Katso äänestykset tulokset: Millä jarrutat? - etu, taka vai molemmilla?

Äänestäjät
1044. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Etujarrulla pelkästään

    394 37,74%
  • Takajarrulla pelkästään

    16 1,53%
  • Molemmilla aina

    600 57,47%
  • Vain molemmilla kun toinen on kyydissä

    34 3,26%
Sivu: 6 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567 ViimeinenViimeinen
Tulokset 151:stä 180:een 188:sta
  1. #151
    Yleensä molemmilla, mutta ehkä etusella hiukan enemmän.
  2. #152
    Aina pelkästään etusella. Lukuunottamatta esim. sateella liukasta parkkihallin lattiaa, silloin takasella.
  3. #153
    pudotan ankkurin ja toivon että tarttuu johonkin.
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  4. #154
    Lainaa (dmmx @ Loka. 31 2009,21:06) kirjoitti
    itse joskus kun olin kevari korttia suorittamassa niin opettaja sanoi että pelkästään etujarrua että ei missään nimessä takajarrua, ja muutaman kerran kun painoin molempia niin hyvät huudot sai kuulla että kyllä näillä kokemuksilla se etujarru pelkästään paitsi jos on hiekkainen alamäki tai jtn muuta vastaavaa. *
    näihin tälläisiin harhaoppeihin törmää tämän tästä.
    ihan kaikkee ei pidä aina niellä yhden suusta kertomalla vaikkakin kertojana olisi semmoinen jonka pitäisi tietää esim autokoulun opettaja.

    ooteeta..kandee oikeesti ottaa selvää kun hakeutuu ajoopetukseen tarkoituksena hankkia a ajolupa, kuinka asianmukaista opetus on eli mopoileeko opettaja myös?

    toinen juttu mikä tarttunut silmään..rataajossako takajarru olisi tarpeeton ts ei käytetä?

    kertokaahan nyt jotka asiasta enempi tietävät?!
    mielestäni takanen on erittäin tarpeellinen myös rataajossa.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  5. #155
    Eipä sitä takajarrua tule aina käytettyä
    KTM Super Duke R -11
    KTM Duke III -08 Myyty
    Kawasaki ZX-6R -05 Myyty
    Honda CBR 125R -05 Myyty
  6. #156
  7. #157
    etusella
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  8. #158
    Etujarrulla. Takajarrua tarvitsee vain mahdollisesti takarenkaalla ajaessa


    636 -06
  9. #159
    Etusella, takusella, moottorilla tai kaikilla riippuen tilanteesta ja maata koskettavien renkaiden määrästä. Joskus vauhti hiljenee ihan kyljelläänkin ilman jarruja tahi jarrujen kanssa.
    --Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
    (-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)

    Gas Gas EC 300
    Kawa z750
  10. #160
    Molemmilla:
    Etujarrua aina ja lisäksi tarvittaessa jalkajarrua. (Integral).
    Have mercy maam!
  11. #161
    Kadulla, asfaltilla molemmilla pääsääntösesti.
    Pelkkää etujarrua radalla.
    Soralla, säällä tai muuten ääriliukkaalla vain takajarrulla tai ainakin harkiten ja kevyesti etujarrulla.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  12. #162
    Etusella. Tiukat paikat molemmilla.
    650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
  13. #163
    Lähes pelkästään etujarrulla. Selälleen meno pyritään estämään takajarrulla
    -Don't look where you ride,just ride where you look-
  14. #164
    Etusella kuivalla asfaltilla jos takarengas ei ole irti maasta niin moottorijarrullakin saa jo pidon irtoamaan ei siihen enään jarrua tarvitse sotkea, tämä tosin vaan radalla yms. kun jarrutusta on keretty suunnittelemaan ja vaihteita hämmentämään
  15. #165
    Yleensä etujarrua mutta kyllä sitä takajarruakin on käytetty
    Marauder vz 800. ex.954RR ex.fzr 1000
  16. #166
    Molemmilla... ja silloin kun hauskaa niin etujarrulla *
    KTM 690 LC4 SUPERMOTO -08
    KTM 450 SX RACING -03
  17. #167
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tona61 @ Loka. 31 2009,23:08) kirjoitti
    Molempi parempi, soralla etusta varoen kun taka ABS naputtaa niin herkästi eikä hiljennä.
    En *kehuskelis, jos takapää ei pysy tiessä, vaikka se voi olla komeeta ku se nousee.
    Molempia jarruja mahdollisuuksien mukaan. Pitävällä alustalla takapää alkaa piirtämään pelkällä moottorijarrullakin (luistokytkimestä huolimatta) joten aina sen käyttö ei varmaan olisi tarpeen, mutta vanhasta tottumuksesta molempia tulee käytettyä. Mutkaan mentäessä takajarrulla saa näyttäviä sladeja aikaiseksi, mutta ei se taida paljoa hidastuvuutta lisätä.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  18. #168
    Usein tulee molemmilla jarruteltua. Säästösyistä vois vähentää tuota takasta.
    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
  19. #169
    Hidasajossa käytän takajarrua.

