Missäpäin olet, olisi kyllä mielenkiintoa itselläkin painuman säätöön ja siihen tarttisi kaveria.;5080769 kirjoitti
Itse asustan Helsingissä.
Aku
Ostin keväällä -09 bladen. Nyt ku tullu vauhtii niin ei meinaa pysyy hanskassa. Siis kiemurtelee jarrussa ja aivan kamala kääntää nopeisiin mutkiin et vois runko olla löystyny tai väärä?? Vanhalla kilpurilla kuitekin kaaduttu tsiljoona kertaa öhläri alusta ja kympin jouset keulassa painan 70 et sekään ei iha pielessä?
Ei noista yleensä rungot mene. Joskus tullu vastaan joku kilpurin runko, josta runkopalkkien koneen puolelta on hitsisauma auennut, mutta tosi harvinaista.
Mikä on vauhti, eli kierrosaika tällä hetkellä? Millon alusta on käynyt viimeksi huollossa (kilometrit/ratapäivät)? Öljyn pinnan korkeus keulassa? Millon takaswingin/linkun laakerit on tarkastettu/rasvattu? Onko ohjauslaakerin kireys ok? Mikä rengastus alla? Mitkä paineet?
Veikkaan, että syy löytyy seuraavista:
1) Alusta kaipaa huoltoa
2) Joku laakeri vaihtoa
3) Kuski runttaa jarrulle liian agressiivisesti.
Superbike #7
Joo toi kuulostaa joko siltä että keulassa on täysin riittämättömät jouset tai sitten iskarit ei hoida hommaansa juuri mitenkään.
Ja koska sanoit että siinä on 10 jouset keulassa ni ei sekään ole ongelma. Mä kyllä alottaisin alustan huollolla.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mitäpä mahtaa olla esijännitykset ja painaumat ja öljypinnan korkeus?
Jarruissa kiemurteleva keula lähes aina tarkoittaa sitä että kovissa jarruissa keula menee pohjaan ja pysyy siellä sen aikaa kun kuski jarruttaa maksimilla. Sitten kun keventää jarrua niin kemurtelukin loppuu, koska keula ei enää pohjaa koko ajan.
Eli jos haluaa jatkossakin jarruttaa kovaa, niin sitten tarvii keula saada kantamaan ne kovat jarrut paremmin. Ei noi kympinkään jouset mitkään jäykät ole, vaikka kuski on "vain" sen 70 kiloa. Paljoko se mopo painaa tankki täynä, yli vai alle 200?
Ja onko siellä kympin jouset vai jotain muuta. Tai jo väsähtäneet jouset jouset joiden jäykkyys on jotain muuta kuin speksattu.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
1,28 -1,30 alastaro ei mitään hajuu määristä tai mitä öljyä iskareissa kilpaa sillä kuitenkin ajettu ja motovillen tarrat iskareissa. Dunlopin sliksi taulukon mukaan laittanu paineet 1,4 ja eteen 2,4 lämppäreistä 80 astetta. Kallio päivillä juttelin asiasta niin meinas että jos väärä runko tai väsynyt niin joustaa enemmän kuin pitäisi ja voi kulkea jotenkin vinossa tai käyttäytyy oudosti. Mitä tuolle vois tehdä mitata jossain onko suora?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Vie amatimiehelle, niin amatimies hoitaa. https://www.youtube.com/watch?v=U6Nhw-H2peA
Jos vaikkapa alottaa siitä keulasta ja vie sen Motovillelle, niin sen jälkeen tiedät mitä se keula on todellisuudessa syöny.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mitäs noissa on valmistajan ilmoittamat toleranssit?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Talven aikana VFR:n keulaan tuli himolöysien vakiojousien tilalla 9,5 kg:n lineaariset jouset ja muutos tuli alkukuusta testattua Botniaringillä. Keula oli luonnollisesti paljon parempi kuin aiemmin, mutta vähän kaipaisi vielä säätämistä. Nopeissa mutkissa tuntui herkästi pompottavan jos oli yhtään epätasaisuuksia ja pääsuoran jarrussa tuli aina hetkellinen täristys.
Pirkkamallin keulassahan ei ole esijännityksen lisäksi muita säätöjä, niin käytöstä pitäisi parantaa keulaöljyn määrän ja/tai viskositeetin muuttamisella. En kuitenkaan ole oikein varma, että mihin suuntaan muutoksia pitäisi tehdä, jotta keulan käyttäytyminen paranisi?
ZZR 600
VFR 750
RG 250
CBR 900RR
Sohitaan muurahaiskasaa ( ratapyöräosio):
Ihan tavallinen tilanne etenkin japsimerkeissä on, että kustannussäästöllisesti vakiona liian löysät jouset ja liian kova comp.vaimennus.
