Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Moottoriöljyn lämpenemisnopeutta olen pohtinut. Eli vesijäähdytteisessä rivinelosessa jäähdytysneste lämpenee nopeammin kuin öljy ja mittaristosta näkee siis tietysti vain jäähdytysnesteen lämpötilan.

    Koneen kestävyyden kannalta ei kylmänä saisi huudattaa. Työmatkallani taasen on heti alussa se kuuluisa moottoritien ramppi, ja olisi tietysti kiva kääntää kahvaa...

    Nyt kaipaisin vähän faktoja kehiin (ei siis mutua ): kuinka nopeasti se öljy on tarpeeksi lämmintä?
    Itse veikkaisin, että joko a) 10 min tyhjäkäyntiä tai b) 5 km ajoa on selkeästi enemmän kuin riittävästi, mutta kiinnostaisi tietää faktat...
    ... eli:
    a) mikä tyhjäkäyntiaika riittää revittelyyn?
    b) mikä köröttelymatka riittää revittelyyn?

    Onko jollain kellotuksia esim. öljynvaihdon yhteydessä?
    Tai rata-ajon alusta?

    Ystävällisin terveisin Antti

    PS. Se hemmetin ramppi on heti työpaikan vieressä... ...*nyyh* ja *snif*...
  2. #2
    Kannattaa käydä lämmittelykierroksella vastakkaisessa suunnassa, ja sitten rampille...
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  3. #3
    tuskin voi antaa mitään faktaa.. riippuu niin monesta tekijästä.. 10/40W öljy kiertää nopeemmin paremmin kuin esim 20/50 W.. jos ilman lämpö +5 niin varmasti vaatii enemmän ajoa kuin jos +35C.. ite käytän konetta tyhjäkäynnillä vain ehkä sen ajan kun laitan kypärä ja hanskoja, sitten hiljaa ajelua useita kilometrejä ennekuin käyn kääntään....
  4. #4
    Tuntuu tosiaan että öljyt ei hevillä lämpene jos lämpötila on alle +10c , jos lähtee ajamaan pian käynistyksen jälkeen pitää ajaa varmaan 20km ennenkuin öljyt on jollain lailla lämpöiset eli n. kesälämpöiset jos sittenkään.Itse olen käyttänyt paikallaan ennen lähtöä todella pitkään, tuo alle +10c :n lämpö on vielä niin tehokas jäähdyttäjä ajon aikana mutta kun paikallaan käyttää niin auttaa.Tietenkin tämä on pyöräkohtainenkin jos oikein muovilla kuorrutettu niin varmaan lämpiää ehkä nopeammin
    "oikeassa momentissa"
  5. #5
    Talvella tilasin Louisista öljyjen lämpömittarin eikä sen mukaan alle kymmenen asteen keleillä öljyjen lämmöt nouse kuin 55asteeseen vaikka ajaisi kuinka pitkään. Öljykierrossa ei ole mitään termostaattia, joten voisi olla parasta peittää jäähdytinkenno näin kylmillä ilmoilla. Vielä en osaa varsinaiseen kysymykseesi vastata, että kuinka nopeasti nousee edes tuohon, mutta pidempään se joka tapauksessa vie kuin vesillä.
    Mulla pyöränä VFR800.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  6. #6
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Touko. 04 2005,10:48) kirjoitti
    Talvella tilasin Louisista öljyjen lämpömittarin...
    Pystytkö linkkiä heittämään? Mä olen kädetön tuon Louisin kanssa, saksa ei suju yhtään.

    Asensitko itse ja oliko hankala homma?
    Onko se öljypohjassa? Yllättävän alhaista lukemaa näyttää...
    Mitä tuli kaikkinensa maksamaan?
    Oletko muuten ollut tyytyväinen siihen?

    Ystävällisin ja tiedonjanoisin terveisin Antti

    Edit: tähän lisäys: eli ei kai se jäähdytinkennon peittäminen mitään auta, jos veden lämpötila on oikea (riittävän korkea)?



