Jos mun muisti ei valehtele niin pitäs kyllä helposti saada kohdilleen ton jäykkyysluokan jousilla. Onko linkuston laakerit huollettu? Paljonko on ero painaumassa painamalla vs. nostamalla perää, kun kuski on päällä. Jos kovasti on laakerit jumissa niin voipi olla ihan kitkasta johtuvaa.
Superbike #7
Vieterit oli 90, 85, 80 ja 75. Linkusto on ajokauden jälkeen avattu, tarkistettu ja rasvattu. Kokeilin, et myös kiristyksen jälkeen kaikki osat likkuvat, kuten pitää ennen kuin asensin takaiskarin. On mallia BM888.
Mittaappa jousen vapaa pituus, eli kun jousi on irti iskarista, niin mittaa se pituus. Ts jousen vapaa pituus.
Sitten asenna jousi iskariin, älä asenna iskaria mopoon, ja pistä iskarin esijännitys nollille, ja mittaa jousen pituus. Ts jousen pituus asennettuna.
Noin niinku alkuun.
Jos jousessa on kovastikkin esijännitystä asennettuna, niin tulee helposti harmaita hiuksia.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No Pena sen sitten siinä viime metreillä keksi....(on sitä tyhmä)
Mopohan on noussut jo aika reilusti jousien vaihdolla. 25 mm madaltavat koiranluut. Tiputtaa keulasta saman verran ja vetää sitten pehmeälle pitkäksi.
Ultimate versatile motorcycle?
Edit:
Uteliaisuus voitti, kun löytyi BikefarmMV:ltä 25mm madaltavat luut hurjaan 48 € hintaan posteineen. Noihan vaihtaa äkäpäissään vaikka varikolla räntäsateessa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vittu, mikä savotta noiden kanssa. Oli kahden paksunen prikkapari mukana ja luut pokattu. Voi olla niin ja näin, ja prikat ulkona tai sisällä asioista riippuen (pulttien jengojen pituus).
Marko oli siinä messissä, ku meinasin, et kaksistaan nopea homma. Ei vittu ollut. Yhdet pultinreiätkin sai hierasta dremelillä, että pultti tuli läpi. Kolmas tai neljäs variaatio oli oikea. Jousi vähän hieraisee swingiä perse ylhäällä, mut tehköön paikkansa.
Anyway, 25 mm laskevat koiranluut tipautti 35 mm. Tuli aika lowrider nyt. Jos piikit eivät tule perän pohjatessa persiistä lävitse, niin nyt on varoja säädellä geometriaa tolpista tiputtamalla. Heittämällä tuon 40-50 mm pystyy tiputtamaan, ennen kuin stonga tulee tielle.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin, suurinpiirtein sama liikematka mutta 35mm syvempänä. Opit ainakin pitämään perseen pois penkistä![]()
Haha. Jos tää nyt ei toimi, niin saahan vanhat takas. Onpahan testattu.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Juu. Kannattaa vaan aika rauhassa koittaa miten lähellä lokaria käy. Minä kun tungin sen Adven iskarin omaani niin sehän ryökäle pohjaa syvemmällä. Vähän säikytti kun piikit otti lokariin, etenkin kun sillä hetkellä myös siellä renkaan alapuolella on aika hyvä pito.
Juu. Rauhassa 👀
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Haha.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Keulan vietereistä kysyisin alustatieteen dosenteilta seuraavaa:
Minulla on Monster 696:n etuhaarukassa Andreanin säädettävät sisuskalut 9,3 Nm/mm jousilla (air gap 100 mm). Pyörän paino ajokunnossa on n. 185 kg. Kuski painaa ajokamppeiden kanssa 80 kg ja toivoo ensi kesänä siirtyvänsä hitaasta keski(hitaaseen) ryhmään.
Painumat ovat n. 35 mm ja 25 mm kuskilla ja ilman, kun esijännitys on täysin auki.
Jarrutusharjoituksissa (lähtönopeus about 80 km/h ja lopussa takapyörä nousee vähän) joustomatkaa on jäänyt käyttämättä n. 15 mm. Radalla keula ei ole käynyt lähimainkaan noin alhaalla, koska jarrutukset ovat vielä niin kevyitä kun ei vauhtiakaan juuri ole.
Eli mitäs sanotte, onko ok vai pitäisikö olla löysemmät jouset? Seuraavat ovat 8,8 Nm/mm.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
On ihan OK.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
^Ainakin Showan Big Piston keulassa pölysuoja hippaa nilkkaa keula pohjassa K-techin cartridgellä (ja tod. näk. muillakin vastaavilla.).
Superbike #7
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Aika moni on tosiaan keulan liikematkan osalta eksyksissä tuon ulosjouston kanssa. Todellinen matka tulee vasta, kun vetää voimalla top out -jousilta kuorman pois.
Alustan säätö on mukava laji, mutta alkukaudesta kuski on yleensä niin iso muuttuja, että ekaan 1000km mulla on ainakin ihan turha ollut koskea mihinkään, kun ei osaa ajaa edes sinne päin.
Toisilla pää pelaa paremmin ja talven jälkeen tottuu nopeammin.
---
Enihau, toistaiseksi hieman epäspesifien speksien perusteella veikkaisin että mopossa on jopa liian löysät jouset, jos haluaa jarruttaa yli yhden geen jarruvoimalla.
Eli en ainakaan sen perusteella lähtisi tuota muutosta tekemään.
Jos välttämättä haluaa viritellä jotain talven iloksi, niin sitten vaikkapa öljypintaa 10 mm alemmaksi. Sillä saa helpommin lisää joustomatkaa käytettyä sieltä bottom-outin tietämiltä.
Toki miinuksena tulee kaupan päälle se että keula pohjaa hieman turhan helposti kovalla jarrulla, sitten kun sattuu osumaan.
Plussana mainittakoon koko joustomatkan lineaarisempi toiminta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ja sitten kun kuski sählää ja joutuu panikkijarruttamaan, niin on ihan kiva että keula jaksaa kantaa kuorman eikä ala kiemurtelemaan, ja aiheuta kuskille jarrurodeo-traumoja joiden takia kuski ei jatkossakaan uskalla jarruttaa sitten kun vauhtia on enemmän kuin se nykyinen vauhti.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."