Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Mites ootte paikannu noita katteita,etukate on halki parista kohtaa. Yhdelle tutulle vein sen korjattavaksi,ketä on ennenkin muoviosia korjannu. Se sano,että lasikuitu ei ottanu kiinni,ja muovin sulatus ei onnistu. pyörä on cbr 600 -95. katteessa lukee honda>abs+pe< ,joka on käsittääkseni muovin laatu.mites ton vois saada korjattuu?



  2. #2
    eikös joku ollut menestyksekkäästi paikannut mopon katteita asetoniin liuotetuilla legopalikoilla? Joo joo, älä naura Se muoviseos taitaa olla lähelle samaa ja asetoni voimakkaana liuottimena "hitsaa" muovipaikan kiinni alkuperäiseen..? Ikinä en ole kokeillut, varmaan haisee aika häjylle, ilman aktiivihiilisuodinta saattaa tulla hilpee olo
    KTM
  3. #3
    Plastic Paddingilta löytyy ihan muovikatteille tehty korjaussarja jossa mukana kaksikomponentti sydeemit (joilla saa kanssa hassun olon päähän)...
  4. #4
    Mä onnistuin samaa ikää olevan 900RR:än katteen hitsaamaan, todennäköisesti on samaa muovia. Vanhasta rikkinäisestä katteesta veistin täytetikun ja voila, hyvin tarttu hitsaamalla. Toinen on tosiaan se että asetoniin vaikka katemuovia paloina sulamaan, hetken päästä semmosta lakritsia, kestää kauan ennenkuin kovettuu mutta toimii joissain tapauksissa.

    Lasikuidulla olen myös saanut korjattua. Kunnon hionta karkealla paperilla sisäpuolelta, kunnon putsaus asetonilla, muovitartunta-aine (ehdottomasti!) alle, kuivuttuaan lasikuitumattoa ja epoksia tai lasikuitukittiä. Antaa kuivua kunnolla ja uutta kerrosta ja tarpeeksi laajalle alueelle. Ja ei muuta kuin ulkopinta hiontaan ja kittaus ja maali pintaan. Toi laskuitupaikkaus ei hirveitä voimia kestä taivuttelua, mutta eihän se kate paljoa taivukkaan paikallaan ollesaan.
    ...pakokaasuimpulsinaattorilla tahdistettu...
  5. #5
    Tossa pari ohjetta jotka olen laittanut talteen:

    1)
    -- clip -- clap -- clip -- clap --
    Terve

    Koita katsella sieltä sisäpuolelta kierrätysmerkkiä. Siinä yleensä sanotaan minkä sortin guttaperkkasta on kyse. Ainakin ABS:n korjaus onnistuu kotikonsteilla ja monia muitakin saa hitsailtua, jos on vehkeet ja taitoa.

    Aikanaan tein VFR:n katteen kiinnikkeet uusiksi seuraavalla liima/valu-menetelmällä:

    Hankitaan ABS-muovikappale. Paras olisi, jos löytyisi tismalleen samaa muovia kuin korjattavakin. Esim toinen risa osa on OK. Hankitaan Acetonia. Jauhetaan muovia kourallinen hienoksi. Muovi sulatetaan Acetonin kanssa tahnaksi. Näin saadaan täyte ja liima-aine. Tahna saa olla aika paksua. Säilytä tiiviissä astiassa. Korjattava kappale puhdistetaan huolellisesti. Jos meinaa tehdä voimaliitoksen, niin korjattavan sauman voi viistää osittain vähän samaan tapaan kuin hitsattaessa metalleja.

    Seuraavat vaiheet tehdäänkin nopeasti, koska muovi nahoittuu nopeasti. Viileä paikka on hyvä, koska se pidentää prosessointiaikaa. Sipaistaan sauma-alueet acetonilla pariin kertaan, jotta saadaan pinta pehmenemään. Sipaistaan tahnaa väliin ja vielä vähän acetonia ja puristetaan kappaleet yhteen. Pidetään yhdessä jonkin aikaa, kunnes liitos alkaa pitää. Tässä vaiheessa osien paikoitus on hyvä tarkistaa pariin kertaan, koska sauman voi vielä helposti murtaa.

    Sitten aletaan täytellä railoja ja vahvikekerroksia levitellä. Sauman ympäristo kostutetaan acetonilla taas, tahna virkistetään acetonilirauksella, jotta pintanahka sulaa. Sitten tahnaa levitellään sauman vahvistettaville alueille. Pieniä täyttöjä voi tehdä pelkällä tahnalla, mutta suuremmat vahvistukset kannattaa tehdä liimaamalla erilisiä vahvikepaloja acetoni+tahna systeemillä...