  7. #7
    Tuossa ducatissa on öljyn lämpötilan näyttö, alkaa 50 asteesta ylöspäin. Tänään aamulla tihkusateessa ajaessa ei meinannut millään nousta tuohon 50 asteeseen, vasta noin 20km moottoritieajon jälkeen alkoi näyttää lukemia. Normaalisti +3 - +7 lämpötiloissa nousee lämmöt tuohon 50 asteeseen 10km lenkin jälkeen. kylmänä ajan yleensä 4000-6000 kierroksilla. Pyörähän on ilmajäähdytteinen, joten lämpiää varmasti nopeammin kuin vesijäähdytteinen.
    Happy with what you have to be happy with.
  8. #8
    mulla on vesijäähdytteinen 2 sylinterinen 500cc ja ei meinaa alle 10 asteen ulkolämpötilassa nousta öljyn lämpö millään yli 45 asteen. Mut kysymys on et misä lämpötilas öljyt alkaa toimii?
    Busa -03
  9. #9
    Lainaa (koris66 @ Touko. 04 2005,11:28) kirjoitti
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Touko. 04 2005,10:48) kirjoitti
    Talvella tilasin Louisista öljyjen lämpömittarin...
    Pystytkö linkkiä heittämään? Mä olen kädetön tuon Louisin kanssa, saksa ei suju yhtään.

    Asensitko itse ja oliko hankala homma?
    Onko se öljypohjassa? Yllättävän alhaista lukemaa näyttää...
    Mitä tuli kaikkinensa maksamaan?
    Oletko muuten ollut tyytyväinen siihen?

    Ystävällisin ja tiedonjanoisin terveisin Antti

    Edit: tähän lisäys: eli ei kai se jäähdytinkennon peittäminen mitään auta, jos veden lämpötila on oikea (riittävän korkea)?
    Tarkoitan öljynjäähdytinkennoa, jota ei saa lauhduttimeksi sanoa Kun ei ole termaria, niin se jäähdyttää liian kylmääkin öljyä vielä entisestään.

    Osoite: www.louis.de, klikkaa yläreunasta MotoBase ja valitse pyöräsi merkki ja malli. Viestissäsi et sitä maininnut, joten en voinut koodia kaivaa. VFR:n vastaavan koodi on 10034322, jonka voi kirjoittaa vasemmassa ylänurkassa olevaan laatikkoon Produktsuche. Oman pyöräsi mittari löytynee kuitenkin tuolta MotoBasen antamasta listasta, jossa on sinun pyörääsi tarkoitettuja tuotteita.
    Mittari tulee öljyntäyttökorkin tilalle ja Vifferin mittarin hinta on tällä hetkellä 19.95 tarjouksessa. Tyytyväisyydestä en oikein osaa sanoa, kun en tiedä näyttääkö se oikein. VFR:n mittarissa on ihan lyhyt nysä se anturipuikko, kun kaverin pyörään anturi oli paljon pidempi. Saattaa se silti näyttää oikein, kun kytkin roiskii öljyä päälle koko ajan.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  10. #10
    Ilmoitelkaa jos tilaatte tuolta. Liityn ilman muuta mukaan jos joku tilaa jotakin tuolta.
  11. #11
    Lainaa (Slave1 @ Touko. 04 2005,12:27) kirjoitti
    Ilmoitelkaa jos tilaatte tuolta. Liityn ilman muuta mukaan jos joku tilaa jotakin tuolta.
    Louisilta ei oikein kannata yleiset kimppatilaukset, koska Suomessa on useampiakin liikkeitä, joilta saat Louisin kamat ilman toimituskuluja. Liike siis tilaa Louisilta tavarat puolestasi ja saa tietysti katteekseen jonkun tukkurabatin.

    Ystävällisin terveisin Antti
  12. #12
    Joo. Ilma- & öljyjäähdytteisessä Puimurissa otta öljyjen lämpiäminen normaalitasoon reilusti kymmenkunta kilometriä näillä ilman lämmöillä (<10C). Tuossa vielä luulisin öljyn lämpenevän kohtuullisen nopeasti, kun sylinterin kannet ovat öljyjäähdytteiset.
    <p>2002-2014</p>
  13. #13
    Lainaa (koris66 @ Touko. 04 2005,12:35) kirjoitti
    Lainaa (Slave1 @ Touko. 04 2005,12:27) kirjoitti
    Ilmoitelkaa jos tilaatte tuolta. Liityn ilman muuta mukaan jos joku tilaa jotakin tuolta.
    Louisilta ei oikein kannata yleiset kimppatilaukset, koska Suomessa on useampiakin liikkeitä, joilta saat Louisin kamat ilman toimituskuluja. Liike siis tilaa Louisilta tavarat puolestasi ja saa tietysti katteekseen jonkun tukkurabatin.

    Ystävällisin terveisin Antti
    Kertokaapa mitkä liikkeet tuolta hommaa? Oulusta pitäs kamat saada. Oisko Sparewheel:sta mahdollista saada tuolta kamaa?
  14. #14
    Mikäs sitten on "normaali" öljyn lämpö ?

    Ducatissa alle 50 Celsiusta on "LO" ja yli 170 Celsiusta on "HI". Mutta, mutta, jos nuo lämmöt eivät nouse yli 100 Celsiuksen, ei mahdollisesti kondensoitunut vesi poistu.

    Tänään ajoin Kotka-Lpr-Kotka ja lämmöt nousi yli 100 vasta kun saavuin kaupunkialueelle ja ajelin hiljakseen. Maantiellä lämmöt tippui taas 90 asteen tuntumaan. Ei hyvä !
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
  15. #15
    Harmi kun en osaa näitä monilainauksia, täytyy tehdä manuaalisesti...


    ... eli "Petri" kirjoitti:
    *****
    "Pyörähän on ilmajäähdytteinen, joten lämpiää varmasti nopeammin kuin vesijäähdytteinen."
    *****
    Luulisin (pitkähkön pohdinnan jälkeen), että ilmajäähdytteinen on alttiimpi viileälle kelille lämpenemisen suhteen, senhän täytyy kestää Italiankin helteet samassa kokoonpanossa. Nestejäähdytteisessä taas tuo termostaatti auttaa.


    "Enduromän" kirjoitti:
    *****
    "Mut kysymys on et misä lämpötilas öljyt alkaa toimii?"
    ******
    Tuo muakin kiinnostaisi tietää, tosin mistä kohti mottia/vaihdelaatikkoa se sitten mitataan, että saadaan vertailukelpoiset lukemat?


    "Timo Tasakaasu" kirjoitti:
    *****
    "Mittari tulee öljyntäyttökorkin tilalle ja Vifferin mittarin hinta on tällä hetkellä 19.95 tarjouksessa."
    *****
    Kiitoksia lukuisista tiedoistasi ja myös Lousin käyttöohjeista! Toi sun mittari vaikuttaa pätevältä [ja helpolta asentaa ;>))], mutta mun prätkään (FZ6-S) ei ollut kuin rumia laukkutelineitä...


    "IlDuce" kirjoitti:
    *****
    "Mikäs sitten on "normaali" öljyn lämpö ?
    Ducatissa alle 50 Celsiusta on "LO" ja yli 170 Celsiusta on "HI". Mutta, mutta, jos nuo lämmöt eivät nouse yli 100 Celsiuksen, ei mahdollisesti kondensoitunut vesi poistu."
    ******
    Onko sitten tuo vesi öljyn seassa oikea ongelma prätkissä, joilla kuitenkin ajetaan usein, vai onko se vain harrastepelien murhe?

    Ystävällisin terveisin Antti
  16. #16
    Lainaa (koris66 @ Touko. 07 2005,07:27) kirjoitti
    "IlDuce" kirjoitti:
    *****
    "Mikäs sitten on "normaali" öljyn lämpö ?
    Ducatissa alle 50 Celsiusta on "LO" ja yli 170 Celsiusta on "HI". Mutta, mutta, jos nuo lämmöt eivät nouse yli 100 Celsiuksen, ei mahdollisesti kondensoitunut vesi poistu."
    ******
    Onko sitten tuo vesi öljyn seassa oikea ongelma prätkissä, joilla kuitenkin ajetaan usein, vai onko se vain harrastepelien murhe?

    Ystävällisin terveisin Antti
    Eiköhän se vesi ole ongelma missä tahansa vehkeessä, jolla ajetaan lyhyttä ajoa. Ei pelkästään harraste(Ducati ?)peleissä.

    Nimimerkillä: "Kerran auton öljyntäyttökorkin hukanneena huohottimen jäädyttyä"
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
  17. #17
    Lainaa (koris66 @ Touko. 07 2005,07:27) kirjoitti
    Toi sun mittari vaikuttaa pätevältä [ja helpolta asentaa ;>))], mutta mun prätkään (FZ6-S) ei ollut kuin rumia laukkutelineitä...