Seurauksena pompotusta epätasaisuuksissa pintakovuuden takia ja pohjaamisia sekä jarrutuksessa keulan "ylimääräistä" painumista.
Jäykempien keulajousien lisäksi comp vaimennusta pitäsi tuossa tapauksessa voida pienentää ja silloin keulasta riippuen kyseeseen tulee shimmausmuutos tai modulaattorin asentaminen.
Joskus öljyviskositeetin pienentäminen voi riittää, mutta ellei niin shimmaus tai emulaattorin asennus on seuraava askel.
Nyt sitten popparit kiehumaan pataan, koska kohta tulee pataan.![]()
En todellakaan ole asiantuntija, mutta ...
Pomppiminen voinee johtua myös siitä, että jäykemmät jouset vaativat enemmän paluuvaimennusta. Eli paksumpaa öljyä.
Öljyn vähentäminen/lisääminen vähentää/lisää jouston progressiota erityisesti lopussa.
Toivottavasti joku joka oikeasti tietää ottaa kantaa!
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Joo tälle paluuvaimennukselle menee omaki ääni. Helpoin keino on että reboundit on liian löysällä ku tuli kireämmät jouset ja se pomputtaa ku se palauttaa liian rajusti.
Busaan meni 8.8 jousien tilalle äskettäin 10.5 jouset ni niin kireälle säädin reboundit että ku keulaa pumppaa ni se selvästi jarruttaa sitä ylös tuomista.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mites kun minulla on vain esijännityksen säätö edessä ja tartteis saada paluuvaimennusta pienemmälle…
Nyt hyvä ajaa muuten mutta mutkassa jos on sellainen pieni märän koiranpaskan kokoinen kumpu niin jousitus ampuu takaisin liian kovaa. Aiemmassa pyörässä sain säätämällä mutta nyt tarvii jonkun taikatempun
Jaloilla nostaa kroppaa ylös niin saa dempattua sen töyssyn. Öljyt kannattanee vaihtaa keulaan jos ei ole vaihdeltu, mitään muuta ei oikein ole tehtävissä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Viskositteeettia pienentämällä pienenee myös paluuvaimennus, mutta myöskin puristusvaimennus.
Keulan rakenteesta riippuen puristusvaimennusta voi säätää shimmeillä tai jälkeenpäin lisätyllä modulaattorilla.
Kun jousitus ampuu takaisin, on paluuvaimennus liian pienellä, mutta mikäli epätasaisuudet pompottavat rengasta saattaa ongelma olla liian kovassa puristusvaimennuksessa.
Ei ihan helppo nakki ja oikea lopputulos vaatii paljon mietintämyssyä ja kokeilua.
Edit näppäilyirhe
Viimeksi muokannut: vstrom; 04.06.2023 klo 15:45.
Oletko varma että ampuu takaisin? Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun kuskin pallilla tulee semmoinen olo että se potku on paluuliikkeessä vaikka tälli tuleekin siitä että keula tahmaa eikä vaan jousta röykyn kohdalla. Jos ei ole aikoihin huollettu, sillä aloittaisin. Pelkät uudet öljyt tekee ihmeitä.
Kiitos paljon vinkeistä. Koitan löytää tuon paikan missä pystyn testaamaan, on ns.uudella reitillä. Vanhalla kiemuralla muistin tasan tarkkaan pattien paikat kun lähes satakertaa sitä jynssäsin ja sain pyöränkin viimesen päälle säätöihin. Öljyt tosiaan voisi vaihtaa kun nykyisillä rullattu 25tkm jo.
Takajousia tuli taas vaihdeltua 08 10R pyörään. TTX KA788 takaiskarina.
Talvella ajelin 120 jousella ja nyt Motoparkin viimeviikonlopuksi vaihdoin 115:sen jousen takaisin paikoilleen.
Pyörä ei kuitenkaan kovemmassa jarrussa pitänyt takapyörää radassa kiinni, ja siksi aloin tuota tutkimaan enemmän.
Syykin saattoi löytyä, kun katsoin vihdoin iskarin manuaalia jossa jousen esijännitkseksi annetaan 12mm
Olin omaa jousta asentaessani laittanut 7mm esijännitystä jolla sain kyllä tuon lastatun painuman aika kohdilleen lähes 28mm Mutta liian pienellä esijännityksellä
Mittailin noita painumia kahdella jousella. 110 ja 105 jäykkyyksillä.
Tankki puolillaan bensaa. Kuski ajokamat päällä.
