Ei kai keula ny sentää wobblaamaan lähe ku kaasun avaat... jos lähtee ni se johtuu siitä että eturengas käy ilmassa, joka nyt ei paljoa mitää haittaa jos ohjausiskari ottaa sen vastaan.
Se pomputus/heilutus avauksessa korjaantui itellä sillä (nimenomaan Kemorassa) kun kiristin perän reboundia pari naksua, se palautti liian nopeesti ni se pisti takapään pomppimaan.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Keula kevenee liikaa ja alkaa täristämään.
Viime vuonna joku vinkkas että piti löystää perää ja sillä korjaantui. En nyt millään muista, että mitä ruuvia väänsin sillon.
cbr600rr -04
Mulla on nyt ilmennyt sellaista, että keulasta saattaa nousta joskus sellaista pientä tärräämisen tuntua kun koitan tulla mielestäni melkolailla kevyellä jarrulla kohti apeksia (esim. Alastaron kikkamutka), eli pikkasenjapikkasen mopo on tietysti kallellaan. Onko tuo nyt renkaan juttelua, että kohta on pito lähdössä? Näin sen itse ainakin tulkitsin siinä mutkassa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
eli olet viälä jarrulla ekkä kaasulla? jos jarrula nilaita vaa sovinolla se nippari- turhaa täälä sitä parjataa lisäks sun pitää tietää misä kohtaa putkea se pohjaamiskohta on- parempi jos kamera sen lisäksi ni näkee mitä se keula tekee- yks on et koetat vääntää sitä väkisi vastaohjaamalla sillon alka täristää- painoo liikaa tai lian vähä keulalla- mut jos varma etei pohojaa ni sitte noi kaksi jälkimäistä- jos takajousi taicomppi liia löysällä seki saattaa siirtää painopistettä liia taakse keula nousee kun ei oo tasapainosa- laita kuva renkaista ni ehkä niistä näkee jotaki-
eli tästä puhuttii https://www.zx-10r.net/threads/anyon...advice.334210/
mahtasko tuollasen mittauksen pystyy tekemää riitävällä tarkkuudela ristilaserilla? laittiaan linja joho mopo sitte toinen joka suorassakulmassa jonka mukaa laseri sihtaa etuakselin keskelle pitää tietty olla myös samalla korkeudela- siitä sitte alkaa mittailla takaakseli takaswinkiakseli etakseli yläosa sitte korkeudet- noi sitte piäs saaha johonki exelii tai ohjelmaa missä vois kattoo mite ne kulumat muuttuu milläki jutula- dave moss tuolla mainitaa ohimennen- oon katellu mossin maksullista siältöö siellä on oikiasti höydylistä kateltavaa 9 euroo kuussa- alustasta ja gemtriasta- ainoo huonopuoli et ei oikee missää järestyksessä- https://davemosstuning.com/pricing-tables/ yamahan alustaki lähetelee täydellistä kun tuolla oli asetukset vaimenuksille- es kesänä tulen orki päiville säätämään-30 euroo mopo alkuu ehkä pelkästää hitaa ryhmä kossien mut aika pia laitetaa privateerinki mopo-
ohjelma tuohon on olemassa, ilmeisesti jotain pitää mitata silti. Joku kätevä ehkä pystyy exelillä tuollaisen tekemään.
K8-1000
Anti-Squat Geometry
https://www.datamc.org/data-acquisit...quat-geometry/
Motorcycle Anti-Squat Calculator
https://www.datamc.org/downloads/mot...at-calculator/
https://www.datamc.org/wp-content/up...culator-v2.xls
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Siitä ohjetta, miten ja missä järjestyksessä eturenkaan ympäristössä olevat ruuvit kiristetään.
Braaaaap
Lukiessani Stonerin uusinta haastatteua tuli elävästi mieleen aiemmin tässä ketjussa käyty keskustelu. Olin ja olen edelleen sitä mieltä, että huippukuski tarvitsee fiiliksen pyörästä, data ei sitä pysty korvaamaan. En väitä, että data olisi hyödytöntä, päinvastoin. Mutta molempia tarvitaan. Stonerin suusta:
"Andrea has been trying to get things done, as I was, and a big reason why I left Ducati as a test rider was we just could not get them to make changes for the rider. If they didn't see it on the data they didn't really see it as relevant.
"Everything with a bike is about feel with the rider. It's not like a car where you are strapped in and you've only got certain element like steering, brake and throttle.
"On a bike, just a bit of difference in the rider's position will change the way the bike moves and feels. And when they've got someone who is really good at relaying that information, like Andrea, they've got to listen to him.
"It's a big part of what Andrea's unhappy about. It's been years and years of everything going through data and being about the engine and aerodynamics.
"The Ducati is very close to being a fantastic bike but it's always missing that one fundamental, which is turning. That comes from a rider and getting a feel for the chassis."
Täällä sama linkin takana: https://www.crash.net/motogp/feature...d-championship
GAAAAAZ!!!!
No ei nyt rata ajosta kyse mutta alustan säätämisestä kuitenkin.... tarkemmin painumat eli sag
mopo: Hayabusa gen2 katu ja mutakatie ajoa
jousitus matkat : edesssä 120mm takana 140mm
painumiksi on tarkoitus koittaa saada eteen 30-35mm ja taakse 25-35mm
jostain aateekoosta luin myöskin että, busa on painava ja nopea pyörä niin voisi olla painumat edessä 30mm ja takana 25mm
Oonko jäljillä vai onko rata orientuneilla säätö pesialisteilla jotain huomautettavaa ?
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
Jos ajat pääasiassa yksin, laita eteen 35-40mm ja taakse 5mm vähemmän. Jos ajat pääasiassa 2-päällä, keulaan yksin mitatessa esim. tuo 30-35mm ja taakse 5-10mm vähemmän. Näin tällein näppituntumalta. Nyrkkisääntö, että lastattu painauma olisi n. 1/3 joustomatkasta edessä ja 5mm keulaa vähemmän takana.
Superbike #7
Ihmelliset jousi setupit on suzukin insinöörit keksinyt, esijännitykset pohjassa edessä painumiksi jäi 40mm takana jousi lähes löysimmällä ja painuma 30mm. Etupäähän tulee varmaankin talvella pykälää jäykempi jousi takana ajattelin pärjätä orggiksella
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
Ite oon täs nyt 3 vuotta ajellu 2-päällä rataa vakioalustaisella busalla. En oo preloadeihin koskenu itseasiassa ollenkaa, takaiskariin en oo koskenu mitenkää. Ainoastaan oon säätäny vaimennukset sillee ettei kajahda keula pohjaan. Hyvin on tolleen päässy ihan kivaa kyytiä.
Ens kesänä on sit vähä eri juttu ku korotan mopoa sen 20mm ja vaihtuu kunnollisen takaiskari ja sitte vielä käytetyt slicksit alle (+ mopoon tulee vähä tehoo lisää ja painoa pois)... sit saattaa jo alkaa vaikuttaa noi painumatki melkosesti ku mutkissa alkaa olee pitoa ja kallistusta enempi.
2-päällä tieto siis siitä syystä että vaikka painan yksin sen about 70kg tasan, ni 2-päällä painoa on se 120kg, ja painopiste on hieman normaalia taaempana.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Jos sulla on gen1 busa niin siinä on vielä vetelämmät etujouset kun gen2. Ainakin racetechin laskurin mukaan
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
70 kiloinen? Painan melkein saman kuin te yhteensä. En ole lihava vaan iso. Miten tuon kokoinen jaksaa käännellä busaa radalla, pitää olla kovassa kunnossa. Mikä tuossa busan keventämisessä on etuna? Kevyempi käännellä? Pidon suhteen luulisi painon vain parantavan kitkaa. Sen tähden raskaskalusto kulkee luikkaalla kohtalaisesti ilman nastoja ja hiacen kyytiin lyödään lisää painoa muuten ei mene minnekään.
Paljos sun busalla on ajettu ja mitä öljyy? Omalla on nyt 75 tuhatta ja välillä lämpimänä käryttää haisee öljynkatku, että jo mahtaa olla väljä. Ei siis kuluta öljyä mutta huohottaa öljynkatkua, pitäiskö laittaa paksumpaa mitä ohjekirja neuvoo?
Hayabusa+ Massey ferguson
Stay safe stay away from COV-19 vaccine!
Nyt seuraa itseäni vähän hämmentävä asia.
