Sivu: 31 / 58:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21293031323341 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 901:stä 930:een 1718:sta
  1. #901
    Bumpataas vähä tuoreella tiedolla/linkeillä/yms ...

    Mulla menee huomenna kilpuri iskarihuoltoon (vain etuiskari, takaiskari täytyy huoltaa erikseen muualla), ja 3v vanhat öljyt menee ikkunasta ulos.

    Ni nyt sitte pitäis kysyä sellasta, että ku on uudet öljyt sisällä ja vanhat asetukset (jotka oli täysin v*tuillaan) on nyt sitte vielä väärempiä, ni
    - millaisiin "perusasetuksiin" se etuiskari tulisi säätää? Lähinnä preloadin säätö että millaseen lähtöjäykkyyteen porukka laittelee?
    - millaset bump/rebound arvot oletuksena iskariin ennenku radalle lähtee ekaa kertaa? Puoliväli? Maximi löysä? Maximi jäykkä?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  2. #902
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Preloadilla ei voi säätää jäykkyyttä, vain painumaa (kuskin kaa joustovarasta eteen 1/3 taakse 25-35mm), rebound kai niin että jousituksen noustessa ei jää kovasti pogoilemaan. Sisäänmeno... fiiliksen mukaan...?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #903
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Bumpataas vähä tuoreella tiedolla/linkeillä/yms ...

    Mulla menee huomenna kilpuri iskarihuoltoon (vain etuiskari, takaiskari täytyy huoltaa erikseen muualla), ja 3v vanhat öljyt menee ikkunasta ulos.

    Ni nyt sitte pitäis kysyä sellasta, että ku on uudet öljyt sisällä ja vanhat asetukset (jotka oli täysin v*tuillaan) on nyt sitte vielä väärempiä, ni
    - millaisiin "perusasetuksiin" se etuiskari tulisi säätää? Lähinnä preloadin säätö että millaseen lähtöjäykkyyteen porukka laittelee?
    - millaset bump/rebound arvot oletuksena iskariin ennenku radalle lähtee ekaa kertaa? Puoliväli? Maximi löysä? Maximi jäykkä?
    Mikäs keula sulla siinä on?
    Esijännää sen verran, että painuma kuskin kanssa on 35-40mm.
    Superbike #7
  4. #904
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Lähinnä preloadin säätö että millaseen lähtöjäykkyyteen porukka laittelee?
    Jos huollat ite, niin irrota ensin cartridge kokonaisena, esijännityssäädin maksimiin, vedä cartridge täyteen pituuteen, ja mittaa jousen pituus.
    Pura jousi cartrigestä ja mittaa jousen pituus.
    Niin voit laskeskella paljonko sulla oikeesti on maksimissaan esijännitystä keulassa.

    Punnitse mopon keulan paino/ pistä mopo takapukille taka-akselin kohdalta, tai pidä pystyssä.
    Sit tarvitaan vielä mopon keulakulma, löytyy yleensä netistä/ omistajan oppaasta/ service manuaalista.
    Ja jousien jousivakio, kuskin paino.
    Niin sitten voi heittää jonkun mutuarvauksen laskemalla, eli millä esijännityssäädön arvolla pääsisi haluttuun painaumaan.

    Jos taasen ei halua laskeskella, niin kun mopo on kasassa:
    Painaumien mittaus: http://www.mprata.fi/index.php?topic=1328.0
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #905
    Vaimennusten osalta kannattaa myöskin pyrkiä parittamaan keula ja perä keskenään. Eli ensin hieman tutkailla millaiset säätömahdollisuudet ja säätöalueet keulassa ja perässä on. Ja tavoitteena on siis se että mopon keula ja perä menisi samaa tahtia alas ja ylös, kun sitä painaa keskeltä alas.
    Jolloin esim mutkassa pompussa mopo pysyy linjassa.
    Jos taasen keula ja perä ei ole tasapainossa keskenään, niin keula ja perä elää omaa eläämäänsä, eli moposta tulee keinuhevonen, ja sen huomaa erityisesti mutkissa pompuissa, kun mopo elää liikaa ja ei pidä linjaa ja kuski joutuu odottamaan että mopo rauhottuu, ennen kuin kuski voi tehdä mitään.

    Jos mopossa on sekä keulassa että perässä rata-alusta, niin keulan ja perän välisen tasapainon säätäminen onnistuu yleensä helposti.
    Jos taasen jommassa kummassa(kin) päässä on vakiot, niin silloin yleensä voi joutua tekemään jonkinlaisen kompromissin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #906
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mikäs keula sulla siinä on?
    Esijännää sen verran, että painuma kuskin kanssa on 35-40mm.
    Öhlins edessä ja takana. Ja koskeeko toi painuma molempia päitä?

    Ja mitä keulan ja perän tasapainoon tulee ni perä tulee olemaan huoltoa vailla ainakin ahveniston reissun, mahdollisesti kemoran myös. Eli ainoa säätö mitä pystyy huollon jälkeen tekemään on etupää.

    Tai voin toki koittaa vaimennuksia ruuvata taaksekin mutta siellä on tosiaan vanhat myrkyt sisällä.

    Ja mitä tulee keinuhevoseen ni sana kivireki ehkä kuvaisi viime kauden iskareita. Vaikka Motoparkissa nostin bussipysäkillä kaasun ja vauhti putosi 220->200 ni silti pyörä ei meinannut taittua millään vaikka linja oli ihan oikea. Joten veikkaan että mikä tahansa säätö tuleekin ni ei se enää hirveän paljon huonompi voi olla
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  7. #907
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Öhlins edessä ja takana. Ja koskeeko toi painuma molempia päitä?

    Ja mitä keulan ja perän tasapainoon tulee ni perä tulee olemaan huoltoa vailla ainakin ahveniston reissun, mahdollisesti kemoran myös. Eli ainoa säätö mitä pystyy huollon jälkeen tekemään on etupää.

    Tai voin toki koittaa vaimennuksia ruuvata taaksekin mutta siellä on tosiaan vanhat myrkyt sisällä.

    Ja mitä tulee keinuhevoseen ni sana kivireki ehkä kuvaisi viime kauden iskareita. Vaikka Motoparkissa nostin bussipysäkillä kaasun ja vauhti putosi 220->200 ni silti pyörä ei meinannut taittua millään vaikka linja oli ihan oikea. Joten veikkaan että mikä tahansa säätö tuleekin ni ei se enää hirveän paljon huonompi voi olla
    Tuolta kaivelet Öhlinsin perusasetukset vaimennukselle: https://www.ohlins.com/support/manua.../?docs=CBR1000 Siitä perusasetuksesta sitten optimi löytynee n. +-3 naksua alueelta.

    Takaiskariin esijännää niin, että painauma takana on n.5mm vähemmän kuin edessä. Sitten hienosäätö oman fiiliksen mukaan, vaikka kuulema fiiliksellä ei saa säätää.
    Superbike #7
  8. #908
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Takaiskariin esijännää niin, että painauma takana on n.5mm vähemmän kuin edessä. Sitten hienosäätö oman fiiliksen mukaan, vaikka kuulema fiiliksellä ei saa säätää.
    Luullakseni kukaan ei ole kieltänyt säätämästä fiiliksellä?
    Kuuleman mukaan joku on vain kertonut mitä seurauksia sillä on kun säätää fiiliksellä, ja mitä eroa siitä syntyy verrattuna siihen jos säätäisi rationaalisesti.
    Ja tokihan kannattaa säätää fiiliksellä, jos se on nimenomaan se fiilis mikä on kuskille se prioriteetti ykkönen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  9. #909
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    ni silti pyörä ei meinannut taittua millään vaikka linja oli ihan oikea
    Arvaa kuin monta sataa kertaa mä oon kuullu ton eri kuskien suusta. Ja olen itsekkin ollut aikonani sitä mieltä.
    Joo, ei siit sen enempää...
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #910
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tavoitteena on siis se että mopon keula ja perä menisi samaa tahtia alas ja ylös, kun sitä painaa keskeltä alas.
    Painaa mistä? Etu- ja taka-akselin puolivälistä? Istuimen etuosasta? Tankin päältä?
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  11. #911
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Painaa mistä? Etu- ja taka-akselin puolivälistä? Istuimen etuosasta? Tankin päältä?
    Tankki/istuin yleensä se helpoin paikka. Tahi tapeilla pomppimalla.
    Superbike #7
  12. #912
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Arvaa kuin monta sataa kertaa mä oon kuullu ton eri kuskien suusta. Ja olen itsekkin ollut aikonani sitä mieltä.
    Joo, ei siit sen enempää...
    Niin.... Vertasin kahta videota frame by frame vierekkäin. Toisessa kaveri menee sen surutta kaasu pohjassa, toisessa videossa minä... Entry linja sama, turn in point sama, apexi sama.... Mutta erona se että toinen joutui nostamaan, toinen ei.

    Mutta ei siitä tosiaan sen enempää
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  13. #913
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuolta kaivelet Öhlinsin perusasetukset vaimennukselle: https://www.ohlins.com/support/manua.../?docs=CBR1000 Siitä perusasetuksesta sitten optimi löytynee n. +-3 naksua alueelta.

    Takaiskariin esijännää niin, että painauma takana on n.5mm vähemmän kuin edessä. Sitten hienosäätö oman fiiliksen mukaan, vaikka kuulema fiiliksellä ei saa säätää.
    Paljon kiitoksia
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  14. #914
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Niin.... Vertasin kahta videota frame by frame vierekkäin. Toisessa kaveri menee sen surutta kaasu pohjassa, toisessa videossa minä... Entry linja sama, turn in point sama, apexi sama.... Mutta erona se että toinen joutui nostamaan, toinen ei.

    Mutta ei siitä tosiaan sen enempää
    Hanaa vaan, pidä kaasu pohjassa! Pikkasen niinku ylikovaa, niin se kääntyilee.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  15. #915
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Niin.... Vertasin kahta videota frame by frame vierekkäin. Toisessa kaveri menee sen surutta kaasu pohjassa, toisessa videossa minä... Entry linja sama, turn in point sama, apexi sama.... Mutta erona se että toinen joutui nostamaan, toinen ei.
    Tulipa mieleen tuo, ja pari viestiä siitä eteenpäin:
    http://www.mprata.fi/index.php?topic...36830#msg36830
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #916
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuolta kaivelet Öhlinsin perusasetukset vaimennukselle: https://www.ohlins.com/support/manua.../?docs=CBR1000 Siitä perusasetuksesta sitten optimi löytynee n. +-3 naksua alueelta.
    Sitten kun menee ihan parin kliksun hifistelyksi, niin kannattaa ottaa huomioon ainakin se että:
    - Eri säätimien kliksut eivät ole identtisiä (vaikka öölinssiä ovatkin ja samassa vehkeessä)
    - Joku voi olla jo shimmannut alustaa (jolloin manuaalin perusasetukset eivät enää olekkaan samat kuin orginaalissa)
    - Öljyn ikä (viskositeetti eri kuin juuri huolletussa)
    - Öljyn lämpö, varsinkin jos kylmänä kliksuttelee (vs suoraan radalta varikolle tullessa varsinkin takaiskari on kuumana)
    - Mitkä jouset alustassa on (ja paljonko haluaa jakaa vaimennuksilla energiaa jouselle, ja kuinka nopeasti sen haluaa palauttaa renkaalle)
    - Takaiskarin pituus -> takahaarukan kulma (voi vaikuttaa avauksissa perän toimintaan hyvinkin paljon)

    Lisäksi se öölinssin näkemyskin on aina vain sen hetkinen öölinssin näkemys vaimennusarvoista, ja sekin voi elää suuntaan ja toiseen kun esim renkaat muuttuu.

    Eli ei ne öhlinssin perusastukset metsässä ole, mutta voivat olla teknisestä optimista huomattavasti kauempana kuin +- 3 naksua.
    Eri asia sitten taasen on se että fiilis optimi voi hyvinkin löytyä siitä +-3 naksua -alueelta. Tarpeeksi kun luottoa löytyy öölinssiin, niin perusasetukset on juuri tasan se asetus millä kuskilla on tasan paras fiilis ja mopossa tasan paras kääntyvyys.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #917
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Pointti oli siinä, että jos ei ole mitään hajua setupista niin tuo Ö:n suositus on suht hyvä arvaus melko kelvollisesta lähtökohdasta. Ja toi shimmaus on helppo tarkistaa samalla kun sen keulan huoltaa, että mikä Ö:n shimmaus siellä on vai onko joku guruillu sinne oman version. Ja joo, voihan se oikea säätö löytyä aika kaukaakin perussetupista varsinkin jos shimmausta on muutettu.
    Superbike #7
  18. #918
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Hanaa vaan, pidä kaasu pohjassa! Pikkasen niinku ylikovaa, niin se kääntyilee.
    Kyl se vähän päätä ja luottoa vaatii, että tulee tötterö auki, mutta kääntyy tosiaan paljon helpommin veto päällä, kun perä ei ui niin alhaalla suunnan vaihdossa. Tämmösellä 10 vuotta vanhalla alitehosella vessalla tuo on aika paljon helpompaa kuin 200+ heppasella laitteella. 235-240km/h, kun saa vauhtia siihen vasuriin niin ei enää hirveen moni oo tulossa ohi sinne suoran päähän.
    Superbike #7
  19. #919
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Ai tää menee tähän.... Liian kova vauhti korjataan sit takajarrulla veto päällä. Perä ylhäällä jo jovvain kääntyy.

