Nonii nyt on päivä motoparkissa ajettu.
Kyllä suurin syy oli juurikin noissa rengaspaineissa. Laitoin aamulla kylmäpaineet eteen 2.1 ja taakse 2.0 ja renkaisiin tuli suht tasainen appelsiini pinta.
Nyt näyttäis että edessä ja takana pientä rebound säätöä tarvisi, mutta tänään ei malttanut kauheasti säädellä oli niin hyvä fiilis ajella kun sai rengaspaineet suht kohdilleen.
Edessä tekee paljaan laikun kuvion jälkeen ja takana taas ennen kuviota on paljas alue. Perä tuntui ehkä vähän muljuavan, varmaankin vähän reboundia lisää saattaisi auttaa. Keulasta en huomannu mitään erityistä.
Lauantaina ahvenistolle ja lisää säätelyä/testailua.
Ps. Kun huomas et rengas alko toimimaan paremmin niin ajokin rentoutu ja tuli parannettua 2 sek omaa parasta ja suht tasasesti kaikki kierrokset sen 2 sek nopeempia. *![]()
Yamaha R1 -08
Kawasaki ZX-10R -06
Yamaha FZ1-N -06
Yamaha FZ6-S -04
Suzuki GSX-750F -89
Honda CBR 600F -89
Mouhja, samalla tavalla tein paineitten suhtee enkä edes katellut sen jälkeen niitä muuten kuin seurasin, että rengas näytti pelaavan kulumisesta päätelleen "täydellisesti" - paremmin kuin ikinä mulla itse asiassa tähän saakka!(mouhja @ Kesä. 30 2009,01:48) kirjoitti
Miksi?
Aiemmin mulla on ollut renkaassa saman tyyppistä kulumiskuviota kuin kuvailet.
Kuvittelin et se oli merkki siitä, että rengas toimii joustavana elementtinä enemmän kuin on tarpeellista. Veikkailin, että alusta on kova mutta mistä sitä tietää ajattelin? Löysäsin sitten itse asiassa jo katuajoa varten alustan sisään vaimennukset ja tiukasin reboundit vastaavasti "sopivasti". Motoparkkiin lähtiessä en sitten jaksanut ruveta tiukkaamaan niitä ja mietin et kokeillaan ja katotaan miten käy. Seurasin vain tarkemmin miten alas etupää painuu, jos sitä olis joutunut sisään vaimennuksen osalta tiukkaamaan, mutta hyvin riitti liikevarat, kun en mitään kovia jarruja harrasta (osaa).
Pyörä, alusta ja rengas pelas siis kuin unelma, mutta ei kerta kaikkiaan ollut itellä kuntoa (eikä päätä) ajaa helteessä kesän ekana ratapäivänä. Pohjien parantelun sijaan sain tyytyä sekan verran yli neljän kympin aikoihin ja jäin melkein sen verran siis aiemmista ajoistani. Lisäksi piti jättää päivän pari settiä ajamatta. Kunto loppu vaikka miten tankkas. Hetkeekään ajo ei ollut tuntunut hyvälle ja neljän jälkeen ajetun setin oltua jo sekuntikaupalla aiemmin päivällä ajettuja huonompia ja ajolinjat ihan mitä sattuu. Totesin että paras kasata kamat ja pysyä pois noppeempien tieltä! *(hidas saa olla mutta ei tarviis ihan vastapalloon rataa ja muitten ajolinjoja ainakaan aivan kaiken aikaa ajella)
Mut tekniikka pelas säätämättä alusta saakka ja se jos mikä oli positiivinen yllätys! Ehtis vaan ajamaan taas välillä niin vois ajokuntokin parata ja päästä naatiskelemaankin vielä tälle kesälle.
/z
Lotto ja jokeri. Täytyy niitä jännityksiä alkaa mittailemaan niin voi ehkä jotain kyselläkin. Kyllä on systeemit
kirjoitti
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Olisiko kokeneilla antaa selkeää nyrkkisääntöä K6 kuussatkun Gixxerin alustan säädöistä? Tähän asti olen pitänyt katuajossa tehdasasetuksia, mutta radalla voisi kokeilla säätöjä. Kuski on 85 kiloinen.
Yamaha Tenere 700 & R6R
Ei ole mitään hajua ja varmaan mielipiteitä on yhtä monta kuin kuskejakin, mutta tuossa eräs näkemys:(Birke @ Heinä. 21 2009,09:04) kirjoitti
Sportrider
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tänks, pitääpä piruuksissaan kokeilla noilla ohjeilla. Veikkaan että tästä muodostuu ikuinen oravanpyörä...(vetomies @ Heinä. 21 2009,10:25) kirjoitti
![]()
Yamaha Tenere 700 & R6R
Nyt sain postista alustan säätöön liittyvät DVD levyt.