Mopo KTM SXC 625 LC4. Painoa tankki täynnä 151 kg.
Vaimennuksethan tuosta loppuu vakiona, mutta jos geometriaa pitäisi hioa, niin jousivakioiden jälkeen pohdin seuraavaa. Ensiksi kuitenkin vietereistä. Edessä 2 x 4,2 vaihtui 5,0 + 4,2 komboon ja takana 63 -> 66. Parani, että puupersekin huomasi. Varoja ehkä kirrata, mutta pitänee mitata sagit tosta ensin.
Sitten asiaan. Meno pehmeällä ja yleinen etusen haukkaaminen topikkina. Tämä parantui tietty kun jousien myötä painoa sai etuselta pois ja samalla myös ylenpalttisen etusen sukeltelun jo ihan moottorijarrulla.
Kolmioiden offset:
Offset pienenee, ja etujättö suurenee.
Offset suurenee, ja etujättö pienenee.
Äkkisältään sitä luulis, että jos haluais kikkailla, hommaisi kolmiot, joilla pienempi offset, mutta jo alustageometrian kuvaa katsellessa huomaa muutoksen vievän etusta lähemmäs, ja tuovan sille enemmän painoa. Tämä olisi mielestäni huono homma.
Eli ideaali ratkaisu olisi kasvattaa offsettiä, pienentää jättöä, mutta samalla ylikompensoida tuo jätön pieneneminen sillä, että paino eturenkaalla vähenee -> rauhallisempi keula.
Katselin, että omassa on esmes. offset 20 mm, ja aika lailla järjestään uudemmissa kilpavehkeissä 22 mm. Kokonaisuuteen tietty vaikuttaa etuakselin paikka myös.
Summa summarum: jos haluaisi möhköllä vakaampaa menoa pehmeällä, ja ainoa säätöpalikka olisi kolmioiden offset, niin mikä suunta? Itse sanoisin, että enemmän.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En osaa vastata tuohon mutta lähtisin ekana niistä painumista. Säädän oman kaikkialle muualle paitsi pehmeälle hiekalle 30%&30%. Hiekalle keulaa ylös niin paljon kuin esijännän pikasäädöllä saa, tuo 30/30 on säädetty niin että esijännän pikasäätö on auki. Sama vaimennusten kanssa, muuten haluan pyörän joustavan tasatahtiin mutta hiekkalaatikolle ruuvaan keulan hitaan compin kiinni joka pitää keulaa ulompana joustossa>taas lisää jättöä.
Ohjausiskari on sitten yksi millä pyörää saa rauhoitettua hiekassa. Minun piti tietty virittää modattu CRF:n ohjausiskari omaan mutta Scottsin yläkolmioon tuleva on ilmeisesti erittäin hyvä.
I'm not fat, I'm big boned (c) Eric Cartman
Mutjoo, on sulla kyllä raameja jos oot 120kg etkä oo kategoriassa lihava.
Ei pidä olla kovassa kunnossa. Voin ajaa busaa tunnin aivan reikä päässä rataa ja se on palauttavaa jäähdyttelyä vs että ajan 40min putkeen täysillä kilpurilla... Ihan siitä syystä että ku on mutkissa kovemmat vauhdit ni on myös kovemmat voimat mitä vastaan tapella. Vakiorenkailla ei millään saa sellasia voimia aikaiseks, saati ku kallistusvara loppuu.
Kevyempi kulkee kovempaa, siinä about kaikki syyt. Ei mua henk.koht. kiinnosta miten paljon pyörä painaa, kyllä mulla ruuti riittää sitä ohjata. Pidon suhteen painava on hyvä JOS pyöräsi on pystyssä ku kiihdytät... mutta koitapa olla max kallistuksessa ja lähde avaamaan kaasua ku rengas yrittää epätoivoisesti pitää kii asfaltista ku 171kg työntää sitä liukuun sivusuunnassa vs sitä työntää 250kg sivuun... tällöin ku kallistuksessa lähdet avaamaan ni siitä painosta on vain haittaa.
Ajettu 82tkm, käytän kesäisin 15W50 öljyä molemmissa pyörissä. 10W40 ei kande ratailua ajatellen ku menee litkuksi aika pian. Mulla haisee kylmällä käynnistäessä pikkasen bensa, mutta en tiä johtuuko vain paskoista ruiskun asetuksista ku on Ivan's TRE kiinni.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mä niin odotin, että sä tiiät
Omassahan ei ole esijännää kuin takana. Menis hiekalla tuurna ja vasara hommiksi.
Kilpavarustelu on tällä suunnalla kiihtynyt. Et jos sais tosta omasta hahmoteltua geometrian (ehkä jouset vielä) ja ennen kaikkea vaimennukset sinne päin, mitä köykäisemmissä, niin mikäs sitä pidättelis enää ku kuski.
Shimmaaja tolle pitänee löytää seuraavan alustahuollon yhteydessä.
Kyllä tossa yhtä 480 Beta rääräätä silmäilin. Ois kyl munakas peli.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Betuniat on kyllä hyviä ajaa. Vähän laimeni into kun pääsin tämän vuoden 390:aa hitsaamaan kesällä.
Jos jaksaisin miettiä tuota jättö-ongelmaa, laskisin eturenkaan aseman muutoksen vaikutuksen painonjakaumaan, lonkalta veikkaan että se on merkityksetön ja sanoisin että lisäjättö vakauttaa. Mutta jättäisin sen kortin silti katsomatta ennen kuin on saatu pyörä kulkemaan oikeassa asennossa eri tilanteissa.
Edit: eikö siihen saa niitä pikasäätösiä yläkorkkeja? 48milliseen ainakin saa. Paremmissa malleissa vakiona.
Tässä lajissa kuule niillä kliksuilla ja vietereillä ajossa selvästi tuntuva vaikutus ihan körövauhdeissa. Verrokkina joku ratapäivän hitaan ryhmän vauhti, jolloin ei mitään merkitystä.
Tuu kokeilemaan lekaa! Ymmärrät sitten.
Muuten:
Helpointahan ois mennä Takatalolta hakemaan uus laite alle.
Skuikalle. Täs on 43 WP. Kaipa tollekin jotain voi tehdä shimmien puolesta. Nyt rankaisee virheistä aika rajusti. Vähän väärin reilumpaan pattiin vielä körövauhdeissa, ja laite saattaa lingota kaks metriä ladulta sivuun. Huisijännää jo kakkonen tuvassa.
Mikäs betunialle tuli? Ison lekan takahäkki on vähän antautunut kanssa. Ohut poikkipelti kaipailee liimaa perän puolella. Reppana tärissyt paskaks.
Edit:
Niin ja scuuba. Viikonloppuna ajetaan taas. Eiköhän sulle mopo alle saatais.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Meneekö jopa sama korkki (48600075S) kuin 48mm keulaan, sama M51X1,5 kierre ja muutamassa pyörässä säädöttömän korkin osanumero (48600020S1) sama kuin sxc:n korkin.skuikka kirjoitti
Ja esim 2001 520 EXC RACING SIX.DAYS, löytyy 43 usd keula jossa tuo ollut optiona.
KTM:n osahaku antaa tuolle osanumerolle sopivuuksia 2000 luvun alusta 125 enskoista 660 rallyen kautta 950adveen...
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Otappa suunta Vorssaan niiden keppien kanssa. Ttm Factory on tehnyt oikeisiin enskoihin ja erimerkkisiin adventureihin tymäkämpiä alustoista vinon pinon. Just viikko sitten rakennettiin mun mopon keula symmetriseksi. Vaimennusta on alkuperäiseen liki tuplat ja reagoi joka napsuun. Nyt voi vetää sorapattia huolella. Ennen oli kämmenet punasena tunnin jälkeen. Nyt saa rasituksen jaloille ja selälle.
KL Service kx250x -23
Pikkuskidinä muutama vuosi crossia et muistot ei niin tarkkoja. Ekana kandee varmistaa että ajotekniikka on kunnossa, kädet jäykkänä ajo on kyllä no no! Ajoasento oikee ja tarpeeksi vauhtia niin ei iske patit, sitten kun failaa onkin mahdollisuus lentää kovaa ja korkealle, pehmuste stongassa on oikeesti hyvä. Alustasta ei mitään muistikuvia faija laitto, eiköhän kaikki tunnetut tekijät saa siitä hyvän kenen työ sattuu sopimaan parhaiten omaan tyyliin, naapurin Erkin huollot voi sitten olla jotain muuta.![]()