Moi,
en ole koskaan omistanut mopoa saatikka juurikaan ajanut muuta kuin käsivaihteisellä pappa solikalla, eli oli kytkin kahvassa vaihteen vaihto. Sitten yhden kerran olen ajanut 125 kuutioisella piikillä ja nyt polttelis moottoripyörän hankinta.
Millasta keinoa suosittelisitte miulle alottaa harrastus? Mennäkkö johonkin autokouluun vai jonkin kerhon mukaan opettelemaan? Entäs millanen pyörä ois sopiva mulle ekaksi pyöräksi?
Kyllä, ehdottomasti autokouluun ensin opettelemaan. Turvallisuus-puolen stickyissä on erinomainen ajoharjoitusopas joka kannattaa ehdottomasti lukaista läpi. Ja vastaohhjaus kannattaa sitten oikeasti sisäistää ja opetella, se saattaa pelastaa henkesi.(strato68 @ Huhti. 26 2005,21:53) kirjoitti
Mitä pyörään tulee, niin suosittelen aloittamaan tuosta keskiluokasta, 500-600cc. Kustomia jos kaipailet, niin eiköhän nuo 800cc pyörätkin ole vielä ihan ok alotusvempeleitä.
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Heti ekaksi marssit autokouluun ja kerrot saman tarinan, tarjoavat todennäköisesta ajotunteja (sikäli mikäli kortti jo on taskussa). Ota ne avosylin vastaan ja maksa se korvaus jonka pyytävät. Säästyt monelta harmilta. Vuokraa pyörä viikonlopuksi ja mieti sit uudestaan haluttaako vielä hankkia oman moottoripyörän.
Jos vastaat, kyllä! Onneksi olkoon, siitä alkaa. Ekaksi pyöräksi se mistä ihan itte tykkäänt, koeaja mahdollisimman monta erilaista kulkineita (enduro, custom, kyykky jne...) kyllä se oikea sieltä löytyy.
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Yhdyn edellisiin. Käy ensin autokoulussa hakemassa vähän oppia ja uskonvahvistusta. Sen jälkeen mopovalintakin on paljon helpompi suorittaa kun on jonkinlainen käsitys omista mieltymyksistä ja ennen kaikkea omista ajotaidoista.
Hienoa että vastasitte noin pikaisesti kyssäriini.
Tuota autokoulu hommaa aattelin itsekkin, mutta pihinä aattelin jos ois oikoteitä onneen. Tosin monessakin asiassa nuo oikotiet tuo aika lyhyen onnen.
Mutta kiitti kaikille jotka jelppasitte, vauhdikasta mopoilukesää teille.
![]()
Muuten sama historia, mutta ei piikkiäkään ikinä. A tuli korttiin aikanaan "lahjana". Eka mp-kokemus oli mp-liikkeen tyrkyttämä koeajolenkki Kawa ZR-7:lla - no probs. Mitä nyt mp-kärpäsen puremasta jäi tauti mallia krooninenOisko tuo nyt 4. kausi tänä kesänä ja yhä vain no probs *koputtaa päätään* ... eikun siis *puuta*
Eli kyllä se ihan kylmiltäänkin onnistuu, mutta per... paljon hankalampaa kun tuppaa vieläkin olemaan hieman perhosia pötsissä aina kun "Reiskan" puikkoihin istuu - ja tuokin pyörä on varmasti sieltä rauhallisimmasta päästä
Mutta se hyvä puoli tuossa on ettei vielä(kään?) tee mieli vaihtaa suurempaan
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Joo, tuollainen customi sopii tehoiltaan, vaan kun painoa alkaa olla 250 kiloa lähellä, niin siinä ei kokematon kaveri paljon tee kun pyörä pikkuisenkin keikahtaa.. Eli ei mikään ykköspyörä pujotteluun ja käsittelyharjoituksiin. Muuten kyllä hieno valinta!(Sartre @ Huhti. 26 2005,22:03) kirjoitti
![]()
* Arctic Ranger *
yep yep, oon katellu jos innostus lähtee, Yamaha Virago 535 tai sitten Honda Shadow VT 600. Mutta se on vielä mietintä myssyn alla, ja pitää nyt selvittää ensin se ajotaito ja miettii sitten niitä vaihtoehtoja.....jos vaikka se pappa tuntsa oiski oikee vaihtoehto![]()
Virago on ihan mainio aloittelupyörä. Sillä saa ne perusjutut hanskaan ja on hyvä lähteä harrastuksen pariin.
Nuo 535 ja vt 600 ovat sikälikin hyviä, et niitä vuokraavia firmoja varmasti löytyy. Jos kukkaro kestää n.90 euro/vuorokausi niin suosittelen. Itellä oli autokoulun jälkeen kaksi päivää vt 600 ajossa ja sillä sai vähän homman jujusta kiinni
Sittemmin ostin ekaksi omaksi pärräksi Yamaha xv 750:n
![]()
"I reject your reality
and substitute my own"
Itsekin aloittelin samankaltaisella taustalla kuin aiheen aloittajakin pari vuotta sitten. Suosittelen myös yhteydenottoa autokouluun (mielellään tietenkin sellaiseen, joka tosissaan satsaa mp-koulutukseen). Kerrot taustasi ja he kyllä ehdottavat jotakin etenemismallia.
