Jokaisen motoristin olisi hyvä pysähtyä ihailemaan hiidenkirnuja aina kun mahdollista, koska ne ovat konkreettinen muistutus siitä, mitä vapaus, liike ja aika yhdessä voivat saada aikaan. Hiidenkirnut syntyivät, kun vesi virtasi vapaasti ja pysäyttämättömästi vuosituhansien ajan – juuri kuten motoristi kulkee omia teitään, hetkeen tarttuen.
Kun pysähdyt katsomaan hiidenkirnua, pysähdyt samalla katsomaan aikaa, liikettä ja vapauden voimaa. Se on pieni hetki, jolloin kiire ja suorittaminen väistyvät, ja jää vain puhdas yhteys siihen, miksi ylipäänsä lähdimme matkaan.
Moottoripyöräily ei ole vain paikasta toiseen siirtymistä – se on matka elämän virrassa, aivan kuten vesi, joka kerran pyörteili kiven pinnalla ja jätti siihen pysyvän jälkensä. Hiidenkirnu muistuttaa meitä siitä, että tärkeintä ei ole vauhti tai määränpää, vaan se jälki, jonka tie ja kokemus jättävät meidän sisimpäämme.
Siksi jokainen pysähdys hiidenkirnun äärellä on pieni kunnianosoitus vapaudelle, matkalle ja motoristin sielulle.
En ollut vissiin fiksu motoristi noin 20 vuotta sitten, kun ajelin kaverin polttareihin suoralla satasen tiellä rajoituksen mukaisesti ja lähdin ohittamaan pyöräilijää. Noin 30 metriä ennen ohitusta pyöräilijä kääntää merkkiä näyttämättä ja taakse katsomatta eteeni. Huonostihan siinä kävi, meistä minä jäin henkiin.
Vielä tänäkin päivänä tiedän, että jos minulla olisi ollut takana rata-ajoa enemmän kuin pari kertaa, olisi mummo todennäköisemmin päässyt sinä syksynä toisenkin kerran marjametsään.
Erikoinen ajattelumalli, että nätisti ajelemalla ei joudu onnettomuuksiin ja pyörän parempi hallinta ei estäisi onnettomuuksia, varsinkin silloin kun kuvatun kaltaisia mummoja, autoja tai peuroja tulee yllättäin tielle.
Rataharjoittelu on siinä mielessä pelottavaa, että ensimmäisillä kerroilla pidempäänkin ajaneet huomaavat, kuinka huonosti se oma pyörä on hallinnassa. Siksi rataharjoitteluun lähtemisen kynnys on useimmiille liian korkealla. Minäkin luulin osaavani ajaa, mutta radalla kyllä asenne muuttui. Ja en ole ajanut radalla kyykyllä, vaan ihan matkapyörällä ja matkaenskalla.
Viimeksi muokannut: Nomad; 27.04.2025 klo 23:03.
En ajatellutkaan, että radalla harjoitellaan hätäväistöjä. Toki jos näin on, niin hyödyllistähän se sitten on. Tähän asti olen pitänyt ennakoivan ajon kursseja sellaisena henkivakuutuksena, joissa opetetaan selviytymään liikenteessä. Nätisti ajamalla kyllä taatusti ajaa turvallisemmin, eikä todennäköisesti joudu tilanteeseen, josta taitava selviää. Peuroista sen verran, että sen loikatessa tielle ei edes hätäkakka ehdi tulla ja jos sitä väistää, niin luultavasti osuu siihen toiseen joka tulee perässä. Alkukeväästä meinasin saada kotilolla kaksi yhdellä kertaa. Jarrutus oli ainut mitä pystyi tekemään ja jos olisin ollut Twinillä liikkeellä, niin ilman abs:ää olisi tehokas jarrutus ollut unelmaa. Sen, minkä hallitsee optimitilanteessa ei välttämättä toimi pimeällä ja se "nätisti ajaminen" antaa aikaa tai lyhentää omaa lentoaikaansa. Kuten sanoin, niin ajakaa radalla jos huvittaa tai uskotte sen auttavan, ei se ole minulta pois.
Tuli mieleen, että pitäiskö kotilokuskienkin käydä radalla, jotta heistä tulisi hyviä kuljettajia?
Edit: Eikö kukaan osaa sanoa onko nykyisin vakuutukset voimassa rata-ajossa? Relanderilla oli Bike:ssä siitä joku juttu, mutta en muista missä numerossa.
