Hienoa, nyt maltti mukana, vaarallisinta on silloin kun itse luulee jo osaavansa kaiken. Tämä laji on jatkuvaa oppimista vielä vuosikymmentenkin jälkeen ja tämä ei ole taitojesi vähättelyä vaan perustuu omaan kokemukseen.
En vilkaissut tuota sivustoa, mutta jos liikennesuorite (siis kilsat) otetaan huomioon niin kävelykin on yllättävän vaarallista, etenkin talvella.
Hienoa että ketjun aloittajan mutkapelko on hellittänyt! Sitä voi kutsua myös itsesuojeluvaistoksi, eikä kannata ylittää omia rajojaan, parempi hivutttaa vähän kerrallaan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Allekirjoitan. Siinä vaiheessa riskit ovat suuret, kun itseluottamus voittaa vaarantunteen, mutta todellisuudessa karttunut osaaminen on kuitenkin vielä varsin ohutta. Tämä tuli itsekin aikanaan todistettua, kylläkin moottorikelkan sarvissa. Onneksi siitä selvittiin kohdallani pelkillä henkisillä vaurioilla.![]()
Tosi kiva kuulla. Muista vaan aina katsoa sinne, mihin haluat ajaa, niin hyvin menee![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
En todellakaan luule osaavani, oon tosi varovainen kuski mutta sellainen mahdoton ylivarovaisuus ja suoranainen pelko on hävinnyt. Ja siihen on auttanut vaan ajaminen. Nimenomaan jatkuvaa oppimista tää on. Inssisetäkin sanoi että ei sitä ole vielä valmis kuski edes seitsemänkymppisenä.
Mä oon edelleen porukassa se hitain kuski, mua saa odotella. En todellakaan ylitä rajojani. Mutkateillä olen vielä tosi varovainen, pelaan varman päälle ja hidastan ennen mutkia reilusti. Samoin jos on korkea mäennyppylä, hidastan koska ei tiedä mitä siellä nyppylän toisella puolella on.
Hienoa, että opettelun alku on mennyt hyvin. Maltti kannattaa pitää ajamisessa jatkossakin, myös ryhmäajossa, jossa valitettavan usein joillain vauhti karkaa nopeuksiin, jotka eivät ole vain laittomia, vaan yksinkertaisesti vaarallisia.
Turvallisuusasiantuntijat puhuvat ilmailussa sadan tunnin riskistä. Kyseessä tunne että hallitsenhan minä tämän, vaikka tosi asiallisesti on vasta aloittelija. Samaa voi soveltaa moottoripyöräilyyn.
Rajoja kannattaa hakea radan puolella, mikäli halua siihen on. Vaikka ryhmissä.![]()
Se on valitettavasti näin. Mikään kaskovakuutus ei korvaa radalla sattuneita vahinkoja. Joissakin erikoistapauksissa saattaa korvata, jos kyseessä on ns. ohjattu ajoharjoittelu mutta Ducatien ratapäivä ei sitä ole. Muutenkin kannattaa noissa ratahommissa lähtökohtaisesti varautua siihen, ettei vakuutus korvaa oman pyörän vahinkoja.Mietin vaan noita vakuutuksia radalla että mikään ei korvaa jos itse mällää pyörän siellä?
-- Brake later and open the gas earlier --
AT2:lla ORG:n päivillä, niin ainakin useimpien v-yhtiöiden kasko on voimassa/korvaa.
Tää korvattvuus kannattaa tietty tarkistaa, omasta v-yhtiöst.
Kysymällä: "korvaako kasko kun osallistuu, liikenneurvan auktorisoiman mp-kouluttajan mp-ajokokursille?"
Jos kysyt korvaako, kun osallistun radalla tmv koulutukseen, nin todennäköisesti vastaavat "EI!"
Vakutusmyyjät/neuvojat, eivät oikein aina itsekkän tiedä, yhtiönsä korvauspolitiikasta...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Sitkeästi tuota mielikuvaa useimpien vakuutusyhtiöiden kaskon korvaavuudesta toistetaan, mutta se ei nykyään pidä paikkaansa. Alla on tänään 8.6.2025 poimitut leikkeet useimpien vakuutusyhtiöiden kaskovakuutusten ehdoista. Tiivistetysti voisi sanoa:
IF: ei korvaa
Lähitapiola: ei korvaa
POP Vakuutus: ei korvaa
Turva: ei korvaa
OP-Pohjola ja Pohjantähti: korvaa valvotun harjoittelun jos kouluttajalla EAK tai Smok pätevyys.
Fennia: tulkinnanvarainen mutta mahdollisesti korvaa AT2 osallistumisen, koska ehdoissa mainitaan korvattavana "ajotaidon ylläpitoon liittyvä ennakoivan ajon kurssi".
Tarkemmat tekstileikkeet alla:
Lähitapiola: Esinevahinkoja ei korvata käytettäessä ajoneuvoa moottoriradalla tai ajo- tai nopeusharjoittelussa muulla alueella tai tieosuudella. Edellä mainittu rajoitus ei koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
If: Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka aiheutuu osallistuttaessa ajo- tai nopeusharjoitteluun tai muuhun ajoon moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella (jollaiseksi
katsotaan myös esimerkiksi Nürburgringin Nordschleifen ja Spa-Francorchampsin niin kutsutut yleisöajovuorot). Tämä rajoitus ei koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
POP: Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka aiheutuu osallistuttaessa kilpailuun tai sen harjoitteluun tai ajoharjoitteluun tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella. Korvausta maksetaan kuitenkin vahingoista, jotka aiheutuvat osallistuttaessa virallisen liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon kurssilla.
Turva: Esinevakuutuksesta (3.1–3.14) ei korvata vahinkoa, joka on aiheutunut käytettäessä ajoneuvoa moottoriradalla tai ajo- tai nopeusharjoittelussa muulla alueella tai tieosuudella. Edellä mainittu rajoitus ei koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
Fennia: Vakuutus ei korvaa aiheutunutta vahinkoa, kun ajoneuvolla on osallistuttu kilpailuun, sen harjoitteluun tai ajoharjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella tai ajettu muuten moottoriradalla, ellei kyseessä ole ajokortin hankintaan vaadittava ajoharjoittelu tai ajotaidon ylläpitoon liittyvä liukkaan kelin, pimeän tai ennakoivan ajon kurssi.
OP-Pohjola: Eläintörmäys-, ilkivalta-, kolarointi-, lasi-, palo-, pysäköinti-, varkaus- ja keskeytysturvasta (kohdat 4.2 – 4.7, 4.10 ja 6) ei korvata vahinkoja, jotka aiheutuvat osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun,
ajoharjoitteluun, ajettaessa muuten moottoriradalla, yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella.
Korvausta maksetaan vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon kurssilla tai Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen kouluttajan, autokoulun tai Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ajo-opetukseen.
Pohjantähti: Vakuutus ei korvaa vahinkoa, joka aiheutuu osallistuttaessa kilpailuun, sen harjoitteluun tai muuhun ajoharjoitteluun tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella. Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa
- Liikenne- ja viestintäviraston myöntämän opetus- ja harjoitusluvan saaneen henkilön antamaan ajo-opetukseen
- Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen kouluttajan tai Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ennakoivan ajon ajo-opetukseen.
- Liukkaan kelin ajoharjoitteluun sille tarkoitetulla ja valvotulla ajoharjoitteluradalla.
Vakuutusasioissa pitää tapahtuneen vahingon syy mukauttaa vak.yhtiön korvauspolitiikkaan![]()
En oikein silti ymmärrä miten saat AT2:sta tai mistään muustakaan orgin koulutuksesta liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää koulutusta. Sellaista kun voi antaa vain autokoulu. POP ehtojen osalta lisäksi kompastutaan myös siihen, että kyseessä ei ole talviajon tai pimeän ajon kurssi.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Ryssin kerran alokasmaisesti parkkipaikalla ohjauksen tappiin asti ja pyörä melkein kyljellään, mutta punnersin sen milli kerrallaan pystyyn. Yksi katsomassa ollut työkaveri totesi ettei hän olisi saanut sitä takaisin pystyyn. Sanoin etten minäkään ellette kaikki olisi olleet katsomassa.
