Ja onhan tuota sxc:ssä käytettyä wp:n 4357 mxma keulaa ollut 2000-luvun alussa niissä ns. oikeissakin enskoissa...Miki kirjoitti
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eri ihmiset osaa erilaisia asioita. Jämsässä lymyilee herra, joka on ollut 3v betan enduron MM-tehdastiimissä alustaexperttinä (2013-2015 kait). Eli Betan pyörät ja vakio-/kisaiskarit on melkoisen hyvin hallussa.
Omaan 300RR:ään sain aivan huikean alustan!
Petteri Silvan on siis kyseinen herra.
https://www.facebook.com/silvanmotorsport/
Braaaaap
Juu. Onhan se Lopen enduronkin myynnissä olevan Betan alusta Silvanin käsialaa.
Mut saatan mä vielä isolohkoa koittaa hieroa. Koska se on erilainen![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
JMH on ajanut liikaa asfaltilla. Enduro- ja krossimiehet kun ajaa kovaa, niin kaikki renkaat on mahdollisimman paljon ilmassa. Silloin ei röykkyinen polku haittaa yhtään
Mitä enemmän voimaa -> enemmän vauhtia -> kauemmin ilmassa = win-win-win
Krossin ja enduron erona on se, että enskamiehet tekee samat temput puiden välissä![]()
Braaaaap
No nyt on sit säkit tarkastettu. Tankki oli täysi, kuskilla ei varustusta. Lastattu seisten.
Menee näin. Kokonaisjousto/ painuma/ lastattu painuma/ lastatun painuman %
Keula: 295/ 50/ 75/ 25%
Perä: 320/ 48/ 104/ 32,5%
Edit:
Joku opus meinas kuramopolle 25-28%/ 30-33%
Jousien puolesta siis vähän perspainoinen, muttei kamalasti pois tontilta. Tuota 30/30 ei saa, kun ei ole etujännän säätöä.
On nuo tiedossa, kuskin ja mopon paino tiedossa ja ajo tiedossa. Luulis näillä tiedoilla iskarisepän osaavan jo arvioida jos/ kun sinne mennään.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
^
Menee vähän viesti ohi
Edit. Meinaat, että ideaali olisi keulaan jäykempää vieteriä ja taakse löysempää isommalla jännällä?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Epäilyttää nyt vähän oman pään toiminta mutta siis jos keulan staattinen on 66% kuskin kanssa painumasta niin sanoisin että pirun jäykät vieterit. Peräkin on vähän napakan puolella.
Mutta enpäs sano sitä vaan kysyn että päästitkö ilmat pois putkista?
Sinällään pyörä on kuskin kanssa paikallaan ihan järkevässä asennossa jos sitä vakautta kaipaat. Se 30/30 menee puita kiertäessä mielestäni paremmin kun kääntyminen on vakautta tärkeämpää.
Kuskin kalsaripaino 77. Pyörän paino 151.
Keulan mittaamisessa meni muutaman millin pyöristykseksi kun riippuen repimissuunnasta sai asettumaan eri millimetrilukemille. Ainahan noissa kitkaa on.
Ilmat olin sihautellut putkista aiemmin viikolla käpistellessä.
Edit: mun mielestä ihan loogiset suhteet, kun esijännitystä keulassa ei ilmeisen paljoa ole.
Mikäli esijännää voisi lisätä tai keulaan syöttää jäykempää vieteriä suhde alkaisi muuttua niin että vapaan osuus pienenisi. Helppo ajatella, että tarpeeksi suurella esijännällä tai tarpeeksi jäykällä jousella vapaa painuma on nolla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En lähtis tuomitsemaan tuota alustaa liian jäykäksi, kun pyörä painaa kuitenkin jo jotain verrattuna normi crossiin, jossa makaus omalla painolla olisi aika raju noilla luvuilla (jäykkä jousi).
Vähän pyörästä ja kuskin ajotyylistäkin toi riippuu, mutta esim mulla crf450 jää 54N/mm jousella luvut 104/44mm tällä hetkellä.
Oppikirjan mukaan ajokelvoton, vaan ei omasta mielestä. Ajan pääosin crossia, tosin myös puita tulee kierrettyä välillä säjousia vaihtelematta. Vaimennukset menee yleensä kivikkoon ja metsäpolulle auki päin compin osalta, reb ei ole juuri ollut tarve koskea.
Keulassa painetta on vakio suosituksen, 33psi sijaan yleensä 35-37psi. Jostain syystä vaan tykkään ajaa vähän jäykemmällä vehkeellä
---
^
Siis meinaat, että makauslukema olisi raju, koska esijännitys olisi pieni, jotta rider sag olisi tontilla -> jäykkä jousi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Rider sag kohdallaan iso staattinen painuma=jäykkä jousi, pieni tai olematon painuma=löysä jousi. Syystä että ajopainuma säädetään esijännityksellä kohdalleen ja jos sitä on paljon, ei pyörä enää omalla painollaan juuri painu.
En lähtisi kirja-arvojen mukaan liian jäykäksi sanomaan mutta ennemmin se sitä on kuin liian löysä. Oma 950 joustaa 250mm, painuu kuskin kanssa enskasäädössä 80mm ja ilman 44mm, keula siis. Se on mielestäni hyvä mutta minä kyllä tykkään että pyörä haluaa kääntyä.
Vaan kun kerran vakautta haetaan isoon pattiin, niin minusta jouset saa olla nuo. Keula makaa vähän ylempänä ja on suhteessa vähän perää jäykempi. Kun tulet Vantaalaista kivikkoenskaa seuraavan kerran koittamaan, laittaisin vähän löysempää alle. Pyörän siis.
^
Juu. Noin mä sen ymmärsin. Päivän sänkikrossissa alusta ok, vaimennusten kanssa tossa vois touhuta. Hieman holtitonhan se on jarrupatissa/ ulostulopatissa.
Mut olipa hyvää neulansilmäreeniä (oli pitkiä kaarteita ja suoria kanssa, rata 5 km). Alkoi vähän luottoa löytymään ja visiota kuinka tota kääntää penkassa/ urassa sillain rauhaksiin ilman, että tulee vitusti ohjelmaa.
Oli ponderitkin! Tässä jännään skumppa jäissä tuloksia![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sehän on totista touhua ollut. Harmittaa kun jäi oman kylän sänkkärit väliin tänä vuonna. Olisi ollut kiva päästä tuota pirteämpää pataa koittamaan pellolla. Ei sillä etteikö vakio olisi sutia jaksanut mutta enemmän on aina enemmän.
^
Oili Jalonen sponssas. On toi Dorna hieno promoottori!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tohon alustaan vielä ku tässä funtsin viimesimmän sänkiajon ja kesän tuntoja. Paha patti, isot kivet ja vähän hiljaisempi vauhti-> ei hyvä
Pienempi patti tai pienemmät kivet ja juuret sekä isompi vauhti -> ei hyvä
Vähän tuntuu siis kontrolli karkaavan kun alusta joutuu ns. töihin.
Tää sen kai summaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.