Ööö, olikos tämä se keskustelu moderointilinjasta?(Make80 @ Touko. 10 2005,17:21) kirjoitti
Haluan avata lahon, sanaisen arkkuni minäkin. Olen samaa mieltä kuin Make80: moderointi on tarpeellista ja viime aikoina moderointi on ollut ihmeellistä.
Muutamia harvalatvahuomioitani:
- Moden ei pitäisi sortua henkilökohtaisiin herjauksiin. Jos joku solvaa modea, niin herjausviesti pitäisi joko jättää tai poistaa, ilman moden vastaherjauksia.
- Jos keskustelu jatkuu ja jatkuu - ilman että se menee henkilökohtaisuuksiin - niin sen pitäisi antaa jatkua. Se hienoin ero tämänkaltaisessa forumissa (verrattuna nyysseihin) on se, että kaikkea ei tarvitse lukea. Eli jos kaksi fanaatikkohöyrypäätä haluaa jankata, onko sen ja sen mopon jälleenmyyntiarvo xyz euroa vai ei, jankatkoon puolestani, erityisesti jos otsikosta käy hyvin ilmi, mitä keskustelu koskee. Eihän muiden tarvitse tuota keskustelua seurata, jos ei kiinnosta.
- Yleinen moderointilinja on sivuston ylläpitäjien valinta ja sen mukaan pystyn olemaan. Jos ei "poliisia haneen" -tyylisiä keskusteluja saa olla, niin ei sitten, en kyllä ymmärrä miksi. Eletään sen mukaan, toi teiniräkäfoorumi (myös netissä, myös suomenkielinen sivusto) ei kiinnosta. Toivoisin kuitenkin, että linjanvedoista olisi selkeää faktaa (niin kuin Rico on selväsanaisesti kirjoitellutkin) ja että yksittäisiä poistoja modet perustelisi pääsääntöisesti aina.
Mitä olen ymmärtänyt, niin tämän keskustelusivuston moderointi on vapaaehtoistyötä...
... niin muistetaan me peruskriittiset, että moderointia tarvitaan foorumin viihtyvyyden ylläpitämiseksi ja muistakoon sensuroijat
roolinsa olevan enemmänkin sivustatuomarointia.
Näin pohdiskeli Antti
PS. Jos moderoinnista vastoin käsityksiäni saa ilmaiset kaljat: olen vapaaehtoinen!![]()
![]()
![]()
Mattiärrän kanssa samoilla linjoilla...
On todella hyvä, että joku taho moderoi ja pitää tämän foorumin suht siistinä, mutta joissain asioissa moderointi menee yli. Ylinopeudet ja poliisit, bomberit ynnämuut nyt kuuluu kuitenkin aika olennaisena osana tähän prätkäkulttuuriin, ja tuntuu lähinnä naurettavalta että niistä ei saisi vääntää kättä ja esittää mielipiteitä, vaikkakin "lainvastaisia". Eikai tämä nyt mikään poliisifoorumi kuitenkaan ole?? Rehellisesti, ilman mitään ".org-vastaista asennetta" olen sitä mieltä että joillain modeilla on homma päässyt vähän lipsumaan.
Itse en pahemmin ylinopeuksia prätkälla ajele ja ainoo temppu jonka osaan on pyörän käyntiin polkeminen, joten ei ole oma lehmä ojassa...![]()
Täsmälleen samaa mieltä.(MattiR @ Touko. 11 2005,10:03) kirjoitti
Joko siihen moderointiin on laadittu se yhtenäinen linjaus ja mikä se on?
Onko mahdollista että se tulisi ihan näytille johonkin osioon.
Tällöin saataisiin taas uusi hyvä väännön aihe![]()
Kunpa riittäisikin. Mutta on nähty että jotkin aiheet vetävät näitä haistattelijoita yms. suorastaan puoleensa. Ketjun kunnossapito menee turhan työlääksi jos yhtä poistettua "haistavittu" -kommenttia kohtaan tulee heti kolme uutta, ja tällaisessa tapauksessa ketjun sulkeminen voi olla ainoa vaihtoehto.(MattiR @ Touko. 11 2005,10:03) kirjoitti
Haistattelun ja muun asiattomuuden sallimisen vaatiminen sananvapauteen nojaten on ihan yhtä huono veto kuin tuo Suomi24 -vertaus. Mitä sananvapautta se on, kun jotkut kirjoittaa pelkkää haistavittu-j##sustelua? Usein tällaisten kirjoitusten tarkoitus ei ole mikään muu kuin olla olevinaan, mielipidettä tai kommenttia niistä saa etsiä suurennuslasin kanssa... ja ymmärtääkseni tämä foorumi on niin suosittu juuri siksi, että tällaiset moderoidaan täältä pois. Tällainen kirjoittelu on ajan mittaan yleistynyt roimasti, ja tämä on karkoittanut aika paljon asiallisempia kirjoittelijoita täältä pois.
