Joo, ei ole tarkoitus väittääkään Parjan_fin, ettetkö olisi oikeassa tässä asiassa. Tarkoitukseni oli saada itselleni selväksi tuon nopean (takapää) säätö, että missä sitä kuuluu säätää ja missä se ei ole oikea säätökohde. Katsos meikäläisellähän ON sekä puurot että vellit ja vielä maitopotutkin sekaisin ja nyt olisi korkea aika niitä selventää *(parjan_fin @ Heinä. 12 2007,12:14) kirjoitti
. Ja on ne selventynytkin, kiitos tämän ketjun hyvien kommenttien.
Viitsitkö vielä kommentoida kysymykseeni painonsiirrosta etu/taka suunnassa.
Painonsiirrolla saat muutettua niin ajolinjaa kuin myös pito-ominaisuuksia keskellä mutkaa.(Jycce12R @ Heinä. 12 2007,10:52) kirjoitti
Ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan muutetaan pyörän käyttäytymistä mutkassa. Se on nopein ja helpoin tapa ilman mitään säätämisiä. Ideaalitilannehan on se että pystyt ajamaan kaikki mutkat samassa asennossa ja pyörä menee kuin juna kiskoilla, kuten Kesselillä, mutta todellisuudessa se on hyvin harvoin kun noin pystyy tekemään.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Joo en meinannutkaan että sitä tarkoitit.(Jycce12R @ Heinä. 12 2007,13:50) kirjoitti
Ajattelin vain muistuttaa että millä sen pomppimisen saa kuriin.
Öhlinsin sivuilla oleva dokumentti on oikeasti varsin oiva luettavaksi, se selventää jo pelkästään hyvin paljon asioita. Tässäkin topicissa se oli muistaakseni linkitettynä.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Mitenkäs tällaisen keulan säätää: Painuu n.3cm sisään, kun hyppään pyörän selkään... kuitenkaan keula ei jousta kuin yhteensä 6cm (laskettuna mukaan tuo 3cm). Säädöt melkein löysimmällä ja yksi napsu paluuvaimennusta.
On katukäyttöön aivan liian kova, mutta mutkateillä tosi makia ajaa...
Pitääkö tässä suunnitella jousien vaihtoa löysempiin?![]()
Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
V2 = Voima + Vääntö
Juu tarkoitus oli vaan pohtia toimiiko iskunvaimennin nopean vaimennuksen alueella jarruttaessa ottamatta sen kummemmin kantaa säätöhommeleihin.(Jycce12R @ Heinä. 12 2007,13:50) kirjoitti
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Eli ei mennytkään ihan ohi topicin, koska painonsiirrolla vaikutusta osittain samoihin asioihin kuin alustan säädöillä *(parjan_fin @ Heinä. 12 2007,15:17) kirjoitti
. Miten tapauksessa, että etunen pyrkii luistamaan kurveista ulostuloissa, pitäisi pyörää painottaa? Enemmän taakse, jolloin keskeisvoima vaikuttaa enemmän takarenkaalle vai enempi eteen, jotta saisi enemmän painoa etupyörälle? Ei perhana, onkos toi nyt keskenään ristiriidassa?
Jos ajattelisi tuota pitoasiaa näin: lisääkö eteen siirretty paino pitoa edessä, taakse siirretyy paino takapäässä? Vaiko päinvastoin? Ja tekeekö tähän asiaan vielä eron jarrutus/kiihdytys?
Vai haetaanko painonsiirrolla jotain muuta asiaa enemmän kuin pitoa? Kysyn tätä ihan siksi, että saisi perusasiat kuntoon tarvitsematta tehdä päättömissä kokeiluissa turhaa romua *. Nyt ajan pääsääntöisesti kaikki kurvit paino edessä.
Joo, tulostin sen töissä ja nyt kun tehdas on kesälomien ajan kiinni (itte joudun oleman töissä) niin mulla on mukavasti aikaa perehtyä siihen *(parjan_fin @ Heinä. 12 2007,15:20) kirjoitti
. Pomo ei tiettävästi ole motoristi...mutta jos kuitenkin luet tämän ni tauoillahan mä sitä vain luen...
