensimmäistä kertaa pyörään ABS -jarrut. Suapi nähdä miltä ne tuntuu käytössä, onhan tässä mielessä kaikki ne keskustelut mitä .ORG:issa on käyty niistä. Jos ne tosiaan toimii vasta sitten kun tennari on irti niin hyvä, jääpihän sitten itselle vähemmän ihmeteltävää jos entisen tasapainoilun sijaan vaan runttaa saappaan polkimelle ja kahvan sisään. Suapi nähä miten tuo vaikuttaa kantatessa jarruttamiseen, ettei tule niin paljon hidastuvuutta että pyrkii vielä katolleen ojaan koko laitos jos ei älyä itse vetää tarpeeksi kyljelleen. Härvelit on Brembon, joten jos on huonot niin se on sitten EU:n syytä
Mut se on sitten .ORG:in kauden 2008 ABS -keskusteluissa..
(Täs sen näkee et alkaa papan reaktiot hitastuun kun pitää ostaa jo apujarrut.. Sit seuraavaks kanttausavustin ja lopuks apupyörät.)
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
VN800 Huoltomanuaali
Ai muuten, kun oli tuosta tasapainoakselin remppaamisesta puhetta, niin jos joku tarvitsee tehtaan omaa huoltomanuaalia VN800:lle (vm 96-04) niin:
http://www.pohjala.com/vn800/Kawasak...ice-Manual.pdf
180 megaa PDF, 405 sivua. Tuo tasapainoakselin remontointi löytyy kohdista 8-13 - 8-16.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
http://www.highwayhawk.com/prod-deta...tor=3&cat_id=2
Tuollaiset itse tilailin...
Saa ulkomailta ja highwayn osia myyvistä firmoista myös suomesta.
Semmonen 150€ paikka!
Heipparallaa!!!
Haluaisin ostaa vn800 classic:iin Soolosatulan!!!
Mistä onnistuis parhaiten? Onko kellään jääny ylimäärästä
Kimppatilaus rapakon takaa???
Nyt on hetki koittanut.....
Vien Väinön huomenissa muuntumisleikkiin. On aika asennuttaa amerikan herkut paikoilleen. Eli asennetaan Belt Drive paikoilleen.
Muutenhan se onkin valmis kesän koitokseen jo syksyllä huollettu ja uudet kummit alle laitettu.....
Torstaina sitten toisioveto TOIMINEE REMMILLÄ.....![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Boxeri , joko pääsit baanalle , veikkaan , että yllättymään ....nimittäin positiivisesti . kerrohan ensi kokemukset .
Moro!(Väinön isäntä @ Huhti. 17 2008,20:21) kirjoitti
Taisin tuossa vähän leukailla, sorry vain!
Saan sen vasta huomenissa eli perjantaina. Mutta ei se mitään hyvää varmaan kannatta odottaa.
Tottakai annan palautetta, toivottavasti hyvääääää...
P.S Mites sulla huristaa kaikki OK, vai?![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Katso alku kommentit Remmiveto palstalta . Viikonloppuna kerrotaan lisää , kun saan maantie kilometrejä alle .
Jeps!
Belt Drive on paikoillaan ja himmppu kokeiltukin. Saattaapi olla, että ketjujen pesu jäi.........toivotaan ainakin.
Ihan hyvältä tuntui, myös ensimmäiset kilometrit Väinöllä...
Remmi tulee todellakin KIREÄLLE as. ohjeiden mukaan laitettuna.
Täytyy käydä tarkistuttamassa kireys muutaman satasen jälkeen.
Asennuksen jätin kuitenkin ammattimiehille. Osat käyvät paikoilleen
"heittämällä", kustannukset töiden osalta jäi alle 150€.
Pidän kohtuullisena joskin nostaahan se koko "projektin" hintaa...
Huomenna täytyy tutustua koko "pakettiin" antaumuksella...![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Onnitelut ja paljon kilometrejä!!!
Liv to Raid! Raid to liv!
Tänään oli ajopäivä , maantietä 80...120 km/h tuntuu aivan loistavalta tiellä . Jokuhan oli laskenut sen välityssuhteen muutoksen kierroksiin , vaikuttaako myös nopeusmittari näytöön , koska jos Väinön mittarissa 110 , yksikään auto ei halua mennä ohi ? Pitkiä kilometrejä myös Boxerille ja muille remmi Väinöille .
Kiitos vaan!(Väinön isäntä @ Huhti. 19 2008,23:06) kirjoitti
Kyllä niitä kilometrejä tarvitaankin.Tuli tänään vähän ajeltuakin ihan OK. Plexi täytyy vaihtaa tilasin huoltoliikkeen kautta sopivamman.
Muutin myös takavilkut pois tavaratelineestä, rekkarikilven valon rinnalle. Näyttää ainakin paremmalle.
Laitan tässä kuvan Väinöstäni, belt drive on jo paikoillaan, valitettavasti kuva on toiselta puolelta. Samoin vilkut on vielä ent.paikassa.
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....001.jpg
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Kylmässä ja lumisessa Kainuussakin pääsi vihdoinkin jo VN:lle näyttämään maantietä! On se vaan niin hieno pyörä ajaa...![]()
VN 800, -04-