Ei tartte auttaa😁
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Viime kesänä ajoin peurakolarin kaverin pyörällä 90km/h kun oli just vaihdettu pyörät 5km ennen sitä, se vasta harmittikin kun ei edes oma pyörä mikä ihan paskana. Ja ei tietenkään ollut osakaskoa pyörässä.
Born to be middle aged.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Aika moni on kahden pyörän taktiikalla juurikin tästä syystä liikkeellä. Niin myös minä. Mutta se pitää myöntää, että onhan tuohon ratapyörään jo uponnut hankintahinnan verran ratavirittelyyn eli ei se enää mikään kovin halpa ole. Tosin pyörän rakentelu ja parantaminen on osa harrastusta.Niin mielellään kun radalle menisinkin, niin uuden karhealla pyörällä ei vaan uskalla jos sattuu jotain.. Hyvä syy siis hankkia toiseksi pyöräksi vanhempi halpa pyörä jolla ei niin väliä vaikka sen mälläisikin.
-- Brake later and open the gas earlier --
Palaan tähänalkuperäiseen aiheeseen vielä, vaikka paljon jo vinkkejä olet saanutkin.;4933980 kirjoitti
Itsellä on takana kaatuminen neulansilmämutkassa pari kesää takaperin ja siitä jäi todella kova henkinen lukko, mutkat ja tiukat käännökset salpasi hengityksen (ihan jo vaan telkkarista muiden ajoa katsoessakin)
Aloin ratkomaan asiaa tänä keväänä käymällä pari käsittelytuntia autokoulun open kanssa. Ajelin ympyrää ja kahdeksikkoa yms. kävelyvauhtia uudestaan ja uudestaan ja pikkuhiljaa aivot alkoi tajuta, että kyllä se pyörä voi kääntyä kaatumatta. Me ei tehty ollenkaan väistöharjoituksia, vaan nimenomaan tuollaista "pyöreän ajolinjan" toistoa.
Noiden parin kerran jälkeen on ollut paljon parempi fiilis ja tuntuu, että tuo auttoi minun kammooni paljon enempi kuin mikään määrä liikenteessä ajoa ja mutkiin totuttelua.
Viimeksi muokannut: ennu; 10.06.2025 klo 10:59.
Yamaha XJ6 -09 | That's one freedom you'll never take from me.
Itselläni ehkä suurin kysymysmerkki on se, että kuinka lujaa minkäkin laiseen mutkaan pystyy ajamaan?
Tikkarinopeudet ei ole tuottaneet ongelmia, ja renkaita tutkiessa ei juuri sormenleveyttä enempää näy käyttämätöntä pintaa reunoilla. Tähän kevääseen asti ajanut kustomeilla, mutta nyt ärrä bemua alla. Kääntyvyys selkeästi parempi.
Vastaohjaus ja mutkaan katsominen sujuu kyllä, mutta uupuu tarkka käsitys omista kyvyistä.
Tiellä olen kyllä onnistuneesti pysynyt 20+ vuotta, mutta pieni epätietoisuus vaivaa.
Tiedän, että pitäis käydä joku ajotaito koulutus, mutten ole ikinä saanut aikaiseksi.
Slava Ukraini!
BMW R1200R 2007
Ex- Kawasaki VN 900 Custom S.E. -09
Ex- Kawasaki En500 -99
Ex- Aprilia Red Rose 125 -91
Ex- Suzuki PV 50 -90
Kyllähän tuollaisella pyörällä vetää asiallisilla sport touring renkailla jalkatapit komeasti asfalttiin säkenöiden.
Silloin vaan kuskin on syytä osata hommansa, on meillä eräs joka 1250GS bemarilla veteli sylinterinkannet asfalttia viistäen lähes nopean ryhmän aikoja sport touring renkailla.
En nyt suosittele kuitenkaan, sieltä se varmuus ajamisen myötä löytyy ja kouluttautuminen ei ole koskaan huono ajatus.
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX