Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Hehhee, niin se vaan vanhakin pyörä komistuu kun jaksaa laitella. Kohta alkaa kuitenkin pakkaset paukahdella nurkissa joten ois aikaa kurkistella pyörän kannen alle. Öljyä tuhruaa joka raosta ja käryävä öljy pakoputkella haisee perseelle. Tartteis vähän apua tuohon operaatioon; mulla on jo jonkunnäköinen korjausopaskin mutta kun enpä tuosta kaikkea oikein älyä... Meneekö näin:

    1. Kannen avaaminenhan on vissiin helppo nakki; tankki irti ja venttiilikopan pultit auki. Tulpat myös pyllyyn. Hoplaa, nokat näkyvät!

    2. Nokat irti ja ne voi luiskauttaa ketjun alta taskuun, vai? Saako ketjun päästää putoamaan sinne kuiluunsa ja saako sen sieltä takaisin... pysyykö ajoitus kohdallaan alapäässä? Onko ennen nokkien irroitusta merkattava jotenkin missä asennossa mikäkin ratas/akseli on että saa kasattaessa ajoituksen oikein vai onko osissa jotkut merkit?

    3. Kannen pultit auki ja vips kansi pois paikaltaan... lähteekö suosiolla vai pitääkö hakata pampulla? Mitenkäs tuo ketju saadaan pysymään ylhäällä kun kansi nostetaan paikaltaan (jos ei saa luiskahtaa sinne kuiluun)?

    4. Kannattaako nostaa koko sylinteri pois paikaltaan kun on päässyt tähän asti vai onko takaisinlaittaminen yhtä helvettiä kun on nelipyttyinen kone? Vissiin kannattaisi vaihtaa myös sylinterin ja lohkon välinen tiiviste kun tänne asti on päässyt. Voisi varmaan uusia myös männänrenkaat -mistä niitä saa ja maksavatko paljon?

    5. Mitä kannelle kannattaa tehdä; vaihtaa venakumit; miten tapahtuu? Putsata palotilat?

    6. Nokkaketjun vaihtaminen; mistä tietää että entinen on kulunut ja miten vaihdetaan? Kataistaanko entinen ketju ja laitetaan uusi tilalle jonkun merkin kohdalle että saa ajoitettua oikein. Miten uusi ketju pujotetaan katkaisematta paikalleen?

    7. Nokkaketjunkiristin, kannattaako uusia ja maksaako paljon - mistä niitä saa?

    8. Takaisinasennus; miten perkeleessä saat kaikki männät renkaineen luiskahtamaan takaisin sylintereihinsä kun ihmisellä on vaan kaksi kättä!?! Hirvittää ajatuskin...

    9. Jos kuitenkin saat sylinterin paikalleen niin kansihan on helppo nakki. Mutta entäs nokkien asentaminen ja ketjun onkiminen ylös kuilusta. Miten tapahtuu ja miten sen ajoituksen saa kohdalleen. Onko ketju jotenkin "joustava" eli antaako ketjunkiristin periksi niin että saat kummankin nokka-akselin luiskautettua takaisin paikalleen ketjun alle oikeaan asentoon???

    10. Voiko jotenkin koepyöräyttää käsipelillä ettei sähköllä startatessa lyö heti venttiilejä paskaksi jos menee väärään asentoon? Kuinkas tuon saa varmistettua?

    Hirvittää vähän koko homma mutta kiinnostaisi yrittää. Kokemusta on auton laittelusta ja kaksipyöräisten osalta 2-t mopon kansremontista. Kytkimen & laturin & jännitteensäätimenkin osasin ihan itse fiksata. Jotakuinkin siis pysyy kalut kädessä. Nikseilkääpäs viisaammat niin voisi ruveta jo asennoitumaan tuohon projetkiin ja etukäteen tutustumaan.
    -H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
    -Suzuki GSX 1100 -80
    -Suzuki TS125ER -80
  2. #2
    1. jep

    2. ketjunkiristin löysälle, niin nokat mahtuvat irti ketjun alta.
    älä päästä ketjua tipahtamaan, laita siihen esim rautalanka + keppi patentti. jako ei muutu ellet pyöräytä kampuraa vaikka ketju onkin irti. huolto-ohjekirjassa on ajoitusohjeet mutta gsxässä on muistaakseni vähän kummallinen ajoitustapa, joten parasta olisi merkata tussilla tms kaikki ajoituskohdat, voit sitten tarkistaa ne manuaalista viimeiseksi. kampuraan kohta, molempiin nokkiin kohta niin sillä selviää. laita ensin mäntä nro 1 yläkuolokohtaan ja merkkaa sitten. tulpanreiästä ruuvimeisselillä saat tarpeeksi tarkan yläkuolokohdan.

    3. todennäköisesti pikku suostuttelu kumivasaralla tuottaa toivotun tuloksen. mielellään _kaikki_ pultit irti ensin=)
    toisella kädellä kansi ylös, toisella pidät siitä rautalangasta kiinni. ei se ole vakavaa jos ketju luiskahtaa, eli hampailla ei ole väliä.