    Normaalissa ajossa jarruttaessa aloitan kevyellä takajarrun painalluksella ja sitten etujarrulla kunnolla.

    Takajarrun käyttöhän estää takapään nousemisen ylös. Jarrutusmatka lyhenee, kun käyttää molempia. Jarrutustehokin siis paranee samalla. Käytännössä on ihan sama, että kumman ensinpainaa, mutta jos painaa takajarrun pohjaan ensin niin sitten huomaat ajavasi sivuluisussa, jolloin pyörän hallinta heikkenee huomattavasti. Myös jarrutusmatka pitenee.

    Siis ensin kevyesti takajarrua ja sitten etujarrulla pysäytys.
    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  20. #170
    molemmilla yritän jarrutella ja on pelastanu moneesta tilanteesta kun se tulee takaraivosta!!ja on muuten takajarru parantunu mun aikana kun ei ilmeisesti entinen omistaja ollu paljon käytelly.



  21. #171
    Etujarrulla, aina.
    Takajarru on käytössä vain kun "eturengas on ylöskytkettynä".
    636 -> 998
  22. #172
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Joulu. 06 2009,21:51) kirjoitti
    Takajarrun käyttöhän estää takapään nousemisen ylös.
    Mihin tämä perustuu?
    636 -> 998
  23. #173
    Lainaa (Eki- @ Joulu. 07 2009,11:30) kirjoitti
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Joulu. 06 2009,21:51) kirjoitti
    Takajarrun käyttöhän estää takapään nousemisen ylös.
    Mihin tämä perustuu?
    "When you want to brake with the shortest possible braking distance, you start by using the rear brake. Of course, you don't slam it. In fact, you only use the rear brake to start a process of shifting weight from the rear to the front wheel. This will cause the springs to get contracted, which will decrease the chance of a lifting rear wheel, and which will stabilize the bike."

    Perustuu tuohon^^

    lukekaa lisää
    Kawasaki ER-5 '99 --> Kawasaki Z 750 '05 --> Yamaha YZF R1 '05 --> polkupyörä (Mitä kivaa ensi kesälle radalle?)
  24. #174
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Jac0 @ Joulu. 07 2009,15:38) kirjoitti
    Lainaa (Eki- @ Joulu. 07 2009,11:30) kirjoitti
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Joulu. 06 2009,21:51) kirjoitti
    Takajarrun käyttöhän estää takapään nousemisen ylös.
    Mihin tämä perustuu?
    "When you want to brake with the shortest possible braking distance, you start by using the rear brake. Of course, you don't slam it. In fact, you only use the rear brake to start a process of shifting weight from the rear to the front wheel. This will cause the springs to get contracted, which will decrease the chance of a lifting rear wheel, and which will stabilize the bike."

    Perustuu tuohon^^

    lukekaa lisää
    Ja tuo on käytännössäkin todettu toimivaksi. Testata voi vaikka paikallaan, ekaks etujarrua ilman takasen painamista ja painelee etupäätä alas, sit takajarru pohjassa ja koittaa painella etupäätä alas, tai jotenkin tohon suuntaan.
    Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
  25. #175
    molemmilla jos kyytiläinen / hiekkaa niin enemmän takajarrulla
    mr minä
  26. #176
    Brebmo:illa jo 10v.(ilman abs:ja) ja pysähtyy...!
    Boxeriukko
  27. #177
    Ollut tapana tuo ankkuri heittää sopivissa kohdin.
  28. #178
    Lainaa (boxeriukko @ Joulu. 23 2009,17:29) kirjoitti
    Brebmo:illa jo 10v.(ilman abs:ja) ja pysähtyy...!
    Niih. Vaihtoehtohan puuttui valikoimasta. Bremboilla tietty.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  29. #179
    Käytän myös takajarrua. Tunnen joutuvani aloittamaan jarrutuksen löysin pumpuin varsin kevyesti, mutta mikäli tuon löysän aloituksen aikana on käyttänyt jo takajarrua, niin voiman käyttöön voi siirtyä aiemmin.

    Näin siis kadulla, missä on aina liukasta. Ellei kovien katurenkaiden tai kylmien ratarenkaiden vuoksi, niin likaisen tai kostean asfaltin. Rataolosuhteissa lämpimillä ratarenkailla ei tarvitse tällaisia toleransseja. Ehkei kadullakaan, mutta tuntuu turvallisemmalta.

    On sille muutakin käyttöä. Hidasajo, paikaltaan lähettäminen ketjut kireällä (ei sudi niin herkästi), poikkeuksellisen liukkaalla pinnalla jarruttaminen, keulimisen rajottaminen jne.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  30.  
  31. #180
    Yleensä etujarrulla..mutkissa aina takajarrulla..tiukoissa tilanteissa molemmilla
Sivu: 6 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567 ViimeinenViimeinen