Taka 40mm on vähan turhan löysä rata-ajoon. Tosin meneehän se jos tykkää, mut aika tunnoton lillukka.(jr66 @ Syys. 25 2010,23:44) kirjoitti
Comp on sinänsä väärä tapa pohjaamista vastaan.
Jos keulan vaimennukset oli löysällä ja jousi (ja rengas) kireellä, niin mikäköhän aiheuttaa pompottamisen. Kyllähän se keula siel ilosesti pomppii jos ei sitä oo mikään vaimentamassa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Itse lähtisin samalla mielipiteellä liikkeelle. Itse olen ymmärtänyt isojen poikien puheista, että jousitus ja muut asiat pitää hoitaa ensin kuntoon, ja viimeisenä asiana tarvitsee säätää vaimennusta. Niiden vakioasetusten pitäisi olla suhteellisen toimivia erikokoisillekin kuskeilla, se ero hoidetaan muuttamalla jousitusta eikä iskunvaimennusta.(Nitrous @ Syys. 25 2010,23:50) kirjoitti
Minähän en mitään mistään näistä asioista tiedä, ja sen takia tukeudunkin pätevämpien setien sanomisiin. Ohjeistuksena mun alustaan on tehtaalta tullut että tehdasasetuksesta säätömarginaali on +-3 napsua suuntaan tai toiseen. Niillä asetuksilla pitäisi parjätä vallan mainiosti. Vääntämällä vaimennuksen täysin auki tai kiinni liikutaan jo niin erilaisella alueella kuin mihin vaimennus on alunperin suunniteltu. Jos pyörä tärisee, hakkaa käsille tai muuta vastaavaa kaikissa tilanteissa sisäänmenosta avaukseen ja täyskaasukiihdytykseen, niin melkein uskaltaisin väittää, että vika on aivan jossain muussa kuin jousitus/vaimennus yhdistelmässä. Renkaan vaihto, tasapainotus ja vanteen kierouden tarkastaminen tulisi allekirjoittaneelle ensimmäisenä mieleen.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kannattaa muistaa, että vakioalustoja on erilaisia, eri määrä napsuja, eri vaikutus, erilainen vaikutusalue.(Juutana @ Syys. 26 2010,01:52) kirjoitti
Ja sitten taas kisa-alustat on aivan toinen maailma verrattuna vakioalustoihin, säätöjen vaikutuksen suhteen.
Joten kannattaa mainita kummasta puhuu.
Vakioalustassa voi olla että +-3 napsua ei vaikuta yhtään mitään, varsinkin jos defaultti on lähes täysin auki.
Ja toisekseen, jos esim vakiomenovaimennuksen vetää täysin kiinni, niin vaikutus voi olla samaa luokkaa kuin kisa-alustassa pistäis sen 3-4 napsuu lisää siitä defaultista.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Laakerit olen itse tarkastanut silmämääräisesti sekä fillareita heiluttelemalla, en ainakaan huomannut mitään poikkeavaa. Samalla katsoin ettei rengas ole epätasapainossa eikä vannekaan sen kummenmin vipattanut.
Luin tuolta racetechin sivuilta että k5-k6 keulassa olisi pitkät pohjaamisjouset (top-out-spring) Eikö sen pitäisi estää pohjaaminen? Samallahan se kyllä rajoittaa liikevaraa eikö totta? Samaisella sivulla luki myös että pitäisi olla vähintään 35mm painaumat, jotta keula toimisi normaalisti
Racetech suspensions
Mitä nyt näistä kommenteista olen päätellyt, niin tällä hetkellä vaimennussäädöissä liikaa paluuta ja liian vähän menoa.
Keula menee siis nopeasti sisään ja tulee hitaasti ulos. Luulisin, että se voisi aiheuttaa tällaisen tilanteen kuten tällä kaverilla
--->
Yamaha r1-09
Itsellä oli kyseinen pyörä sekä kadulla että radalla. Keulan paluuvaimennus ei oikein tuntunut toimivan kunnolla, mulla oli muistaakseni paluuvaimennus vain yhden naksun auki.
Taakse toi vakiojousi on aivan liian letku jos minkäänlaista vauhtia aikoo pitää. Mulla oli ensin 9.5 jousi ja lopuksi laitoin 10.5 joka oli hyvä.