Itse otin aluksi pari käsittelytuntia piikillä ja sen jälkeen, kun kaasu-/ jarru-/ kykin-/vaihdekoordinaatio alkoi toimia, pari tuntia koulun kuussatasella Hornetilla.Yllätys oli, kuinka helppo sitä oli ajaa - piikkien hallintalaitteiden laatutaso ja säätömahdollisuudet eivät häikäisseet.
Olin jo ostanut pikku-Banditin, joten (koska itsekin kuulun lahja-A:n saaneiden armoitettuun joukkoon) sitten jo uskalisikin lähteä itsenäisesti harjoittelemaan, mm. käsittelyä läheisen automarketin p-alueella sulkemisajan jälkeen.
Sitten vielä Motopassi-kurssi, joka on tarkoitettu juuri lahja-A:n saaneille myöhäisen mopokuumekärpäsen uhreille. Kurssi on sinällää nopea, mutta monipuolinen. Parhaan hyödyn siitä saa juuri siten, että ottaa ennakkoon muutamia henkilökohtaisia tunteja ja kykenee lisäksi vähän harjoittelemaan jo itsenäisesti. Itse kurssilla toimitaan porukassa, joten henkilökohtainen ohjaus jää vähemmälle. Kuitenkin sitä on sen verran, että virheellisiä toimintamalleja pystytään korjaamaan. Käsittääkseni kaikki viimekeväisen kurssin osallistujat olivat tyytyväisiä pakettiin.
Ajotuntien ja Motopassi-kurssin hinta on aika pieni osa moottoripyöräilyn aloittamisen kokonaiskustannuksista, joten mielestäni koulutuksesta säästäminen on väärää säästämistä.
Sopivia pyöriä on varmaan paljon. Itselläni on siis Bandit 600S, mutta jos olisin lyhyempi(-raajainen) ja budjetti olisi ollut vähän isompi, niin Hornet 600:kin tuntui hyvältä. Niin, jonkinnäköinen katekin on poikaa. Mutta kukin tyylillään.
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Mä aloitin samanlaisesta tilanteesta viime heinäkuussa. A-kortti oli taskussa ja rahat poltteli tilillä. Panin pyörän lukemani perusteella tilaukseen ja järki sanoi vielä muuta ja menin ensin autokouluun ja istuin siellä 2 iltaa (n. 6h) teoriaa ja otin 6*25 min (3 ajotuntia) ajo-opetusta. Hintaa tuli muistaakseni n. 200€. Ensin harjoiteltiin kentällä ja ajo-ope ajoi ekalla kerralla mopon (Kawa ER-5) kentälle ja minä perässä autolla. Käytiin ajo-perusteet läpi. Vikalla kerralla mentiin jo liikenteeseen ja ajo-ope sanoi, että ajan ihan hyvin ja rauhallisesti kun aloitan, ei ongelmia pitäisi tulla. Eikä ole tullut. Nyt on takana omalla pyörällä "jo" 1200 km. Niin ostin ekaksi pyöräksi ihka uuden Honda CBF600S mallin ja ei voi kun kehua miten helppo sillä on ajaa. Tehoa piisaa ihan tarpeeksi (77,5 hv) ja ollaan menty jo kaksi päälläkin monesti vaimon kanssa. Ainoa, mikä vituttaa on sen käynnistäminen, kaasaripeli ei tahdo välillä käynnistyä, mutta kyllä se aina lopuksi....
Olen kuitenkin varmuuden vuoksi ilmoittautunut samaisen autokoulun järjestämälle päivän kurssille kesäkuussa. Ohjelmassa on hidasajoa, jarrutuksia, vastaohjauksen harjoittelua, nopeaa ajoa ja rata-ajoa eli kaikkea, mitä kasvava motoristi tarttee. Hintaa tällä kurssilla on 80€, ei paha. Ei muuta kuin tsemppiä ja aloittamaan koulun penkiltä.
Etenen rauhallisesti. Se on varmin tapa päästä perille.
Honda CBF 600S -04
Eipä ennen viime kesää ollut kokemusta mullakaan, sitten tuli kuvioihin nainen jolla on mopo ja eka kokemus tulikin sitten isolla parkkipaikalla jossa tuli kokeiltua jarrutukset, hidas ajo yms. Seuraava kerta olikin jo työmatka, ja siitä pikku hiljaa. Nyt 24. päivä oli sitten varsinainen kauden aloitus ja mulle harratuksen tosimielinen aloitus, oma pyörä alla (Honda Vt600) ja eka lenkki oli mansesta lahteen. Terve kunnioitus koko hommaa kohtaan ja varovaisuus, siitä se lähtee. Autokoulukaan ei ole huono vaihtoehto.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Olen samaa mieltä. Itse aloitin 800 kawa vulcanilla. Hieno pyörä, mutta liian painava aloittelijalle. Onneksi itselle ei käynyt mitään, kun aloitin harrastuksen yli 30 vuoden jälkeen.Ensimmäisenä pyöränä Customeista pitäisin kooltaan maksimina esim. 535 viragoa, jota näkyy olevan paljon käytettynä myynnissä. (Tämä ei ole viragon mainos)(rico @ Huhti. 27 2005,09:25) kirjoitti
Onnea ja menestystä hienon joskin kalliin harrastuksen parissa.![]()
Siis periaatteessa kannattaa aloittaa vaan hyvin. Sit ei tuu mokailtua.
![]()
Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.