Mikähän on nykyinen huoltotilanne? Riku Motor Lahdesta huoltaa näköjään myös Bemareita. Onko kellään kokemuksia?
Oli KS:n 1000km huolto. Sain mopon suoraan reissun jälkeen, enkä ehtinyt mitenkään etukäteen sopia mitään huoltoa. Eli huolto piti saada aika äkkiä.
Kyselin Mototripiltä, R.M. Heinolta, Riku Motorista ja Tr-pyörästä hintoja. Tr-pyörässä ei ollut mitään hinnastoja tuosta vielä, Riku Motorin huolto vastaa vain pari tuntia päivässä, mutta liikkeestä arvelivat ruuhkaa oleva. R.M. Heinolta sanottiin hinnaksi kohtuulliset 160€, mutta huoltoon olisi päässyt vasta parin viikon päästä, joten eihän se käynyt. Tr-pyörässä olisi huoltoon päässyt viikon päästä, mutta hinta oli vielä avoin. Mototripille kun soitin, niin kertoivat hinnaksi 489,xx €. Huoltoon olisi päässyt vielä samalla viikolla. Hieman protestoin asiaa, että onhan teillä öljynvaihdolla hintaa - miettikää vähän.
Mototripilta soitettiin myöhemmin perään ja uusi hinta oli 257,80€. Otin sen, kun en halunnut pidempää käyttökatkoa, koska kilometrit alkoivat jo täyttyä. Olisivat varmaan laskuttaneet kirkkain silmin tuon 489,xx, jos olisin vaan tyhmänä ottanut.
Tr-pyörään yritin vielä pari kertaa, mutta se oli aina varattu. Eli täällä Etelä-Suomessa jäi ainakin tuo Tr-pyörä ja Riku Motor vielä auki tuolta osin. Mitenkäs muut huollot ovat menneet?
Dixi et animam levavi
Tässä yhteydessä on pakko jakaa huoltokokemus yhdestä tuolakin listalla olleesta liikkeestä.
Nykyinen pyöräni oli yhdessä noista liikkeistä huollettu 50tkm:n kohdalla viime syksynä. Kun talven tullen aloin vaihtaa öljyjä, oli joka ikinen öljyproppu vedetty taatusti momenttiavainta käyttämättä niin tiukalle, että alumiinitiivisteet olivat korkanneet lohkoon siten että jouduin noita naputtelemaan taltalla irti. Mielessä kävi, että jos nuo olisivat olleet vuoden kiinni, olisivat pultit ehkä lähteneet jenkoineen irti. Öljynsuodin oli niin tiukalla, että se korkkasi avatessa avaustyökaluun niin tiukasti, että jouduin tuota moskalla hakkaamaan irti.
Kävi mielessä, että huollon oli ehkä tehnyt joku kesäapulainen. Tuon jälkeen minun oli pakko tarkastaa myös tuhat kilometria aiemmin säädetyt venttiilit ja keinuvipujen lukitusmutterien kireys. Ne kyllä olivat tasan säädöissään ja kiristysmomentti tuntui oikealta. Myös ruiskurungot olivat synkassa. Kaikki kriittiset asiat oli siis tehty hyvin, mutta tuo öljyproppujen ja suodattimen törkeä ylikiristäminen jätti kyllä huonon maun suuhun. Todisti, että "valtuutettu merkkihuolto"kin osaa töpätä aivan perusasioissa.
<p>2002-2014</p>
Omalla kohdallani tuli viime syksynä eteen 50.000 km huolto, josta kyselin hintoja parilta liikkeeltä. RM.H. osoittautui listahinnoiltaan sen verran edullisemmaksi, että kannatti peräkärryssä pyörä sinne heittää PK seudulta. Hyvin homma hoitui ja hienosti nyt pelittää.
Eipä silti, kyllä Espoon liikekin teki sitä edellisellä kerralla kunnon jälkeä, mutta ne hinnat...
ps. edit näpyvirheet veks
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Viime kesänä R1100S:ssä 20tkm + vuosihuoltoja järjestäessäni, soittelin RM.Heinolle sekä TR-pyörään, ja TR osoittautui reilu 100egee edullisemmaksi. Trippi pani melkein tuplaksi tuon RM:n hinnan
No nokka aamusella kohti Turkkua, pari tuntia jäähdyttelyä ja noin klo 10:00 aikoihin isäntä lykkäs S:n sisään, hoiti homman asiallisesti 2 tunnissa ja kertoili mukavia juttuja siinä sivussa. Tylsäähän siellä oli vaan maleksia, kun en viitsinyt lähteä bussillakaan Turkkua katselemaan.
