Kun mulla kinttu hajosi mulla oli hinnat-alkaen-dainese-rap 'ajokengät' jotka ei suojanneet hevon vittuakaan... nykyään AINA järeimmät crossisaappaat jalkaan jossa titaanipohjat ja saranoidut nilkat.(panderolli @ Touko. 21 2005,23:44) kirjoitti
Jalkani rikkoneena voin kertoa kuinka se vituttaa perinpohjaisesti kun tietää että 2kk sairasloma olisi ehkä pari päivää mustelmista kärsimistä kun olisi ollu kunnon saappaat jalassa.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Tästäkin ketjusta on nyt oppinut sen, että on fitun tyhmää kaatua mopolla. Jos jäkisvarusteet suojaavat, niin mopo on ainakin paskana.
Ei kannata kaatua. Kerran olen kokeillut ja sekin oli tyhmää.![]()
Jovain sanoi näyli
Hyvä, että tänne vastailee kokemuksiaan ihmiset, jotka on kaatanu.
Jännä kun mulle tuli selittää papparainen, että on hänelläkin ollu mopo, ja kyllä sitä 50 luvulla mentiin sillä nurin kerran jos toisenkin eikä mitään käyny.
No tais vehkeet olla vähän erilaisia kun nykyään, nopeudet yms.
Ei se vauhtiakaan vaadi, varsinkin jos peli kaatuu noin klo 12 kulmasta sivulleen alas ja vauhti on 0... mikäs sen sinne alle jää kun sitten se mp kumpsahtaa oikeelle kyljelle.
Olis pitäny ostaa suoraan toiset Sidit.. vittu kun vieläkin vituttaa se hölmöys että ostin hinnat-alkaen malli saappaat...
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Mitä, siis customikuskit pitää krossikenkiä? Onks ne sitten kaatuvalta mopolta ne suojaavat?
Luulen, että mun tuleva mopo ei kaatuis jalan päälle, mutta ajattelin investoida ehkä parempiin monoihin (kun jalan saa kipsistä pois)
Vaikka tuossa Dainesen Rap-saapasta onkin tullut haukuttua, itsellä on moisesta ihan hyviä kokemuksia. Vuonna 2003 tuli runoiltua tänne noista tositilanteen jälkeen näin:
"Saappaiden ollessa ensimmäisenä testausvuorossa, pari sanaa Dainesen Rap-mallista lienee paikallaan. Saapas on jalkterän sivuilta, sääriluun edestä ja sivusta panssaroitu Goretex-saapas, suunniteltu etupäässä touring-käyttöön, joskin käynee hyväksi yleissaappaaksi. Itse testin osalta oletettavasti pyörä kaatui vasemman jalan päälle, josta liukuminen alkoi. Ensimmäinen isku tuli kaiketi poikittain jalkaan, joka puolestaan liukui jonkin aikaa pyörän alla kunnes pyörä jatkoi omille teilleen aina kadun reunukseen saakka. Lääkärintarkastuksen perusteella jalalle ei käynyt yhtään mitään. Saappaan sisäreunaan, siis pyörän ja jalan väliin, ei tullut ihmeempiä muistoja. Kantapään suojana olevaan panssariin on kuitenkin nähtävästi osunut jokin moottorin osa - sen verran teknisen näköinen painauma siihen on tullut. Sisäpuolelta saapas kuitenkin suojasi hyvin, painaumaakaan en edes huomannut ennen kuin tarkastin asian. Sisäpuolesta poiketan saappaan ulkoreuna vaikuttaa ottaneen enemmän itseensä. Jalkaterän suoja on aika surullisen naarmuinen ulkopinnaltaan. Saappaan nahkapinta on liukumisen jäljiltä aika hiotun näköinen. Tämä pätee myös sääriluun ulkoreunan suojaan. Mielenkiintoista jäljissä on kuitenkin se, että kaikki jäljet ovat tulleet täsmälleen panssarien kohdalle, joka varmaankin tarkoittaa oikein kohdistettuja suojia. Yleisesti ottaen saappaiden voi kuitenkin katsoa tehneen tehtävänsä. Mitään vammoja ei tullut pyörän päällekaatumisesta ja liukumisesta huolimatta."
Ikävää tietenkin, etteivät moiset ole toimineet kaikilla yhtä hyvin. Mutta takaisin aiheeseen.
Omien kokemusten perusteella MP-saappaat ovat hintansa arvoiset. Tuon mällin jälkeen vaihdoin enemmän Race-henkisiin saappaisiin, ensin Sidin Vertebra Teporeihin (joissa myös mälläsin, joskin saappaat vain laahautuivat pitkin asfalttia yms.) ja tälle kaudelle Sidin Vertigo Corsiin. Mitä noihin "Race"-saappaisiin tulee, minusta niitä on ihan turha arkailla vaikka vauhti ei olisikaan Rossin tasolla eikä muutenkaan radalla kävisi. Moisilla kun saa erinomaisen tuntuman pyörään ja jos sattuisi pannuttamaan, voi ainakin luottaa siihen, että suojaavuutta löytyy.
Omani ostin org-shopista, jossa hinta oli vähän alle tai päälle 300 euroa. Sieltä varmaan kannattaa alkaa katsomaan. Jouduin toki ottamaan mustat (olisin tahtonut punaiset), mutta eipä tuo hintakaan ollut paha. Noita värillisiä kuin joutuu kuulemma tilaamaan aika kasan, jos moisia tahtoisi myyntiin.(manemak @ Touko. 20 2005,23:05) kirjoitti
Nyt on tullut ajeltua moisten kanssa n. 4.000 km ja tyytyväinen olen ollut. Tuntuma polkimiin ja jalkatappeihin on taattua Sidiä, eli erinomainen. Tuntuman aikaansaamisessa kiristettävä jalkapöytä auttaa entisestään, joskin aikaisemmin käyttämäni Vertebratkin kyllä istuivat minulle oikein hyvin. Vertebraan verrattuna vetoketju on parempi, eli se jatkuu enemmän varpaisiin päin, joka tekee saappaan pukemisesta vähän helpompaa kuin Vertebran. Saappaan ulkosivulla oleva erikseen avattava tuuletusaukko on hyvä, joskin tällä kaudella tulllut käytettyä vasta pariin otteeseen. Saappaan varren säätöä ei ole tullut ihmeemmin käytettyä, mutta perinteistä "nahat saappaan sisään"-koulukuntaa edustavana saapas on helppo säätää tältäkin osin täsmällisesti istuvaksi. Sateella en ole ihmeemmin ajellut, mutta eipä noista ainakaan pienempi kuuro tule läpi.