Luulisin, että Mossilla saattaa olla noissa videoissa aika paljon sitä, että joutuu yksinkertaistamaan asioita vähän liikaa. Paljon sillä on ihan hyvää asiaa ajamisesta, mutta tosiaan aika paljon asiasta menee sitten ihan totaalisen metsään...ainakin jos ei ole tiedossa, että mille kuulijakunnalle ne tarinat on suunnattu.
Superbike #7
Sepä noissa vanhanliiton konsteissa usein on, että ne vaativat kokemusta ja tuntumaa hommiin. Esim. mun kaltainen aloittelija menee helposti metsään noiden kanssa, vaikkapa juuri tuo mainitsemasi pohjaamisen pelko, Ylimääräinen ohjelma oli hyvä määritelmä.
Yksi syy modauttaa alusta ratahommia silmällä pitäen mulla oli saada siitä loogisesti toimiva, vaikka vauhdin puolesta nyt ei niin suurta tarvetta ehkä olisi ollutkaan.
Keula saa olla vaikka kuormaliinalla sidottuna pohjaan, jos se ei aiheuta ylimääräistä ohjelmaa.
Tuo cbr600 kuvailemassa tilanteessa katsoisin ensin painumat kohdilleen.
Yleisin syy tuollaiseen holtittomaan viskelyyn ja keulan painumiseen alle on yleensä takaiskarin liiallinen esijännitys yhdistettynä keulaan, joka ui liian matalalla, comppi on todella paljon liian vähän ( muutama naksu sinne tänne ei merkkaa mitn) tai ihan liikaa öljyä.
Painaumat kohdilleen ja iskarit vaikka tehtaan asetuksiin, niin aika harvasta pyörästä saa niin paskaa, etteikö sillä harrastelija aja 10s sisään rataenkasta, jos muu tekeminen ei pahasti sakkaa.
---
Muistelen että samat asiat ja ongelmat oli 600rr esillä jo viime kesänä, kannattaisko nyt ryhtyä toimeen? Ettei taas mene yksi kausi hukkaan. Jopa yksinään pystyy mittaamaan välttävästi painumat. Jopa tuosta et antaa jonkun toisen kokella oli juttua tai sitten DejaVu.
K8-1000
Tarvitseeko pyörässä ottaa huomioon jotain keulan/takaiskarin säätöä tms. kun kuski on +100kg vai mistä tiedän että pyörässä on ominaisuudet kohdillaan? 75kg kaverille perusasetuksilla varmaan ok.
Tulipa vain mieleen...
Supermoto.
Vakio alusta (keula huollettu keväällä) välillä tuntuu vain hieman "välystä" joko keulasta tai sitten korvien välistä
Aivan normaaliin ajoon, joskus hieman reipasta, mutta ei mitään rata-ajoa tms lähelläkään
Rupes gixxerin keula pohjaamaan jarrutuksissa Kemoralla eilen. Esijännitykset on kierretty tiukimmalle mutta se ei riitä, mitähän tuossa vois kokeilla ennenkuin alkais katteleen jäykempiä jousia?
Auttaako jos vaimennusta pyöräyttää jonku naksun tiukemmalle, vai onko siinä mitään järkeä?
Jos jousien vaihtoon joutuu, niin mistähän tiedän alkuperästen jäykkyyden ja kuinka paljon jäykempää tarvis vaihtaa?
Ja mistä noita voisi etsiä, huonolla pikasella googlauksella en oikein löytänyt...
Keulahan tuossa on siis se sama Showan BFF mikä Kawan ZX-10R:ssä on joissakin malleissa ->16 eteenpäin. Lienee samat jouset molemmissa, jos ei sitten eri jäykkyydellä?
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Ite jättäisin esijännityksen rauhaan aluks ja koittasin etupään compressionii tiukemmalle.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Miksi tyytyä pelkkiin jousiin? Kerralla jiiriin.
http://www.ceracarbon.com/ceracarbon-sports/
Kuluttajaystävällinen hinta 8750 € plus ALV houkuttaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Häiritsee toi valkoinen liukuputki. Näyttää jotenkin avomurtumalta, olis vaikka musta.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tulee jotenkin mieleen valkoiset emalikattilat ja lihasoppa.
UwU Jäsenvastaava UwU
Gsx-r 600 Bukkake Kawai!
Aprilia RSV Mille R -03
Oh senso. potrei essere ancora un po' Kobe?
Subscribe!
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
En muuten sitä huomannut vähästä kokemuksestani johtuen mutta takasuoran ja vikan vasurin jarrutuksissa tuntu että ois ikäänkuin "pompottanut", tosin hyvin pienesti, mutta liekkö sitten kuvittelin? Muissa paikoissa en niin kovasti kai jarrulle menekkään. Ja enemmän se tuntui jarrutuksen lähes loppuvaiheessa, ei toki enää ihan lopussa jossa painetta olin jo löysännyt... Sanoisinko kolmannella neljänneksellä tai neljännellä viidenneksellä jos jarrutus jaettais osiin...
Mulla on toisessa putkessa nippuside jonkinlaisena indikaattorina ja se oli joka setin jälkeen lähes pölysuojassa kiinni (ihan kii se ei taida päästäkkään)
Edit: Kyllä se silleen häiritsi kuskia koska tuossa vaiheessa jarrua ollaan jo jonkinverran ainakin kallistettuna mutkaan päin, pientä jännitystä se toi mutta sekin saattaa tietysti olla vaan kokemuksen puutetta...
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Paljonko sulla on hidastuvuus sillä kohtaa, kun etunen tärrää? Ja kuinka kovaa jarrutat tuossa kohtaa suhteessa siihen, kun pyörä on pystyssä? Löysäät kuitenkin varmaan jarrupainetta, kun lähdet kallistamaan mutkaan, eli tuossa kohtaa et enää ole täydellä jarrulla?
Tuo etusen tärräyshän on merkki siitä, että aletaan olla aika lähellä renkaan limittiä, eikä kannata enää hirveästi kiristää jarrua tuossa kohtaa. Siis jos se oli renkaan tärräystä. Pohjaamisessa keula enempi pompottaa kuin tärrää.
Se nippari keulaputkessa on kyllä aika turha kapine. Sillä näkee, että keula on jossain kohdassa rataa kerran käynyt siinä pisteessä, mutta ei sitä, että missä, milloin ja kuinka monta kertaa.
Superbike #7
Ei mulla ole mitään hajua hidastuvuudestaMitään dataa ei ole, mulla on sama ongelma android-garmin glo2 yhdistelmän kanssa kuin sullakin oli jonku viestiketjun mukaan eli mulla ei suostuneet nuo laitteet yhteistyöhön.
Nimenomaan sanoisin sitä pompottamiseksi enemmän kuin tärräämiseksi, ja kyllä sitä painetta loppua kohden löysään, tuolla radalla pääasiassa nuo kaks mutkaa (kahvilan lisäksi) ovat niitä joissa käytän trail brakingia.
Mutta tosiaan jarrun alussa sitä en hoksannut tai erottanut...
Täytyy laittaa kamera ens kerralla kuvaamaan keulaa, jos sen vain siihen jotenkin saa kiinni sitä kuvaamaan. On mulla videota tuoltakin mutta ei muualta kuin keulasta rataa kuvattuna.
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Varmin tapa on laskea oman ajopainon mukainen jousi ja asentaa se paikoilleen, niin homma on sillä selvä. Susnassasi lienee nyt liian löysä jousi.Eikä ne jouset edes maksa maltaita.......
Tämä nyt oma mielipiteeni kun kävin Arin ajoa katsomassa kemorassa viime sunnuntaina.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Jos siellä on 10Nm jouset keulassa, niin aika painava sälli saa olla, että ne saa jarruttamalla pohjaamaan (riippuen myös millaiset vaimennukset on, mikä on öljyn pinnantaso, onko öljyissä vielä tehoa jäljellä ym. Öljyn viskositeetin vaihtamista pidän epätodennäköisenä).
Tuo nippuside on mun mielestä jopa huono indikaattori. Se saattaa valua tärinöistä alaspäin ja jos on yhtäkään kuoppaa, töyssyä tai kanttaria ja niihin ajaa kovempaa, niin todennäköisesti keula käy kyseisessä kohdassa kaikista alimpana.
Sulla kun on kamera, niin koita laittaa "köyhän miehen alustapotikka" kiinni, eli kameran kuvaamaan keulaputkia. Näät miten ne käyttäytyy jarrutuksissa.
Ja jos sulla on muokkaamattomat, vakioiskarit edessä, niin sieltä löytyy hydrauli-stopparit, eli semmonen 10 mm jää liikettä käyttämättä (nippuside ei mene ihan pohjaan asti).
Sinänsä tuo sun tarina kuulostaa siltä, että keula voisi pohjata ja jousto tapahtuu eturenkaan rungossa.
Mitenkäs takapää? Onko siellä painaumat hehtaarilla vai onko superjäykkä?
Viimeksi muokannut: T1mppa; 28.05.2020 klo 09:25.
Braaaaap
Tuo on hyvin yleinen harhaluulo, että esim 10Nm jouset olisi jotenkin jäykät.
Loppujen lopuksi kyse on hyvin yksinkertaisesta matematiikasta, jos ajatellaan keulan kuormankantokykyä jarrussa.
Siinä yhtälössä mopon painolla on iso merkitys. Varsinkin jos mopo on painava (perus kyykkä on helposti sen 200 kg), niin kuskin keveydellä tai painavuudella on pienempi merkitys.
Yksi mahdollinen rajoittava tekijä on se että millainen bottom out vaimennus keulassa on.
Jos siinä on perinteinen hydraulinen vaimennus, niin sitten ei riitä mitkään jouset/ keula pohjaa hydraulisesti millä tahansa jarrulla/ kuskin painolla/ jousilla.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Yks mitä en ymmärtänyt ottaa huomioon, että cSnakella on 192 hp / 120 Nm prätkäSe ehtii keräämään hieman enemmän vauhtia mitä osaan kuvitellakaan ja tietty vaatii myös jarrussa on siten paljon suuremmat voimat.
Braaaaap