Alustaa pitäis kattella kuntoon suunnilleen tässä järjestyksessä:
1) Oikeiden jousten valinta
2) Painumien/geometrian säätäminen
3) Paluuvaimennukset
4) Vaimennukset
Näihin foorumivinkkeihin ei kannata juuri turvautua. Seassa on paljon ihan huuhaata ja on vaikea tietää mitä ohjeita kannattaa seurata jos ei itse tunne asiaa tarkemmin.
Suosittelen viemään pyörän ammattilaiselle laitettavaksi. Ei maksa paljoa kun laittaa perusteet kuntoon. Itse kun arpoo niin siinä tulee helposti ajettua monta kesää ihan surkeilla säädöillä ja menee periaatteessa hukkaan koko touhu. Sen arvon voi jokainen laskea omalla kohdallaan.
-Teemu
.
Hra Tanila puhuu asiaa.(Teemu Tanila @ Syys. 26 2010,09:33) kirjoitti
Tuossa tiivistyy kaikki se mitä aloittelijan ja miksei kokeneemmankin pitäisi ymmärtää.
Konsultoikaa jotakuta joka on oikeasti tekemisissä alusta-asioissa ja viekää alustanne laitettavaksi asiantuntijalle.
Omakohtaisia positiivisia kokemuksia:
Öhlins -Turtiainen Tuomo, Lohjalta
WP -Virtanen Jarkko, Kallio racing
Sitten kun alusta on tehty sopivaksi ammattilaisen toimesta ja perussetit on kohdallaan, voi ruveta perehtymään omiin ja ratakohtaisiin säätöihin.
Se että luette täältä esim. Scuupan ohjeistuksia alustan säätämisestä, varmistaa sen että menette perse edellä puuhun.
Top-out jouset eivät ole pohjaamista estävät jouset, vaan päinvastoin ne jouset jotka "pehmentävät" keulan venymistä täyteen pituuteensa.(laatite @ Syys. 26 2010,08:55) kirjoitti
Ks esim http://www.racetech.com/html_files/preload.htm
Mutta liikevaraa ne kyllä tavallaan hieman rajoittavat, mutta siis keulan "yläpäässä", ja juuri siitä syystä tuo painauma min 35mm suositus.
Jos sulla on emäputkesta nostava keulapukki, niin parhaiten ymmärrät noiden top-out jousien vaikutuksen nostamalla keulan ilmaan ja sit vedät käsin eturengasta alaspäin.
Ja keulan vapaa pituus pitää nimenomaan mitata siten että tuo top-out jousen vaikutus on eliminoitu painamalla eturengasta alaspäin, jolloin top-out jousi puristuu kasaan, ja keula on todellisessa täydessä pituudessaan.
Jos et ole ottanut sitä huomioon, niin saat painaumiksi huomattavasti liian pieniä arvoja, vaikka ne todellisuudessa on esim 5-10mm enemmän.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Lisätään listaan:(testis @ Syys. 26 2010,13:00) kirjoitti
www.motoville.fi espoo
Takuulla yksi suomen osaavimmista alustaexperteistä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mä sain onneksi ton kilvettömän oston yhteydessä yksinkertaiset ohjeet matkaan säätöjen osalta *
"Alustaa ei minun mielestäni kannata ruuvata kuivalla kelillä niistä Zupin/Öhlisin suositusasetuksista yhtään mihinkään.
Jos tuntuu että pari napsua jonnekin vaikuttaa ajamiseen, niin väitän että siinä on 95% luulotautia ja korkeintaan 5% totta. Sitten kun kierrosaikasi ovat 0,5 sek päässä ratojen vallitsevista rataennätyksistä niitä napsuja ehkä kannattaa kokeilla, mutta silloinkin monella niitä aikoja ajavilla vaihdellaan vain jousia keulaan/taakse eikä vielä silloinkaan kosketa napsuihin.
Mielestäni se on monen aloittelevan ja keskinopeankin kuskin tyypillisin moka että kokoajan ruuvataan alustaa ja ollaan sitä mieltä että se kokoajan paranee. Monesti tälläisen säätörupeaman jälkeen kun ruuvit ruuvaa takaisin suositusasetuksiin niin kuski toteaa että nyt se parani vielä entisestään, vaikka lopputulos on sama kuin lähtötilanne. Tässä monesti kuskilta hukkuu oleellista aikaa itse ajamisen miettimisestä, mutta taas toisaalta monella tuo ruuvien säätö on jonkinlainen itseluottamuksen keräysriitti mitä ilman vauhti ei löydy.
Itse olen vahvasti sitä mieltä että kannattaa istua vaan alas ja miettiä millä linjalla mutkaan menee ja sieltä tulee ulos sekin aika varikolla."
Sadekelin ohjeiden perusteella joutui sitten ehkä jo jotain tekemäänkin ja huoltojen osalta etsimään oikean pajan tekemään ne.
Edit: Täytyy sen verran kommentoida itseään ja tarkentaa että toki tuo kilvetön R1 eroaa omasta kilvellisestä vakio gixxeristä kuin yö päivästä. R1 alustaltaan huomattavasti jäykempi ja taipuu mutkiin kuin ajatus. Mikä sitten johtuu mistäkin...
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Monella, lähes kenelläkään, alottelevalla ja keskinopealla vaan ei ole sitä Zupinin/öölarin alustaa.kirjoitti
Olis edes jouset, esijännitykset kohillaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No sen takia tuli lisättyä toi jälkikommentti tohon omaan viestiin...kirjoitti
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Tätä täytyy itsekin suositella. Villellä kävin itsekin suzukin alustaa näyttämässä ja imemässä itselleni alustansäätötietoa. Senkin puoleen kyseessä on tosiaan mukava ja harvinainen kaveri, että hän neuvoo ihan avuliaasti ja sai vieressä katsoa miten homma hoitui. Sieltä sai samalla kertaa neuvot sadekelinsäätöihin ja teoriaa siitä miten säädöt vaikuttavat pyörän käytökseen ihan muutenkin kuin vain renkaan pinnan siisteytymiseen.(scuuba @ Syys. 26 2010,13:58) kirjoitti
![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Todella hyviä vinkkejä Villeltä tosiaan saa ja plussaa siitä, että sanoo asiat niin kuin ne on, eikä kaunistele turhia.(Juutana @ Syys. 26 2010,20:20) kirjoitti
Superbike #7
Ostin k8 1000 gixerin jossa on K-Techin jouset edessä (en tiedä onko muuta) ja takana Öhlinsin TTX pamppu. Jousten jäykkyydestä ei ole mitään tietoa. Elikkäs mitenkäs tästä lähdettäis hakeen painumia tontille, mihinkä ruuvataan rebound yms muut ruuvit? Onko puoliväli hyvä lähtee hakeen haarukkaan? Pituutta on 173 ja painoa sellanen 70kg.
Jos sinulla on ohjekirja niin säädä niihin arvoihin. Löytyy sag ja static sag arvot varmastikkin sieltä. Samalla myös löytyy klikkerien asennot.(Gixutin @ Helmi. 11 2011,18:47) kirjoitti
Eli kuskin kanssa painauman mittaat ensin. Sen jälkeen mittaat vapaan painauman. Jos vapaa painauma on liian vähän=jouset liian löysät. Jos vapaa painauma on liian paljon=jouset liian jäykät.
Tästä topicista löytyy tämä ihan pätevä öhlinssin opas painaumien säätämiseen, itse en osaa jostain syystä hakua käyttää, että suoraan löytäisin sen viestin missä se on mainittu. Parjan_fin nickin sivuilla oli myös hyvä juttu ja tarina miten säädellään.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Painaumien mittaus perus kyykkymoposta.(Gixutin @ Helmi. 11 2011,18:47) kirjoitti
Hifistelyversio, koska talvella on aikaa(?).
Onnistuu helpoiten kahden kaverin avaustamana.
Kuskille täydet ajokamat päälle.
Mittaa ja merkitse muistiin esijännityksien ja vaimennuksien säädöt.
Ruuvaa esijännitykset täysille.
Ruuvaa vaimennukset täysin auki.
Pistä teippi merkiksi pystysuoraan taka-akselin yläpuolelle esim katteeseen.
Nosta eturengas ilmaan*, vedä/paina eturengas alas ja pidä se siellä ja mittaa vapaa pituus.
Nosta takarengas ilmaan*, vedä/paina takarengas alas ja pidä se siellä ja mittaa vapaa pituus.
[*Onnistuu esim siten että käyttää sivujalkaa hyväksi]
Mopo vapaasti pystyyn tasaiselle alustalle:
Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]
Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]
Kuski selkään, ja normaali ajoasento:
Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]
Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]
(Vaimennukset edelleen täysin auki)
Ruuvaa esijännitykset täysin auki:
Mopo vapaasti pystyyn tasaiselle alustalle:
Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]
Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]
Kuski selkään, ja normaali ajoasento:
Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]
Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]
Noin.
Nyt sulla on luvut millä voit laskea minimi/maksimi painaumat/lastatut painaumat minimi/maksimi esijännityksillä; joista näkee suuntaa antavasti onko jouset sinulle sopivat.
Toki ajotyyli vaikuttaa suuresti siihen millaiset jouset on sulle sopivat, mutta kuten sanoin, niin noiden mittailujen jälkeen on helpompi heittää edes jotain hihamutuvakioita jousien soveltuvuudesta sun painoiselle henkilölle.
Hihamutuvakio lastatulle painaumalle, olettaen että kyseessä on perus kyykky jonka keulan/perän kokonaisjoustomatka 120mm, on:
Keula: 40mm
Perä: 30mm
Menovaimennuksia lähtisin hakemaan ihan fiiliksen mukaan. Eli tuntuuko mopo liian pehmeältä keinulta, vai joka pompusta käsille/perseeseen hakkaavalta/potkivalta. Eli menovaimennusta sen mukaan lisää tai vähemmän. Talvella ikävä kyllä tota on vähän vaikeempi tehä, joten tallissa joutuu vedellä silmämääräisesti.
Toki keula ja perä pitää olla balanssissa noiden suhteen. Eli suurin piirtein yhtä paljon menovaimennusta. Siitä tuolla jäljempänä.
Paluuvaimennuksen säätäisin tontille päin bounce and stays -metodilla. Eli kun painaa esim keulaa voimakkaasti alaspäin, niin keulan pitää tulla nopeasti takaisin ylös siihen kohtaan mistä se painettiin alas.
Jos paluuvaimennusta on liikaa, niin keula tulee liian hitaasti "hissillä" ylös.
Jos paluuvaimennusta on liian vähän, keula tulee nopeasti ylös/pomppaa yli siitä mistä se lähti. Ja pahimmassa tapauksessa keula pomppaa useamman kerran ylös alas, ennen kuin vaimenee.
Perän paluuvaimennukselle aivan sama juttu.
Perus ideaalitilanne on se, että kun painat kädellä tankin etuosasta ja toisella penkin takaosasta yhtä suurella voimalla mopoa alaspäin, niin sekä keula että perä painuu samaan aikaan yhtä paljon alaspäin, ja kun päästät kädet irti, sekä keula että perä nousee samaa vauhtia nopeasti samaan kohtaan mistä se painettiin alas.
Jos keula vs perä vaimennukset ei ole perusbalanssissa, sen huomaa siitä että keula ja perä liikkuu eri matkan ja eri aikaan, vaikka niitä painaisikin samaan aikaan samalla voimalla.
Kannattaa ottaa myöskin huomioon se että vaimentimien öljyjen ikä(/käyttömäärä)/ominaisuudet/lämpötila vaikuttaa suuresti vaimennuksiin.
Joten kannattaa huollattaa keula ja perä jollei niitä ole vähään aikaan huollettu.
Ja muistaa se, että jos nyt innostut säätelemään noi vaimennukset tallissa tontille, niin sitten taasen kesällä radalla ajaessa öljyt lämpenee ja vaimennusominasuudet muuttuu vaikka ei säätöihin koskisikaan.
Joten niitä säätöjä kannattaa sitten hifistellä kesällä heti sen jälkeen kun on tullut radalta varikolle jolloin vaimentimetkin on käyntilämpötilassaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Ei tosiaan löydy ohjekirjaa kumpaankaan tai et tietäis mikkä on "perusasetukset". Sitten sellanen et mikkäs noista namiskoista nyt on esijännitysnänni ja meno/paluu vaimennusnapikka ja kuinkapäin ne on täysin auki ja kiinni? Tallissa nyt olis tarkotus aluksi selvitelllä juurikin toi et saako noilla jousilla lähellekkään noita painumia kohdallensa.
http://www.servicemanualsgsxr.com/(Gixutin @ Helmi. 11 2011,20:31) kirjoitti
http://www.servicemanualsgsxr.com/10...1000_K7-K8.pdf
(sivu 8-28)
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jos ei ole vaihtamassa jousia niin turha noita staattisia on tossa hinkata...(scuuba @ Helmi. 11 2011,20:04) kirjoitti
Ruuvaa vaan esijännitykset kohilleen että on lastattuna painumat tontilla ja sitten ajeleen. Toki jos säädöllä ei saa sinne päin, eli esijännyt täysillä tai ihan auki ja ollaan just just tontilla niin sitten kannattaa miettiä noita staattisia ja ehkä jousien vaihtoa...
Ihan turha vasta-alkajaa sekoittaa nuilla. imo.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Koska lähtökohta oli:(Murina @ Helmi. 11 2011,23:24) kirjoitti
"Ostin k8 1000 gixerin jossa on K-Techin jouset edessä (en tiedä onko muuta) ja takana Öhlinsin TTX pamppu. Jousten jäykkyydestä ei ole mitään tietoa."
ja on talvi ja aikaa tutustua siihen uuteen mopoonsa, niin siitä syystä kannattaa vetää pitkän kaavan kautta, vaikka olisikin ihan alottelia.
Varsinkin jos huomaa että jouset on "pakko" vaihtaa.
Koska toi haiskahtaa tosiaankin siltä, että siel voi olla ihan mitä tahansa jousta edessä ja takana, mikä on sopinu sille edelliselle kuskille/painolle/ajotyylille.
Ja toisaalta, jos ne sitten mittauksien perusteella sattuukin sopimaan uudelle omistajalle kuin naula päähän, niin siinäkään tapauksessa noi muutama "ylimääränen" staatisen mittaus ei ollu turhia; placebo-vaikutus -> parempi luotto uuteen mopoon, koska tietää ett jouset on just sopivat.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
http://www.ducati-superbikes.com/for...ad.php?t=18846
tossa sivun puolenvälin paikkeilla on juttua
Rising rate suspension
A suspension system where the spring rate increases when the wheels move further in its travel. This action can be accomplished by configuring the geometric shape of the suspension, by using springs which change tension as they are compressed. The purpose of a rising-rate suspension is to maintain consistent ride and handling characteristics under a variety of situations: loaded or unloaded, straight roads or curves, and smooth roads or bumpy.
....blaa blaa blaa ....
So what do we do, we make a new link that is more of a linear rate, less rising rate install a spring on the shock that is also a linear rate spring, and correct for that persons weight, and we get a more compliant suspension, that can use most or all the available travel, giving us more traction, hence the advantage at a track.
eli progressivisella linkulla/jousella hanskataan tuotantopyörissä se, että pyörällä voi ajaa eri painoiset kuskit, eri kuormituksella ja erilaisilla teillä, eikä perä pääse pohjaamaan.
Kisaukot sitten laittaa lineaarisen(man) linkun ja mitottaa jousen omalle painolle niin, että saa koko joustomatkan käyttöön.
Kuulostaa ihan järkevältä, eli
Onko joku tehnyt näin ??
No esim ZX-6RR:n linkku on lineaarisempi kuin ZX-6R:n. Ja aina välillä olen ebaystä tota (-05-06) RR:n linkkua sivusilmällä etsiskellyt. Eli tekisin, kunhan saisin ton linkun.(jjjjj @ Heinä. 12 2011,19:53) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Muuten ihan hyvä, mutta ainakaan Suomen kilpailusääntöjen puitteissa ei linkustoja saa vaihtaa, ainoastaan jousen, eli jousen vaihto lineaariseen on se mitä tehdään.(jjjjj @ Heinä. 12 2011,19:53) kirjoitti
Linkkujen kanssa pelaaminen vaatii jo paljon enemmän osaamista ja tiedonkeruuta, jotta voi oikeasti todeta mitä se linkuston muuttaminen tekee. Ihan summamutikassa noita ei parane lähteä kokeilemaan.
Mulla on jossain käppyrät noista eri vakio 600:sten linkustoista ja kaikkein lineaarisin niistä muistaakseni oli R6R Yamaha ja sitten tuli tuo 600:nen Kawa.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Omaan laitokseen linkun vaihto lineaariseen on ihan perusmodi. SP1/2 toki edustaa monilta osin vanhaa tekniikkaa, mutta esimerkiksi tässä kyseisessä himmelissä alusta on suunniteltu käytettäväksi nimenomaan lineaarisella linkulla, progressiivinen on vain pyörän markettiversioon laitettu juurikin jjjjj:n mainitsemasta syystä.
Sen linkuston progressiivisuus on suunniteltu sinne tuotantopyörään enemmänkin sen takia että kyytiläisen kanssa se iskari ei makaisi pohjassa. Tietty se antaa lisää skaalaa myös huomattavan eripainoisten kuskien ajaa samalla setupilla.
Eipä tuolla linkustolla tai alustalla katuajossa suurempaa merkitystä ole jos ajetaan järkevästi kuten kadulla kannattaa ajaa ja kokolailla säännösten mukaisesti. Tarkoitan siis että vakioalustalla ja sen säätövaralla pärjää yleensä aivan mainiosti kadulla ajettaessa.
Teemu
.
Tota joo.
En taaskaan ihan paljon ymmärtänyt, mutta onkohan mulla laite hiukan kova?
Kun kuski laitetaan päälle niin painuu n. 10mm lisää Moton omaan painoon verrattuna. Kuski painaa 70+ kiloa.
Säädöt kirjan mukaan(tuntui kovalta Matopurkissa) ja sitten keulan jousia löysätty 5->4 kierrokseen. Ja takaa vaimennuksia 1/2 kierrosta(edellisen käyttäjän säätö). Taka jousen säädöstä ei tietoa.
Niin ja Moto on ZX-6R 2010. Kenties vakio jousilla, ei voi tietää kun hankittiin käytettynä.
EDIT:
Edessä mopo painuu 36mm(siitä kun keula on vedetty auki asti) ja kuski lisää n.10mm.
Takana mopo painuu 13mm ja kuski lisää 8-10mm.
Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
Tauko 16/17.
Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
Ihan ok 2018 ja 2019.
Kato tost 11 viestii ylöspäin ja tsekkaa sen perusteella painauma ilman kuskii ja kuskin kans, ja kerro, niin on helpompi heittää mutuveikkaus.(Aamies @ Elo. 02 2011,00:17) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Yritin lueskella tätä threadia läpi löytämättä vastausta ongelmaani:
Etupää tuntuu "leijailevan". Ei siis mitenkään taivaissa vaan sellainen epämääräinen tuntemus radalla lähinnä nopeissa mutkissa ja joskus ei niin selvänä vauhdikkaammassa tiekurvailussa. Tuntemus on samanlainen, vain paljon miedompi, kuin jos tuolla mopolla ajelee hiekkatiellä.
Mopo on -07 1000RR honda; takana WP 4618 ja edessä vakiot iskarit. Painaumat on säädetty seuraavasti: takana 33mm ja edessä 35mm. Edessä renkaana jo ehtoopuolella oleva soft-seoksinen supercorsa pro ja takana raceattack medium. lämminpaineina olen radalla käyttänyt edessä 2,3 ja takana 2,2.
Onko tähän joku selkeä lääke mitä lähteä kokeilemaan? Alkukaudesta en tuota ongelmaa huomannut, mutta on tässä vauhditkin kasvaneet muutamalla sekunnilla kesän mittaan.
kiitokset jo etukäteen,
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Onko sulla takana kuinka jäykkä jousi? Onko painaumat laitettu ammattilaisen toimesta vai itse?(cbr600äffä @ Elo. 04 2011,15:58) kirjoitti
Voisiko perä olla liian pehmeä keulaan nähden? Eli kun kiihdyttäessä perä painuu kasaan niin keula kevenee ja aiheuttaa tuon epämääräisen kevyen tunteen?
Itselläni on gixxerissä painaumat takana 90 jousella 33mm ja keulassa vakio jousilla 41mm. (säädetty motoville)
En tiedä paljoakaan painaumien vaikutuksista, mutta omiisi verrattuna on ainakin perän ja keulan suurempi erotus.
Yamaha r1-09