Aika paljon tietoa sai noista.
Jos on kiinnostunut alustan säätöön niin suosittelen ehdottomasti tilaamaan NÄMÄ levyt.
Jäivät maksamaan postikuluineen 60 dollaria eli noin 45 euroa ja ovat kyllä joka sentin arvoiset.
Yamaha R1 -08
Kawasaki ZX-10R -06
Yamaha FZ1-N -06
Yamaha FZ6-S -04
Suzuki GSX-750F -89
Honda CBR 600F -89
Täytyypä kai sitten viimein tilata noi Moss:n DVD:t(mouhja @ Heinä. 26 2009,19:13) kirjoitti
Niiden täytyy olla todella hyvää matskua, kun katsoo mitä se pistää nettiin, niilläkin pääsee aika hyvin kärryille.
Hyvä esimerkki harrastelijan takasen kulumisesta ja mitä sille voi tehdä, kaupan päälle kaveri kertoo mistä ao. kuluminen johtuu
itsellä aivan sama vika tekniikassa - syy "outoon" kulumiseen olekaan säädöissä tai renkaassa!
DVD teaser
Muita Moss:n videoita On The Trottle saitilla
Feel the track | Dave Mossin oma saitti
Suhteellisen uusi juttu Moss:sta Motorcyle USAn webi sivuilla
Testimony of the Moss's student
Toiset sanoo et ei alustaa kannata eikä tarvitse säätää, toiset sanoo et se on mustaa magiaa -- Moss sanoo: "it's only fiddling the knobs".
/z
Pitää ottaa osaa tähänkin ketjuun, vaikken mistään mitään tiedäkkään. Eilen tutkiskelin oman pyörän etupään painumia ja heräsi yksi kysymys (mielenkiinnosta). Pitääkö tuon staattisen painuman pienentyä suhteessa esijännityksen säätöön (kiristykseen)? Kiristin yhden viivan verran (n.1,4mm) ja tuo staattinen painuma pieneni myös n.1,5-2mm.
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Staattisen painuman tulisi pienentyä, ja pienentyykin kun kaikki toimii oikein, kun esijännitystä lisätään.
Määrää riippuu varmasti jousista sekä keulasta muutoinkin.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Kun takapää lähtee irti pompussa (tapaus Ahvenisto hevosenkenkä mutkaan sisääntulo liian keskeltä), niin mistä tiedän onko kysymys siitä, että pyörä ei alkuunsakaan seuraa pomppua (liian jäykkä?) vai, että paluuvaimennusta on liikaa on pomppaa liikaa ylös pompusta? Kun ei tiedä mistä kyse, niin vaikea säätää mitään.
Entä, kun takapäässä painaumia mitatessa on liian vähän joustoa (uppouma kuljettajan kanssa 25mm), niin pitääkö silloin löystää takajousen kiristystä?
Jos nämä kaksi asiaa yhdistää, niin voisiko asia korjaantua, kun löystää takapään jousitusta?
xxx
Esijännitys siirtää syvyyttä täsmälleen saman verran kuin jousi puristuu kasaan, poislukien pyörän pieni geometriamuutos. Loppu menee mittausvirheen piikkiin.(Grosse @ Elo. 12 2009,09:39) kirjoitti
- JAM Racing Team -
Kiitos parjanille ja johtajalle asian vahvistamisesta, näin minäkin sen jotenkin pienessä päässäni ymmärsin![]()
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Vaihdoin taakse 55-profiilin renkaan (ennen oli 50-profiili) ja sen jälkeen Alastarolla tuntui kuin etupää olisi alkanut puskemaan. Kerran meinas lipsahtaa alta Las Palmasissa. Eturengas myös näytti siltä, että se on joutunut tekemään vähän liikaa työtä.
Mistä kannattaisi lähteä hakemaan oikeaa säätöä ongelmaan?
Rengas Metzeler RaceTec K2 ja paine lämpimänä 2.5 bar. Pyörä CBR 1000RR -09.
xxx
Nyt on tietoa eli tapaus R1 -04:
Etupää jää n. 6mm siitä optimista jos se on se 120mm/3=40mm ja takapää on juuri sen 130mm/3=43mm. Mitä meillä on.....?
e: talvi
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Kysyin maahantuojalta GSX-R 1000 K6 pyörän etujousen jäykkyyttä.
