Mopo talvehtii siskon ja miehensä omakotitalon lämpimässä autotallissa.
Kävin tuossa eilen katsomassa kummipoikaa ja ihan vähän vaan vilkasemassa mopoa... +juttelin ja silittelin ja paijasin... sitä mopoa tietty.
No tallissa odotti mukava ylläri. Pyörän alla bensasta märkä betoni ja aromit tallissa mainiot. Siskon mies tietysti tosi tyytyväinen.
Bensa oli valunu huohotinletkusta, joka tutkailtuani johti ilmansuodatinboxiin.
Siinä tuumailtiin, notta olisiko käynyt seuraavasti?
1. Bensa kaasuuntui
2. Syntynyt paine purkautui painamalla bensaa kaasareiden kautta ilmaboxiin ja sieltä huohotinletkun kautta ulos.
Mutta:
Eikös näiden vehkeiden tankit huohota? Äkkiseltään kuvittelisin, että kaasuuntumista varten olisi korkin yhteydessä joku huohotussysteemi rakennettu?
Ja onko tuommonen teorian mukainen tapahtuma ylipäätään mahdollista?
Pyörä on Xjr 1200.
Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
Bensahana on vuotanut ja jonkun kaasarin neulaventtiili ei ole pitänyt ja bensa on noussut seosputkea pitkin kaasariin, josta se on valunut joko imuvenaa vasten/ ilmanputarikoteloon. Kannattaa katsoa ettei palotilaan kannessa ole päässyt bensaa tai ohi mäntien öljypohjaan. Tulpat pois ennen koneen pyöritystä ja tarkista öljyn pinnan korkeus jos on sekoittunut öljyyn.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Tämä ei taida liittyä tähän, mutta omistamistani pyöristä on aika monessakin valunut bensaa tankin ylivuotoletkusta, kun on tankannut piripintaan ja jättänyt sen jälkeen esim.auringonpaisteeseen parkkiin. Kylmä juur tankattu bensa laajenee aika paljon lämmetessään. Viisaammat kertokoot kuinka paljon.![]()
Sama kävi nyt kun pistin pyörän talviteloille tankki täynnä lämpimähköön(n. 9-12 astetta) kellariin. Osasin varautua tähän ja asetin ylivuotoletkun tyhjään öljypänikkään. Bensaa on ilmestynyt purkkiin jo muutama sentti!
Mutta eikös tankinkorkissa ole yleensä ilmareikä? Oisko sit tukossa sun pyörässä?Vittumainen homma kuitenkin! Onneks toi bensankatku katoaa kuiteskin aika pian.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kun olen tällainen tumpelo, voisiko joku valaista hieman lisää. Eli siis miten mä sen tarkistan, josko bensaa on päässyt öljyn sekaan?(Jim Goose @ Joulu. 17 2004,18:34) kirjoitti
Miten toi tulppien avaaminen tuossa auttaa?
Ja jos olis noin ikävästi käynyt, niin lällyn voiteluominaisuudet voivat olla erikoista luokkaa. Uskaltaakos tuolla sitten ajaa edes öljynvaihtoon?
Saapi sitten olla mulle ihan aakkosia ja rautalangasta väännettyjä selityksiä, ei haittaa.
Nimim. "alkas olla aika ottaa pyörä tulille."
Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
Et oikeastaan muuten kuin katsomalla öljypinnan korkeutta, eli onko noussut merkittävästi syksystä.
Jos haluat pelata varmanpäälle, niin vaihda öljyt. On halpa hinta varrattuna siihen, että sytytys tapahtuisi väärällä puolella mäntää.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Joopa joo. Ei ollu öljynpinnan korkeudesta syksyltä mitään muistikuvaa kyllä, mutta homma selvisi aika helposti;
Öljykorkin kun aukas ja nuuhkaisi, niin vahva bensan katkuhan sieltä tuli. Että silleen.
Eipä passaa tosiaan käynnistellä ennen kuin litkut on vaihdettu. Ainut vaan, etten oikein viitsi itse vaihtaa, kun öljypropusta on menny kierteet, enkä lähde itse yrittämään helicoileja sinne vaan jätän ammattimiehille.
Tämähän tarkoittaa sitä, että pitäis mopo saada jollain keinoin roudattua huoltoliikkeeseen. Voi kilin perse. *
Milläs tän tapahtumaketjun sais vältettyä ensi talvena?
Auttasko, jos vaikka jättää tankinkorkin selkeesti raolleen (vaikka joku tikku väliin), niin ainakin hengittää ja pysyy paine tasaisena niin bensa ei paine-erojen seurauksena pyri poistumaan kaasareiden kautta? *![]()
Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
Tuttu juttu mun enska piikille kävi samalla tavalla.
Hommaa bensahanan korjaus sarja.
Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
"Ammoisina aikoina", kun ei ollut hienoja moniasteöljyjä, oli yleinen tapa talvipakkasilla lorauttaa bensaa tai löpöä öljyn sekaan ja käyttää konetta hetki ennen yöpuulle laittoa; öljy notkistui ja pakkasaamustartti oli huomattavasti helpompi operaatio. Koneen lämmittyä bensa haihtui nopeasti ja öljy oli taas vähän kankeampaa ja voiteli kuumaakin konetta.
Tahtoo sanoa, että ei se sieltä mihinkään räjähdä, vaikka käyntiin pistäisitkin. Jos annat seisoa parikin päivää öljykorkki auki, haihtuu suurin osa bensasta jo tätä kautta ja koneen lämmittyä loputkin. Bensan vaikutus öljyn lisäaineistuksiin ei välttämättä ole kovin posetiivinen, eli vaihtaahan ne kannattaa melko pian, vaan kyllä sen käynnistää voi.
määrästähän tuo lähinnä riippuu, pieni bensavuoto ei varmaankaan tee tuhoja, mutta jos bensahana on vuotanut, kaasari/kaasarit sitten tulvinu ja änkeny kamat männän päälle ja sieltä valunu öljyn sekaan pikkuhiljaa niin aijai..(kaasunalle @ Huhti. 23 2005,09:17) kirjoitti
ei tartte paljoa olla bensaa männän päällä että menee laakerit paskaks alakerrasta enkä ainakaan uskaltais käynnistellä mopoa jossa öljyn (3800ml) seassa voi olla litrakin bensaa.
Difficile est satiram non scribere.
Nonniin.
Enpä ottanu riskiä, vaan tänään vein pyörän peräkärryllä ammattimiehille. Kun ne kaasarit on tulvinu, niin pitää ne avata kuitenkin. No mutta siinä samassa pajassa ja rytäkässä tulee sitten setien laitettua Dynojetin sarja +hönkäsuodin + säädettyä +venasäädöt..
Tässä sitten odotellaan jännityksellä, mitä tuhoja siellä on käynyt ja kuinka pirun kallis hommasta tuli.
En oo kyllä ikinä ajanu niin rauhallisesti autolla, kun tänään mopo kyydissä heiluen. Vaikka kuinka hyvin oli sidottu, niin kyllä se massa vaan heiluttaa koko perkeleen kärriä, on se niin painava.
Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.