Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    elikkäs olisikos tietoa onko ajs 500cc -49:ssä märkä vai kuiva kytkin? enska vedon puolelle vuotaa aika reilusti öljyä.. ja löytyiskö keltään räjäytyskuvia kyseiseen pyörään?
  2. #2
    Märkä, kuulemma.
    Kaverilla on pari vuotta uudempi. Sanoi että paluukierron suodatin saattaisi olla tukossa.
    Triumph S4 -04, Triumph Sprint ST1050 -06, Peshoo Vivacity Sixties -12
  3. #3
    Moikka! Valuuko tai vuotaako ajaessa vai paikallaan jalan varassa seisoessa? Tahtoo vuotaa öljypumppu pitkään seistessä säiliöstä kampikammioon ja sieltä laakerin läpi kytkinkoteloon normaali ilmiö, jos saat pyörän käymään käytä pitempään paikallaan jotta pumppu ehtii imeä ylimääräiset öljyt takaisin öljysäiliöön samalla savuttaa aika reilusti, avaa öljysäiliön korkki ja varmista että paluuputken päästä alkaa öljy "pulputa", mutta jos ajaessa kytkinkotelo täyttyy on öljyn kierrossa ( oikeanpuolen petilaakeri pusla kulunut tai pyörähtänyt) Kiertomäntä pumppu on hidas toiminen, kärsivällisyyttä. Terv. Mr. Grayhead
  4. #4
    talven jälkeen oli ensimmäinen käynnistys ja öljyä kun valui niin reilusti en enempi käynnissä pitänyt enkä ajanut lainkaan. voi olla että paluu putkessa ja suodattimessa on jotain häikkää, kuinka paljon on paluu putken tultava suodattimen sisään?
  5. #5
    Laske kampikammio tyhjäksi öljystä pohjapropusta ja samoin kytkinkotelosta avaamalla keskellä koteloa ulkopuolella pyöreä luukku josta voi tarkastaa ensiöketjun kireyden samalla.
    Kytkinkoteloon pitää jäädä ko. luukun alareunaan öljypinta, jotta alapuolinen ketju ui öljyssä. Huom pyörä pystyssä.
    Öljy vuotaa koneeseen pitkässä seisonnassa öljytankista öljypumpun ja takaiskuventiilin kautta.
    MUISTA lisätä jos lasket öljyä pois. Tässä sulle pari hajoituskuvaa -50 AJS malleista, toivottavasti on apua! terv. Mr. Grayhead
    Kuva 1Kuva 2



  6. #6
    Nyt kun puhutaan AJS:stä, olisiko jollakulla täällä jotakin Matchless G45:seen liittyvää informaatiota/esitettä/manuaalia?

    Kaikesta olisi apua! Kyseessä on siis tuotantoraaseri 50-luvun alusta. Perustuu AJS 7R malliin.

    /Jyri
  7. #7
    Tervehdys sinullekin! G45 on ollut hieman harvinaisempi näillä leveysasteilla, mutta 7R on tutumpi. En löytänyt muuta tietoa G45:sta, tässä 7R historiikissä mainitaan G45 kanssa. Artikkeli on nov.-58 Motorcycle lehdestä. Pientä Herkkua kuitenkin luettavaksi! Terv. Mr. Grayhead
    ps. 7R:stä löytyy samoin katuversioista, jonkin verran tietoutta.
    linkki
  8. #8
    Lämpimät kiitokset! Muistaakseni minulla olikin tuo artikkeli, mutta en ole ihan varma. Kiitos kuitenkin...

    Matchless G45 on tosiaan todella harvinainen, eikä pelkästään täälläpäin.
  9. #9
    Katsos poikia !!... ei ole nykynuoriso niin turmeltunutta kuin väitetään !!

    Matchless G45 perustuu malliin G9 super Clubman, jolla Robin Sherr ajoi neljänneksi v. 1951 Manx GP:ssä... vuonna 1952 esiteltiin Matchless G45, joka konetekniikan puolelta oli G9:n "johdannainen", mutta 7R:n rungossa...

    Bore&sroke 66x72 mm
    syl.til. 498
    CR 10:1
    48bhp / 7200 rpm
    145 kg

    MUTTA..."too little - too late"... mopo oli armottomasti liian hidas... Yksimukiset (Norton Manx etc.) ja Nelikot ajoivat kirkkaasti ohi... mut kaunis mopo...



    Tässä : G45
    "Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
  10. #10
    Pistetääns tähänkin ketjuun taas eloa;
    Ostin just AJS Model 18 vuodelta 1954 ja heti kohta tuli kysymys mieleen: Bensahana on vuotanut, joten voipi olla että litkua on valunut kampikammioon. Pitää siis avata pohjaproppu ja tarkastaa tilanne, mutta entäs kytkin, pääseekö sinne asti ja jos pääsee niin mitä kytkinlevyt siitä tykkää?

    Vaihdelaatikosta olen saanut ristiriitaista tietoa; 1. voidellaan vaseliinilla, 2. öljyllä, kumpi mahtaa olla?

    Jos joltain löytyy vintin ylisiltä alkuperäiset lokarin niin voisin ostaa, takaseisontatukikin olisi hakusessa (jäykkäperäiseen).
    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  11.  
  12. #11
    bensahanassa on korkkitiivisteet, niitä pitää
    turvotella hiukan ennen ajoa, sitten pitää.
    muistaakseni tuossa on jo öljylaatikko eli
    suoraa viiskymppistä sinnekin (tai siis 20W/50).
    ai niin vielä, mitenkäs se bensa sinne alas valuisi,
    ei ainakaan se arielissa ole mahdollista. voihan sen
    kuitenkin varalta aukaista, haistella ja tyhjentää
    tarpeen vaatiessa.
    -eeko