Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
    Moro,

Ratapäivät alkaa lähestyä ja sen mukana kiinnostus pyörän säätöruuvien vääntelyyn lisääntyä...

Meinasin hiukan hienosäädellä jousitusta pohjautuen noihin muilla osastoilla esillä olleisiin ohjeisiin. Tuli kuitenkin mieleen, että koska varsinkin brittipyörät ovat enemmän ja vähemmän yksilöitä voisi olla hyödyllistä saada vinkkejä juuri S3/Daytonan säädöistä. Lisäksi myös teknisiä vinkkejä kaivataan erityisesti tuon esijännityksen säätämiseen/painuman mittaamiseen.

Eli ne joilla kokemusta jousien ropaamisesta, heittäkääpä faktaa alle! ;-)

t:j
    Katsoppas tämän kaverin sivuilta: http://www.janipartanen.com/Etusivu.htm
    ja niksinurkkaan painelet...

Löytyy meinaan hyvät ohjeet...
    (tosin Jani oli niin mukava ja auttoi mua omani säädöissä... *)

Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
    Mulla samanlainen "ongelma". Keulan mä oon saanut itselle suht hyväks mutta takapää on vielä työn alla.

Keulassa mun jouset on 6 (5 vakio)kierrosta auki ja se ruuvi(sisäänmeno vaimennus?) on 0,75(1) kiinni. Paluuvaimennus? alapäästä on 0,5(1) kierrosta kiinni.
    Takapää on vielä ihan hepreaa...Pompuissa tuntuu heittävän tälläistä isompaakin miestä...Aikasempi omistaja on naputellu juosta löysemmälle jäljistä päätellen . Oikein "Asentaja Antti" ollu paikalla...jee jee. Varmaankin hakattu ruuvarilla ja lekalla. Hemmetti kun sitä varten on avaimetkin...onneks löytyy itseltä sellainen. Täytyy testailla siten, että annan olla jousen tuossa asennossa ja säätelen niitä vaimennuksia...

Kelkkailu hommissa oon huomannut, että nää alustan säädöt on aina pirun vaikeita. Kun oot saanut ne kohdilleen ja testaat jonkun toisen laitetta, niin huomaa, että itsellä on alusta päin . Sama pätee pyörä hommissa...
    Tuota Partasen sivustoa tuossa lueskelinkin jo. Vaikuttavat oikein asiallisilta vinkeiltä.

Tuo säätely vaatisi ainakin meikän kohdalla hiukan enemmän järjestelmällisyyttä. Täytyy varmaan alkaa tosissaan kirjaamaan ylös säädöt ja niiden vaikutukset, jotta touhuun tulisi tolkkua. Edellisen pyörän kanssa se oli enemmän ja vähemmän mutu-touhua.

MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Mr. Big @ Huhti. 28 2005,10:31) kirjoitti
    Mulla samanlainen "ongelma". Keulan mä oon saanut itselle suht hyväks mutta takapää on vielä työn alla.

Keulassa mun jouset on 6 (5 vakio)kierrosta auki ja se ruuvi(sisäänmeno vaimennus?) on 0,75(1) kiinni. Paluuvaimennus? alapäästä on 0,5(1) kierrosta kiinni.
    Takapää on vielä ihan hepreaa...Pompuissa tuntuu heittävän tälläistä isompaakin miestä...Aikasempi omistaja on naputellu juosta löysemmälle jäljistä päätellen . Oikein "Asentaja Antti" ollu paikalla...jee jee. Varmaankin hakattu ruuvarilla ja lekalla. Hemmetti kun sitä varten on avaimetkin...onneks löytyy itseltä sellainen. Täytyy testailla siten, että annan olla jousen tuossa asennossa ja säätelen niitä vaimennuksia...

Kelkkailu hommissa oon huomannut, että nää alustan säädöt on aina pirun vaikeita. Kun oot saanut ne kohdilleen ja testaat jonkun toisen laitetta, niin huomaa, että itsellä on alusta päin *. Sama pätee pyörä hommissa...
    Niin, vaihtoehdot taitaa olla joko lulla tai kivireki.

Luulis, että jos esijännitys on kutosella niin joustoliike on turhan pitkä. Itellä on nelosella vaikka olenkin tämmöinen persjalkainen keijukainen (180cm/70kg). Itse en ole muuttanut takapään esijännitystä, mutta vaimennuksia olen laittanut tiukemalle, myös keulasta.

Hyvä lähtökohta on ohjekirjan "kovat" säädöt, josta voi sitten lähteä kokeilemaan miltä tuntuu. Etupään sisäänmenoa kun kiristää, niin tuntuu kyllä heti kivireeltä, mutta toimii kovissa jarrutuksissa huomattavasti paremmin...

Btw, eikös ne säädöt yleensä ilmoiteta siten, että väännetään säätöruuvi kiinni ja oteta ilmoiteta sitten aukipäin kierretty määrä?! Vai ymmärsinkö sun kirjoittelun väärin??
    The Lakkivaari

Yamaha ei pamaha

Tähän säätämiseen liittyen vielä...

Miten te olette mitanneet tuon joustoliikkeen esijännitystä varten? Pyörähän pitäisi saada jollain konstilla ilmaan.

Takapään saa varmaan irti, kun kallistaa mopon sivutuen varaan, mutta etupää askarruttaa. Onko esim. tuossa koneen pohjassa mitään nostopaikkaa mistä tuon koko härpättimen saisi ilmaan vaikka tunkilla?

Lainaa (JoonasVar @ Huhti. 28 2005,12:36) kirjoitti
    Tähän säätämiseen liittyen vielä...

Miten te olette mitanneet tuon joustoliikkeen esijännitystä varten? Pyörähän pitäisi saada jollain konstilla ilmaan.

Takapään saa varmaan irti, kun kallistaa mopon sivutuen varaan, mutta etupää askarruttaa. Onko esim. tuossa koneen pohjassa mitään nostopaikkaa mistä tuon koko härpättimen saisi ilmaan vaikka tunkilla?

Riittää kun perää nostaa ilmaan jalkatapin varassa. Etupään saat ilmaan kun pyydät kahta frendiä vaan nostamaan stongasta. Kannattaa vielä tsiigata TÄMÄ
    Lainaa (GFS @ Huhti. 28 2005,12:29) kirjoitti
    Lainaa (Mr. Big @ Huhti. 28 2005,10:31) kirjoitti

Kelkkailu hommissa oon huomannut, että nää alustan säädöt on aina pirun vaikeita. Kun oot saanut ne kohdilleen ja testaat jonkun toisen laitetta, niin huomaa, että itsellä on alusta päin . Sama pätee pyörä hommissa...
    Niin, vaihtoehdot taitaa olla joko lulla tai kivireki.

Luulis, että jos esijännitys on kutosella niin joustoliike on turhan pitkä. Itellä on nelosella vaikka olenkin tämmöinen persjalkainen keijukainen (180cm/70kg). Itse en ole muuttanut takapään esijännitystä, mutta vaimennuksia olen laittanut tiukemalle, myös keulasta.

Hyvä lähtökohta on ohjekirjan "kovat" säädöt, josta voi sitten lähteä kokeilemaan miltä tuntuu. Etupään sisäänmenoa kun kiristää, niin tuntuu kyllä heti kivireeltä, mutta toimii kovissa jarrutuksissa huomattavasti paremmin...

Btw, eikös ne säädöt yleensä ilmoiteta siten, että väännetään säätöruuvi kiinni ja oteta ilmoiteta sitten aukipäin kierretty määrä?! Vai ymmärsinkö sun kirjoittelun väärin??
    Et ymmärtänyt väärin mun outoja selostuksia Niinhän se on juu, että jousitusta aletaan säätämään tiukasta löysemmäksi. Näin olen ymmärtänyt myös. Kirjotin vaan näköjään aika sekavasti. Tänää kävin taas testailemassa alustaa ja huomenna täytyy säätää takas vakioksi. Siitä täytyy sit taas alkaa "rakentamaan" jousitusta . On tässä parina päivänä tullu ajeltua kavereiden uusia GSX-R 600 ja Kawan 636. Niissä tuntui olevan säädöt kohdillaan, ihan tehdas asetuksissa taisivat olla. Omasta Daytonasta kun sais sellaisen...
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Mr. Big @ Huhti. 28 2005,20:55) kirjoitti
    Et ymmärtänyt väärin mun outoja selostuksia Niinhän se on juu, että jousitusta aletaan säätämään tiukasta löysemmäksi. Näin olen ymmärtänyt myös. Kirjotin vaan näköjään aika sekavasti. Tänää kävin taas testailemassa alustaa ja huomenna täytyy säätää takas vakioksi. Siitä täytyy sit taas alkaa "rakentamaan" jousitusta . On tässä parina päivänä tullu ajeltua kavereiden uusia GSX-R 600 ja Kawan 636. Niissä tuntui olevan säädöt kohdillaan, ihan tehdas asetuksissa taisivat olla. Omasta Daytonasta kun sais sellaisen...
    Niin, kyllähän kai jokainen haluaisi tonnisen kyykkynsä käyttäytyvän alustaltaan samanlailla kun kuussatanen... Ja olevan moottoriltaan kuten tonninen. Se ei vaan taida olla mahdollista.

Eikä tämä homma nyt oikeasti ole mitään rakettitiedettä kuten jotkut antaa ymmärtää. Perstuntuma on mielestäni ihan hyvä mittari katuajossa, ei siinä tarvi alkaa mitään maailmaa valloittamaan. Se on sitten eri asia, kun mennään ajamaan radalle kelloa tai muita kuskeja vastaan.

