Sivu: 13 / 58:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3111213141523 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 361:stä 390:een 1718:sta
  1. #361
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (laatite @ Elo. 04 2011,17:00) kirjoitti
    Lainaa (cbr600äffä @ Elo. 04 2011,15:58) kirjoitti
    Yritin lueskella tätä threadia läpi löytämättä vastausta ongelmaani:

    Etupää tuntuu "leijailevan". Ei siis mitenkään taivaissa vaan sellainen epämääräinen tuntemus radalla lähinnä nopeissa mutkissa ja joskus ei niin selvänä vauhdikkaammassa tiekurvailussa. Tuntemus on samanlainen, vain paljon miedompi, kuin jos tuolla mopolla ajelee hiekkatiellä.

    Mopo on -07 1000RR honda; takana WP 4618 ja edessä vakiot iskarit. Painaumat on säädetty seuraavasti: takana 33mm ja edessä 35mm. Edessä renkaana jo ehtoopuolella oleva soft-seoksinen supercorsa pro ja takana raceattack medium. lämminpaineina olen radalla käyttänyt edessä 2,3 ja takana 2,2.

    Onko tähän joku selkeä lääke mitä lähteä kokeilemaan? Alkukaudesta en tuota ongelmaa huomannut, mutta on tässä vauhditkin kasvaneet muutamalla sekunnilla kesän mittaan.

    kiitokset jo etukäteen,

    -tuomas-
    Onko sulla takana kuinka jäykkä jousi? Onko painaumat laitettu ammattilaisen toimesta vai itse?

    Voisiko perä olla liian pehmeä keulaan nähden? Eli kun kiihdyttäessä perä painuu kasaan niin keula kevenee ja aiheuttaa tuon epämääräisen kevyen tunteen?

    Itselläni on gixxerissä painaumat takana 90 jousella 33mm ja keulassa vakio jousilla 41mm. (säädetty motoville)

    En tiedä paljoakaan painaumien vaikutuksista, mutta omiisi verrattuna on ainakin perän ja keulan suurempi erotus.
    Olisin samoilla linjoilla, että perässä on liikaa painumaa suhteessa keulaan, jonkja seurauksena keulalla ei ole riittävästi painoa nopeissa mutkissa, joissa ilmanvastus vie muutenkin painoa pois edestä jonkin verran.
    Superbike #7
  2. #362
    Takana on jousi haettu mun painolle sopivaksi (110Nm vieteri vaihdettiin 120Nm jouseen kun kamat päällä painan joku 95kg) ja itse olen nuo painaumat mitannut. Käsittääkseni se ei ole mitään avarauustiedettä, vaan ihan itse tehtävissä kaverin avustuksella.

    Eli kaksi vaihtoehtoa: Kiristää perää tai löysentää keulaa?

    -tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  3. #363
    Lainaa (cbr600äffä @ Elo. 04 2011,18:09) kirjoitti
    Takana on jousi haettu mun painolle sopivaksi (110Nm vieteri vaihdettiin 120Nm jouseen kun kamat päällä painan joku 95kg) ja itse olen nuo painaumat mitannut. Käsittääkseni se ei ole mitään avarauustiedettä, vaan ihan itse tehtävissä kaverin avustuksella.

    Eli kaksi vaihtoehtoa: Kiristää perää tai löysentää keulaa?

    -tuomas-
    Tekisin molemmat, eli keulan painumat jonnekin 40 - 38 mm paikkeille ja takapään painumat jonnekin 25 - 20 mm luokkaan. Suosittelen ekana kokeilemaan 38 mm edessä ja 25 mm takana.

    Jos suunta on oikea JA ONGELMAA SILTI ESIINTYY (mutta ei enään niin pahana), niin voi vielä inan koittaa löysentää keulaa ja perää kirrata parilla millillä.



    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  4. #364
    Asia selvä. pitänee viikonloppuna testailla.

    -tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  5. #365
    Poistettu
    Seurailin taas lauantaina ahkeria poikia ruuvareineen varikolla. Kommentti ei kohdistu keneenkään tiettyyn henkilöön, ovat vain omia mielipiteitäni ja havaintojani joista ei ole syytä pahastua. Kaikki ajot ajettu Alastarossa, perheellinen kun ei viitti olla kahta päivä pois ja mieluummin vain päivän keikkoja.

    Oma BMW S1000RR, säätöpolku

    1. ratapäivä. Ajoin koko päivän täysin vakiona ja säätämättä edes ohjekirjan neuvojen mukaan. Tämä siksi että halusin itse tuntea mitä mopo tekee ja aloittaa omista havainnoista, vaikka peruspumppailukin autotallissa kertoi jo vaimennuksien olevan rata-ajoon riittämättömät. Ajopäivä vahvisti kokemukset, pyörä keinuu rajusti, pohjaa jarruissa, keulii avauksissa ihan liikaa jne. 1.24,7.

    2. ratapäivä. Säädin vaimennukset pumppailemalla kohdalleen, siten että nousee ja laskee tasaisesti. Nopea/hidas comp takaa ohjekirjan mukaan, noita en pumppailemalla osaa sanoa juuta enkä jaata. Edelleen keuliminen jatkui rajuna, mukaan tuli aika väkivaltaiset tankslapperit ja pohjaaminen iso ongelma. Rengas kului nätisti. Vaihteet (2-4) sopii hyvin vakiona, en tilaakaan pienempää eturatasta.