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Paljonko maksoi r1100s 20k huolto tripissä, entäs muualla?
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Tarkkoja hintoja en nyt muista enää, mutta Tripissä paljon yli 600€, RM:llä reilu 300€ ja TR:ssä reilu 200€.(Boxer @ Touko. 04 2005,10:58) kirjoitti
Ja näihin huoltoihinhan sisältyi vuosihuolto, joten pelkkä 20tkm huolto oli jonkinverran edulllisempi.
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Tuosta tuli mieleen, että jätin pyörä klo 12 huoltoon. Klo 13:45 kävelin takaisin ja näin sitä ajettavan koelenkiltä pihaan. En tiedä missä vaiheessa olivat ottaneet sisään, mutta alle 1,5 tuntia tuossa on tehty töitä, kun koneen pitää vähän jäähtyäkin ensin. Öljynvaihto, tunti töitä ja elektroniikan luku - ei vikamuistissa mitään. Tuommoinen 150-200 euron tuntilaskutus tuntuu jo aika kovalta. Toki täytyy jotain laskea mittalaitteille ja muille härveleille, mutta muualle menen jatkossa, kun on enemmän aikaa järjestää asiat.(ek@ @ Touko. 01 2005,14:34) kirjoitti
Dixi et animam levavi
BMW antaa tuolle ensimmäiselle huollolle työajaksi 1,2 tuntia. Öljyt ja suodatin sekä testerin käyttö tuohon päälle, niin saadaan se kokonaishinta. Työtunnin taksa on "kohtuullinen" tripissä... tai sitten heidän öljynsä ovat todella super-laatua(ek@ @ Touko. 05 2005,11:56) kirjoitti
![]()
- Rajatonta Voimaa! -
Just tiedustelin 30k huoltoa Tripissä ja hinnaksi tulisi 350 ... mutta pitää vissiin kysyä paljon se maksaa muualla![]()
Minäkin tiedustelin R1100S:n 40k:n huoltoa Tripistä, hinta 430 € + polttoaineensuodatin 130 €, siis yht. 560 €.. Taitaa hinta olla päivästä kiinni, ja kysyjästä kun niin kovasti vaihtelee. Täytynee niinsanotusti kilpailuttaa.(Peltzi @ Touko. 07 2005,20:30) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Nykyinen pyöräni oli käynyt ennen minua Tripissä 40tkm:n huollossa (se isompi huolto). Lasku oli 1069,25€. No joo tuohon hintaan pyörään oli vaihdettu molemman pään renkaat ja ylimääräisenä työnä bensiinin suodatin (a'23,50, työ: 75€).
Varsinaisen huollon hinnaksi ilman siis noita rengastöitä jäi 576€... Työn osuus näkyi olevan 300€... Loput öljyjä, filttereitä, pientarvikelisiä etc...
Eli kun noita huoltohintoja kyselee, kannatta tietty kysyä töiden osuus. Sehän on se liikkeen "oma osa". AInakin merkkiliikkeissä öljyt, tulpat, filtterit yms. menevät listahinnalla (josta joku tetty saattaa alennuksia saada).
<p>2002-2014</p>
TR-pyörässä vastaava huolto oli about 245 € eli noin 100 € halvempi, mutta ei jaksa lähteä turkkuseen asti huoltoon varsinkaan kun säästöä ei bensojen jälkeen juuri tulisi(Peltzi @ Touko. 07 2005,20:30) kirjoitti
Tripissä GS:n 1K huollon hinta-arvio oli 450 mutta laskussa oli 386. Edelleen mielestäni kallista mutta näin päin tuntui paremmalta kun se oli alle arvion.
Motsikassa 1200gs ensimmäinen huolto maksoi 200e![]()
Arvaa harmittaako?kirjoitti
![]()
Itse huollatin pyöräni 30 tkm Mototripissä ja siellä jäi öljyroppu melkein auki. Ihmettelin kun alkoi mopedi tiputtaan öljyä. No tulivat kiristämään pultin parkkipaikalleni. Jäi vain hieman semmonen olo, että mitähän muuta on kiristämättä. Rahat kelpaa kyllä, ajattelin nyt kokeilla jotain toista liikettaä. Lähinnä tuota RM Heinoa, olis järkkäiltävä menoa vaan sinne Tampereen suuntaan. Tietääkö kukaan todella hyvää korjaajaa, siis ei mitään merkkiliikettä ? Etelä Suomen alueelta ? Ja mielellään semmonen korjaaja, joka on toiminut alalla jo jonkin aikaa. Autoni olen jo iät ajat huollattanut erittäin hyvällä korjaajalla, joka on saanut asiakkaat nimenomaan hyvällä palvelulla ja luotettavuudella.
Huolimatta tuosta kieltämättä ikävästä kokemuksestasi, niin itselläni on jäänyt todella hyvä vaikutelma Mototripin huolloista. Tosiasia myös, että on arvokkaan puoleista, mutta itselläni ei oikeastaan ikinä ole ollut pahaa sanottavaa tuosta.
<p>2002-2014</p>
RM Heinolla 1100RT:n 30tonnin huolto 345€, josta työn osuus 236€. Aiemman huollon jäljiltä oli kuulemma paljon säätämistä, mitä ei kuitenkaan hinnassa huomioitu.
Sitä kunnon huoltopaikkaa minäkin olen viime aikoina Helsingin läheisyydestä hakenut, ja EI merkkihuoltoa. Ei enää takuuajan jälkeen viitsisi maksaa itseään kipeäksi merkkihuollosta, jonka laadusta ei aina voi mennä takuuseen. Mototrip on tuottanut myös minulle pettymyksen, enkä toista kertaa siellä pyörääni huollata. Mekkaanikko oli unohtanut kiristää akun toisen navan kunnolla ja siitähän seurasi rattoisia hetkiä parkkipaikalla ja yksi taksimatka töihin. Mahtaisiko jolla kulla olla vinkkiä etsintöjen avuksi?
En oikeasti veisi bemaria huoltoon liikkeeseen, jonka en tiedä osaavan noiden kanssa pelata. Sen verran merkkikohtaisia ratkaisuja ja asioita noita huoltaessa pitää kuitenkin tietää. Merkkihuolto ei minullakaan ole vaatimus, mutta mistä löytää "villi" huolto, jonka tietää osaavan Bemaria huoltaa?
Jo pelkästään bokserin venttiilien säätö tai ruiskurunkojen säätö väärin tehtynä saattaa mennä niin pitkäaikaiseksi puurtamiseksi, että asiaatuntemattomalta liikkeeltä loppuu yritys. Mistähän nuo villit huoltajat kaivavat kiristysmomentit ja huollossa tarkastettavat ja tehtävät asiat?
<p>2002-2014</p>
No, kyllähän merkkihuollossa pitäisi olla täysin osaavia ja luotettavia guruja touhuamassa, tämähän se tarkoitus kai olisi. Mutta kun sielläkin puurtaa toisinaan vähemmän kokemusta omaavia asentajia, ei sen puoleen, jostain se on aloitettava kokemuksen haku.
Omaa pyörääni olen käyttänyt kyllä ei-merkkihuollossa. Työ oli huolellista ja siellä jopa selitettiin tehdyt toimenpiteet asiallisesti, eikä katseltu nenänvartta myöten ja luokiteltu idiootiksi. Ainut ongelma on se, että pyörääni huoltanut kaveri ei ole enää ko paikassa töissä, en tiedä minne lie lähtenyt, joten siinä meni sekin varma huoltopaikka... Että jos vinkkiä löytyy, niin kaikki ehdotetut pajat otetaan kyllä huomioon.![]()
Tuossa jätskibaarissa tuli uuden (ruohonvihreän!) GS:n omistajan kanssa vaihdettua pari sanaa. Hän suositteli lämpimästi henkilöä, joka on aiemmin hoitanut (merkkiliikkeessä?) hänen aiempaa bemaria. Nyt hän on perustanut oman liikkeensä.