    4. kannattanee uusia yläkerta samalla. männät saa kyllä takaisin, siitä myöhemmin. alatiiviste ehdottomasti ja oikeastaan mielellään koko yläpään tiivistesarja. männänrenkaita saa varmaan suzukilta, kysy suzukin maahantuojalta. toinen hyvä vaihtoehto on panostaa pikkuisen enemmän ja ostaa wisecot.... us-parts on varmaan halvin.

    5. joo juuri tuo, itse jätän kansihommat sille joka tietää. flywheel raisio ainakin tekee edukkaasti ja oikein. kumit + seetien kesy käsittely kannattanee.

    6. vanha katkaistaan ja uusi vedetään paikalleen vanhalla ketjulla, rautalangalla yhteen. uusi ketju on oltava mallia katkaistava tai joudut purkamaan koko mosan. niittikiinnityksellä uusi kiinni, ei ketjulukkoja sinne, tosin ei niitä ole lukollisia olemassakaan.

    7.ehdottomasti pitää vaihtaa samalla kuin ketju. kannattaa ostaa viritysosana sellainen käsinkiristettävä malli ja heivata se alkuperäinen pois. maksaa n 90€. en tiedä mitä alkuperäinen mahtaa maksaa. kysy suzukilta.

    8. osta yksi mäntäpuristin. kierrä keskimmäisistä sylintereistä toinen noin puoleenväliin liikerataansa, puristin männän ympärille, ja paljon öljyä sisään, sitten vaan luisutat sen putkeen kiertämällä kampiakselista sen ylös. toista operaatio muille männille keskimmäisistä alkaen. ps... pinnapultteihin kannattaa ostaa biltemasta sopivat lukkopihdit jotka kiristät pinnojen ympärille pitämään sylinteriryhmää ylhäällä operaation aikana. muuten tuosta ei tule mitään. huomaa että jakoa et voi tässä kohtaa enää millään pitää paikallaan joten merkit tulevat käyttöön.
    ennen kuin alat asentaa mäntiä olet toki onkinut ketjun sylryhmän välistä ylös ja virittänyt rautalankapatentin takaisin. sitä on pikkuisen vittumainen ronkkia siitä sentin raosta ylös jälkikäteen.

    9. ketjunkiristin jätetään kiristämättä ihan viimeiseen asti. kun se on löysällä saat nokat paikalleen. hampaiden yli ketju ei kuitenkaan riitä joten siinä jaon paikalleen asettamisessa tulee perkeleitä ja olisi hyvä olla vieressä joku joka on ko. homman tehnyt aiemmin, merkeistä huolimatta.

    10. kyllä voit. sopiva lenkkiavain kampuran päähän ja pyörittämään. todnäköisesti tuo ei lyö venttiiliä kieroksi vaikka olisi kaksikin hammasta pielessä mutta kyllä mä ainakin hyvin varovasti pyöritän aina... taikauskoa tai jotain.

    haynesin tms manuaali on todella todella hyvä olla mukana. siitä saat kaikki oikeat momentit ja kanteen kiristys/löysäys järjestyksen. en suosittele oikomaan asioita tuossa kohtaa tai menee koko vaivalla tehty remontti hukkaan. käytä ehdottomasti momenttiavainta, ÄLÄ YLIKIRISTÄ MITÄÄN. varaudu siihen että jostain lähtee kierteet silti.

    varaa remonttiin runsaasti puhdistuslitkuja, tiivisteenpoistosprayta yms koska kaikkien osien jotka laitat takaisin on oltava ns. syömäkelpoisia.

    ja vielä yksi tärkeä vinkki. kun purat konetta niin jokaisen pultin ja mutterin on päädyttävä samaan paikkaan takaisin. purettaessa on kätevää tehdä vaikka pahvilevyyn kannen kuva, tökkiä ruuvimeisselillä reiät oikeisiin kohtiin ja purkaa pultit pahvilevyyn oikeille paikoilleen. jos sotket pultit keskenään niin lähtee kierteet joka paikasta takuuvarmasti.

    best of luck
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  3. #3
    Iso pullo kossua Cterror1:lle - kiitokset tyhjentävästä vastauksesta! Mitäpä tässä nyt muuta osaa kuin ruveta säästämään tiivistesatsia varten...

    Tuo pahvilevyniksi on huvä kikka; itekkin hoksasin viikonloppuna kytkinkoppaa aukaistaessa että pahviläpyskällä saa simuloitua noita värkkejä ja ruuvinreikiä. Perkele kun jokainen ruuvi on eripituinen...

    Saattaahan tuossa operaatiossa jokunen pullo kaljaa ja pussillinen perkeleitä kulua mutta pitääpä jo ruveta asennoitumaan. Hohhoh että hirvittää jo etukäteen tuo kasaaminen ja osien hinnat + mitä kulunutta tuolta kannen alta löytyy. No, spinningiltä taitaa saada uuden koneen tonnilla jos menee kaikki paskaksi
    -H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
    -Suzuki GSX 1100 -80
    -Suzuki TS125ER -80
  4. #4
    Kyllä se siitä, muista ottaa rauhallisesti, mihinkään ei ole talvella kiire. Jos joku mättää niin telkkari ja olut rauhoittaa - koitat sitten seuraavana päivänä uudelleen

    Noi CTerrorin ohjeet on kyllä dynamiittia...