    3. ratapäivä. Nostin keulaa niin paljon kuin pystyi ja säädin painumat kohdalleen. Edessä joutui käyttämään melkein koko esijännityksen -> jousi liian löysä. Takaa painuman sai nätisti paikalleen. Havainnot, slapperit rauhottuivat paljon, pyörä ei meinannut kääntyä. Nyt oli pakko ottaa keulaa 5mm varikolla alaspäin, vaikka en periaatteessa kesken päivää halua säätöihin koskea. Alkoi kääntymään. Kokeilin ajaa kovaa, ajaksi 1.22,79 mutta helvetin levoton tossa kyydissä ja tiesin että alkaa oleen ns kaatorajalla. Suurin ongelma kuitenkin ettei mopoa pysty jarruttaa tehokkaasti kun keula pohjaa liikaa.

    4. ratapäivä. Tilasin eteen kireämmät vieterit, jotka jäi tulematta. Meinasin skipata koko päivän, mutta ajattelin että kokeilen vanhaa kikkaa ja lisäsin 10 senttilitraa öljyä etuhaarukan putkiin. Ilmatilavuus pienenee ja progressio puristuksessa kasvaa. Laskennallisesti pinta nousi 7mm, joka on varmaan rajalla tän mopon kanssa. Tuloksena paljon parempi jarruttaa, joskaan ei vieläkään jarruun voi kunnolla nojata. Nyt ajaksi 1.22,28 ja vielä aika levollisella etenemisellä. Kumit ei lipsuneet kertaakaan. Nopeissa mutkissa hieman irtoaa, joten herkkyys alkaa vakio-osilla olemaan noin jäykäksi säädettynä mun ajotavalla ulosmitattu. Varmaan joutuisi simmauksiin ja vietereiden vaihtoihin jos tästä haluaa samalla riskitasolla kiristää.

    5. ratapäivä. Vielä ajamatta enkä ole varma tuleeko sitä, ainakaan Alastaroon. Ainakin otan 2,5 senttilitraa öljyä pois, koska jarruissa jäi 8mm keulaa käyttämättä kaikissa seteissä -> paine putkessa tod näk kova ja rikkoo stefan ennen pitkää.

    Mikä tässä on pointti. Mä en ymmärrä miten joku voi sanoa säätöjen välillä eroa jos niitä joka toiseen settiin muutetaan. Eniten piti muuttaa ajotapaa, jotta saa vakioalustastakin sen irti mitä itse osaa ottaa. Jarruttaa pitää tosi aikasin ja varovasti, että keula menee rauhassa pohjaan. Ajolinjat pääsuoralle tuloon erilaiseksi, ettei aina keuli väkivaltaisesti ja kaikki keskimutkien patit pitää kiertää, vaikka Ducatilla niistä voi helposti ajaa yli. Kaikki säädöt meni ns kerralla paikalleen kun malttoi koko päivän ajaa ne varmoiksi havainnoiksi ja vasta sitten seuraavaksi kerraksi muuttaa (keulan korkeutta lukuun ottamatta).
  6. #366
    Itsehän säätelin kanssa ensimmäistä kertaa tänä vuonna tuota minun pikkuninjaani juurikin viime lauantaina alastarossa.
    Vauhti on aavistuksen noussut viime vuodesta, ja varsinkin mukavuusalue siirtynyt reippaasti verrattuna viime vuoteen. Ja nyt rupes pikkuhiljaa vaivaamaan keulan aavistuksenomainen löysyys. Joten pistin esijännitystä hieman lisää, ja myöskin hieman menovaimennusta lisää.

    Teoriassahan tuossa pitäisi käydä niin, että kun keula on jäykempi, niin se ui korkeemmalla, joten kääntyy heikommin.
    Mutta käytännössä kävi niin, että heti kun pääsin radalle, niin välittömästi tuli fiilis ett "Jumagegga! Täähän menee taas ihan raiteilla!" Ja koska luotto keulaan kasvo sen myötä exponentiaalisesti, niin uskalti tuupata mutkiin kovempaa, joten kääntyvyyskin parani.

    Edit: Ja keula tuntu paskalta varmaan senkin takia että keulaöljyt oli ihan kuraa; nyt kun sen hetki sitten purin taas atomeiksi.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #367
    Lainaa (998sFE @ Elo. 15 2011,10:54) kirjoitti
    Ajolinjat pääsuoralle tuloon erilaiseksi, ettei aina keuli väkivaltaisesti ja kaikki keskimutkien patit pitää kiertää, vaikka Ducatilla niistä voi helposti ajaa yli.
    Mielenkiintoista asiaa koko viesti.

    Tuo lainauksen kohta jäi mietityttämään, kun olet aiemminkin kirjoitellut, että Ducatin alusta on parempi kuin BMW:n. Kiinnostaisi kuulla tarkemmin mistä tuo johtuu, tai arvioisit sen johtuvan? Onko Ducatin alustaa modattu? Kuitenkin pyörien suunnittelussa ja tekniikassa on n. 10 vuoden ero, näin karkeasti ilmaistuna, ja tuossa ajassa on menty aika isoja harppauksia monellakin osa-alueella. Laittoiko Bemari "budjettiosia" vai oliko Öhlins edellä aikaansa?
  8. #368
    Poistettu
    Lainaa (Turder @ Elo. 15 2011,11:57) kirjoitti
    Lainaa (998sFE @ Elo. 15 2011,10:54) kirjoitti
    Ajolinjat pääsuoralle tuloon erilaiseksi, ettei aina keuli väkivaltaisesti ja kaikki keskimutkien patit pitää kiertää, vaikka Ducatilla niistä voi helposti ajaa yli.
    Mielenkiintoista asiaa koko viesti.