Liike on MJL-huolto:
http://www.elisanet.fi/mjl-huolto/index.htm
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Lienee tuo huoltotilanne muutenkin helpottuneen alkuperäisetä postauksesta. Eipä ainakaan heinolta ole pahaa sanottavaa. Aika jännää sössiä kännykällä nettiä, mutta onnistuuhan tämä näinkin. Terveisiä Madridista. Hehe
Dixi et animam levavi
Suur-kiitokset! Tuolta MJL-huollosta löysin kadottamani mekaanikon ja varasin välittömästi huollon. Laadukasta työtä ja hyvä palvelu, suosittelen!(niklasbackman @ Kesä. 05 2007,22:12) kirjoitti
![]()
Jukka Rastas (entinen bemarihuollon pitäjä) hoitelee bemarit Hämeenlinnassa liikkeessä http://www.pienkonejavenehuolto.com/
Onko kukaan ehtinyt käyttää?
Enpä ole takuuajan jälkeen pyörääni huollossa käyttänyt. Ihan harrastuksen vuoksi ja totta puhuen myös kiskurihintoihin kyllästyneenä..
Itse vaihtelen aina ajokauden päätteeksi kaikki öljyt ja putsarit, sekä tarkistelen jarrupalat. Viime syksynä tein hieman enemmän, eli bensansuodatin vaihtui uuteen, kuten myös jäähdytinnesteet.
Jarrunesteiden vaihtoon pari talvea sitten sain hieman apua ja välineitä, mutta eipä tarvinnut merkkihuoltoon silloinkaan turvautua.
Eipä tuossa muuta huoltamista ja korjaamista ole ollut, eikä ole löytynyt edes niitä löysällä olevia ruuveja, tai muttereita..
Eikä normaalit perus-huoltotoimenpiteet vaadi merkkikohtaisten ratkaisujen ja asioiden tietämistä. Nuo perusjutut nyt tekee kuka vaan, joka yhtään on autojen ja pyörien kanssa touhunnut..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
BMW R1100GS huolto-ohjeet löytyy tuolta.
Kaiken voi tehdä itse eikä vaadi paljon erikoistyökaluja. Öljynsuodattimen peltiavain lienee ainoa perushuoltoihin, maksaa autovaraosakaupassa 4 - 5 euroa.
http://www.matkaendurot.net/forum/vi...?t=857&start=0
Ohjeet soveltuu hyvin myös R1150 Bemareihin ja RT malleihin kanssa.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Tokihan nuo perus jutut pystyisi itsekin tekemään, jopa minä uskoisin onnistuvani öljyt ja suodattimen vaihtamaan. Ei vaan ole sitä kunnon tallia/työkaluja, joten olen suosiolla jättänyt ko hommat muiden tehtäviksi. Tosin, merkkihuoltoja olen hinnoittelun takia karttanut viime aikoina tehokkaasti..
Just niin. MJL-Huolto on se heppu jota mäkin ihmettelin että minne se katos sieltä Kaskelan huollosta. Eli nyt on löytynyt ja sitä tulen käyttämään vastedeskin!(Len @ Kesä. 06 2007,11:24) kirjoitti
Kokemus eiliseltä: Kävin eilen sen edellämainitun ruohonvihreän GS:ni kanssa MJL-huollossa koska viime viikolla muualla tehdystä huollosta huolimatta kone rupes käymään tyhjäkäyntiä kuin ykspyttyinen ja kakistelemaan hanaa käännettäessä. Painelin sisään aikaa varaamatta ja Matti sanoi että odota hetki niin katotaan. Viiden minuutin kuluttua pyörä oli sisällä ja työn alla. Kymmenen minuutin päästä pyörä oli läppärunkojen synkka säädetty ja pyörä kunnossa. Eikä maksaut mitään koska Matti sanoi laskuttavansa huollon tehnyttä liikettä (ovat heidän takuuasiat hoitava liike Helsingin seudulla).
(Vika muuten oli siinä, että edellisessä huollossa kaasuvaijerin ulkokuori oli ollut irti ja vaijeri tod.näk. kantanut kun läppärungot oli säädetty. Nyt kierrettyäni vaijerin takaisin paikoilleen ei se enää kantanut ja synkka oli pielessä..)
Iso käsi Matti Järviselle / MJL-huollolle (Valuraudantie 11, puh. 0400 877 652)
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Ettei syntyisi väärinkäsityksiä, haluan tässä vielä korostaa, että minulla ei tämän asian tiimoilta ole mitään valittamista minkään valtuutetun tai ei-valtuutetun huoltoliikkeen toiminnasta. Halusin vain kehua MJL-Huollon toimintaa.(tapjar @ Kesä. 07 2007,12:07) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."