Jaksaako tollanen 125 crossi viedä ilosesti tällasta vajaa 80kg kaveria? Tekis mieli ostaa ja alkaa vähän harjottelee. Ja jos suosituksia että millanen pyörä niin palautetta saa antaa!
---------------------------------------------------------------------------
Yamaha Vmax '85 -> Kawasaki Z750 '04 -> Suzuki GSX-R 1000 '03 -> Honda CB1000R '08 -> Suzuki GSX1300R Hayabusa '03
Hayabusa K3(For Sale) & KTM LC4 Supermoto
---------------------------------------------------------------------------
Myydään CB1000R osia:
-Alkuperäinen äänenvaimennin sekä katti.
Muuta:
-Kirkas kypärän visiiri, AGV, käy AINANKIN GP-PRO malliin!
Nykyaikaisissa (ja kyllä vanhemmissakin) piikkisissä on kyllä aivan riittävästi tehoja 80 kiloisen kyyditsemiseen. Sujuva eteneminen vaatii tosin hieman tarkempaa ajoa, koska tehoalue ei ole yhtä laaja kuin isommissa. Esimerkiksi pitkillä (nopeilla) suorilla ei saa räpeltää vaihteiden kanssa jos alusta on keskimääräistä pehmeämpää hiekkaa.
Itse painan n. 75 kg ja rupesin pari vuotta takaperin palauttelemaan vanhaa harrastusta kaverin 250 kuutioisella crossilla. Viime syksyllä ostin oman 125 kuutioisen ja isompaa en ole pienen totuttelun jälkeen kaivannut.
Jos sinulla on mahdollisuus käydä kokeilemassa eri pyöriä, niin aja 125/200/250 2-tahteja ja sitten vaikka vertailun vuoksi joku 250 nelari. Eiköhän se sieltä itelle paras aika nopeesti löydy. Oma mielipiteeni on että sen pitää olla jammu tai kotari! (mutta koska en osaa tätä mielipidettä sen enempää perustella, niin voit jättää sen omaan arvoonsa) *![]()
Se riippuu mistä tykkää... 125 joutuu kierrättään kunnolla että pääsee eteneen edes jonkinlaista vauhtia. Kotarin 200 on melkein kuin piikki mutta siinä on enemmän vääntöä ja helpomi ajaa ku ei tarvi koko aikaa huudattaa. 250 mennä täristää jo sitten tosi hyvin. Tarpeeks tehoa ja vääntöä varmasti jokaiselle.
Ja osta KTM! Se on se ainoa oikeaValmiina hyvät iskarit, teräspunosletkut ja kunnon stonga.
Pain is just weakness leaving the body
Itseasiassa KTM:ssä iskarit on sen pyörän heikoin lenkki. Niitä ei todellakaan voi laskea hyviksi puoliksi. Tosin saahan niistäkin hyvät, kun lähettää vaikka Skogille.
Nykyään saa niihin kotareihinkin ihan mukavasti osia, mutta kyllä japskeissakin on omat hyvät puolensa. Niihin löytyy halvempia tarvikeosia paljon paremmin, joka on jo melko tärkeä seikka, koska sitä pyörää joutuu huoltamaan älyttömän paljon. Jousitus niissä japskeissa on sitten inansa parempi, kuin siinä KTM:ssä. Kotari on hävinnyt muistaakseni kaikki testit mitä nyt olen lukenu. Aina sama tulos, koneen osalta paras, mutta ajettavuus ja jousitus ei oikeen pelaa. Näihinhän nyt ei kuitenkaan kannata ihan sokeasti luottaa, kuten tiedät.
Minkä ikäistä pyörää olet ostamassa?
sinuna unohtaisin 2 tahti paskatostat saman tien jonkuu 250 nelarin taikka isomman ei tarvi mäntää vaihtaa koko ajan ja harrastus käytössä huomattavasti helpompi ajaa! ja sen myötä nopeempi! itse koitin piikistä joskus taannoin ja minusta se on ihan hirvee vehe
kyllähän noi nuoret 40 kiloset ja tietysti super miehet saa ne kulkemaan
mutta harrastus käytössä se näyttää sekä kuulostaa kauhealta vehkeeltä
![]()
Vai ei tarvi mäntää vaihtaa usein ?(Hönö @ Heinä. 17 2005,10:37) kirjoitti
Rm 250 z nelarissakin männänvaihtoväli 15 tuntia ja sen hinta 150 euroo.Ei oo järin halpaa harrastamista kun venttiileitäkin tarvii uusia joskaan ei ihan noin usein.![]()
Ei oo riemulla rajaa kun Busalla ajaa
Minäkin aikoinaan ajelin viitisen kesää crossia. Ensin pari vuotta Yamahan YZ80:llä ja sitten vajaa kolme kesää Kawasaki KX125:lla. Kumpaankaan ei ikinä vaihdettu mäntää
Molemmat kävi ja kukkui ihan iloisesti mun tarpeisiin, eikä ikinä ollut mitään rempan tarvetta. Riitti muistaakseni pelkästään tiheät vaihteistoöljyn vaihdot. Tiedä sitten, miten seuraavilla omistajilla![]()
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
tarkoitin lähinnä noita isoja nelareita(aku @ Heinä. 17 2005,11:26) kirjoitti