Veikkaisin, että ratakettujen säätöohjeilla ei hommasta tule esim. mukulakivillä ja routapompuissa hevon paskaakaan?!

Itse tein siten, että säädin jousten esijännitykset mielestäni sopiviksi, sitten lisäsin vaimennuksia siihen asti että rupeaa tuntumaan epämukavalta kuopissa ja ottaa vähän takaisinpäin kunnes suurin kivirekimäisyys häviää... Jos on hyvä fiilis ja luottaa alustan toimintaan, niin eihän sillä ole väliä jos joku muu pystyy ajamaan jonkun mutkan 5km/h nopeampaa?!?! Siis edelleenkin kadulla tai ratafiilistelypäivillä...

Ei tartte mestareitten vetää nyt mitään puruja nokkaan, mutta näin tein itse ja siltä tuntuu, että homma toimii...
    The Lakkivaari

Yamaha ei pamaha

Olisiko jollain -02 Daytonan omistajalla takajousen säätö alkuperäisellä kohdallaan? Omassa mopossa on jousi kiristetty arvatakseni kireämpään suuntaan. Tai ainakin ajovaloja on pitänyt säätää kymmenkunta kierrosta korkeammalle, että näkee jotain muuta, kuin eturenkaan yläpinnan.

Eli olisin kiitollinen tiedosta, montako kierrettä on näkyvissä jommasta kummasta päästä iskaria. Mulla näytti olevan yhdeksän kierrettä ylhäältä päin lukien ennen "muttereita."
    Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
    Lainaa (wama @ Huhti. 30 2005,01:03) kirjoitti
    Olisiko jollain -02 Daytonan omistajalla takajousen säätö alkuperäisellä kohdallaan?
    Ihan samaa vois kysyä itsekin. Mulla on taas jäljistä päätellen löysätty, enkä muista nyt kuinka monta jenka kierrosta näkyy...Eli infoa vaan kehiin jos jollain on tietoa! Oiskohan -02 Speedtriplessä samat asetukset .
    Jousituksen perussäätöjen tiedot pitäisi olla onnellisen omistajan käsikirjassa.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
    Lainaa (GFS @ Huhti. 29 2005,08:28) kirjoitti
    Veikkaisin, että ratakettujen säätöohjeilla ei hommasta tule esim. mukulakivillä ja routapompuissa hevon paskaakaan?!
    Samat säännöt alustan säädössä pätee, oli tie missä kunnossa tahansa. Täysin tasaisella pinnalla voidaan käyttää kovia säätöjä, kun taas pomppuisella pinnalla kadulla, jossa ajomukavuus saattaa olla tärkeässä osassa, pehmeät säädöt toimivat hyvin.

Vaikeampaa se mukulakiville säätäminen on kuin tasaiselle alustalle, ja jatkuvat töyssyt vaativat enemmän alustan osiltakin.

Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
    Lainaa (sakuc @ Huhti. 30 2005,09:30) kirjoitti
    Jousituksen perussäätöjen tiedot pitäisi olla onnellisen omistajan käsikirjassa.
    Kaikki muut tiedot on on siinä, mutta tätä paljon haluttua takajousen esijännitystä ei ole...eli info edelleen tarvitaan!
    Lainaa (Mr. Big @ Huhti. 30 2005,10:12) kirjoitti
    Lainaa (sakuc @ Huhti. 30 2005,09:30) kirjoitti
    Kaikki muut tiedot on on siinä, mutta tätä paljon haluttua takajousen esijännitystä ei ole...eli info edelleen tarvitaan!
    Minusta omistajan käsikirjassa sanotaan, että tuota takajousta ei saisi säätää. Ei ole tainnut ensimmäinen omistaja lukea sitä.