    Tuo lainauksen kohta jäi mietityttämään, kun olet aiemminkin kirjoitellut, että Ducatin alusta on parempi kuin BMW:n. Kiinnostaisi kuulla tarkemmin mistä tuo johtuu, tai arvioisit sen johtuvan? Onko Ducatin alustaa modattu? Kuitenkin pyörien suunnittelussa ja tekniikassa on n. 10 vuoden ero, näin karkeasti ilmaistuna, ja tuossa ajassa on menty aika isoja harppauksia monellakin osa-alueella. Laittoiko Bemari "budjettiosia" vai oliko Öhlins edellä aikaansa?
    Kai tuo Öhlinsin R/T keula on ollut likipitäen sama jo vuosikymmenen. Ero tulee siitä että yleensä mopo tehdään katuajoon, jopa kompromissein että matkustajakin on joskus kyydissä. Ducatin Ö taas on rata-alusta shimmauksiltaan ja tarkoitettu ajaa jarrulla mutkaan sisään, eikä niin kuin katumopo rullaamalla. Ja takajousi on samaa paria keulan kanssa. Mä en Ducatilla niin isoa virhettä ole osannut tehdä että olis kertaakaan ollut happipaikka.

    Ei kyllä ole ollut kuin yksi happipaikka Bemullakaan, mutta se taas johtui kaasukahvassa olevasta suunnitteluvirheestä. Siinä on näkyvillä hahlo jossa kaasukahvan rulla kulkee. Niin uskomatonta kuin se onkin, sellanen 5-7mm kumiknööli tuli kai edellä ajaneen renkaasta sinne väliin ja kaasu jäi auki. En tienny mikä tuli, löin tappokatkaisijaa ja laskin suoraan nopeesta vasurista. Ois se varmaan kääntyny, mutta otin varman päälle.

    Ducatin alustaan en ole koko aikana koskenut kuin kerran, laitoin compia keulaan 2 naksua lisää. Jos joskus pystyn ajamaan niin kovaa ettei se riitä, sitten kosken toisen kerran.

    Ei Bemu budjettiosia ole laittanut. Ne teki raivokkaan nopeen katumopon. Ducati ei taas säälinyt kuljettajaa, vaan laittoi näihin "erikoismalleihin" täysverisen rata-alustan. Tosin se ei missään nimessä kadulla ole huono, vaikka jämäkkä onkin.

    Tää on mun mielipide vahvasti Ducatin punaisten silmälasien läpi...

  9. #369
    Ducatin Öhlins-alustasta pitää kommentoida myös hieman. Minulla on 749R, missä on Öhlinsin R/T keula vakiona ja takana ns. lineaarinen linkku ja lyhyemmällä iskulla oleva Öhlinsin iskari.

    Ajelen huomattavasti rauhallisemmin kuin 998Sfe, jotain 1.30 luokkaa. Joka tapauksessa ainoa mitä on joutunut säätämään on keulan esijännitys. Vaimennukset ovat tehtaan vakiokuosissa. Alusta on aivan loistava, ja todellakin tehty ratakäyttöön. Pyörää toimii eleettömästi tilanteessa kuin tilanteessa. Kunnolla toimiva alusta pelastaa paljon ja antaa anteeksi jos kuljettaja mokaa hieman.

    Muissa pyörissä on ollut noita enemmän kadulle tehtyjä iskareita ja kyllä näissä eroja on.
  10. #370
    Lainaa (parjan_fin @ Elo. 04 2011,22:06) kirjoitti
    Lainaa (cbr600äffä @ Elo. 04 2011,18:09) kirjoitti
    Takana on jousi haettu mun painolle sopivaksi (110Nm vieteri vaihdettiin 120Nm jouseen kun kamat päällä painan joku 95kg) ja itse olen nuo painaumat mitannut. Käsittääkseni se ei ole mitään avarauustiedettä, vaan ihan itse tehtävissä kaverin avustuksella.

    Eli kaksi vaihtoehtoa: Kiristää perää tai löysentää keulaa?

    -tuomas-
    Tekisin molemmat, eli keulan painumat jonnekin 40 - 38 mm paikkeille ja takapään painumat jonnekin 25 - 20 mm luokkaan. Suosittelen ekana kokeilemaan 38 mm edessä ja 25 mm takana.

    Jos suunta on oikea JA ONGELMAA SILTI ESIINTYY (mutta ei enään niin pahana), niin voi vielä inan koittaa löysentää keulaa ja perää kirrata parilla millillä.


    Noniin, ratapäivillä saatu empiiristä tietoa ja kokemusta alustasta ja leijailevasta etupäästä. Ruuvasin painaumia enempi tontille ja kas, ilmiö katosi kokonaan. Renkaatkin vaihtuivat dunlopun ntec-kumeksiin joten ehkäpä osa kiitosta sinnekinpäin.

    Mutta nyt on hieno vetää mopolla. Ahvenistollakin lähti heti 1,5 sekkaa kierroksesta ja uskalsi vetää nopeet mutkat ihan eri tavalla.

    Kiitoksia raadille.

    -tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  11. #371
    Tulipa tilattua ja saatua britti-Ebaystä (hakusanoiksi riittää "Suspension Bible"), uusi, 21,70 euroa kuluineen, ei todellakaan paha hinta.
    Pikaisella selailulla todella loistava, ja erityisesti käytännönläheinen opus:
    "Race Tech's Motorcycle Suspension Bible"
    250 sivua.
    http://www.racetech.com/page/title/Suspension%20Bible
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #372
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 12 2011,22:55) kirjoitti
    Lainaa (jjjjj @ Heinä. 12 2011,19:53) kirjoitti
    eli progressivisella linkulla/jousella hanskataan tuotantopyörissä se, että pyörällä voi ajaa eri painoiset kuskit, eri kuormituksella ja erilaisilla teillä, eikä perä pääse pohjaamaan.
    Kisaukot sitten laittaa lineaarisen(man) linkun ja mitottaa jousen omalle painolle niin, että saa koko joustomatkan käyttöön.

    Kuulostaa ihan järkevältä, eli
    Onko joku tehnyt näin ??
    No esim ZX-6RR:n linkku on lineaarisempi kuin ZX-6R:n. Ja aina välillä olen ebaystä tota (-05-06) RR:n linkkua sivusilmällä etsiskellyt. Eli tekisin, kunhan saisin ton linkun.
    Ja motoville kun tuli vinkin antaneeksi, että 06-10 10R:ssä on sama lineaarisempi linkku kuin RR:ssä, niin ebaystä löytyi oitis -08 10R linkku 31 euroa kuluineen. Sillä tuli tuo tän kauden viimenen rataviikonloppu ajeltua. Mutta unohin kokonaan fiilistellä että tunteeko mitään eroa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #373
    Tässä syksytalven pimeinä iltoina tullut mietittyä josko alustaa huollattaisi/ehostaisi jossain asiaan vihkiytyneellä pajalla...

    Eli pyöränä ´06 r6r, vakio systeemit edessä ja takana. Kuskin paino kamojen kanssa ~100kg. Painaumat olen säätänyt sen verran tontille mitä noilla jousilla pystyy.

    Muita pyöriä en ole ajanut missä olisi parempi alusta, eli ei tietoa paremmasta. Lähinnä nyt kysyisinkin että kun olette alustaa laitattaneet niin onko modifioinnin todella huomannut vai onko se vain selkäytimessä että "nyt on tehty alusta, tällä pääsee heti lujaa"?? Nousiko vauhti?

    En ole huomannut miten alusta voisi paremmin toimia, kun tosiaan tietoa ei ole. Vauhti sellaista 1.28.0 Alastarossa.

    Kiitos vastauksista...
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org


  14. #374
    Poistettu
    Lainaa (Hookala @ Joulu. 14 2011,10:30) kirjoitti
    Tässä syksytalven pimeinä iltoina tullut mietittyä josko alustaa huollattaisi/ehostaisi jossain asiaan vihkiytyneellä pajalla...

    Eli pyöränä ´06 r6r, vakio systeemit edessä ja takana. Kuskin paino kamojen kanssa ~100kg. *Painaumat olen säätänyt sen verran tontille mitä noilla jousilla pystyy.

    Muita pyöriä en ole ajanut missä olisi parempi alusta, eli ei tietoa paremmasta. Lähinnä nyt kysyisinkin että kun olette alustaa laitattaneet niin onko modifioinnin todella huomannut vai onko se vain selkäytimessä että "nyt on tehty alusta, tällä pääsee heti lujaa"?? Nousiko vauhti?

    En ole huomannut miten alusta voisi paremmin toimia, kun tosiaan tietoa ei ole. Vauhti sellaista 1.28.0 Alastarossa.

    Kiitos vastauksista...
    Ajoin 2006 vakioalustaisella R6R:lläni 1.23,336 viralliseen kilpailu-ajanottoon. Silloin alla Bridgen renkaat. Uskoisin että esim nykyiset Dunlopit olisi sekan nopeemmat kumit.

    Mutta kyllä siitä alustasta varmaan paremman saa. Kallio Racingilla ainakin on hyvä osaaminen taikoa suht edullisesti noista vakiohiluista hyvät.