    Kun homma on kunnossa laitetaan osat kuivamaan. Tahna kutistuu jonkinverran, joten liitos saattaa väännellä kuivuessaan. Oikaisun voi tehdä vaikka kuumailmapistoolin kanssa jälkikäteen..

    Tälleen.. Tulee vahva liitos, jos onnistuu. Paraatipuolen joutuu siistimään erikseen, jos acetonia on tullut rähmittyä laajalti...

    Ei maksa enempää kuin muovinpala ja acetonipullo + mahdolliset päreet..

    T

    RiP
    -- clip -- clap -- clip -- clap --

    ja sitten ohje 2)

    -- clip -- clap -- clip -- clap --

    Lyhyesti neuvoen:
    Jos katteessa on halkeama niin sen voi "helposti" korjata hitsaamalla. Biltemasta löytyy edullisia kolveja jotka voi tuhota tässä käytössä.
    1. Testaa pieneen palaan katetta sytkärillä ettei muovi pala liekillä. Jos palaa muovia ei voi hitsata. Näin ei yleensä ole, mutta kannattaa varmuuden vuoksi
    2. leikkaa puukon kärjellä tai vastaavalla halkeaman reunat viistoiksi takapuolelta
    3. Katteen sisäpuolella on yleensä jonkinlaisia kohtia mistä voi leikata pienen palasen siten ettei se jää näkyville. Käytä tätä palasta lisäaineena. Jos lisämateriaalia ei ole saatavana itse katteesta voi leikata vaikka muoviämpäristä sitä. Muista testata myös sen palamattomuus
    4. lämmitä kolvilla halkeamaa muodostuneen uran keskeltä siten että molemmat puolet sulaavat hieman jonka jälkeen painat sen lisämateriaalin sinne sekaan
    5. Koko rakoa ei välttämättä tarvitse hitsata umpeen mutta siitä tulee kestävämpi jos näin tekee. Hitsaamattomat kohdat voi täyttää lasikuitukitillä. Muista hiota kitattavat kohdat mahdollisimman karkeiksi käyttämällä esim. numero 40 hiekkapaperia
    6. Jos tuntuu että haluaa varmistaa kestävyyden voit pehmentää katteen pinnan suuremmalta alalta takapuolelta esim kuumailmapuhaltimella ja laittaa siihen ison palasen vaikka ämpärin reunasta. Tosin käy helpommin jos laittaa vaikka suikaleita halkeaman yli niin ei ole suuren pinnan tasaisen lämmityksen tuomaa ongelmaa

    Toivottavasti tästä ohjeesta saa nyt jotain selvää ja tajuaa homman juonen. Korjatkaa jos olen ohjannut hakoteille, mutta itse olen jokunen vuosi sitten käyttänyt tälläistä menetelmää töissä automaalaamossa jossa korjasin muovipuskureita.
    Toinen vaihtoehto on eräs kaksikomponenttiliima ( en muista nimeä), mutta se on aivan uskomattoman kallista ja hitsaus on aivan yhtä hyvä ellei parempi konsti.

    -- clip -- clap -- clip -- clap --

    ja ohje 3)

    http://www.superblacksheep.com/pages.php/Etusivu

    Toivottavasti onnistuu



    T/Pekka
    Milläköhän tänään ajelisin
    AJS M3 -29
    CB750K1 -71
    XV1000 -81
    SV1000S -05
    K1600GT -11
  6. #6
    Polyeteeniä (pe) ei voi oikeastaan liimata ja toisaalta abs-muovi on ikävä hitsattava. Voisit kokeilla sillä asetoni-abs -tahnalla liittää halkeamaa sieltä vastapuolelta. Söhmissä tästä on säännöllisesti keskusteltu, hae google-groupsista esim. sanoilla katteiden korjaus tai katteet korjaus vanhoja keskusteluja.
  7. #7
    kiitos erinomaisista vastauksista! eiköhän noilla ohjeilla saada pitävä liitos aikaiseksi.säästyy uuden katteen ostolta. tarvii varmaan koittaa tota asetoni-muovi sekoitus-sydeemiä
  8. #8
    olen paikannut niin skootterin kuin pyöränkin muovit bilteman-
    (yllätys taas biltema) stil epoksi eli teräs epoksilla ja vielä ovat
    kaikki kestäneet (vanhin jo 3-vuotta) on vaan senverra kovaa poikaa että on työläs hioa mutta kyllä KESTÄÄ.
  9. #9
    Missä asetonia myydään ?
    - YZF-R6 -
  10.  
  11. #10
    Lainaa (t1mo @ Touko. 11 2005,17:28) kirjoitti
    Missä asetonia myydään ?
    K-rauta