    Mutta kun joka tapauksessa sen sylinteriryhmän otat irti, heitä se moottorikoneistamolle vielä hoonatavaksi. Ja siihen kun asennat vielä ne uudet männän- ja öljyrenkaat niin vot' - ei pitäis enää vanhankaan koneen tupsutella sinistä rööreistään... hoonaus ei paljon kustanna, ja esim. Joensuun moottorikoneistamon kautta saat tilattua ne uudet renkaatkin. Tosin kannattaa kysellä hinnat ensin...



    Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
  5. #5
    Tsekkaa ihmeessä http://www.bikebandit.com

    Tuolta saa hyvää osviittaa paljonko OEM-osista saa/joutuu maksaan.

    Kattavat listat vielä.
    Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
  6. #6
    Lainaa (Cterror1 @ Loka. 18 2005,08:57) kirjoitti
    ja vielä yksi tärkeä vinkki. kun purat konetta niin jokaisen pultin ja mutterin on päädyttävä samaan paikkaan takaisin. purettaessa on kätevää tehdä vaikka pahvilevyyn kannen kuva, tökkiä ruuvimeisselillä reiät oikeisiin kohtiin ja purkaa pultit pahvilevyyn oikeille paikoilleen. jos sotket pultit keskenään niin lähtee kierteet joka paikasta takuuvarmasti.
    Voi perkele kun olis tuon tienny aikaisemmin . Oli nimittäin helicoil-kierteille käyttöä...
  7. #7
    termos!
    tein s<aman hommelin ite kans vuos sitte ja ekaa kertaa avasin nelikon yläkerran haynesin avustuksella, ei siin mitää ihmeitä ollu ajotukset sai hyvin haynesin avulla katottuu tehtaan merkeistä ja nokka ketjun venymisen voi mitata.
    Kansi ehdottomeasti koneistamoon/alangurulle ite sain malinin japen täält pk.seudulta porttaamaan kanavat ja n. 10hp tuli lisää jokapuolella
    Männistä että varmaan jo kantsis vaihtaa, sillä pelkät renkaat ja tiivisteet maksaa jo sen verran ja hyöty ei ehkä maksimaalinen
    eli muistaakseni n.250e eli koko wisecon setti vois lähtee 500e tappeineen, tilkkeineen ja LISÄTEHOINEEN,( ite sain 350e tutulta!!!, kuhan vais kerkeis hakea pois...)
    NO NIIN... ja sitte mäntien takas tunkeminen ... siinä vasta kelju homma, ite päädyin loppujen lopuksi laittamaan männät valmiiksi sylintereihin ja työntämään tapit lopuksi kiinni veiveihin...
    keskimmäiset meni helposti mutta reunimmaisilla meinaa tila loppua ja öljyrenkaat pullahtelevat ulos välillä
    Mutta ku ylikokosatsi ni "viisteet" kulunu ni ihan mahoton homma yrittää istuttaa ryhmää paikoilleen vaikka yleensä normaali tapa holkkeja käyttäen.(semmoset clipsit mitkä painaa renkaat kii jne.) siis ihan perekeleellinen homma.jumalauta ku valmiiksi vituttaa ku ois taas edessä
    lopuksi; ihminen sen on rakentanu nii kyl sen pitäs pystyä iteki tekeen tollee mä sen psyykkasin itselleni
    ps, kierteet menee muuten tosi helposti, muista avaus/kirraus järjestys ja pieniä liikkeitä. (mulla katkes nokkapukin pultti avatessa) ja kierteitä on niihin nikkapukkeihin tullu teetetyyä ihan tarpeeksi jo... ps,
    Nokat kantsii kans hiotuttaa, lisää halpoi heppoi.

    .nii, ja muista laittaa n.ketjunkiristin paikoilleen ennenku asetat ajoituksen ni ei tarvi repiä nokkia uudestaan auki nm. kokemusta löytyy
    mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
    (sopii aika moneen juttuun
  8. #8
    selviskö sähkövika?
    mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
    (sopii aika moneen juttuun
  9.  
  10. #9
    Lainaa (pekurides @ Loka. 22 2005,00:22) kirjoitti
    selviskö sähkövika?
    Sähkövika on rajattu tuohon laturiin mikä odottaa tuolla olohuoneessa asentamistaan - tilasin Spinninwhwwliltä Mikalta. Ens viikonloppuna pääsen runttaamaan sen paikalleen niin todennäköisesti pitäisi korjaantua. Akku ja jänniteensäädin kun ovat uusia. Perkele kun ei vaan malttaisi odottaa tuota mökkireissua koko viikkoa; Liekkö ensi viikonloppuna jo lunta niin paljon ettei pääse enää koeajollekaan...
    -H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
    -Suzuki GSX 1100 -80
    -Suzuki TS125ER -80