Edit 2: Kun kävimme työporukan kanssa Alastatossa ajattamassa syöpälapsia, niin en uskaltanut viedä heitä radan puolelle, mutta heitin itse pari kierrosta ja olihan se oikean jarrutuspaikan keksiminen vaikeaa, enkä oikein jaksanut innostua siitä enempää.
Viimeksi muokannut: oili; 28.04.2025 klo 07:00.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Omalla ajamisella voi vaikuttaa tiettyyn pisteeseen asti siihen, miten turvallista se liikenne on. Mutta koska liikenteessä on muitakin, niin edes se varovaisin kuski ei ole täysin turvassa, vaan aina voi jotain odottamatonta tapahtua. Ja juuri niissä odottamattomissa tilanteissa on hyvä olla kapasiteettia käsitellä sitä tilannetta, ja sitä kapasiteettia rata-ajo antaa.
Rata-ajossa mopoa viedään huomattavasti lähempänä oman taitotason yläpäätä kuin kadulla, tästä johtuen se taitotaso harjoittelun myötä kehittyy. Ja kun taitotaso kehittyy, niin se normaalin liikenteen vaatimustaso suhteessa omaan taitotasoon pienenee pienenemistään, eli siihen yllättävä tilanne ei ole yhtä vaativa kuin pienemmällä taitotasolla. Ja vaikka radalla käytetään sitä oman taitotason yläpäätä, niin kuitenkin pysytään sellaisella alueella, että ulosajon riski on pieni. Toki tuo riskitaso on kuljettajakohtaista, mutta yleensä mitä nopeampi kuski, sitä pienemmällä riskillä se ajaa normaalilla ratapäivällä.
Olisi siitä radalla ajamisesta selkeää hyötyä kotilokuskeillekin. Ajolinjan ja kaasunkäytön oppiminen tekee ajamista oikeasti turvallisemmaksi, ihan jo moottoritien rampissa. Se on hauska seurata takana ajaen kun 270 astetta kääntyvässä rampissa ajetaan "väärää" ajolinjaa kauheasti yrittäen, siinä lähinnä ajonestonintendot pelastavat motarilla ajavien kylkeen syöksymiseltä, kun kaasua annetaan silloin kun keula osoittaa suoraan suoraan viherkaistan kaidetta kohti. Sillä "väärällä" ajolinjallakin pärjää ihan hyvin normaalilla liikenteessä, mutta paremman linjan ajaminen tuo itselle paremmat edellytykset päästä liikenteen vauhtiin vaikka alla olisi tuhnumpi menopeli ja keli vähän paskempi.[/quote]Tuli mieleen, että pitäiskö kotilokuskienkin käydä radalla, jotta heistä tulisi hyviä kuljettajia?
Liikennevakuutus on voimassa kun ei ole kilpailu. Kasko ei varmaan missään yhtiössä ole millään rajauksella voimassa.Edit: Eikö kukaan osaa sanoa onko nykyisin vakuutukset voimassa rata-ajossa? Relanderilla oli Bike:ssä siitä joku juttu, mutta en muista missä numerossa.
1835
Liikennevakuutus on voimassa kun ei ole kilpailu. Kasko ei varmaan missään yhtiössä ole millään rajauksella voimassa.[/QUOTE]
Käytetäänkö siis radalla samoja ajolinjoja, kuin kadulla? Tuo on juurikin ollut suurin epäilyksen aiheeni rata-ajon hyödyistä vs. maantiellä ajaminen. Muistelen miten nuoruudessani "nopeat" kotilokuskit ajoivat nopeinta linjaa leikaten vastaantulijoiden kaistalle. Auton kaasunkäytöstä en oikein osaa sanoa mitään muuta kuin, että 75 heppaisella kaalihakkurilla sen käyttö on oikeasti tärkeää ettei se kuole rampille tai rekan rinnalle, mutta twinillä kaikki on helppoa.
Edit: Niin fillarilla ajaminen on nyt minusta ylivoimaisesti vaarallisinta, kun oikeastaan aika harvat osaavat väistämissääntöjä tai piittaavat niistä.
Viimeksi muokannut: oili; 28.04.2025 klo 09:11.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Samat periaatteet ajolinjasta pätevät niin radalla kuin kadullakin. Kadulla toki ajolinja on syytä pitää oman kaistan sisäpuolella, eli ajolinja on rajatumpi kuin koko tien leveyttä käytettäessä olisi. Mutta todennäköisesti omaa kaistaa oikeaa linjaa pitkin pystyy ajamaan nopeammin ja turvallisemmin kuin koko tien leveydellä eniten omaa kovaa väärää linjaa ajaen. Ja tietysti valtaosan ajasta katuajossa ei tarvitse ajolinjaa miettiä tuon taivaallista, sen kuin ajaa pötkyttelee siinä keskellä tietä muiden mukana.
Ja juurikin tuollaisella tehottomalla autolla sen isoimman eron näkee ajolinjassa, kun kaasulla ei saa "paikattua" ajolinjaa. Monessa rampissa pääsee oikein ajamalla survomaan kaasun pohjaan sekuntitolkulla aiemmin kuin väärin ajamalla, samalla minimoiden riskin ajautumisesta sinne liikenteen sekaan ennenaikaisesti. Turvallisuus paranee siis sekä sen mutkan läpi ajamisessa, kuin liikennevirtaan nähden sopivamman nopeuden saavuttamisesta.
Eli lyhyesti summattuna, rata-ajo ja nimenomaan AT2 siihen kärkeen on loistelias valinta kenelle tahansa. Olin itsekin ennen ensimmäistä ratapäivää ajanut 15 vuotta prätkällä ja omasta mielestäni olin kohtalainen kuljettaja. Tuolla AT2:sella sitten ymmärsin että olin tehnyt kaiken päin helvettiä, mutta siitä se sitten pikkuhiljaa lähti valumaan oikeaan suuntaan.
1835
Itse asiassa jopa Hki:ssä on yksi, todella helppopääsyinen ja iällisesti jopa harvinaislaatuisen vanha maljapariskunta
https://retkipaikka.fi/pihlajamaen-h...alja-helsinki/
Liikennevakuutushan on käsittääkseni voimassa aina ja kaikkialla, koska sehän on lähinnä sivullisia varten. Ja kaskon suhteen tuossa joku vuosi sitten oli vielä hyvinkin yleinen linjaus että rata-aitojen sisäpuolella olet ns. omillasi, mikään kasko ei korvaa yhtään mitään. Mutta nyt viime kesänä taisi jo joillekin yhtiöille tulla tuohon muutos että järjestettyjä ajo-opastuksia, liikennekoulutuksia yms. voisi kaskollakin vielä kattaa. Mutta kun mennään edes muodollisen kilpaharjoittelun puolelle, niin se on sitten niiden kisalisenssien alaista korvattavaa. Tämä kysymys meinaan nousi meilläkin esille juuri tuolla Kymiringillä viime kesänä ja näin meille silloin kerrottiin tapahtuman järjestäjien toimesta. Tosin jokaisella yhtiöllä voi olla niitä omia pikkupränttejään jotka kannattaa tavata huolellisesti läpi, mutta siis linjaus olisi kuitenkin jo hiukan pehmentynyt tuosta totaalisesta kiellosta.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Anteeksi nyt vaan, mutta tuollaisen ajolinja-argumentin esittäjällä ei selvästi ole minkään tason ymmärrystä aiheesta.
Menisit ihan itse sinne kurssille, niin sitten olisi omakohtaiseen kokemukseen perustuvaa tietoa, miksi se on niin perseestä eikä hyödytä ketään katukuljettajaa. Ei tarvitsisi enää mutuilla.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Käytetään tietyin rajoituksin, joista ensimmäinen liittyy siihen kuinka kaista vs. radan leveys hahmotetaan ja toinen siihen, että radalla maksimoidaan kierrosaikaa, kun taas kadulla näkemää. Toki radalla voi treenata kumpaa tahansa linjaa ja esim. Ajotaito 2 kursseilla opetetaan ajolinja katupainotuksella, eli maksimoidaan näkemää, ei kierrosaikaa. Samoin ajaminen pidetään ko. kurssilla kadulle tyypillisenä, eli jätetään turhat kiihdyttelyt ja jarruttelut pois ja ajetaan pääasiassa yhdellä vaihteella, jolloin ajaminen vastaa mahdollisimman hyvin mutka-ajamista maantienopeuksissa.
Leveyden puolesta rata on siis ajateltavana yksisuuntaisena tienä, jossa voidaan käyttää koko tien leveys ajolinjan valintaan. Kadulla useimmiten käytettävissä on yksi kaista, mutta ajolinjan valinnan periaate ei sinänsä eroa muuten kuin käytettävissä olevan leveyden osalta.
