Onko kokemuksia e-hyväksytyn sliparin muutos katsastuksesta?
Varsinkin kun sliparissa on irroitettava db-killeri, tuleeko otteeseen merkintä db-killeri oltava paikallaan huom. db-killeri ruuvi kiinnitteinen.
Paljonko sliparin muutos katsastus maksaa?
Ahdettu 1216
Varmasti en osaa sanoa mutta moottoripyörän rekisteröintikatsastuksesta kokemusta omaavana voisin ääneen (kirjallisesti) epäillä, että homma menee kutakuinkin niin, että E-hyväksytyn byrokratiasliparin mukana toimitetaan jonkinasteisen yhteiseurooppalaisen erittäin epäselvän standardin mukaan laadittu hyväksyntäläystäke, josta Katsa-Setä naputtelee nollat taulussa ehtotekstin sun rekisteriotteeseen. Kokonaisuudessaan niin turha homma, ette henkilökohtaisesti tule tekemään moista, ennenkuin on äärimmäinen pakko. Katsastuskonttoreiden sivuilta löytyy hinnastot, mikäli riittää viitseliäisyyttä katsoa.(suiza 1200 @ Tammi. 15 2006,22:17) kirjoitti
Jos sais sliparin katsastettua ja siitä merkinnän rekisteri otteeseen niin ei tarviis tien päällä vuokkojen kanssa tapella, kun se on merkattu otteeseen.
Sain yhteyden oton privana kaverilta joka oli viime kesänä muutos katsastanut pyöränsä sliparilla varustettuna ja hinta oli 28€.
Jos tuolla hinnalla saa virkavallan kanssa vietettyä aikaa pienemmäksi niin mulle se käy![]()
Ahdettu 1216
Soitin AKEn palvelunumeroon jokin aika sitten ja sanoivat että sliparin mukana pitää tulla paperi, josta näkyy että sliparin asennuksen jälkeen pyörä alittaa sille sallitun päästörajan ja moposta lähtevä ääni mitataan sitten konttorilla. Sliparin ei tarvitse olla E-hyväksytty että sen voi muutoskatsastaa.(suiza 1200 @ Tammi. 18 2006,00:17) kirjoitti
Jos se slipari on e-hyväksytty niin, ääniä ei tarvitse edes mitata konttorilla.
Ahdettu 1216
Eikö? Mistä tiedät?(suiza 1200 @ Tammi. 18 2006,11:05) kirjoitti
Tarkoittaako tuo uusi sääntö nyt sitten, että tällä hetkellä laillisesta moposta tulee laiton ja sen omistajalle muodostuu muutoskatsastuksen muodossa kuluja? Jos näin on niin onkos se nyt ihan oikein noiden mopojen omistajia kohtaan. Ja koskiko tuo direktiivi kaikkia, myös katittomia malleja?
TL1000R
Sain vastauksen kaverilta joka muutos katsasti pyöränsä sliparilla varustettuna, viime kesänä ja paikkana Tuusulan katsastuskonttori.(Spede1 @ Tammi. 18 2006,11:15) kirjoitti
Ahdettu 1216
Hyvää tietoa olet asiasta laittanut, kiitos siitä sinulle.(aironia @ Tammi. 18 2006,15:19) kirjoitti
Jos minä olen ymmärtänyt asian oikein niin, putken pitää olla joka tapauksessa rekisteri otteeseen merkattuna mikäli ei ole alkuperäinen.
Ahdettu 1216
Meneekö tääkin nyt sitten tähän että itse ei enää saa/voi/osaa tehdä nykypyörille/autoille mitään?!? Kyllä pitäis sallia mahdollisuus itse tehdä putkisto ja katsastuttaa se jossain kohtuullisin kuluin.
Jumalattoman hauska kertomus; vuoden katsastuspaikka. Varmaan Suomen paras prätkien katsastusmesta. Sattumalta olen tuolla itsekin seurannut yhden saksantuontierän ”katsastusta”.(suiza 1200 @ Tammi. 18 2006,17:15) kirjoitti
Niin kauan, kun Suomessa prätkien katsastus on, mitä on, on kaikkinaiset katsastusvaatimukset idioottimaisia. Asiallista katsastusta voisi olla vaikeampivastustaa. Virkamiehet, jotka virkavastuulla tällaisia tekevät, olisi saatettava virkavastuuseen teoistaan. Nyt ne tosin pääsevät EU:n selän taakse, joten tästäkin katsastusjärjestelmästä pitäisi päästä EY tuomioistuimeen. Siellähän suomalaista lainsäädäntöä ”tulkitaan”.
Vallitseva käytäntö ja direktiivinuttura/pälvivirkamiehet on tappava yhdistelmä. Lähinnä se tappaa hallintoalamaisen lainkuuliaisuuden ja uskon lakiasäätävien – ja ennen kaikkea tulkitsevien, älykkyysosamäärään.
Toisaalta, muinoin prätkäkulttuuriin kuului tietty anarkismi. Nykytilanne on omiaan tekemään sen taas perustelluksi.![]()
... jotain piti muistaa
Minulla on ollu pyöriä vuodesta 1993 ja jokaisessa kulkineessa on ollu "moottoripyörän äänet" mutta jostain ihmeen syystä en ole KERTAAKAAN joutunut poliisille selittämään putkesta mitään,eivätkä kyllä ole myöskään pysäytelleet, ei ruotsissa eikä suomessa. jotenkin alkaa tuntumaan että omassa ajotavassasi on jotakin huomiota herättävää jos joudut usein selittelemään virkavallalle pyörästäs jotakin(suiza 1200 @ Tammi. 18 2006,00:01) kirjoitti
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
[QUOTE= (suiza 1200 @ Tammi. 18 2006,17:22)]1 ja 2 kohtaan kysymyksiä.aironia,Tammi. 18 2006,15:19 kirjoitti
LiikMp päätös nyt ei aivan suoraan sano, että toi putkiston tai äänenvaimentimen vaihto olisi muutoskatsastuksen alainen juttu. En ainakaan minä saa sitä siitä irti vai tuleeko toi määräys muutoskatsastukseen jotain muuta kautta?
Jos putkessa on hyväksyntämerkinnät ja suuntaus sekä mitoitus täyttää määräykset, niin miksi muutoskatsastus? Kun putki kerran on hyväksytty malli, niin äänet ja pääsöt kunnossa, vai?
Mistä löytyy toi hyväksyntäasetus? En ole ikinä kuullutkaan.
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Tätä minäkin hieman ihmettelen eli jos valmistaja on hankkii tuotteelleen hyväksyntämerkinnät, tuotteen kuuluu vastata annettuja normeja ja arvoja. Tuotteelle on hyväksyntöjä haettaessa tehty kaikki testit ja valmistaja saa siitä hyväksyntäpaperin. Paperinhan kuuluu myöskin löytyä silloin tuolta EU:n syövereistä ja virastoista. Jos nämä annetut arvot ei täyty jälkimittauksissa, niin tuote on virheellinen ja se on vedettävä markkinoilta pois, näin niinkuin maalaisjärjellä ajateltuna?(Tuppi Nurin @ Tammi. 19 2006,12:46) kirjoitti
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
Kolme kertaa olen pyörän kanssa sakot saanu ja niistä kahdella kertaa on myös kortti viety. Pakoputki ei kiinnostanut sinivuokkoja pätkän vertaa yhtenäkään noista kerroista. Eli eipä oikein jaksa huolestuttaa mutta jokainenhan tablaa tavallaan, eipä siinä.
Silloin kun kortti joka tapauksessa lähteen, niin ei ne enää rupee pahemmin sun pyörää tutkimaan.
Näin on mullekin käynyt, kysyi vaan kun oltiin jo autossa paperiden teossa että pyörä on varmaan kunnossa ja sanoin vaan että on se kunnossa.
Pitää niiden aina jättää jotain sakotettavaa myös seuraavaan kertaan.
Aihe on e-hyväksytyn sliparin muutos katsastuksesta, eikä pako putken kunniamaininnoista poliisin pysäytyksen yhteydessä yms.
Ahdettu 1216
No niin. Täähän on selvää pässinlihaa tästä eteenpäin, kun lakitekstiä pukkaa luettavaksi. Tää on kuluttajan kannalta vähän helekatin vaikeeta, kun tietoa on, mutta sitä ei ole saatavilla aivan helposti.(aironia @ Tammi. 19 2006,13:48) kirjoitti
Kylä tällaiset lait pitäs olla vähän helpommin saatavilla. Mee nyt sitten sanomaan gyylle, että mistä mää tän tiesin. Hakukone tuolla Finlexin puolella ja yleensä näissä lakiasioissa sais olla hieman helpompi.
Lait kyllä varmaankin löytyy jotakuinkin kaikki, mutta nää Ministeriöiden päätökset sun muut Valtineuvosteon aseteukset, nitä ei aivan hevin löydy.
Ps. Ei tota hyväksyntäasetustakaan sieltä Ministeriön sivulta löytyny.
No niin. Kyllähän mä lukea osaan ja kun kolmannen kerran katsoin, niin osuihan se sieltä silmiin. Taitaa vaan olla tossa ymmärryksen puolella vikaa.(aironia @ Tammi. 20 2006,12:02) kirjoitti
Tosiaan, ei se vaan osunu silmään, vaikka kuinka tuijotin ja hain otsikkoa sekä tota säädösnumeroa. Käynti optikolla taitaa riittää.
Kiitoksia sinne ministeriöön päin Teille ja omasta puolestani nöyrin anteeksipyyntö kyvyttömyydestäni havaita oikeita asioita
Miksi mp:n pakoputki/vaimennin on muutoskatsastettava??? Eikös se putki ole kuluva osa niin autossa kuin mp:ssäkin ja ei auton vaimenninta tarvi muutoskatsastaa. Riittää uusissakin autoissa, että pöntössä on ne E leimat, korjatkaa toki jos olen väärässä. Jos poliisi ottaa kilvet pois niin syynä voi olla pakoputken kohdalla ainoastaan liian kovat äänet mutta siihenkin kyllä riittää huomautus/sakot ja merkintä otteeseen.
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Jos mp:n pakoputki/vaimennin ei ole alkuperäinen niin se pitäisi lain mukaan muutoskatsastaa.
Ei pyörän putki ole niin kuluva kuin auton alla oleva putki jolla ajetaan kesät talvet.
Pyörissä ei riitä jos putki on vaihdettu muuhun kuin alkuperäiseen, niin otteessa sen pitäisi olla.
Minkäs teet jos poliisi päättää ettei sakot riitä ja vie sen kilven.
Autot on autoja ja pyörät on pyöriä, älä niitä sekoita keskenään.
Ahdettu 1216
Ihmetyttää tuo höyryäminen pakoputkiston E-hyväksynnästä. Siis sekä keskustelijoiden että ilmeisesti myös virkavallan tien päällä tapahtuva höyryäminen.
Kun kyse kuitenkin on moottoriajoneuvon varaosasta aivan samoin kuten esim. rengas tai jarrupala jotka ovat turvallisuuden kannalta mielestäni tärkeämpiä. Kuluvia ja rikkoontuvia osia jotka on voitava vaihtaa uusiin vastaaviin. Joissa muuten pitää olla ihan samalla tavalla se E-hyväksyntä!
Olen kai jäävi puhumaan poliisin tien päällä tapahtuvasta toiminnasta koska itse en ole ollut vaikeuksissa.![]()
Lue otsikot ennen kirjoittamista.(harri99 @ Tammi. 27 2006,08:59) kirjoitti
Ahdettu 1216
Kävin keskustelemassa tuosta putken/sliparin muutoskatsastuksesta ja pelkät leimat pöntön kyljessä ei riitä eli tarvitaan joku lappunen mistä ilmenee melu, päästö ym.
Ja se höyryäminen johtuu täällä siitä, ettei tarvi sitten höyrytä tienpäällä ilman kilpiä eikö...
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Valmistaja antaa yleensä sen todistuksen päästöistä, yms ja
kyllä halutaan pitää kilpi paikallaan.
Ahdettu 1216