![]()
No tuossapa onkin pulmaa kerrakseen ja se pitää vaan itse selvittää sitten radalla. Nippusitoja keulaputkessa on aika oiva apu.(Jycce12R @ Heinä. 12 2007,19:46) kirjoitti
Otetaan tuo sun esimerkkisi ja siihen sitten kasa vaihtoehtoja.
- Keula pyrkii alta mutkaan sisään tultaessa.
* Jos nippusitoja on käynyt pohjassa niin se on silloin ollut ihan kumin varassa se pito. -> Lisää menovaimennusta TAI paluuvaimennusta pois TAI lisää esijännitystä TAI lisää öljyä keulaan TAI yrität siirtää painoasi taaksepäin, mikäli se vaan on mahdollista.
- Keula pyrkii alta mutkasta avattaessa.
* Keula kevenee liikaa ja siksi alkaa luistamaan. -> Lisää paluuvaimennusta keulaan TAI esijännitystä keulasta pois TAI perään lisää esijännitystä TAI perään lisää hidasta menovaimennusta TAI siirrät painoasi eteenpäin, mikäli se on mahdollista.
Eteen siirretty paino siis lisää pitoa etusella, MIKÄLI keula ei ole jo valmiiksi pohjassa ja keula luista siksi. Ja takapäähän siirretty paino lisää pitoa takasella, mikäli perä ei ole jo valmiiksi pohjassa tai aivan liian jäykkä.
Jarrutus ja kiihdytys tekee myös erojaan tuohon toimintaan. Painonsiirrolla haetaan myös mutkassa pyörän ideaalia kulkukulmaa, etu- ja takapään suhteen, sekä kallistuskulmaa mutkissa. Painonsiirrolla saadaan mutkissa pyörä kulkemaan pystymmässä ja päästään näin oleen myös aikaisemmin kaasulle.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Kiitos Jani näistä vinkeistä. Kun tässä saadaan tätä perustepuolta hanskaan, niin täytyy pyytää joku tekijämies ajamaan perässä ja kommentoimaan. Mulla kävi huono tuuri, kun en ajoissa huomannut sitä 23.-24.7. Kemoran ajoharjoittelutapahtumaa. Oli jo täynnä. Siellä varmaan käytte näitä juttuja läpi. Ottaiskohan Sumppa jo nyt vastaan mun ilmoittautumisen ensi vuoden koulutukseen *(parjan_fin @ Heinä. 12 2007,20:40) kirjoitti
?
Itse väittäisin, että avauksessa perän paluuvaimennus voi olla jopa tärkeämpi kun sisäänmeno. Jos paluuta ei ole tarpeeksi, perä avautuu turhan nopeasti avauksessa, mistä voi seurata ikävä highsideri. Sisäänmeno alkaa tulla mukaan vasta kun pyörä on pystymmässä.
- JAM Racing Team -
Moro!
Dodii, eli olen tälläinen aloitteleva rataviikari ja olisi pari kysymystä noista jousituksen säädöistä tai pikemminkin painaumien(?) kohdalleen säädöistä. Topicin alussahan on loistavat ohjeet, mutta kun on tälläinen maalaisjuntti niin eihän sitä ymmärrä selvää suomen kieltä tai sit on vaan yksinkertaisesti niin vitun tyhmä .
Etupään painauman olen yrittänyt saada kohdilleen noilla ohjeilla, mutta takapään painaumaa en sit vaan ymmärrä. Etupään koko joustomatka ilmaan nostettuna oli 12,5cm. 1/3 tuosta on painauma kuskin kanssa eli liukuputkea(en tiiä näistä nimistä mittään mutta yrittäkee saaha selvää) pitää jäädä näkyviin silloin 8.3cm ja ne loput 4.16cm menevät piiloon?. Menikö oikein tuo etupään painauma?
Ja sitten tuo takapää. Eräästä kohdasta A välimatka takahaarukkaan on 16cm.(siis ilman nostettu ja mitattu) Kuskin kanssa tuo välimatka lyhenee noin 2cm jos sitäkään eli kuskin kanssa tuo välimatka on 14cm. Eikös sen pitäisi myös olla tuo 1/3 koko joustosta kuskin kanssa eli vähän päälle 10cm vai oonko miten pahasti mettässä?
Pahoittelen tietämättömyyttäni, mutta kun lajiin kiinnostus on todella kova ja haluaisi kehittyä hyväksi kuskiksi niin olisi kiva jos vehkeetkin olisivat kunnossa ja säädöissä heti alusta alkaen.![]()
Mikä ei tapa sattuu ainakin ihan vitusti..
Ihan aluksi täytyy sanoa että mistään en mitään tiedä, mutta hämmennetään soppaaOlisko toi takapään esivaimennus liian kireällä? Mikä pyörä kyseessä? Olen kuullut isojen poikien puhuvan että ainakin 10r.ssä toi jousitus on hieman kovanlainen alussa mutta ns toiminta alueella olisi sama kuin muissakin kyykyissä.
![]()
Honda cbr600rr
Takapään painuma mitatataan taka-akselin kohdalta kohtisuoraan ylöspäin. Takapäässä voi painumaa olla vähemmän kuin edessä, (35-25mm).(Asiz @ Heinä. 23 2007,17:05) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Pyöränä siis -03 r6. Miulla vähän sama ongelma kuin sinulla, että mistään en mitään tiiä(NPN @ Heinä. 23 2007,17:37) kirjoitti
mutta sammaa veikkaa ku sinä että esivaimennus olis liian kireellä. Vanha omistaja kyllä vannotti ettei ollu koskenut säätöihin, mutta mistäpä näitä tietämään.
Mikä ei tapa sattuu ainakin ihan vitusti..
Väännetään nyt rautalangasta eli ei mennä pahasti mehtään kun painauma kuskin kanssa koko joustomatkasta on tuolta 35-25mm väliltä/kö?(Earthend @ Heinä. 23 2007,18:49) kirjoitti
![]()
Mikä ei tapa sattuu ainakin ihan vitusti..
Näistä jutuista tiedän ainakin puolet vähemmän kuin kukaan, mutta luulen, että parempi sana tässä olisi esijännitys, jousen toimista puhuttaessa. Meinaan ettei mene puurot ja vellit sekaisin.(Asiz @ Heinä. 23 2007,20:31) kirjoitti
Hyvä topikki tämä!
Life's pretty straight without motorcycling
Öhlins-setting up your bike(Asiz @ Heinä. 23 2007,21:38) kirjoitti
ja sieltä =>Setting the Spring pre-load
Fun is not a straight line
Thängjuu(Sebu @ Heinä. 23 2007,22:00) kirjoitti
![]()
Mikä ei tapa sattuu ainakin ihan vitusti..
Mielenkiintoisen asian opin viikonloppuna srra:n leirillä, kun Reinikainen piti siellä pienimuotoisen oppitunnin alustan perussäädöistä. Esim. Yamaha R6R:ssä on paluuvaimennusruuvi merkitty TENS merkinnällä, ja tuo tarkoittaa siis että sillä säädetään "tension" ominaisuutta, eikä pelkästään paluuvaimennusta. Ts. tuo säätö vaikuttaa sekä paluu- että kompressiovaimennukseen ja on periaatteessa vaimentimen jäykkyyssäätö..
Olikos tällainen juttu yleisesti kaikilla tiedossa, kun en itse ole moiseen ennen törmännyt..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Mikähän voisi olla syynä kun keula alkaa nypyttämään moottorijarrutuksen aikana. Tasakaasullakin nypytystä hieman tuntuu, mutta veto päällä kyyti on tasaista.
Taisi syy löytyä, kun vaan vielä tietäisi aiheuttajan. Kun istuu pyörän päälle niin keula ei painu vaan sitä pitää vähän houkutella jolloin kuuluu sellainen nitskahdus ääni. Samoin kun nousee pyörän päältä pois niin keula ei palaudu heti normaalitasolle vaan ensin kuuluu taas se nitskahdus. Ja kun keulaa painelee hienokseltaan niin se ei tunnu todellakaan herkälle.(Jafo @ Elo. 09 2007,17:44) kirjoitti
Koska keula on viimeksi huollettu? Seuraavat asiat lienee ainakin hyvä tarkistaa:
- Liukuputket suorat?
- Liukuputkien holkit tulleet tiensä päähän?
- Pölysuojien välissä ylimääräistä kamaa?
Nuo nyt ensinnä tulisi mieleen normaalista kulumisesta aiheutuvina syinä (pl. tuo putkien suoruus).
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Ei millään viitti lukasta koko ketjua läpi joten saattaapi asia olla ollut jo esillä mutta onko kukaan käynyt säädättämässä alustaa ammattilaisella/liikkeessä? Mitä maksoi ja mitä hintaan sisältyi?
Tarkoitatko etupään paluuvaimennusta? Mulla lukee R1:n etupään paluuvaimennusruuvin vieressä "TEN". Tarkoittaako tuo nyt samaa (=TENsion???)? *(Earthend @ Heinä. 31 2007,15:37) kirjoitti
Toivottavasti ei, koska silloin heräisi kysymys, että mitähän hiivattia ja millä perusteilla sitä on tullut säädettyä. *
Tai toisaalta...niitä perusteita voi kyllä kyseenalaistaa joka tapauksessa *
. Yritys ja erehdys...ja uusi yritys...
Mulle toi olisi aikamoinen yllätys. Oletko käytännössä huomannut/testannut että se "paluuvaimennuksen" säätö todellakin vaikuttaa keulan koko vaimennusjäykkyyteen?
Ainakin yleensä (en tiedä onko vaimentimia joissa toisin) tuo paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa iskarin rakenteesta johtuen myös menovaimennukseen. Paluu tuliskin aina säätää ensin ja vasta sitten meno. Eli paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa kanavaan josta virtaa aina kun alustassa liikettä. Meno vaikuttaa kanavaan jossa liikkuu neste vain puristusliikkeessä.(Jycce12R @ Elo. 15 2007,08:11) kirjoitti
TL1000R
Keulassa paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa vain paluuvaimennukseen.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Koetin viikko sitten Motoparkissa testata tuota paluuvaimennuksen vaikuttamista sisäänmenovaimennukseen, mutta en minä sillä suoraan sanoen huomannut olevan mitään vaikutusta. Mulla keula pohjasi pääsuoran jarruissa ja ajattelinpa kokeilla lisätä paluuvaimennusta, jos sen kerta pitäisi vaikuttaa keulan "yleiseen" vaimennustasoon. Ei tosiaan auttanut. Vauhtia melkein 280 (mittarin mukaan) jarruihin tullessa ja keula pohjaan. Onneksi on niin paljon varoja vielä jarrumerkissä että ei mennyt pitkäksi, mutta ei oikein osu hyvin siihen mutkaan sillä tyylillä(Jippe @ Elo. 29 2007,08:36) kirjoitti
. Olisi vissin pitänyt lisätä öljyä keulaan niin riittäisi sisäänmeno vaimennus sitten. Mutta ihminen on oppivainen. Ehkä ensi kerralla yritetään taas jotain...
Älä lisäile öljyä sinne vaan tarkista että jouset ovat sinun painolle ja ajotyylille sopivat ja lineaariset ja sitten että niiden öljyjen ominaisuuudet riittävät tuohon käyttöön. Jos lisäät öljyn määrää teet keulasta vain pahemman... "pohjaa aiemmin" kuin vakio setillä.(Jycce12R @ Elo. 29 2007,08:55) kirjoitti
Ei vaan juuri päinvastoin. Öljymäärä vaikuttaa oleellisesti menovaimennukseen ja etenkin pohjaukseen. Jousen jäykkyys mitataan mieluiten paikallaan dynaamisen painauman avulla kuskille soveliaaksi mutta jousella ei ole mitään tekemistä vaimennusten kanssa. Hyvä tapa on lisätä öljyä esim. 5ml/putki kerrallaan. Jos ei ole esim. lääkeruiskua käytössä niin ruokalusikka on hyvä mitta.(JP_445 @ Elo. 29 2007,10:57) kirjoitti