Neuvo yleisesti: opetelkaa kirjoittamaan asiallisemmin niin ei tarvitse moderoida!! Niin kauan kun kirjoittajat ei itse osaa tahi tajua käyttäytyä "ihmisiksi", on melko turha rutista moderoinnista.
PS. keskustelua ylinopeuksista ei kukaan ole kieltänyt. Ei myöskään keskustelua keulimisesta. Tämä käsitys tuntuu elävän sitkeästi kuin urbaanilegenda elävästä Elviksestä, mutta koittakaa nyt hyvät ihmiset lukea rivit kuten ne ovat: laittomuuksiin yllyttävät viestit ja viestiketjut sekä henkilökohtaisuudet poistetaan välittömästi. Ensinmainitut ihan siksikin, ettei virallinen taho voi vaatia pääylläpitäjältämme korvauksia yllytykseen vedoten, kun joku foorumia lukenut karkaa poliisilta päin mäntyä ja heittää veivinsä...
Itse olen luottanut siihen, että tämän foorumin modet osaavat asiansa ja viestien taso pysyy jonkinlaisella "aikuismaisella" tasolla. Tyyliin "sinä olet kakkapylly ja minun pyöräpä kulkee paljon nopeemmin kuin sikakyttien menopelit"-viestit eivät saa juuri jalansijaa täällä.
Mutta jos asiallisia mielipiteitä ja kommentteja aletaan poistaa, koska ne eivät sovi esim. "kristillisiä elämänarvoja arvostavien kansalaisten", "kansainvälisestä herranpelosta kärsivien veronmaksajien" hyssyttelytyyliin, niin aletaan olla hakoteillä.
Vähän vois verrata vanhaan videolakiin; eihän nyt aikuisille ihmisillä voi näyttää mitä tahansa materiaalia, nehän voivat saada vaikka vääriä vaikutteita...
Eiköhän lähes jokainen ymmärrä, että tällä foorumilla olevat kirjoitukset ovat jokaisen naputtelijan omia mielipiteitä ja mielipiteitä on yleensä lähes yhtä paljon kuin on ihmisiä. Asioista saa ja pitää olla monta eri mielipidettä. Kunhan keskustelu pysyy poissa alatyylin haukkumisesta, henki- ja omaisuusrikoksiin yllyttämisestä, niin eikös sen vois antaa olla ?
(Oishan se tietysti joillekkin ikävää, jos näiden foorumikirjoituksien kautta osaltaan vahvistuisikin, että aika suuri osa kansasta onkin ns. laillisen/laittoman rajamailla eläviä ihmisiä, vaikka näennäisesti eletäänkin siivosti ja maksellaan veroja... Mukavahan se on kapinoida jollain lailla auktoriteetteja vastaan, vaikka sitten ajamalla lujaa...)
Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
ex-Suzuki GSX 750 F 2003
Vastasin jo tuonne toiseen ketjuun, mutta mikäs tässä kirjoitellessa:(Marsu @ Touko. 11 2005,10:15) kirjoitti
Vaikka tänne joskus tulee ihan millainen tahansa moderointiohje, ei siitä ensinnäkään tehdä julkista.
Ja toiseksi, modet ovat silti yksilöitä. Eikä mikään linjaus tule yhtään enempää sallimaan provoilua, nimittelyä, haistattelua, laittomuuksia tms. Sitä on turha odottaa.
Toinen juttu: Seuratkaa nyt itse jokainen vänkääjä tai asiallinen keskustelija tätäkin ketjua!
Aina on joku, joka kitisee ettei täällä saa puhua ylinopeuksista. Ja aina joku mode vastaa että kyllä saa, mutta laittomuuksia ei tarvi ihannoida.
Menee päivä, ja taas on sama kysely. Ja sama vastaus.
Onko ihme, jos ennen pitkää moinen tankkaaminen lukitaan?
Ongelma on siinä, että monet IHMISET EIVÄT JOKO LUE TAI SITTEN YMMÄRRÄ LUKEMAANSA.
Säästyttäisiin paljolta turhalta jankkaamiselta, kun jokainen ensin viitsisi rauhassa lukea sen ketjun, johon aikoo vastata/kommentoida.
* Arctic Ranger *
Nyt ymmärrän.(rico @ Touko. 11 2005,09:42) kirjoitti
Seuraava kommentti antaakin hyvän kuvan foorumin linjasta..?
"Vain lapselliset vellihousut valittavat selvistä tietoisista rikkeistä aiheutuneista seuraamuksista"
Olet oikeassa, yleensä. Kun en viitsi ryhtyä nimiä tässä mainitsemaan kysyn vain, että koska ne pari natsimodea siirretään pois moden tehtävästä?(rico @ Touko. 11 2005,08:46) kirjoitti
En nyt tarkoita sinua.
Esimerkkinä asiallisesta moderaattorista haluan mainita Korpin. Kaveri kirjoittaa asiantuntevasti eikä ole heti poistamassa viestiä, jos se edustaa eri näkemystä kuin hänen omansa on.Siinä mittapuuta modeille yleisestikin. Harmi, että Gixxerrr ei ole enää ilmeisesti kehissä. Kaverilla oli hyvät lasautukset eikä hän ollut herkkänahkainen sensuroija.
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Moderointilinjauksia ei tarvita mihinkään julkisesti esille. Jokaisen foorumiin kirjoittajan pitäisi ymmärtää millon menee asiattomuuksiin, mutta valitettavasti samat muutamat henkilöt tekevät sitä jatkuvasti.(Marsu @ Touko. 11 2005,10:15) kirjoitti
Erään poliitikon kommenttia lainatakseni:
Jos peräseinää ei ole, mennään siitä, mistä se on matalin.![]()
©
Ai nyt pitäisi olla ajatustenlukija?(Petri12r @ Touko. 11 2005,12:08) kirjoitti
Vittu jes, Voitto!
Vetäkää nyt joku linjaus ja pitäkää siitä kiinni, ihan Aikuisten Oikeesti.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Joissain on varmaan rivien välistä hyväksytty tommoset älyttömyydet. MUTTA NE ON NIITTEN IHMISTEN MIELIPITEITÄ! Jatkuvasti on mielipiteitä äänekkäitten(laittomien) sliparien puolesta, pakolaisia/mustalaisia/ruotalaisia halventavia viestejä (laitonta syrjintää) veronkiertoon hyväksyvästi suhtautuvia viestejä(laitonta). Huumeongelmaisia(huumeen käyttö on rikos) symppaavia viestejä(minä symppaan heitä, tiedoksi) Onko, (ja miksi!?!,) nyt niin että juuri ylinopeus on semmonen jonnekin raiskauksen ja murhan välimaastoon sijoittuva kuolemansynti josta ei herjaa heitetä?? Mikä siinä on NIIN vaikeaa???(rico @ Touko. 11 2005,09:42) kirjoitti
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
No itse asiassa tuo on aika kärkevästi sanottu.(Northern_lights @ Touko. 11 2005,11:46) kirjoitti
Itse sanoisin sen ehkä: "On kovin hölmöä ruikuttaa isoista sakoista jos tietoisesti ajaa reilua ylinopeutta". Kuulostiko paremmalta?
Toisaalta, on muistettava, että täytyy modellakin olla oikeus olla 'yksityishenkilö' ja kirjoittaa mielipiteitään ja kommenttejaan siinä missä muutkin. Ei tosin sen rajummin kuin muutkaan.![]()
* Arctic Ranger *
Elä viitti, sakuc, turhaan leikkiä hölmöä. Aikuisten oikeesti.(sakuc @ Touko. 11 2005,12:09) kirjoitti
Kyllä jokaisen tänne kirjoittavan pitää olla joko sen verran koulua käynyt, syntymäfiksu tai sitten vaikka ajatustenlukija, että ymmärtää suunnilleen millaista tekstiä ja millä tyylillä tänne voi kirjoittaa.
Ja jos ei heti osaa, modet kyllä neuvovat, ohjaavat ja auttavat. KUNHAN heille ei vain heti **ttuilla kun jotakin tapahtuu. Linjaustahan tässä koetetaan ylläpitää, mutta kun toiset vaan ruikuttaa siitä!
Eri asia on, jos tahtoo vaan herättää pahennusta, vängätä vastaan, kiljua sananvapautta ja haukkua ylläpitoa, sitten ei ilmeisesti ole vielä ihan kypsä tänne...
Näin se on, eikä siinä tarvita yhtään kirosanaa.![]()
* Arctic Ranger *
Itse asiassa murhiin, raiskauksiin, pedofiliaan, huumeiden käyttöön, rasismiin ym. liittyvät yllyttävät tai ihannoivat viestit poistetaan taatusti, jos niitä silmiin osuu.(whosia @ Touko. 11 2005,12:09) kirjoitti
On eri asia keskustella vaikka huumeongelmista kuin ihannoida niiden käyttöä. Ymmärrätkö?
Nyt keskusteltiin ylinopeuksien ja poliisia pakenemisen ihannoimisesta, joten ehkä turhaa liittää tähän pakolaisten ja narkomaanien ongelmia, niin ikäviä kuin ne heille varmasti ovatkin.
Vai?![]()
* Arctic Ranger *
Kuulosti, lapselliseksi haukkuminen vituttaa (ennemmin hölmö), eikä housuissakaan ole velliä, ainakaan kovin usein...(rico @ Touko. 11 2005,12:10) kirjoitti
(Oikeasti kuulosti ihan yhtä suurelta hehkuttamiselta)
Miksi, oi miksi siis noin voi mielipiteensä ilmaista, mutta jos kirjoittelisin kommentin "Tyhmät paskahousut uskovat sokeasti lakeihin ja hermostuvat muiden ylinopeuksista", se tod.näk. poistettaisiin..?
Voisin myös kirjoittaa että: "jos olisi olemassa laki, jonka mukaan taajama-aluella kävellessä täytyy työntää halko perseeseen, löytyisi tältäkin foorumilta väkeä, joka tuota sokeasti noudattaisi kyseenalaistamatta" ja myös sekin saatettaisiin poistaa...
Sisään kirjautuessasi tähän foorumiin olet varmasti lukenut seuraavat säännöt.(sakuc @ Touko. 11 2005,12:09) kirjoitti
Jos on jääneet lukematta, niin nyt olisi ainakin aika.
(Tiedot ovat hiukan vanhoja, mutta periaatteet selviävät kyllä)
Moottoripyora.Org-sivuston säännöt
©
Vaan kun minä nimenomaan kysyn miksi joihinkin laittomuuksiin saa suhtautua hyväksyvästi ja toisiin ei?? Ole ystävällinen älä vastaa että minä jankkaan tai vänkään vastaan, vaan vastaa kysymykseen; miksi ylinopeudet saavat erikoiskohtelun??(rico @ Touko. 11 2005,12:21) kirjoitti
![]()
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
Aargh!
Eivät ylinopeudet saa erikoiskohtelua, paitsi siten, että se lienee yleisin laittomuus motoristien keskuudessa.
Minähän juuri kirjoitin, että kaikista, toistan KAIKISTA asioista, myös laittomista sellaisista (kuten huumeet, rasismi, ylinopeudet jne.) voi KESKUSTELLA. Ainakin minun puolestani.
MUTTA, niitä ei tule ihannoida, ylistää tai tehdä niiden tekijästä sankaria.
Onko linjani nyt selvä?
![]()
* Arctic Ranger *
Kun on moderaattorin pestin ottanut (tai ei ole ymmärtänyt siitä(duracl @ Touko. 11 2005,10:17) kirjoitti
kieltäytyä), niin siinä on sitten omat velvollisuutensa ja
työmääränsä. Joskus pääsee paljonkin helpommalla kuin toisinaan.
Jos ei itse osaa Rock'n'Rollettia soittaa, niin tarviiko sitten muilta
sitä kieltää eikä Beethoven ole välttämättä kaikkien kansallissankari.
Suomi-24 vertailut on aloitettu moderaattoreiden toimesta. Niihin
foorumeihin on siltä taholta vedottu. Halusin vain muistuttaa asiasta.
Summa summarum:
-olemme ilmeisesti lähes kaikki samaa mieltä, että moderointi ON
tarpeellista, mutta lasta ei kuitenkaan saisi heittää pesuveden mukana.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Eipä oo kaljaa näkynyt. Siis nyt tarkoitan ilmaista kaljaa.(koris66 @ Touko. 11 2005,10:08) kirjoitti
©
Ok. Selventävä kysymys; asiamielessä. Jos sanoo "minusta on ok vetää yli 200 keskellä ei-mitään". Se ei oo ihannointia, vaan hyväksyntää?
Samoin jos sanoo että "lainsäätäjät (eli eduskunta) saa syyttää itteensä jos jengi ajaa poliisia karkuun." Ei kai sekään oo ihainnointia? Siis saa kai hyväksyä?
Jaah, mää luulin et se olin minä joka aloitti suomi24 -vertaukset(MattiR @ Touko. 11 2005,12:53) kirjoitti
Noh, aina oppii uutta...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Sä saat hyväksyä vaikka poron nu**iat, mutta voit pitää sen ihan omana tietonasi.(whosia @ Touko. 11 2005,12:56) kirjoitti
©
Eli toisin sanoen orgissa ei saa ilmaista mielipidettään jos se ei ole tieliikenne määräysten mukainen? Siis ihan oikeesti, siltä toi sun kommentti näyttää.(Petri12r @ Touko. 11 2005,12:59) kirjoitti
Joo .. kait .. mut sua ei lasketa ...(Jassu @ Touko. 11 2005,12:58) kirjoitti
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
heh, eli ei mitään uutta maanpäällä(MattiR @ Touko. 11 2005,13:04) kirjoitti
![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Minun puolestani voit kirjoittaa tuolla tyylillä, enkä taatusti poista viestejäsi.(whosia @ Touko. 11 2005,12:56) kirjoitti
* Arctic Ranger *
Kiitoksia ytimekkäästä, rakentavasta, vastauksesta...(Petri12r @ Touko. 11 2005,13:06) kirjoitti