Sain vastaukseksi 19 N/mm.
Eikös täällä puhuta, että ostellaan 9,5 tai 10 N/mm jousia ja ne on jäykempiä kuin orggis.
Eli onko mua nyt kusetettu?
Suzuki GSXR 600 L1
racetech.com väittäis ett:(tomppa82 @ Syys. 23 2009,16:19) kirjoitti
05-06 Suzuki GSX-R1000
Front Stock Fork Spring Rate: .950 kg/mm
Rear Stock Shock Spring Rate: 8.1 kg/mm
http://old.racetech.com/evalving/menu/searchstreet.asp
...ja sit klik Custom Fork and Rear Shock Spring Calculation and Available Rates
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ovat kaiketi syystä tai toisesta ilmoittaneet sulle molempien jousien jäykkyyden yhteensä.(tomppa82 @ Syys. 23 2009,16:19) kirjoitti
TL1000R
Kysytäänpä näin talven ratoks taas jotain alustaan liittyvää viime kesältä. Viimeisenä ratapäivänä huomasin keulan osalta uuden ilmiön: Keula alkoi täristää aavistuksen verran parin mutkan sisäänmenossa. Selvimmin tämä tuntui Apparan hevosenkengässä ja varikonmäessä.
Tärinä loppui heti kun siirtyi takaisin jarrulta kaasulle. Vauhdit oli luokkaa 1:40-1:43 (arvio), ja aika pehmeillä jarrutuksillä edelleen ajelen. Tuo oli kylläkin ensimmäinen päivä kun yritin aloittaa jarrutuksen myöhemmin ja mennä reilummin jarrun kanssa mutkaan. Eli eturenkaalle lienee tullut enemmän kuormitusta kuin aiemmin. Renkaina Misukan PP 2CT, ja renkaan pinta kului aika mukavan näköisesti.
Hyviä arvauksia ja ehdotuksia ongelman poistamiseksi otetaan vastaan
Edit. Toinen muutos oli takarenkaan vaihtaminen 180/55->190/55 profiiliin, mutta mielestäni olin ajanut tuolla takasella jo yhden ratapäivän ilman ongelmia, joten liittynee reilumpiin jarrutuksiin tuo ongelma.
Superbike #7
Mitkä jarrupalat?(Nitrous @ Joulu. 12 2009,16:45) kirjoitti
Levyt puhtaat ja tasaset?
Levyjen niitit ok?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jarrupalat vakiot, levyt, palat ja satulat puhdistettu juuri ennen ratapäivää.(scuuba @ Joulu. 12 2009,19:04) kirjoitti
Tarkennetaan vielä, että tuo loppuosa "jarrusta" on itselläni pelkkää moottorijarrua.
Superbike #7
Jos tekee tuota ihan siinä kovimman jarrun aikana niin kuulostaa keulan pohjaamiselta. Selviää tosin nippusiteellä / o-renkaalla etupumpussa.
Jos tekee ton moottorijarrun aikana (lopussa) ni ei hajuakaan.![]()
'03 ZX6R
Ei tosiaankaan täristä kovimman jarrun aikana, vaan vasta kun pyörä on suht reilusti jo kantilla tuntuu sellaista terävää tärinää tangossa ja pyörä ehkä vähän puskee.(markketo @ Joulu. 14 2009,22:55) kirjoitti
Superbike #7
Arvailisin että sulla on keulalla liian vähän painoa siinä vaiheessa kun se tuntuu puskevan. Tähän voisi olla montakin syytä mutta esim:(Nitrous @ Joulu. 14 2009,23:06) kirjoitti
- liian löysä perä joka menee keskimutkassa pohjaan ja keula jää turhan ylös
- Keulassa liian vähän reboundia
- Jarrutustekniikassa puutteita (kelläpä ei olisi)
- Edellisten yhdistelmä
- Jotain muuta
Jos olet alkanut nyt kovempaa jarruttamaan mutta et kuitenkaan jarruta syvälle mutkaan eli apexiin asti niin veikkaan että se suoritus on luokkaa "kammojarru suoralla ja pois jarrulta, käännös mutkaan" jolloin se keula tuppaa pomppaamaan sieltä takaisin ylös ja kevenemään juuri siinä vaiheessa kun taitat sinne mutkaan sisään, varsinkin jos reboundia on keulassa niukasti ja/tai perä menee liikaa kasaan.
Jos ongelma nyt sattuisi olemaan tuo kuvaamani, niin korjauksena/testinä suosittelen jarrutustekniikan hiomista sellaiseksi että poistut jarrulta pehmeästi siten, että siinä vaiheessa kun alat kääntymään on jarrua vielä about 50% siitä omasta maksimista jota käytit suoralla ja siitä se edelleen vähenee 0% kohti kun lähestyt sitä apexia.
Tuota kannattaa ainakin kokeilla, ei siinä mitään menetä kun järjen kanssa lähtee kokeilemaan eli ei kannata edes tuota 50% pitää siinä aluksi kun lähtee kääntymään vaan pikkuhiljaa hakee tuntumaa.
Jos tämä ei auta niin kannattaa tutkia ne alustan säädöt, siinä pitäisi hieman tosin tietää sitten mitä hakee. Periaatteessa alusta kannattaisi aina laittaa tietenkin heti aluksi kuntoon mutta harvempi harrastelija sitä osaa itse tehdä, vaikuttaa siltä että aika harva pitkään kisanneistakaan ymmärtää miten se alusta kaikilta osin toimii puhumattakaan sen järkevästä säätämisestä. En kyllä pysty väittämään että itsekään kuulun siihen joukkoon vielä mutta ehkä jonain päivänä jos jaksaa ihmetellä.
-Teemu
.
Kiitos pr0gram, nyt tulikin paljon uutta mietittävää. Juurikin tuolla kuvailemallasi tavalla olen jarrutusta yrittänyt treenata. Tuota harjoittelua on alla tosin vasta yksi päivä, joten puutteita tekniikassa varmasti on. Lähinnä siis tuntuman hakemista. Ajaminen muuttui kyllä jouhevamman tuntuiseksi entisen moottorijarrua vasten rullailun sijaan. Pitääkin ensi kesänä kiinnittää entistä enemmän huomioita, että miten se keula poukkoilee mutkaan mennessä.
Minkälaisesta pyörän käytöksestä voisi erottaa onko alustan säädöissä ongelmaa keulan reboundissa vai perän löysyydessä? Vai täytyykö vain kokeilla puhtaasti yrityksen ja erehdyksen kautta? Tällä hetkellä alustasta on katsottu vain painumat kohdalleen ja muuten se on tehtaan säädöissä.
Superbike #7
Yleistäen, jos ongelma on mutkan sisäänmenossa, niin keula on ylhäällä ja jos vasta keskimutkassa, kun koko pyörä painuu, niin perä ui liian syvällä (tai ääritapauksessa keula pohjaa; siitä tuskin on kyse? - Tärräisi kallistuksen alussa jarrulla). Syy voi olla vaimennuksissa tai geometriassa.
Oletko varma, ettei rengas ole pidon rajoilla - kulunut katurengas/liikaa kallistusta tjsp?
Useissa ajamissani kyykkypyörissä (pl Kawat) jousitus on kohtuullisesti balanssissa, ja ongelmat ovat useammin säädöissä. Esim vakio K5-tonnigixxeri puskee penteleesti, kun geometria on pielessä ja keula ei pysy kasassa. 4mm pudotus ja rebound auttaa melkoisesti. Rebound vaikuttaa tosin myös sisäänmenoon, joten optimisäädöt olivat muistaakseni rebound pari napsua auki, ja sisäänmeno suunnilleen vakioon. Vakio takaiskari ei kestä kierroksia lainkaan, vaan ylikuumenee, mutta se on toinen juttu.
- JAM Racing Team -
Tässä joitain ajatuksia miten tuota voisi lähteä katsomaan. Aluksi kannattaa laittaa ne nippusiteet sekä keulaan että takaiskariin. Taakse se voi olla hieman hankala laittaa ja sen koko iskarin voi joutua ottamaan irti että onnistuu.(Nitrous @ Joulu. 15 2009,14:28) kirjoitti
Noilla pitäisi pystyä katsomaan käykö keula tai perä pohjassa. Tämä voisi olla avuksi juuri sen määrittelemisessä onko perä liian löysä.
Kerrotko muuten vielä että mikä pyörä, paljonko asetetut sagit, kuskin paino ja jousivakiot? Takaa sitten vielä se että paljonko preloadia nyt laitettu.
Tuota keulan reboundia voi yrittää katsoa hehtaarille sillä tavalla että ottaa kahvoista kiinni, etujarru pohjaan ja painaa niin kovin kuin jaksaa keulan pohjaan ja päästää sen nousemaan vapaasti ylös (käsi jarrulla edelleen).
Sen keulan pitäisi nousta suunnilleen sillä tavalla, että se nousee ylimpään kohtaansa ja painuu siitä hitusen takaisin alas (about staattisen sagin verran) ja jää siihen. Jos se tekee vielä tuon lisäksi liikkeen takaisin ylöspäin niin reboundia on liian vähän. Itse asiassa sitä voi olla siltikin hieman liian vähän jos keula käyttäytyy tuolla "toivotulla" tavalla - kun öljyt lämpenee ajossa niin se hieman notkistaa sitä toimintaa vielä. Sitä voi naksun pari kokeilla laittaa lisää sitten vielä.
Se että reboundia on liikaa on ehkä hieman vaikeampi nähdä, mutta sitä voisi mutuilla niin, että jos keula nousee ylös ja jää siihen niin sitten voisi koittaa pikkasen kerrallaan löysätä sitä kunnes pääsee tuohon "toivottuun" käytökseen.
Tämä nyt on tosiaan jonkinlaista peukalosääntöä, ajossa kun tarkkailee pyörän käytöstä niin voi yrittää sitten hienosäätää tarpeen mukaan. Se onkin sitten jo eri tarina.
-Teemu
.
Jos reboundia on liikaa, niin sen näkee edessäkin tod näk renkaan kuvion/ kumin kulumisesta/ muotoutumisesta.(pr0gram @ Joulu. 15 2009,23:07) kirjoitti
Eli kuviosta tulee tuon kolmannen näköinen:
http://www.crstuning.com/tire-wear.html
Eli kuvion etureunaan tulee "lippa", takareuna kuluu, ilmiön suuruus riippuu siitä kuinka paljon liikaa reboundia on.
Ja hieman kuvion jälkeen tulee vielä lusikalla revitty alue, jos rebound on ihan liian kovalla.
Tosin nuo tulee paljon helpommin takarenkaan avauskohtaan, johtuen rasituksen suuruuden erosta (avaus/teho), joten tuo ilmiö on kaikenkaikkiaan paljon pienempi eturenkaassa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Myös likaiset etujarrut aiheutta tuollaista tärinää. Milloin olet pessyt satulat ja männät ym. ja tarkistanut että jarrulevyjen niitit ei ole juuttuneet? Mulla -R1 tekee tollaista heti kun jarrut likaantuu. Tuntuu kevyissä jarruissa pahiten ja vähenee kun puristaa täysjarrun. Ja poistuu pesun jälkeen täysin.
Jycce12R: Tuossa aiemmin jo mainitsinkin, että juuri ennen radalle menoa oli putsattu jarrut. Tuntuu olevan aika herkkä lialle tuo Brembon monoblock.
Scuuba: Ainakaan minä en nää tuosta renkaan pinnasta mitään erityistä kulumiskuviota. Sellainen nätti, aavistuksen röpelöinen pinta ja ihan reunassa pari milliä käyttämätöntä.
Pr0gram: Pyöränä -07 Super Duke, kuskin paino ajokamoissa 65-70kg.
Painumat kuskin kanssa: Etu 39mm ja taka 46mm. Molemmat siis n. 29% joustomatkasta.
Keulan jousivakio 9,5N/mm. Takajousen jousivakiota en tähän hätään löytänyt. Kyseessä kuitenkin Duken vakiojousi. Preloadia takana 6mm, jos sitä tarkoitit.
Tuolla tyrkkäystestillä kokeiltuna pitäisi preloadin olla suht tontilla. Pitäisi vaan päästä kokeilemaan paljonko iskareiden lämpeneminen vaikuttaa.
Johtaja: Eturengas ei kieltämättä ollut iha pränikkä, mutta ei myöskään loppuunajettu. Pidon rajasta ei ole kieltämättä hirveän hyvää käsitystä. Ainakaan misukan takarengas ei varoita yhtään ennen kuin pito karkaa. Tai ainakaan tarpeeksi, että minä sitä huomaisin. Ensi kesäksi kyllä todennäköisesti vaihtuu Pilot Powerit astetta pitävämpiin kumeihin.
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Mukavaa mietittivää noista saa pyörän käytöksen ymmärtämiseen ja oman ajotekniikan kehitykseen. Lisääkin tietenkin otetaan mielellään vastaan. Harmi vaan, että ei pääse kokeilemaan noita vinkkejä käytännössä kuin vasta keväällä.
Edit. Takajousesta omistajan opus ilmoittaa tälläistä: 170/185. Mitähän tuokin sitten tarkoittaa?
Superbike #7