Hei!
Kun hain oman kaunokaiseni, niin myyjä käski käyttämään 98-bensaa...
... muualta, mm. täältä foorumista aihetta luettuani, olen tuota suositusta alkanut ihmettelemään, esim. arvostamani Tylyttäjä suosittelee käyttämään mahdollisimman alhaista oktaanilukua (millä ei siis nakuta). Jenkeissä tätä samaa vehjettä ajetaan kait max. 93 oktaanisella?
Ennen kuin laitan maahantuojalle kyselyä asiasta, pyydän teitä kertomaan omat (ja saamanne) suositukset bensasta.
Ystävällisin terveisin Antti
95E käy, mutta itse ajaisin silti 98E:llä. Eipähän varmasti nakuta ja hajota mäntiä.
Jos Tädillä on pallit, niin se on setä...
Paljonkos 95->98 hinnanero? 2 senttiä? Eli perustankkauksella tulee n. 20 sentin säästö. Itse tungen tankkiin tuota 98 kun tiettyjä osia vaihdettaessa (esim. syttöpyörä) tuota suositellaan. Eikä ainakaan oma mielenrauha tämän jälkeen ole uhattuna. Silti jos 98 ei nyt satu löytymään voin toisaalta tankin/pari ajella tuolla 95 laadullakin. Jos mopo täysin vakio, niin siinä ohjekirjassa kerrotaan kyllä suositus joka on 95. Muutenkin jos myyjä nyt jotain asiaa kertookin on kai tuo ohjekirja se mihin uskotaan ja erittäin ristiriitaista tietoa saadessa yhteys maahantuojaan.
Niin, no. Periaatteessa _ammattitaitoinen_ myyjä on enemmän ajantasalla kuin (jo aikaa sitten painettu) ohjekirja.(ss454 @ Huhti. 27 2005,07:08) kirjoitti
Laitoin tämän topicin aineiston keräystä varten, aion ottaa maahantuojaan yhteyttä aiheesta. Ai miksikö? No, hommaan sen elämän sitten ensi vuonna...
![]()
![]()
Ystävällisin terveisin Antti
95E,kovillahelteillä 98E,käypi sillä pehmeämmin,toisaalta,voip olla aistiharhaa.
(TKA59 @ Huhti. 27 2005,22:38) kirjoitti
kirjoitti
Aistiharha?kirjoitti
![]()
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
En ole huomannut mitään eroa. ikinä ei ole nakuttanut eikä ainakaan vielä kone hajonnut. Nykyään tankkaan vaan halvinta mahdollista. Ei muuta kuin kilometrejä kehiin![]()
fz6s:n ohjekirjaa lainaten: "...jonka oktaaniluku on vähintään 95. Jos moottori alkaa nakuttaa, vaihda bensiinimerkkiä tai käytä korkeampi oktaanista bensiiniä"
No se on valmistajan/maahantuojan tulkinta, itse henkilökohtaisesti moottoreita nakutuksen takia hajoittanut tankkaan 98E ihan vakioonkin, ja viritettyyn oktaaninkorottajan kera.
Sillä en mä rupea odottelemaan että kone rupeaa nakuttamaan, silloin siellä saattaa jo mäntä ottaa osumaa. Itsesyttyminen on paska juttu, turbotetuissa vehkeissä mennyt joku sarja mäntiä... Ja vituttaahan se aina purkaa![]()