piikkisee vaihettiin 10 tunnin välein mäntää
ja nopeemmat vaihto jopa 5 tunnin välein
itse ajoin yamahan yz 400 f noin 150-200 tuntii ilman mitään onkelmia(ja tuli oltua viivalla Kenankin kanssa muutamat kerrat)
tehot tallella vieläkin
kaikkihan tietää ettää 2 tahtisessa kun on aika isot kolot siellä mäntää syömässä mutta entäs nelarissa
![]()
ja siihen 2 tahtiseen vaihtaa nopeampaa sen männän ku nelarista säädät venat ja vaihdat öljyt(Hönö @ Heinä. 17 2005,10:37) kirjoitti
ja kuka harrastelija oikeasti vaihtaa sitä mäntää 10 tunnin välein? tai no saahan sitä vaihtaa vaikka joka reissulle jos haluaa, mut kyllä se yleisimmin taitaa olla jotain 20-50 tuntia se vaihtoväli... Ja jos pilkkua haluaa viilata, niin pitäähän nelariinki vaihtaa se mäntä manuaalin mukaan n.40h väleinja on muuten pikkasen työläämpi homma
Itse aloittelin 125cc kaksitahtisella ja sitten vaihdoin 525 kotarin nelariin. Nyt taas palasin takaisin "juurille" ja alla on 250 2t
www.trackpunkracing.com
noh oli miten oli... itse kyllä suosittelen sitä nelaria! paljon parempi harrastelijalle ja huono ajokuntoselle kaverille! ei tarvi olla koko ajan
huudattamassa tehoalueella.
PS. itse aloitin 60->80->125->250->400->520->525---> polvi paskaksja nyt TL1000R
joo kyllähän iso nelari tietty on helpompi ajaa koneen luonteen puolesta, mutta siitä ei pääse mihinkään et painavampi se on. Tosin kun oppii ajamaan, niin ei se paino häiritse. Itse ainakin olin alussa kokoajan turvallaan ja sillon piikkiä oli paljon mukavampi nostella pystyyn ja potkia väsyneenä käyntiin (nelari on huomattavasti työläämpi käynnistää jos sattuu tulvimaan).
Pointti nyt lähinnä oli, ettei niitä 2T vehkeitä nyt kokoajan tarvi olla purkamassa harrastelukäytössä. Ja se huolto on kuiten helppoa kun vertaa nelariin.
Mutta varsinaiseen kysymykseen takaisin: Etsi ennemmin 250 2T kuin 125. Jaksaa kuljettaa paljon paremmin eikä ole sen kalliimpi kuin piikki. Ja jos käytetyn pyörän ostat niin vie ekana iskarit huoltoon![]()
www.trackpunkracing.com
juu osta 250 ennemmin kun se piikki!! täytyy myöntää että nelari on aika vittumainen käynistää esim: 15 minuuttia erää vedetty ikenet veris ja sit sammuttaa sen jonnee pehmeesee veto kurviin(Slowrider @ Heinä. 18 2005,12:25) kirjoitti
![]()
kaverit tulee ohi ja hiekat lentää suuhunkokemus kertoo että kyllä vituttaa
juu iskarit huoltoo ja jos kotarin hommaat tarkasta taka iskari säiliö!! tuppaa se säätö nappelin kulma kulumaan ja stefa sanoo itsensä irti!
Käytettyä pikkunelaria en ostais mistään hinnasta. On karvaita kokemuksia sellasen pelin korjaamisesta kun tunnit tuee täyteen ja se ei todellakaan oo halpaa. Jos vertaa esim oman pyörän osiin niin syl. putki 160e, mäntä 120e, kampura kiertokangella 250e... Ei tartte edes arvuutella kumman korjaaminen on halvempaa. Jos haluut vääntävän piikin osta TM tai KTM. Joku mainitsi ktm:n iskarit heikoksi lenkiksi...
Jos metsään tykkäät mennä ajeleen ja enduro kiinnostaa enemmän kuin crossi voisin lyödä vaikka vetoa että kyllä ne voittaa kaikki showat yms japsi iskarit siinä touhussa. Kyllä wp iskarina on paljon parempi merkki kuin em japsi merkit. KTM:n ongelmaksi muodostuu vain osien saatavuus ja tarvikeosien huono valikoima ja sama koskee temmiä. Ja saahan ne pumput shimmattua uusiks vaikkei oliskaan alunperin vimpanpäälle. Harrasteluvehkeestä kai kuitenkin oli kyse eikä täysverisestä kilpurista? Ja Mitä piikin tehoon tulee, sitä on varmaan ihan riittävästi.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Jaa mulla on hakusassa 125-250. Viimeks ol 550 husaberggi. Tosin tästä seuraavasta moposta oli tarkoitus tehdä jääratapeli. Tuossa husabergissä oli kyllä vähän liikaa voimaa montulle. Kevyt se tosin oli. Ja ihan übermulkku polkaista käymään. Polkasinkampi on puolmetriä pitkä, vasemmalla puolella, ja tulee melkein samalle tasolle kuin satula.
Oli miten oli nelarin kanssa aina kalliimpaa(lue kireän nelarin)
Edit: siis hakusassa kakstee-peli.
Jake
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia