240 km/h moottoritiellä, rajoitus 120 km/h
200 km/h maantiellä, rajoitus 100 km/h
160 km/h maantiellä, rajoitus 80 km/h
140 km/h maantiellä, rajoitus 70 km/h
120 km/h maantiellä, rajoitus 60 km/h
100 km/h taajamassa, rajoitus 50 km/h
80 km/h taajamassa, rajoitus 40 km/h
60 km/h taajamassa, rajoitus 30 km/h
Minä olen Vetomies, 100%:a ylinopeutta on amatööreille
Otetaanpa pieni äänestys, kun tuolla toisaalla on vireillä keskustelu kevään "virallisista nopeusennätyksistä". Mikä näistä on VÄHITEN PAHA???
Kortti toki lähtee kaikista ja sakkoja, vankeutta ja muuta saa varmaan ihan riittävästi, jos mistä tahansa jää kiinni. Mutta mikä monesta huonosta vaihtoehdosta on se vähiten huono???
Perusteluja olisi tietenkin kiva kuulla.
Vähiten huono on mielestäni ylimmäinen vaihtoehto eli moottoritiellä tapahtuva hurjastelu. Perusteluina:
- moottoritien kaksi kaistaa molempiin suuntiin, joten ohi pääsee (mitä tässä lähes väistämättä tehdään) aiheuttamatta jymy-yllätystä vastaantulevalle liikenteelle. Toisaalta nopeuserokin on esitetyistä vaihtoehdoista suurin, eli samaan suuntaan liikkujat eivät osaa varautua moiseen nopeuseroon.
- ei jalankulkijoita tai kevyttä liikennettä samalla väylällä (ainakaan laillisesti)
- liittymistä ennakkomerkit, ei risteävää liikennettä
- jonkin verran tilaa korjata virheitä
Selvyyden vuoksi mainittakoon, että yllä esittämistäni perusteluista huolimatta tämäkin on huono vaihtoehto.
Edit...kirjoitusvirhe
jos kerran menee ylinopeutta niin sitten kunnolla.... ekaan lootaan napsahti![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
No mikäs sen mukavempaa on ku ajaa 240kmh?![]()
Pain is just weakness leaving the body
250?![]()
<p>Ennen olin varma,enää en niinkään....</p>
Moottoritiellä kaahaamiselle meni ääni. Asia ei tosin ole ihan näin yksioikoinen. Oikea paikka ajaa reipasta ylinopeutta kun riippuu vähän paikasta, kelistä, muusta liikenteestä yms. eikä puhtaasti nopeusrajoituksesta.
Täsmälleen sama näkemys, samoilla perusteluilla. Näin siitäkin huolimatta, että absoluuttisesti ottaen kyseessä on tavallaan "pahin" rikkomus.(S.P. @ Huhti. 26 2005,20:29) kirjoitti
Tunnustan että itse pidän muille vaarattomimpana tuota moottoritie juttua.
Silti itse syyllistyn kyllä ylinopeuteen useammin 60 tai 80 nopeus alueilla. Tämä siitä syystä että en yksinkertaisesti pidä yli 140 km/h nopeuksista.
Kuitenkin usein syyllistyn ajamaan edellämainituilla nopeusrajoitus alueilla 80-120 km/h. Puolustuksekseni voin vain todeta niiden olevan tuttuja teitä, joten tiedän missä on suurempi vaara kohdata muita ja himmata ennen niitä.
Ei luonnollisesti koske vastaan tulevia autoja, mutta jos ovat omalla kaistallaan niin ei niillekään käy mitään.
Kerrankin asiallinen uusi äänestysaihe.![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Moottoritie on vähiten paha, koska
- tilaa eniten ohitella
- ei vastaantulijoita samalla kaistalla
- vahingon sattuessa suurimmat vahingot kärsii itse
- kämmin jälkeen ei jää kitumaan
Ei oikeestaan mikään noista, tai mikä tahansa noista, koska ainakin minusta se nopeuden ylityksen 'pahuus' on tapauskohtainen juttu, tai ainakin sen pitäisi olla. Eli ei mennyt ääntä millekään vaihtoehdolle.
No jos tuo pienin sallittu alinopeussuositus pitää tuplata, niin tuo 30km/h rajoitus on niin naurettava, että se kai sitten. 60km/h = 16,7 m/s ja 240km/h=66,7m/s. Eiköhän tuossa pikkuvauhdissa ehdi parhaiten reagoimaan yllätyksiin ja vahingot jää vähäisimmiksi.
Moottoriteiden nopeusrajoituksia saisi minun puolestani nostaa. Länsiväylälle 120, Turun-, Hämeenlinnan- ja Lahdentielle 140. Itäväyläkin jos olisi Espanjassa, niin siinä olisi 100 rajoitus.
Dixi et animam levavi
Eli taajamassa missä liikkuu jalankulkijoina lapsia, vanhuksia ym...(ek@ @ Huhti. 26 2005,22:21) kirjoitti
Sori vaan mut kannattaiskohan pikkaisen miettiä![]()
Noita nopeuksiahan on jo vuosia tullut sovellettua, joten siinä vain virallistettaisiin vakiintunut käytäntö.(ek@ @ Huhti. 26 2005,22:21) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
120 rajoitukseela.. jaa-a
Ei hyvältä näytä..mutta..mikäpä se siinä..kun se on semmosta tämmösenä aikana.
Pitäis ensin vaihtaa pyörä kulkevampaan.(mekanik @ Huhti. 26 2005,20:47) kirjoitti
No asiaan. Kyllä tuolla moottoritiellä hurjeastelu on näistä vaihtoehdoista sopivin, en sano paras.
240km/h ei ikinä tapahdu vahingossa, paitsi mikäli yritti ajaa 239:ää tietty.
Sanoisin että löytyy paikkoja jossa on (tilapäisesti) 30:n rajoitus johon voi vahingossa tulla 60:iä. Tällainen on vaikka Pitäjänmäentien uuden liikenneympyrän työmaa. Pitkä alamäki joka on juuri vaihtunut turuntien 60:stä 30:iin. Siinä ei ole suojateitä ja jalkakäytäväkin on puiden takana. Siinä voi vahingossa ajaa reilusti yli nopeusrajoituksien vaikka ei tunnu kaahaukselta.
Uusien ohjesääntöjen mukaan poliisin on määrä pysäyttää epäilyttävän henkilön pakeneminen päähän tähdättävillä laukauksilla.
Laitoimpa 200km/h satasen tiellä, edellyttäen kuitenkin että kyseessä on paikka jossa suora pitkä näkyvyys ja mahdollisesti ohituskaista kanssa. Eikä tietenkään muuta liikennettä...
Riippuu tosiaan ajasta, paikasta, tien kunnosta ja muusta liikenteestä. Ei mulla kävis edes mielessä vetästä tossa motarilla turusta tampereelle päin 240km/h, sen verran paskassa kunnossa tie on. Tilanne on toki toinen jos on hyvä pinta. Silloin se lienee vähiten paha, mikäli ei ole muuta liikennettä.
Toisaalta 80km/h alueella rauhallinen paikka, esim. joku peltoaukea, jossa ei ole sivuteitä ja näkee kauas jne. ei ole ollenkaan paha paikka kiihdyttää hetkellisesti 160km/h.
Honda VTR 1000F
Eiköhän se motarilla ole "turvallisinta" puhallella - toki olosuhteet huomioiden![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kaikki pahoja, mutta jos pakko valita, niin se 60 kolmenkympin alueella. Perusteluna vain se, että vauhti on silti hiljaisin vaihtoehoista ja todennäköisesti kuudestakympistä ehtii himmaamaan jos siihen joku kersa/mummo alle yrittää. Tai jos ei ehdi, niin ei ainakaan (kumpikaan) lennä viittäkymmentä metriä.
En siis suosittele ylinopeutta 30 alueella, valitsin vain tod.näk. vähiten vammoja aiheuttavan kohtaamisen.![]()
* Arctic Ranger *
240 km/h on vaarallinen nopeus, siinä voi "nukahtaa" sarviin, koska moottoritie on tylsää !
60/30.
Perustelu: Suurin osa ajoneuvoista ajaa prosentuaalisesti eniten ylinopeutta k.o. rajoitusalueella.
Myös m/s arvo on pienin, samoin loukkaantumisriski.
Ja 100% ylinopeus on perseestä joka paikassa.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Ei näytä autot/mopot paljon 30km/h ajelevan vaikka rajoitus määräisikin, vaan ajetaan ~45-50km/h, joka jo melkein vastaa tuota 60km/h![]()
..kettu kuittaa
njoo tosiaankin ja yleensä kun ajaa +10-20km yli rajotuksen, niin siihen tullaan sellasta 70-80km/h eikä se todellakaan tunnu kaahaukselta. Mitskussa n. 90km/h.(merix @ Huhti. 27 2005,07:48) kirjoitti
Motolla on muutenkin perkeleen ärsyttävä ajaa alle 60km/h tasasta nopeutta, alkaa nykimään tajuttomasti, hampaistakin tippuu paikat. Ajamisen pitää olla sellasta on/off meininkiä ettei ala nykimään.![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Dilemman makua.
Kaikissa on (huonot) puolensa, mutta sanon 240 120:n kohdalla.
"If William Shatner ever pulls you into the bathroom and asks
if you want to see the captain's log, just say no. I fell for
that nine times!"
-Patrick Stewart
60/30 tulee monessa paikassa petollisen helposti. jossain tietyöalueilla näkee tuota 30 rajoitusta ja kaikki ukot kopissa istumassa niin tulee siin helposti 60 laskettua.
Yleensä ne paikat (pl tietyöt) missä rajoitus on 30 on ihan oikeesti sellasia paikkoja, että niissä on vähän pelivaraa. Todella hiljasta on ehtiä jarruttamaan, jos lapsi tai vanhus vaikka kahen pysäköidyn auton välistä alle hyppää. 60 on kuitenkin niin iso nopeus, että jälki on todella rumaa, jos heiveröinen lapsi saa mopon päällensä mainittua vauhtia.(rico @ Huhti. 27 2005,08:52) kirjoitti
Mutta moottoritie. Kaksi leveetä kaistaa samaan suuntaan, vastustajat erotettu aidalla, suora tasainen tie, loistava näkyvyys, yleensä riista-aidat molemmin puolin... noissa olosuhteissa vaarantaa vain ja ainoastaan itsensä, jos olemattoman liikenteen aikaan vetäsee 240. Se ei ole mikään nopeus nykyisille sporttipyörille, päin vastoin, tuntuvat vain kerjäävän lisää vauhtia noissa lukemissa.
Mikä siinä maksaa, että esim. saksassa on tullut ajettua vapaan nopeuden teitä, jotka ei laadultaan vastaa edes Turun motaria, mutta täällä se on lööpin arvoinen juttu jos vähän nopeus nousee. Ei jummarra.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
ajan tilanteen mukaan![]()
" päivällä kun ampuu mustan valo-ammuksen niin tulee yö... "