Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Huomasin tuossa juuri pyörääni pestessäni että takarenkaasta oli lentänyt tasapainotus-paino jossain mutkassa metsään. En tiedä koska tämä on tapahtunut, mutta ajossa en ainakaan ole huomannut mitään muutosta. Millähän tavalla tasapainottoman renkaan pitäisi vaikutta ajettavuuteen, tärinää, renkaan epätasaista kulumista? Entäs kannattaako luikkia rengas kainalossa johonkin rengasliikkeeseen painottamaan gummi uudestaan vai uskaltaako sillä ajaa kuin ennenkin?
    Tatuoitu paskiainen
  2. #2
    wastasin melko täydellisesti omaan kysymukseesi
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  3. #3
    Jos ei ravista, niin ei muuta kuin baanalle.
    CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
  4. #4
    Onkos se niin, että jos kumissa on kaksi väritäplää, niin se ei tarvitse mitään tasapainoja? Onko nämä täplät kumissa uutena, vai tuleeko ne tasapainoituskoneesta? Minulla on renkaissa kaksi väritäplää, eikä mitään tasapainoituspainoja ole.
    Dixi et animam levavi
  5. #5
    Voisi kuvitella, ettei sitä pientä epätasapainoa huomaa, ainakaan rajoitusten mukaan ajettaessa, mutta se pienikin väristys kuormittaa takaiskaria huomattavan paljon enemmän kuin tasapainossa oleva rengas.

    En itse luottaisi renkaan ja vanteen tasapainoon, jos kumista sattuu 2 täplää löytymään.. Pieni vaiva se tasapainotus on mielenrauhan takeeksi.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  6. #6
    Lainaa (ek@ @ Touko. 09 2005,13:52) kirjoitti
    Onkos se niin, että jos kumissa on kaksi väritäplää, niin se ei tarvitse mitään tasapainoja? Onko nämä täplät kumissa uutena, vai tuleeko ne tasapainoituskoneesta? Minulla on renkaissa kaksi väritäplää, eikä mitään tasapainoituspainoja ole.
    Pyöräni taitaa olla sama kuin sinullakin, eikä meikäläisenkään vanteista löydy lisäpainoja.
    - Rajatonta Voimaa! -
  7. #7
    Lainaa (ek@ @ Touko. 09 2005,13:52) kirjoitti
    Onkos se niin, että jos kumissa on kaksi väritäplää, niin se ei tarvitse mitään tasapainoja? Onko nämä täplät kumissa uutena, vai tuleeko ne tasapainoituskoneesta? Minulla on renkaissa kaksi väritäplää, eikä mitään tasapainoituspainoja ole.
    Nuo täplät merkkaavat pelkän kumin kevyintä kohtaa, eli on siis renkaassa uutena. Pienimmällä painomäärällä pääsee jos täplillä merkattu kohta asennetaan pelkän vanteen painavimman kohdan kohdalle. Hyvällä säkällä tasapainotuspainoja ei tarvitse (eilen vaihdettiin kaverille rengas, painoja tarvittiin 5g).
    "Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
  8. #8
    Onnistuuko tuo tasapainotus kotikonstein ja jos onnistuu, niin miten? Paljonko taas maksaa liikeessä?
    Happy with what you have to be happy with.
  9. #9
    Lainaa (Jippe @ Touko. 09 2005,14:41) kirjoitti
    Nuo täplät merkkaavat pelkän kumin kevyintä kohtaa, eli on siis renkaassa uutena. Pienimmällä painomäärällä pääsee jos täplillä merkattu kohta asennetaan pelkän vanteen painavimman kohdan kohdalle. Hyvällä säkällä tasapainotuspainoja ei tarvitse (eilen vaihdettiin kaverille rengas, painoja tarvittiin 5g).
    Muistelin lukeneeni eräältä toiselta foorumilta asiasta, ja löytyihän se sieltä hakemalla:

    Lainaa kirjoitti
    Obviously there are two different qualities while manufacturing tires. Those who are balanced very well get *2* red dots and are going especially to the factories so save time and money in mounting. The tires you get normally only have *one* red dot to mark the lightest position.
    Tuon kirjoittaneella tyypillä on jotain tekemistä BMW:n kanssa, joten ilmeisesti tuo kaksi pistettä ovat merkki hyvin tasapainossa olevasta renkaasta.
    Dixi et animam levavi
  10. #10
    Kyllä sen huomaa jos on pahasti epätasapainossa, täristää ihan saatanasti . Tosin kyseessä oli eturengas ja edellinen omistaja oli lykännyt alle ihan väärän gummin Yleensähän noi renkaat tasopainotetaan renkaanvaihdon yhteydessä, erikseen maksaa varmaan semmoset 10-20€?!
  11. #11
    Mulle asennettiin juuri uudet Diablot Rexin vanteille ja kyselinkin täällä jo aiemmin renkaiden "täplien" merkityksestä.

    Diabloista löytyi kaks vierekkäista(väliä n.pari senttiä) täplää. Rengasasentaja laittoi takarenkaan paikalleen niin ettei täplät olleet lähelläkään venttiiliä. Huomasin tuon vasta himassa. Rengas luonnollisesti tasapainotettiin myös ja painoja ei tuohon takarenkaaseen tarvinnut paljon paskaakaan liimata.

    Kun vein muutaman päivän päästä eturenkaan samaan paikkaan vaihdettavaksi, huomautin asentajalle hienovaraisesti täplien olemassaolosta ja merkityksestä. Asentaja pläjäytti renkaan taas paikalleen niin, ettei täplät olleet venttiilin kohdalla. No, tasapainotuksessa etuvanteeseen liimattiin perkeleenmoinen läjä painoja juuri noiden täplien kohdille! Renkaat ovat siis tasapainossa tai ainakaan tärinää en ole ajossa huomannut, mutta (rumia) painoja ois varmasti tarvittu vähemmän jos täplät olis venttiilin kohdalla... Tää vaihto tehtiin irtovanteille Euromasterilla ja se maksoi 10€ per rengas. Halpaa siis oli ja aion viedä vastedeskin, kaikesta huolimatta, renkaat tuonne vaihtoon.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  12. #12
    Lainaa (SenioRR @ Touko. 09 2005,18:12) kirjoitti
    huomautin asentajalle hienovaraisesti täplien olemassaolosta ja merkityksestä. Asentaja pläjäytti renkaan taas paikalleen niin, ettei täplät olleet venttiilin kohdalla.
    Olit liian hienovarainen..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  13. #13
    Lainaa (ek@ @ Touko. 09 2005,15:37) kirjoitti
    Muistelin lukeneeni eräältä toiselta foorumilta asiasta, ja löytyihän se sieltä hakemalla:

    Lainaa kirjoitti
    Obviously there are two different qualities while manufacturing tires. Those who are balanced very well get *2* red dots and are going especially to the factories so save time and money in mounting. The tires you get normally only have *one* red dot to mark the lightest position.
    Tuon kirjoittaneella tyypillä on jotain tekemistä BMW:n kanssa, joten ilmeisesti tuo kaksi pistettä ovat merkki hyvin tasapainossa olevasta renkaasta.
    Voipi olla, muistan itsekin nähneeni joissain renkaissa yhden punaisen täplän. Niissä takiksissa mitkä olen itse vaihtanut ja tasapainottanut on ollut noi 2 täplää on painoja tarvittu välillä 5-35g (vanteessa itsessään heittoa ~5g)
    "Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
  14.  
  15. #14
    Lainaa (Petri @ Touko. 09 2005,15:27) kirjoitti
    Onnistuuko tuo tasapainotus kotikonstein ja jos onnistuu, niin miten? Paljonko taas maksaa liikeessä?
    Onnistuu tasapainotuspukilla.
    "Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."