Ajolinjan muodon puolesta katulinjassa maksimoidaan näkemää, eli tyypillisesti käännetään mutkaan sisään hieman myöhemmin kuin kierrosaikaa maksivoivassa ajolinjassa.
Ajolinjaa ei opeteta niin, että seurataan sokeasti jotain kuvitteellista viivaa, jolla täytyy pysyä vaan pyritään antamaan ihmisille keinot, joilla hahmottaa turvallinen ja toimiva ajolinja erilaisiin mutkiin itsenäisesti, jolloin myös kadulla osataan paremmin hahmottaa turvallinen linja itselle täysin uusiin mutkiin. Keinot perustuvat yksinkertaisesti siihen mitä missäkin vaiheessa mutkaa eli ajolinjaa nähdään, tai pitäisi nähdä.
Superbike #7
Ynnä kadulla varsinkin vas. kääntyvässä kaarteessa se kaistan leveys ei ole se mitä kaistaviivat kertoo, vaan huomattavasti kaposempi kun myös se oma kypärä on pidettävä tuon kaistaviivan omalla puolella. Toki myös oik. kaartuvassa saattaa siinä ihan tien vierustalla olla tolppaa tai vaikka kevyttä liikennettä, pysäköityä ajoneuvoa yms. pientareella ja näin se oma käytössä oleva kaista kapenee myös tuossa tapauksessa.
Jossain päin maailmaahan on motoristeja varten otettu käyttöön noita rinkuloita juuri siksi että myös se kypärä pysyisi siellä oman kaistan puolella
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
[
Liikennevakuutushan on käsittääkseni voimassa aina ja kaikkialla, koska sehän on lähinnä sivullisia varten. Ja kaskon suhteen tuossa joku vuosi sitten oli vielä hyvinkin yleinen linjaus että rata-aitojen sisäpuolella olet ns. omillasi, mikään kasko ei korvaa yhtään mitään. Mutta nyt viime kesänä taisi jo joillekin yhtiöille tulla tuohon muutos että järjestettyjä ajo-opastuksia, liikennekoulutuksia yms. voisi kaskollakin vielä kattaa. Mutta kun mennään edes muodollisen kilpaharjoittelun puolelle, niin se on sitten niiden kisalisenssien alaista korvattavaa. Tämä kysymys meinaan nousi meilläkin esille juuri tuolla Kymiringillä viime kesänä ja näin meille silloin kerrottiin tapahtuman järjestäjien toimesta. Tosin jokaisella yhtiöllä voi olla niitä omia pikkupränttejään jotka kannattaa tavata huolellisesti läpi, mutta siis linjaus olisi kuitenkin jo hiukan pehmentynyt tuosta totaalisesta kiellosta.[/QUOTE]
Täytyy nyt lähellä eläkettä todeta, että jos kippaisin radalla tuon 24k€:n afrikkalaisen aivan paskaksi ei uuteen enää oli varaa, tai olisi, mutta luulen, että näytös olisi sitten siinä.ajaharjoittelu jossa on kasko voimassa on toki ihan eri juttu.
Edit: Bike 1/25 Relander selventää vakuutusasiaa.
Edit2:Lataamalla E-libraryn saa lukea Biken ilmaiseksi👍
Viimeksi muokannut: oili; 28.04.2025 klo 11:21.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Radalla jopa sitä "piennarta" voi käyttää hyväkseen ja siten tosiaankin koko tuo mustan leveys on käytössä. Kadulla on kaistaviivat ja tuo kypärä rajoittaa sitä vielä sitäkin kaposemmaksi pelkäksi ränniksi kaistan keskelle. Tuohon vielä tiehen kuluneet ajourat ja niistä kaistan keskelle muodostunut kumpu...
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Juuri näin. Radalla koko asfalttialue on käytettävissä — myös se reunapiennar, jos säännöt ja tilanne sen sallivat. Käytännössä koko musta pinta on silloin ajajan työkalupakkia, ja ajolinjaa voi vapaasti levittää optimaaliseksi. Kadulla sen sijaan kaistaviivat rajaavat tilan tiukasti, ja siihen päälle vielä kypärän näkökenttä kaventaa koko maailman pieneksi ränniksi suoraan eteenpäin. Kun lisätään vielä tiehen kuluneet ajourat ja keskelle muodostunut kumpu, niin lopputuloksena kaistan hyötykäyttö on enemmän taistelua pinnan ja muotojen kanssa kuin vapaata linjan hakemista.
Ja jos radalta oikeasti haluttaisiin valmentaa suoraan katuajoon, niin sinne pitäisi tuoda autoja, jalankulkijoita, pyöräilijöitä, rekkoja — ja miksei pari jänistäkin juoksemaan ristiin radan yli. Se vasta tekisi ajamisesta katuolosuhteiden mukaista: arvaamattomuus, muuttuvat tilanteet ja jatkuva valppauden tarve.
Periaatteessa onkin yhtä perusteltua sanoa, että katuajo vastaa tekniikaltaan rata-ajoa, kuin sanoa että uimahallissa harjoittelu valmistaa suoraan avomerellä selviytymiseen.
Näin jälkikäteen olikohan tuossa Kymin keikassa oikeasti yhtään mitään järkeä kun takasestakin tuota mustaa tulin käyttänneeksi jo aika laajalti ja kuitenkin oli nuo 3x laukut pyörässä mukana. On siinä voinut olla sivuponttooni jo melko lähellä pintaa ja siten lipsahduskaan ei varmasti enää kovin kaukana
No niin sitä vaan tälläsellä boomerillakin porukassa tyhmyys yhä tiivistyy ja radalla kisavietti iskee vaikka kuinka lupsakasti olikin tarkoitus ajella![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Samalla tavalla rata-ajo antaa lisää kapasiteettia käsitellä tilannetta, kuin uimahallissa harjoitteleminen valmistaa avomerelle. Jos ei osaa kuin pikkuisen räpiköiden kellua, on missään vedessä selviytyminen hyvin hienon hiuskarvan varassa. Jos taas on hyväksi uimariksi uimahallissa opetellut, on siellä avovedessä kelluessa paljon enemmän aivo- ja fyysistä kapasiteettia käytettävissä siihen pelastumisen tavoitteluun. Mahdottomiin ei toki pysty siinäkään, eli jossain vaiheessa se raja tulee vastaan vaikka miten osaisi polskia tai radalla ajaa.
Ja niiden liikenteen muiden käyttäjien kanssa toki oppii toimimaan vain liikenteessä. Tässä kuitenkin oli kyse mutkapelosta, sen taltuttamiseen sopii hyvin radalla tapahtuva ajoharjoittelu. Samalla kun siellä radalla oppii luontevammin ajamaan niitä mutkia, jää havainnointi- ja reagointikykyä enemmän käytettäväksi niihin liikenteen muihin riskeihin. Eli mitä kauempana omasta maksimitasosta kadulla ajaa, sitä paremmin ehtii havainnoimaan muita ja reagoimaan muutoksiin. Eroa tuohon omaan maksimiin voi kasvattaa joko hiljaisemmalla vauhdilla, tai sitten maksimitason kohottamisella.
1835
Kun väitellään radalla tapahtuvan harjoittelun hyödyistä/hyödyttömyydestä liikenneturvallisuuden suhteen, olisiko syytä täsmentää onko kyse moottoripyörän hallinnan harjoittelusta tieliikennelaillisilla nopeuksilla erilaisissa tilanteissa vai harjoittelusta ajaa mahdollisimman kelloa miellyttävää ajoa maksimaalisella nopeudella.
Em asialla on melkoinen merkitys vaikkapa harjoittelun vahinkoriskin suhteen, kuin myös kaluston kulumisen ( erityisesti renkaat ) suhteen.
Kun keskustelussa on tullut mukaan arkitiestön kaista- ja epätasaisuusongelmat optimaalisessa kaarreajossa, niin lisätään vielä soppaan kourallinen hiekkaa.![]()
Kuivalla ja puhtaalla asvaltilla renkaan pystyy aika huoletta käyttämään laidasta laitaan ellei tosiaan mopossa ole jotain alhaalla roikkuvia asioita, jotka rajoittavat kallistusta. Isossa kallistuksessa ei tosin sitten pysty samaan aikaa kiihdyttämään tai jarruttamaan kovin rajusti. Renkaan kuvan perusteella sanoisin, että kallistuskulma sulla lienee ollut maksimissaan jossain 35-40 asteen välimaastossa, elikkäs suhteellisen pystyssä vielä.