    Jos jotain pitää arvailla, niin tuo sun paino on isoin haaste. Jouset ei varmaankaan ole riittävät tuolla painolla. Ja arvatenkin vaimennuksia saadaan paremmaksi ratakäyttöön ja erityisesti silloin kun jousivakiotkin muutuvat. Jos pyörä ei nyt pohjaile ja "elä" jatkuvasti, veikkaan kuitenkin että eniten vauhtia on piilotettu sarvien ja satulan väliin. Sen valjastamisessa parempi alusta toki auttaa, mutta ei automatisoi.
  15. #375
    Mielenkiintoista luettavaa tämä ketju. Huollatin katupyörän etupumput iskariammattilaisella ja siinä ohessa käytiin keskustelua kisaiskarien rakentamisesta/säätämisestä. Lopputuloksena sanoisin että, aloittelijan kannattaa laitattaa iskarit asiantuntijalla kuntoon ja keskittyä itse ajamiseen.
    Voi keskittyä ajolinjoihin ja sensemmoiseen iskarien napsuttelun sijaan. Sen aika on sitten kun otetaan viimeisiä sekunteja ja niiden osia pois.
    Tämä sitten nolla ratapäivien vankalla kokemuksella
  16. #376
    Lainaa (Tisha @ Joulu. 24 2011,09:19) kirjoitti
    Mielenkiintoista luettavaa tämä ketju. Huollatin katupyörän etupumput iskariammattilaisella ja siinä ohessa käytiin keskustelua *kisaiskarien rakentamisesta/säätämisestä. Lopputuloksena sanoisin että, aloittelijan kannattaa laitattaa iskarit asiantuntijalla kuntoon ja keskittyä itse ajamiseen.
    Voi keskittyä ajolinjoihin ja sensemmoiseen iskarien napsuttelun sijaan. Sen aika on sitten kun otetaan viimeisiä sekunteja ja niiden osia pois.
    Tuossa on vaan se ongelma, että kaikki ammattilaiset eivät osaa suoralta kädeltä säätää kaikkia alustoja niin että ne sopisivat jollekkin tietylle kuskille. Varsinkaan jos se kuski ei osaa antaa mitään muuta tietoa sille säätäjälle kuin painonsa.

    Joten kannattaa sen alottelijankin sen verran tutustua aiheeseen että kykenee itse vähän miettimään miten itse todellisuudessa ajaa, ja miten se mopo todellisuudessa käyttäytyy ja miten sen todellisuudessa haluaisi käyttäytyvän. Jotta osaa antaa edes jotain infoa sille alustaa säätävälle ammattilaiselle.

    Tuo alottelijan todellisuus ratailussa on siitä hauska juttu, että se perstuntuma ja siitä seuraavat fiilikset on aika usein ihan jotain muuta kuin mitä todellisuus on. Varsinkin jos lähtee liikkeelle asenteella:"Mä vaan ajan, vitut alustasta ja muusta." Toki toi asenne erottaa välittömästi jyvät akanoista, mutta todella harvoin noita jyviä löytyy, joten se on aika huono neuvo annettavaksi ratailua alottelevalle.

    Iskarien napsuttelu on yksi osa-alue ratailusta, ihan siinä missä ajolinjat ja sensemmoiset. Joten mä antaisin neuvona ratailua alottelevalle; kannattaa tutustua kaikkiin ratailun eri osa-alueisiin sen verran että ymmärtää edes suurin piirtein mikä vaikutta mihin ja millä tavalla. Niin sittempä pystyy helpommin kasaamaan, joko itse ja/tai ammattilaisten avustuksella, sen oman kokonaispakettinsa sellaiseksi kuin haluaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #377
    Nyt kun on n. 10 ratapäivää takana ja kierrosajat ovat pudonneet alastarolla kohisemalla alun 1:50 alkuisista 1:35 nurkille, vaikka edelleen varsin hitaita ollaan niin alkaa tuntumaan että alusta olisi seuraavana vuorossa kun pyörän käytös on ollut vähintäänkin mielenkiintoista..

    Painaumia rupesin säätämään tuossa ja hirvityksekseni huomasin että tehtaan säädöt ovat vallan löysät, alkuperäisillä säädöillä painaumat kuskin kanssa edessä 40mm ja takana 39mm kun täällä tarjottujen ohjeiden mukaan pitäisi tähdätä sinne 30-35 eteen ja 25-30mm taakse, ja kyseisellä (07-> 600RR) pyörällä pitäisi kuulemma vielä hieman jäykemmän puoleiseksi säätää kun etupumppujen liikerata on rajallinen seuraavien tietojen mukaan:

    Putkea näkyvissä kun rengas ilmassa: 135mm, venttiili menee ilmeisesti kiinni 40mm kohdalla, kumityyny ottaa kiinni 25mm kohdalla ja metalli metallia vasten 16mm, jolloin tehokasta liikerataa jäisi sen 95mm, josta 30mm painauma niin pumpuilla ei ole kuin 65mm tilaa mennä sisään ennenkuin alkaa rytisemään.

    Sen kanssa nyt kuitenkin on elettävä ja kysymys kuuluu, onko mitään merkittävää haittaa siitä että esijännitys tarvitsee ruuvata täysin kiinni että saadaan etupään painauma kohdilleen?

    Esijännitys tiukimmassa asennossaan antaa kuskin kanssa painaumaksi ~32mm?

    Takapäässä olisi vielä varaa, kolmanneksi tiukimmassa lovessa ja painauma on siellä 27mm hujakoilla, eli oltaisiin aika lähellä ohjearvoja, keula painuu 5mm syvemmälle kuin perä
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  18. #378
    Lainaa Grodin kirjoitti Katso viesti
    Nyt kun on n. 10 ratapäivää takana ja kierrosajat ovat pudonneet alastarolla kohisemalla alun 1:50 alkuisista 1:35 nurkille, vaikka edelleen varsin hitaita ollaan niin alkaa tuntumaan että alusta olisi seuraavana vuorossa kun pyörän käytös on ollut vähintäänkin mielenkiintoista..

    Painaumia rupesin säätämään tuossa ja hirvityksekseni huomasin että tehtaan säädöt ovat vallan löysät, alkuperäisillä säädöillä painaumat kuskin kanssa edessä 40mm ja takana 39mm kun täällä tarjottujen ohjeiden mukaan pitäisi tähdätä sinne 30-35 eteen ja 25-30mm taakse, ja kyseisellä (07-> 600RR) pyörällä pitäisi kuulemma vielä hieman jäykemmän puoleiseksi säätää kun etupumppujen liikerata on rajallinen seuraavien tietojen mukaan:

    Putkea näkyvissä kun rengas ilmassa: 135mm, venttiili menee ilmeisesti kiinni 40mm kohdalla, kumityyny ottaa kiinni 25mm kohdalla ja metalli metallia vasten 16mm, jolloin tehokasta liikerataa jäisi sen 95mm, josta 30mm painauma niin pumpuilla ei ole kuin 65mm tilaa mennä sisään ennenkuin alkaa rytisemään.

    Sen kanssa nyt kuitenkin on elettävä ja kysymys kuuluu, onko mitään merkittävää haittaa siitä että esijännitys tarvitsee ruuvata täysin kiinni että saadaan etupään painauma kohdilleen?

    Esijännitys tiukimmassa asennossaan antaa kuskin kanssa painaumaksi ~32mm?

    Takapäässä olisi vielä varaa, kolmanneksi tiukimmassa lovessa ja painauma on siellä 27mm hujakoilla, eli oltaisiin aika lähellä ohjearvoja, keula painuu 5mm syvemmälle kuin perä
    Pilk viil nus, ei siel pääse metalli metallia vasten ku se kumityyny on välissä.

    Kiikuta ko etupamput sopivaan osaavaan pajaan, ja käske poistamaan ne hydrauliset pohjaanlyötivaimentimet kun siellä kerta ne pohjaanlyöntikumit on jo vakiona. Ja vaihtamaan hieman jäykemmät jouset/ ts sun painolle sopivammat.
    Niin saat halvalla paljon paremman keulan.
    Jos lisäksi haluat vähän satsata, niin keulakitti maksaa 200-300e. Jolla saat vaimennukset huomattavasti paremmiksi rata-ajoa ajatellen.

    Tai huolla/huollata keulaa edes sen verran ett aukasu putsaus ja uudet öljyt.

    Eikä noita millimetrimääriä kannata liian tiukasti tuijottaa, ellei ole täysin varma että tietää todelliset liikematkat ja on mitannut vapaat pituudet (top outit huomioon ottaen) ja painaumat (stiction huomioon ottaen) oikein.

    Onks sitä takapamppua koskaan huollettu?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  19. #379
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Pilk viil nus, ei siel pääse metalli metallia vasten ku se kumityyny on välissä.

    Kiikuta ko etupamput sopivaan osaavaan pajaan, ja käske poistamaan ne hydrauliset pohjaanlyötivaimentimet kun siellä kerta ne pohjaanlyöntikumit on jo vakiona. Ja vaihtamaan hieman jäykemmät jouset/ ts sun painolle sopivammat.
    Niin saat halvalla paljon paremman keulan.
    Jos lisäksi haluat vähän satsata, niin keulakitti maksaa 200-300e. Jolla saat vaimennukset huomattavasti paremmiksi rata-ajoa ajatellen.

    Tai huolla/huollata keulaa edes sen verran ett aukasu putsaus ja uudet öljyt.

    Eikä noita millimetrimääriä kannata liian tiukasti tuijottaa, ellei ole täysin varma että tietää todelliset liikematkat ja on mitannut vapaat pituudet (top outit huomioon ottaen) ja painaumat (stiction huomioon ottaen) oikein.

    Onks sitä takapamppua koskaan huollettu?


    Ei kuittien eikä bikeworldin mukaan, enkä ihmettele kun pyörä on ollut jollain matka-ajossa ja oli tourinkikumit alla.

    Pakettia muutti hieman se että laittoi etupään vaimennukset takaisin (olivat nollilla painauman mittauksen ajan) ja tuntuu että vaimennuksen lisääminen vaikuttaa itsessään painaumiin eli täytynee säädellä ne uusiksi siten että on vaimennusta..

    Joka paikassa sanotaan että pyörän pitäisi upota tasaisesti edestä ja takaa kun istuu päälle, vaikka kokeilin pistää takajousen esijännityksen täysille ja etupumppujen esijännityksen nollille niin kyllä se perä silti niiaa reilusti ja etupumput pysyvät lähestulkoon paikallaan vaikka siihen kuinka ajoasentoon asettuisi päälle.. hmph
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  20. #380
    Lainaa Grodin kirjoitti Katso viesti
    Ei kuittien eikä bikeworldin mukaan, enkä ihmettele kun pyörä on ollut jollain matka-ajossa ja oli tourinkikumit alla.

    Pakettia muutti hieman se että laittoi etupään vaimennukset takaisin (olivat nollilla painauman mittauksen ajan) ja tuntuu että vaimennuksen lisääminen vaikuttaa itsessään painaumiin eli täytynee säädellä ne uusiksi siten että on vaimennusta..

    Joka paikassa sanotaan että pyörän pitäisi upota tasaisesti edestä ja takaa kun istuu päälle, vaikka kokeilin pistää takajousen esijännityksen täysille ja etupumppujen esijännityksen nollille niin kyllä se perä silti niiaa reilusti ja etupumput pysyvät lähestulkoon paikallaan vaikka siihen kuinka ajoasentoon asettuisi päälle.. hmph
    Tosiaankin, ihan ensin kannattaa sit huollattaa sekä keulapamput että takapamppu.

    Elä sotke niitä vaimennuksia mukaan. Lue vaikka tuosta tuo alkuosa, niin osaat suurin piirtein oikein mitata ne vapaat pituudet ja painaumat:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post5878637

    No duada, se on vähän niin ja näin rata-ajossa, pitääkö keulan ja perän painaumat olla "yhtä paljon". Varsinkaan jos sä olet mitannut painaumat 0-20mm virheellä...
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  21. #381
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tosiaankin, ihan ensin kannattaa sit huollattaa sekä keulapamput että takapamppu.

    Elä sotke niitä vaimennuksia mukaan. Lue vaikka tuosta tuo alkuosa, niin osaat suurin piirtein oikein mitata ne vapaat pituudet ja painaumat:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post5878637

    No duada, se on vähän niin ja näin rata-ajossa, pitääkö keulan ja perän painaumat olla "yhtä paljon". Varsinkaan jos sä olet mitannut painaumat 0-20mm virheellä...

    Ohjeesi näyttivät hyvin pitkälti samalta kuin Twist Of The Wristin mukana tulleessa opetuspätkässä, poislukien pieni hifistely ruuvien kanssa.

    Mitähän liike ottaa tuosta pumppujen huollattamisesta, jos vain avataan putsataan herkistellään ja laitetaan uudet öljyt?
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  22. #382
    Monessa Hondassa ei tosiaan nuo painaumat mene niin kuin yleisissä ohjeissa puhutaan. Alustat on mitoitettu kadulle ja toimimaan myös kaksi päällä, joten radalle niitä saa vähän modata.

    Olisiko tuossakin niin, että takana on melko löysä jousi, jossa on paljon esijännitystä (esijännitteen säädön lisäksi) ja aika progressiivinen linkuston suhde? Esim. VTR SP:ssä on näin. Tuo takasen painautuminen mittauksessa mistä Grodin kirjoitit käy minulle SP-2:n kanssa, joskin kun laittaa esijännityksen täysille niin se paranee jonkin verran.

    Jos olet pk-seudulta niin Motovilleä voin suositella
  23. #383
    Lainaa Grodin kirjoitti Katso viesti
    Ohjeesi näyttivät hyvin pitkälti samalta kuin Twist Of The Wristin mukana tulleessa opetuspätkässä, poislukien pieni hifistely ruuvien kanssa.
    Paitsi että ko videossa mitataan esim keulan vapaa pituus "väärin", joten siitä saa sen 0-10 mm virhettä siihen. Ja myöskin painaumat "väärin" josta toiset 0-10mm virhettä. Ts jos sen videon ohjeiden mukaan teit, niin sulla on 0-20mm virhettä niissä sun mittauksissa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #384
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Paitsi että ko videossa mitataan esim keulan vapaa pituus "väärin", joten siitä saa sen 0-10 mm virhettä siihen. Ja myöskin painaumat "väärin" josta toiset 0-10mm virhettä. Ts jos sen videon ohjeiden mukaan teit, niin sulla on 0-20mm virhettä niissä sun mittauksissa.
    Hmm, erona se että videossa ei nypätty pumppuja käsin ulospäin vaan annettiin maata omalla painollaan niin sinne jäi vielä matkaa mittaamatta... ja mitäs muuta?


    Tänään heitin kadulla tyypit ja perä käyttäytyy nätisti jarrutuksissa ja kiihdytyksissä, ei jakele eikä pompota mutta keula on aika kuollut.. paikallaan tosi nihkeän ja tiukan oloinen mutta ajossa niiailee ja elää melkeen kuin vanha jenkki vaikka asetukset olisi siellä kireämmässä päässä.. olis varmaan huoltoa vailla
    Viimeksi muokannut: Grodin; 26.03.2012 klo 19:38.
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  25. #385
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Kannattaa huomata kaks juttua tuosta keulasta, mitkä vaikuttaa sen toimintaan tosi paljon:
    1) Tuolla ulkona on pirun kylmä ilma -> Vaimentimet öljyt on jähmeät -> Keula toimii miten sattuu.

    2) Huolla se jos ei ole tietoa milloin on tehty. Tuo on paras viritys mitä pyörään rahalla saa. Ja samaan syssyyn se takapamppu huoltoon, se on ihan yhtä hyvä viritys.

    Tuo alustan huoltamisen tarve tuli todettua taas viime kesänä. Olin jo ostamassa öhlinssiä gixeriin taakse, koska perä eli avauksissa ihan pirusti. Onneksi opiskelijalla ei ollut rahaa moiseen, joten päätin ensiapuna huollattaa takapumpun. Tuon huollon jälkeen loppukesällä tippui kierrosajoista 3 sekkaa pois eikä edelleenkään mitään merkkiä, että alusta rajoittaisi vauhtia. Iskarin huolto oli jotain satkun luokkaa, joten säästin n. 1000€ kun en ostanut öhlinssiä turhaan.
    Superbike #7
  26. #386
    Keskustelua seuranneena on itsellekin tullut mieleen josko Monsterin alustan huollattaisi, kolmeakymppiä kolkutellaan jo niin eiköhän olisi sen aika. Kannattaako tuollaseen hommaan hakea joku erityisen pätevöitynyt paja kun ei mitään erityistä tehdä? Entä auttaako liikkeet miten mielellään noiden painumien kohdilleen mallailussa vai onko parempi olla edes kysymättä?

    Nii ja jos on suositella Turun seudulla pätevää ja ystävällistä pajaa niin sana vapaa.
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  27. #387
    Lainaa Grodin kirjoitti Katso viesti
    Hmm, erona se että videossa ei nypätty pumppuja käsin ulospäin vaan annettiin maata omalla painollaan niin sinne jäi vielä matkaa mittaamatta... ja mitäs muuta?
    Lisäksi painaumien mittaus ilman ja kuskin kanssa:
    Nosta keulaa/perää ylös ja päästä se pehmeästi alas, mittaa.
    Paina keulaa/perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa.
    (Tässä vaiheessa huomaat että mitäs helvettiä, mittaustulokset on eri vaikka säädöt on samat; johtuu kitkan vaikutuksesta, ts kitka pysäyttää liikkeen ennen kuin se saavuttaa "nollakohdan".)
    Ja sitten lasket keskiarvon noista kahdesta mittauksesta, niin saat suurin piirtein oikean mittaustuloksen.

    Tänään heitin kadulla tyypit ja perä käyttäytyy nätisti jarrutuksissa ja kiihdytyksissä, ei jakele eikä pompota mutta keula on aika kuollut.. paikallaan tosi nihkeän ja tiukan oloinen mutta ajossa niiailee ja elää melkeen kuin vanha jenkki vaikka asetukset olisi siellä kireämmässä päässä.. olis varmaan huoltoa vailla
    Johtuu siitä että paikallaan kun kokeilet, niin työnnät heiveröisillä käsilläsi, ja kun öljyt on jäykät niin vaimennus tuntuu voimakkaalta.
    Liikkeessä taasen on mopon paino, parisataa kiloa, plus kuskin paino, vajaa sata kiloa? Ja kun jarrutat, niin maksimissaan koko se paino siirtyy eturenkaan päälle, ja siinä vaiheessa se on jousi joka kantaa sen painon, ja jos sulla on keulassa vähän turhan löysä jousi, niin tottakai se painuu kasaan kuin vanha jenkki.
    Ts vaimennus vs jousi, eri asia.
    Jousen tehtävä on kantaa paino, ja vaimennuksen tehtävä on määrätä se kuinka paljon iskun energiaa varastoidaan jouseen, ja kuinka nopeasti se energia vapautetaan jousesta.

    Edelleenkin, jos haluat keulasta hieman paremman rata-ajoon, niin huollata keula & poistata se hydraulivaimennin & vaihdata hieman jäykempi jousi.
    Vaikka se jousi vaihtuisi vain yhden pienen pykälän, esim 0.9->0.95, niin siltikin jopa puukätinen keskiryhmän kuski huomaa erittäin suuren eron siinä mopon käytöksessä. Varsinkin kun samalla vaihtuu öljyt. "Ihan eri mopo!" -efekti.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #388
    Lainaa Mikuni kirjoitti Katso viesti
    Keskustelua seuranneena on itsellekin tullut mieleen josko Monsterin alustan huollattaisi, kolmeakymppiä kolkutellaan jo niin eiköhän olisi sen aika. Kannattaako tuollaseen hommaan hakea joku erityisen pätevöitynyt paja kun ei mitään erityistä tehdä? Entä auttaako liikkeet miten mielellään noiden painumien kohdilleen mallailussa vai onko parempi olla edes kysymättä?

    Nii ja jos on suositella Turun seudulla pätevää ja ystävällistä pajaa niin sana vapaa.
    Näytät myöskin turussa asuvan, niin mä voin noiden alustan säätöjen osalta tulla neuvomaan, pientä korvausta vastaan; 20e+1e/km(keskustasta). Ja siinä samalla kertoa myöskin paljon muuta aiheeseen liittyvää, kuin pelkästään nuo painaumat ja niiden säädöt/ kohdistusarvot.
    Pistä yv:tä jos kiinnostaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  29. #389
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Näytät myöskin turussa asuvan, niin mä voin noiden alustan säätöjen osalta tulla neuvomaan, pientä korvausta vastaan; 20e+1e/km(keskustasta). Ja siinä samalla kertoa myöskin paljon muuta aiheeseen liittyvää, kuin pelkästään nuo painaumat ja niiden säädöt/ kohdistusarvot.
    Pistä yv:tä jos kiinnostaa.
    Harmi kun et asu täälläpäin, mä maksasin mielelläni kun joku tulis opastaan ja kattoon mun moposta painaumat kohdilleen, oon nii laiska lukeen ja opin parhaiten käytännössä.
    Onhan ne varmaan jo nytkin tontilla, mut sanotaanko et mielenrauhan/mielenkiinnon takia.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  30.  
  31. #390
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Näytät myöskin turussa asuvan, niin mä voin noiden alustan säätöjen osalta tulla neuvomaan, pientä korvausta vastaan; 20e+1e/km(keskustasta). Ja siinä samalla kertoa myöskin paljon muuta aiheeseen liittyvää, kuin pelkästään nuo painaumat ja niiden säädöt/ kohdistusarvot.
    Pistä yv:tä jos kiinnostaa.
    Jees hienolta kuulostaa... otan yhteyttä kun saan pyörän Turkuun.
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Sivu: 13 / 58:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3111213141523 ... ViimeinenViimeinen