110 sain lastaamatonta painumaa (R2) 11mm lastattuna (R3) 26mm
105 jousella sama R2 oli 13mm lastattuna 28mm
Manuaali antaa ohjearvoksi lastaamattomalle 17mm ja lastatulle 31mm
Eli näyttäis et joutuu vielä hankkimaan 100:sen jousen jostain ja varsinkin jos paino tästä vielä laskee.
Eli nyt on kiinni 105 jousi 12mm esijännityksellä ja 28 mm lastatulla painumalla.
Perjantaina ajattelin tuota vielä Motoparkissa kokeilla jos rata on kuiva
Edessä on nähdäkseni oikeat jouset kun painuma on 39mm 8 kierrosta esijännitystä (korkeutta) säädettynä.
ZX10R -08
S1000RR -11
Jos mietitään pelkästään tota esijännitystä ja sen vaikutusta, ja oikaistaan ja yksinkertaistetaan hieman, jotta saadaan aikaiseksi suuntaa antava hihamutuvakio esimerkin vuoksi; Niin jokainen milli esijännitystä vastaa noin 5 kilon painoa mitä pitää pistää takaselle ennen kuin takajousitus painuu milliäkään kasaan, silloin kun takanen on jarrun voimasta "ilmassa".
Eli mitä enempi esijännitystä, sitä enemmän takanen pyrkii pomppimaan koska on ns pintakova. 7 milliä esijännitystä on 35 kiloa, 12 milliä 60 kiloa.
Mitäs veikkaat kummalla pomppii vähemmän/ pysyy paremmin radassa?
Eli karrikoiden, vähempi on tässä tapauksessa parempi.
Noin ylipäätään esijännityksen funktio on vain säätää painauma kohdilleen. Se että sitä on X tai XX milliä tai että manuaalissa lukee X tai XX milliä ei itseisarvona kerro juurikaan mitään muuta kuin sen että sitä on X tai XX milliä. Ts se ei kerro onko sitä liikaa tai liian vähän.
Toki takapampussa on top-out jousikin joka tuota pintakovuutta vähentää/ poistaa. Ja noin mutulla veikkaisin että jos manuaali sanoo ohjearvoksi sen 12 milliä, niin sen se kertoo, että siellä ollee aika jäykkä top-out jousi.
Edessä esijännitys kertoo vielä vähäsen vähemmän, koska tyypillisesti kelassa on ns asennettua esijännitystä. Eli vaikkaa säädin on nollilla niin silti keulassa esijännitystä on X-XX milliä ja se säätimen esijännitys, esim se 8 milliä, on sitten siihen päälle.
Tyypillisimmät ongelmat miksi takapyörä ei pysy kovissa jarruissa radassa:
Paketin painopiste on liian ylhäällä akseliväliin nähden, ts kuski on keskivertoa isompi.
(Ja siihen hyvin usein liittyen) Keulajouset on aavistuksen pehmeän puolella jolloin kovissa jarrussa keula pohjailee ja perä alkaa pomppimaan. Jos keula pohjaa pitemmän aikaa, niin keula alkaa helposti kiemurtelemaan/ perä luistelemaan sivuttain.
Mutta hauskahan se on alustaa säädellä ja testailla, ja jos ongelma poistuu, niin lääke se on placebokin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Siinä olet oikeassa että isoin ongelmahan tässä paketissa on kuljettaja joka on liian iso ja painava.
Tuota olen jo koettanut kompensoida pidentämällä akseliväliä säätöjen puitteissa, samoin keula on huollettu ja kantaa kyllä tuon jarrun ehkä jopa liiankin hyvin. noin 5mm saisi vielä painua ennen kuin pohjaa.
Se mihin toivon että tuo jousen vaihto vaikuttaa on että saisi paremman pidon tuonne Motoparkin paluusuoran lähtöön siihen oikeaan ylämäkeen ja sitten paremman jarrun siihen shikaaniin tullessa jossa taitaa olla vielä hiukan alamäkeä jarrussa,
ZX10R -08
S1000RR -11
Nyt kun on tietäjiä paikalla niin miltäs kuulostaa jamppiin (r1m) 85 takajousi ja 24mm esijännitystä Alastaron setuppina?
Superbike #7
Dani Pedrosan jousi?(linkkuriippuvainen tietty, mut onpa köykänen vieteri hahahassa)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Haistan ansan. Kulkiko jousi radan ympäri alle 1.50?![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
RSV4 1000 RF -17:ssa TTX:n vakiojousi on 85 ja linkkusuhde vakioketjulla 1,87. Kuulostaa kyllä tosi jäykältä, jos on 120:nen jousi.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi