Eli, viime hetken neuvot pyöräkauppaan. Janppa lähti kokeilemaan pyörää ja jos kaupat syntyy niin mitä pitää muistaa?
Ei papereita ennen rahoja?
Kauppakirja? Pitääkö semmoinen tehdä? kelpaako käsin kirjoitettu ruutupaperilappunen vai pitääkö olla virallinen?
Muita vinkkejä ja neuvoja.
Kauppakirjaksi käy mikä vaan paperi jossa kerrotaan mikä on myyty ja milloin. Rekkari ja runkonumero on hyviä juttuja, sekä kauppaa käyvien henkilöiden nimet. Sitten kirjoitat että "tätä kauppakirjaa on tehty kaksi samanlaista kappaletta, yksi kullekin osapuolelle". Rekisteriotteen ilmoitusosa tietysti pitää täyttää. Rahat ensin - paperit sitten!
Vissin muut kai voi antaa muttei rekisteriotteen kauppaosaa ennen kuin hillot sulla ja sama jos jeppe maksaa osarilla. Kun viimeinen osa maksettu niin luovari vasta sitten.
Käsittääkseni kauppakirjaksi käy käsin tehty tai vaikka ATK:lla kirjoitettu.
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Odota ny eka, että se tulee tällä viikolla edes takas siltä reissulta.![]()
Itse olin myymässä jotain halpaa kotiloa ja koeajolenkki venyi yli 2:n tunnin mittaiseksi, joten mielessä kävi jo hetken että meniköhän auto sen sileän tien...![]()
yhdyn edelliseen(Simbad @ Touko. 16 2005,18:47) kirjoitti
![]()
zzr600-vm90
Lataa tämä *![]()
"Suddenly, everything else, looks like prey, Hayabusa"
ei auta, eihän mulla oo tulostinta...(KenuXX @ Touko. 16 2005,18:52) kirjoitti
15 min. mennyt eikä näy vielä... tosin sovittiinkin 20 minuuttia..
eipä tossa vielä mitään huolta sulla varmaan kumminki paperit itsellä vielä!!?(-kivi- @ Touko. 16 2005,19:00) kirjoitti
zzr600-vm90
Enpä ole koskaan mitään vehjettä ostaessa/ myytäessä kirjoittanut kauppakirjaa. Ainoastaan luovari on riittänyt...
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Rekkarin annoin, ilmoitusosa on itselläni.(tenhula @ Touko. 16 2005,19:03) kirjoitti
puoli tuntia, kolmas tupakki... Eihän tuommonen voi hermostuttaa...
Jos osarilla alat kauppaa tekemään, muuttuu tilanne heti hankalaksi. Käteistä pitää olla, siitä se lähtee. Muista tarkastaa setelien aitous. Luovari on hyvä, kauppakirjakin on hyvä. Pääasia että saat itsellesi todisteen kaupasta sekä PÄTÄKKÄÄ !
P.S. Ei yhdyntöjä miesten kesken, eihän Tenhula?
Kaupat tuli, ei muuta kuin trumppaa etsimään. Ei ole ensimmäinen kerta kun Vifferisti vaihtaa sprinttiin![]()
Hienoa että onnistui!Toivottavasti neuvoista oli hyötyä
Kannattais. klik.(Julle @ Touko. 16 2005,19:05) kirjoitti
![]()
"Eikä liene rangaistus, jos käymme hetken yhtä matkaa"
Mutta eikö luovarin kirjoittaminen riitä? Tuossa linkin tapauksessa ei tainnut luovarista olla tietoakaan...?(GynZi @ Touko. 16 2005,20:08) kirjoitti
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Kyllä kauppis kannattaa tehdä ainakin jos itse ostaa ja varsinkin jos käteisellä. Muuten ei ole mitään millä todistaa et on maksanut.
Myyjä voi sanoo et ei oo vielä, mites sit?
Kauppakirja, kummankin etu!
Ja siihen voi tarvittaessa tehdä ehtoja, esim jos pyörässä jotain sellasta vikaa mistä myyjä ei ole maininnut kaupantekohetkellä, on velvollinen korvaamaan yms.
Mä haluun että on mustaa valkosella ja aina kuitit.
Periaatteessa luovari ja suullinen sopimus riittää, jos toinen osapuoli on läheistä sukua ja luotto on 100%, muuten ei.(Julle @ Touko. 16 2005,20:46) kirjoitti
Jos olet myymässä niin kauppakirja on sinun näyttösi siitä että ajoneuvo on vaihtanut omistajaa (jos ostaja ei tee ilmoitusta AKE:en) ja ostajalle kauppakirja on todiste siitä, että myyjä on saanut koko sovitun kauppasumman ja omistusoikeus siirtyy.
Näin ei kummallakaan osapuolella ole mitään kitinän tai kikkailun mahdollisuutta, vaan asia on täysin varma. Suullisilla sopimuksilla joutuu ennemmin tai myöhemmin jonkun teron kanssa lakitupahippasille.
Kyllä sen kauppakirjan kirjoittaminen kannattaa aina, eikä se ole iso vaiva. Jos tuo linkin tapaus olisi ollut sellainen, että varastettua pyörää myyneellä olisi ollut se luovari ja se olisi vaan isketty ostajan kouraan, olisi ostajan melko mahdotonta todistaa että mitään kauppaa on edes tapahtunut. Yhtä hyvin voisi varastaa koko paskan itse.(Julle @ Touko. 16 2005,20:46) kirjoitti
Jossain määrin äärimmäinen esimerkki, mutta se on erityisesti tarpeen varsinkin kaikissa kaupoissa missä koko summaa ei makseta kerralla.