Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Onko kokemuksia noista bilteman älykkäistä latureista?Joissakin lukee max latausvirta 2A, mutta pystyykö säätämään tms?

    klicks



    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  2. #2
    nojoo, tuo linkki ei nyt tajua mennä suoraan akkuihin, mutta jos hakuun kirjoittaa vaikka laturi
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  3. #3
    Lainaa (Jake82 @ Touko. 10 2005,22:26) kirjoitti
    Onko kokemuksia noista bilteman älykkäistä latureista?Joissakin lukee max latausvirta 2A, mutta pystyykö säätämään tms?

    klicks
    Ei pysty. Se säätää itse kolmivaiheisesti -ja todella yhdessä syöttää tota 2A. Latausjännite nousi 14,6 V:iin.

    Indikaattorina on vain yksi led, jonka väri muuttuu.

    Epäillyttävä vehje, mutta toimii. Olen nyt testaillut kahdella akulla, mittaillut jännitteitä ja virtoja.

    Lisäksi testasin kolmannella forbi-akulla: totesi kuolleeksi, ei toimenpiteitä.

    Noi vähän kalliimmat on informatiivisempia, mutta Bilteman versiokin toimii -ainakin mun kappale.
    ... jotain piti muistaa
  4. #4
    Lainaa (seku @ Touko. 10 2005,22:33) kirjoitti
    Epäillyttävä vehje, mutta toimii.
    Joo, no taidan sijoittaa sitten johonkin muuhun
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  5. #5
    2A on mopon akulle liikaa. 1A on sopiva maksimivirta. Pienikokoinen akku rupeaa helposti keittämään pienen kennopinta-alan vuoksi ja akun elinikä lyhenee.

    Useat mopon akut ovat vielä rakenteeltaan sellaisia, että niitä ei voi tankata akkuvedellä. Tuolloin isolla virralla ladattaessa plus-navan puoleisin kenno tyhjenee helposti, jolloin sen purkauspinta-ala ja maksimivirta pienenee huomattavasti.

    Kannattaa laittaa etuvastus väliin, jolla pudottaa virran sopivaksi. Siten toimii paremmin. Halpojen latureiden jännitteen aaltoisuus on myös valitettavan suuri, eli jännite on syklistä vaikka tehollinen arvo näyttäisikin mittarissa sopivalta. Myös tuo aaltoisuus vahingoittaa akkukennojen pinnoitetta.

    Lyijyakku latautuu parhaiten tasaisella jännitteellä ja kennon pinta-alaan sopivalla virralla, jolloin kaasun muodostusta ei synny ja akku pitää nesteensä sekä latautuu kunnolla.

    Älykkäät laturit myös lopettavat latauksen kun akku on täynnä ja pitävät varaustilaa yllä jos laturi jätetään akkuun kytketyksi. Sellaisia ovat mm. CTEK3600 ja PowerX laturit, joita löytyy asiantuntevista MP-alan liikkeistä ja esim. shopista.

    t. Shoppilaiset



    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  6. #6
    Lainaa (Italowestern @ Touko. 11 2005,20:30) kirjoitti
    Älykkäät laturit myös lopettavat latauksen kun akku on täynnä ja pitävät varaustilaa yllä jos laturi jätetään akkuun kytketyksi. Sellaisia ovat mm. CTEK3600 ja PowerX laturit, joita löytyy asiantuntevista MP-alan liikkeistä ja esim. shopista.

    t. Shoppilaiset
    Italo myi minulle CTEK:n shopista (aiemmin oli tavallinen peruslaturi) ja lyhyen kokemuksen perusteella voin sanoa että on loistava laite!

    Suosittelen ja kiitokset Italolle suosittelusta!

  7. #7
    juu, kiitokset vastauksista, parempi sijoittaa sitten hieman laadukkaampaan
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  8.  
  9. #8
    Lainaa (Tomppa#74 @ Touko. 11 2005,20:59) kirjoitti
    Italo myi minulle CTEK:n shopista (aiemmin oli tavallinen peruslaturi) ja lyhyen kokemuksen perusteella voin sanoa että on loistava laite!

    Suosittelen ja kiitokset Italolle suosittelusta!
    Kuten myös Koko talven oli Globen perinteinen litkuakku (=halvin mitä Stormin hyllystä viimekesänä löyty) Ctekin perässä ja akun lataus riitti täyttämään kaasarit startilla ja vielä jopa käynnistämäänkin mopon keväällä Ja Reiskan akku kun ei tosiaankaan ole sieltä järeimmästä päästä V2-koneen starttivirrat huomioiden niin ei voi kuin moisen laturin keksijälle!

    Ctek siis tosiaan on hintansa arvoinen värkki
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08