    Ystävällisin terveisin Antti
    FZ6 -04 eteenpäin löytyi, kun avasin mittarimainoksen kohdalta pdf-filen, jossa on kaikki pyörät joihin mittaria on tyrkyllä. Sopisiko tuo? LINKKI Siinä mittarin kuvan oikealla puolella on file: "Katalogseite als PDF, 325KB". Kakkossivu, jossa Yamahat ovat, aukeaa vähän hassusti ensimmäisen yläreunasta: "Nächste Seite"
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  18. #18
    Lainaa (Petri @ Touko. 04 2005,11:35) kirjoitti
    Tuossa ducatissa on öljyn lämpötilan näyttö, alkaa 50 asteesta ylöspäin. Tänään aamulla tihkusateessa ajaessa ei meinannut millään nousta tuohon 50 asteeseen, vasta noin 20km moottoritieajon jälkeen alkoi näyttää lukemia. Normaalisti +3 - +7 lämpötiloissa nousee lämmöt tuohon 50 asteeseen 10km lenkin jälkeen. kylmänä ajan yleensä 4000-6000 kierroksilla. Pyörähän on ilmajäähdytteinen, joten lämpiää varmasti nopeammin kuin vesijäähdytteinen.
    Niin paitsi ei välttämäti kylmällä ilmalla ajellessa.
    Itse muistan myös edellisen mopotin kohdalla miten Suomen tunnetusti 'lämpimässä' suvessa öljymittari ei tahtonut millään nousta siitä viidestäkympistä ylöspäin, tai edes mittarin 'normaalilämpö' -alueelle, ainakaan tuossa lämpimän maan mopossa. Maantienopeuksissa tietty öljy notkistuu ja koneen käyntiääni muuttuu sivistyneemmäksi ja menohalut paranevat, mutta usein vasta hetki maantiajon jälkeen hidastellessa saattoi lämpö nousta peräti kuuteenkymmeneen.
    Yhdeksäänkymmeneen asti sitä ei tahtonut saada nousemaan millään. Vasta harvinaisen hellepäivän ja vahingossa neljän ruuhkaan juuttumisen yhdistelmä sai mittarin nousemaan 90 kohdalle tai ylikin, ja toinen konsti oli ylipitkä tyhjäkäynnillä lämmitys, mikä sekään ei liene kovin terveellistä pitemmän päälle.

    Vesikoneissakin asia lienee ainakin osittain myös merkki- ja mallikohtainen, joten tiukkaa faktaa on varmaan vaikea esittää. Kawaan ja useimpiin muihinkin japanilaisiin vesikoneisiin saa helposti sellaisen öljyntäyttökorkin korvikkeen, eli pienen mittarin mikä tulee sen korkin paikalle, niinkuin joku tais jo mainitakin.

    Enivei, oli sitten vesikone tai ilmakone, kohtuullien lämmittely ennen rankempaa rutistusta on aina paikallaan. Itse ainakin pyrin mieluummin lämmittelemään ennen ajoa tai vaikka himmailemaan hetken kevyesti pintakaasulla ajellen kuin riskeeran turhan kulumisen kylmän, kankean koneen ja mahdollisesti vielä huonosti öljyttyjen nokkien muodossa. Kertoohan se koneen käyntiäänikin jo milloin kone on vielä kohmeinen. Ehtiihän sitä aukaisemaan urut myöhemminkin, ja varsinaisen kesän aikana lämpeneminenkin tapahtuu jo kohtuullisen vikkelään.



  19. #19
    Lainaa (koris66 @ Touko. 04 2005,12:35) kirjoitti
    Louisilta ei oikein kannata yleiset kimppatilaukset, koska Suomessa on useampiakin liikkeitä, joilta saat Louisin kamat ilman toimituskuluja.
    Olisko antaa useammankin tälläisen liikkeen yhteystiedot?
  20.  
  21. #20
    Lainaa (IlDuce @ Touko. 06 2005,18:24) kirjoitti
    Ducatissa alle 50 Celsiusta on "LO" ja yli 170 Celsiusta on "HI". Mutta, mutta, jos nuo lämmöt eivät nouse yli 100 Celsiuksen, ei mahdollisesti kondensoitunut vesi poistu.
    Vesi tosiaan kiehuu sadassa celsiusasteessa, mutta haihtuu ja muuttuu höyryksi (ainakin osittain) jo alhaisemissa lämpötiloissa.

    Esimerkiksi veden kastelemat vaatteet (pyykit) kuivuvat hyvin pyykinkuivastelineellä huoneenlämmössä, kunhan vaan jaksaa odotella pari tuntia.

    Tietty mitä korkeampi lämpötila, sitä nopeammin tuo haihtuminen tapahtuu.

    Mutuna voisin veikata, että 70+ lämpötilat öljylle ovat ainakin riittäviä.


    Jay
    Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.