Superbike #7
Jotenkin noin ja pitäisi myös pohtia antaako hyvä kellotus radalla väärää itseluottamusta, joka kostautuu traktorin piikkeihin. Noin yleisesti ottaen noudattamalla nopeusrajoituksia ja himmaamalla epäilyttävissä paikoissa on jo aika vahvoilla. Alkuperäinen ketjun aloittajahan kärsi poikkeuksellisesta mutkapelosta.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Kaikki harjoittelu on tietenkin hyvästä. On ihan päivänselvää, että mitä taitavampi teknisesti on, sitä paremmat mahdollisuudet on onnettomuuksien välttämiseen.
Kuitenkin tässä pätee vähenevän rajahyödyn periaate. Jos ollaan tyyliin AT2-kurssin aihepiirissä, siitä saa ihan kuka tahansa todella paljon irti katuajoa silmälläpitäen. Vaikka sellaiseen tilanteeseen, että aiotulla ajolinjalla onkin yllättäen hiekkaa.
Mitä nopeammaksi ajo menee, sitä vähemmän uusista opeista/taidoista on liikenteessä hyötyä, mutta ihan varmasti on. On aivan päätöntä väittää, että parempi ajotaito olisi jollakin logiikalla huono asia, mutta niin vaan siihenkin liikenneturvassa on kyetty.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tuossa aluksi
https://youtu.be/aQqPLNML7n0?si=pg3Xit6lBFcG-ftT
Tuossa seuraavaksi
https://youtu.be/6z8hOT6xkL8?si=a66Bnoh6joBWbQ1Z
Ja sitten kun luulee olevansa hyvä
https://youtu.be/yPLJn3IygAg?si=bsV_2y-y2i0n99no
Viimeksi muokannut: oili; 28.04.2025 klo 14:03.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Voi hyvinkin olla, vaan taitaa tuo allekirjoittaneen kuva-albumi täyttyä kuitenkin jatkossa enempi tämän kaltaisista kuvista kuin mistään ratapäivien kiihkeästä tohinasta. Onneksi tämä on sen verran monipuolinen harrastus, jotta varmasti jokainen löytää sieltä sen oman juttunsa. Ei kun turvallisia km itse kullekin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tämä on ihan perusasia joka opetetaan jo autokoulussa A-korttia suoritettessa. Ja ihan jokaisella ennakoivan ajon kurssilla sekä mp-oppimateriaaleissa.Radalla jopa sitä "piennarta" voi käyttää hyväkseen ja siten tosiaankin koko tuo mustan leveys on käytössä. Kadulla on kaistaviivat ja tuo kypärä rajoittaa sitä vielä sitäkin kaposemmaksi pelkäksi ränniksi kaistan keskelle. Tuohon vielä tiehen kuluneet ajourat ja niistä kaistan keskelle muodostunut kumpu...
-- Brake later and open the gas earlier --
Mun mielestä on loistavaa että ne ei ole siellä, saadaan koko aivokapasiteetti ja huomio kiinnitettyä siihen mitä voidaan hallita, eli ajotekniikka. Kun se saadaan hyväksi ja selkärankaan, niin kadulla ajaminen muuttuu useampaa kertaluokkaa turvallisemmaksi kun riittää välimuistia niiden itsemurhaa yrittävien rusakoiden ja kolmion takaa tulevien bemarikuskien havainnointiin.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Tää ketju on kyllä huvittava esimerkki siitä miksi rata-ajoa suositellaan. Täälläkin ainoastaan ne 2kpl jotka ei ole kokeillut ei sitä suosittele, kertonee kaikille kaiken tarpeellisen rata-ajosta![]()
MT-09
Tää on varmaan ollut luokattomin naru jaaritteluineen ja jeesusteluineenn tällä foorumilla aikoihin.
Mun mielestä tämä kiteyttää asian aika hyvin:
Jos mutkissa ajaminen pelottaa niin paljon, että joutuu liikenteessä ajamaan oman taito-/sietokyvyn rajoilla, niin ollaan aika vaarallisilla vesillä.
Tämä ketju on itse asiassa erinomainen esimerkki siitä, miksi rata-ajoa ei tarvita. Täälläkin juuri ne kaksi, jotka eivät ole rata-ajoon hairahtaneet, näkevät asian selkeämmin kuin muut. Se kertoo oikeastaan kaiken olennaisen : kun ei ole ratakokemusta, pystyy paremmin säilyttämään maalaisjärjen ja ymmärtämään, ettei kadulla ajamiseen tarvita mitään rataharjoittelua.