Ote kirjasesta: WARNING: Rear suspension unit spring pre-load is not rider adjustable. Any attemp to adjust the spring pre-load could result in a dangerous riding condition leading to loss of control and an accident.
    Mulla on tossa Keith Coden ja Andy Ibbottin kirjoittama Suspension Education Program. Kyseiset herrat pitää tällästä... Eli jonkinlaisia edellytyksiä oppaan kirjoittamiseen pitäisi olla.
    Opas on sanotaanko erilainen kuin muut lukemani. Homma perustuu käytäntöön, eikä tämä siis anna valmiita asetuksia mihinkään.
    Sähköpostilla saa jos jotakuta kiinnostaa...
    Tarkistin eilen ton takajousen asennon. Mulla näkyi 5 jenkaa "muttereiden" yläpuolella. Tiukkasin ja nyt näkyy 7 jenkaa, muuttui pyörä parempaan suuntaan. Aika pienellä säädöllä näköjään saa muutoksia aikaan. Ja alusta on muilta osiltaan nyt siinä suositustaulukon tiukassa asennossa. Vaikuttaa hyvältä...Aikamoista säätelyä tää alustan kanssa pelailu.
    Mää nyt mainostan edelleen tota aiemmin mainitsemaani opasta...
    Artikkeli lähtee uppouman säädöstä ilman kuljettajaa ja sitten kuljettajan kanssa. Vaimennuksen säätö suoritetaan vaiheittain, välillä koeajaen... Jutun vitsi on siinä että samalla kun säädetään kuljettajaa kehotetaan tekemään koeajaessa huomioita pyörän käytöksestä eri säädöillä ja kirjoittamaan ne muistiin. Näin EHKÄ oivalletaan samalla miltä tuntuu kun jotakin vaimennuksen ominaisuutta on liikaa tai jotakin liian vähän.
    Lainaa (Mr. Big @ Touko. 03 2005,09:29) kirjoitti
    Tarkistin eilen ton takajousen asennon. Mulla näkyi 5 jenkaa "muttereiden" yläpuolella. Tiukkasin ja nyt näkyy 7 jenkaa, muuttui pyörä parempaan suuntaan. Aika pienellä säädöllä näköjään saa muutoksia aikaan. Ja alusta on muilta osiltaan nyt siinä suositustaulukon tiukassa asennossa. Vaikuttaa hyvältä...Aikamoista säätelyä tää alustan kanssa pelailu.
    Millaisella työkalulla sitä jousta saa löystytettyä? Omassani on käytetty leka+taltta -säätöä ja ensimmäisellä omistajalla on ollut isompi leka, kuin mitä meiltä nurkista löytyy
    Lainaa (wama @ Touko. 03 2005,16:29) kirjoitti
    Millaisella työkalulla sitä jousta saa löystytettyä?
    Parhaani mukaan yritän kuvailla sen avaimen:

Varsi n. 15cm pitkä. Varren yläpäästä lähtee kaartumaan puolikaari, jonka päässä on pykälä, joka tartuu näihin "muttereihin". Eli se puolikaari ikäänkuin puree kiinni siihen mutterin ulkokehään ja pykälä on tiukasti mutterin lovessa. Ja ei muuta kuin varresta kääntöä. Ja avain on tehty arviolta 3mm latakasta. Avain tuli kelkan iskareiden mukana ja käy hyvin myös prätkä puolella. Toivottavasti auttoi, sillä se avain on sen näköinen, että sen pystyy tekemään myös itse.

Edit:
    Löydät kuvan siitä avaimesta esim. Duellin sivuilta ja sieltä Moottorikelkka, ja sen valikoista työkalut tjsp. Se kuva on sivun alalaidassa.

Lainaa (Mr. Big @ Touko. 03 2005,17:45) kirjoitti
    Lainaa (wama @ Touko. 03 2005,16:29) kirjoitti
    Millaisella työkalulla sitä jousta saa löystytettyä?
    Löydät kuvan siitä avaimesta esim. Duellin sivuilta ja sieltä Moottorikelkka, ja sen valikoista työkalut tjsp. Se kuva on sivun alalaidassa.
    Täytyy tehdä hankintoja. Mun kelkan iskarit säätyy hieman erilaisella työkalulla. Ei ihan sovellu Daytonaan
    Lainaa (wama @ Touko. 03 2005,19:31) kirjoitti
    Täytyy tehdä hankintoja. Mun kelkan iskarit säätyy hieman erilaisella työkalulla. Ei ihan sovellu Daytonaan
    Onnistuuhan se tuollaisellakin kapistuksella. Vai eikö se mahdu sinne väliin? Ei tosin tuo avainkaan, millä mä säädin mahtunut kovin hyvin sinne. Mutta sai kuitenkin käännettyä vähä kerrallaan. Eihän se muuta tarvi, kuin sen, että niissä lovissa on jokin mikä puree kiinni ja loppu on enää voimasta/tekniikasta kiinni.
  23.  
    Lainaa (Mr. Big @ Touko. 03 2005,19:41) kirjoitti
    Lainaa (wama @ Touko. 03 2005,19:31) kirjoitti
    Onnistuuhan se tuollaisellakin kapistuksella. Vai eikö se mahdu sinne väliin? Ei tosin tuo avainkaan, millä mä säädin mahtunut kovin hyvin sinne. Mutta sai kuitenkin käännettyä vähä kerrallaan. Eihän se muuta tarvi, kuin sen, että niissä lovissa on jokin mikä puree kiinni ja loppu on enää voimasta/tekniikasta kiinni.
    Ei mahdu väleihin. Tuon kuvan mukaisen säätimen tein "lainaamalla" systerin kirjahyllystä rosterituen, jonka lankapaksuus on kuutisen milliä.