    Saa suorittaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  20. #920
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    ^
    Ai tää menee tähän.... Liian kova vauhti korjataan sit takajarrulla veto päällä. Perä ylhäällä jo jovvain kääntyy.

    Saa suorittaa.
    Öö...takajarru kyllä vetää perää alas..
    Superbike #7
  21. #921
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Öö...takajarru kyllä vetää perää alas..
    Ja veto nostaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  22. #922
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Ja veto nostaa.
    En kyllä saa nyt ton sun edellisen viestin pounttia kiinni? Kaasu nostaa perää=kääntyy helpommin, ei siihen kannata takajarrua sotkea ainakaan tuossa kohtaa?
    Superbike #7
  23. #923
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    En kyllä saa nyt ton sun edellisen viestin pounttia kiinni? Kaasu nostaa perää=kääntyy helpommin, ei siihen kannata takajarrua sotkea ainakaan tuossa kohtaa?
    Viisastelin, että jos ei cojonesit riitä vetää tötterö auki, niin himmaa karvan vauhtia pois takajarrulla se tötterö auki.

    Samalla saa hienon punaisen laikan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  24. #924
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    mutta kääntyy tosiaan paljon helpommin veto päällä
    Se oli mun viime kesän painajainen kaikissa nopeissa mutkissa ku veto päällä työnsi aivan saatanasti... mutta kai se on vain minussa se vika. Iskarit oli ilmeisesti motogp-iskussa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  25. #925
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Se oli mun viime kesän painajainen kaikissa nopeissa mutkissa ku veto päällä työnsi aivan saatanasti... mutta kai se on vain minussa se vika. Iskarit oli ilmeisesti motogp-iskussa.
    Tottakai ne on

    Ei sulla muuten ollut pituussäädettävä se takaiskari? Sekä keulaputkien ulkonema yläkolmiosta?

    En huomannut, et oliko näistä puhetta. Iskarisäädöissä en sua voi auttaa, haha.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  26. #926
    Mäpä tiedän mistä nyt tuulee.
    vuoristoatleetti
  27. #927
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa garagesale kirjoitti Katso viesti
    Mäpä tiedän mistä nyt tuulee.
    Kyllä kyllä
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  28. #928
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Ei sulla muuten ollut pituussäädettävä se takaiskari? Sekä keulaputkien ulkonema yläkolmiosta?
    En valitettavasti pysty vastaamaan kumpaankaan kysymykseen yhtään mitään ku en tajua asiasta mitään, trolli tai ei.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  29. #929
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    En valitettavasti pysty vastaamaan kumpaankaan kysymykseen yhtään mitään ku en tajua asiasta mitään, trolli tai ei.
    Ei oo trolli.

    Keulaputket: kuinka paljon ne tulee yläkolmiosta läpi (keulan korkeus), sekä mikä on vakiomitta/ radalla käytetty mitta?

    Takaiskari: Olikos se jokin Öhlins... jos se on pituussäädettävä, niin samalla tavalla säätää perän korkeutta.

    Summasummarum, kuinka nenällään tai perseellään laite on.

    Tämä on monimutkainen juttu, koska ketjulinja -> anti squat, pito jne. jne.

    Mutta karkeasti, ettei tollanen perusjuttu oo ihan pyllyllään.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  30.  
  31. #930
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Se oli mun viime kesän painajainen kaikissa nopeissa mutkissa ku veto päällä työnsi aivan saatanasti... mutta kai se on vain minussa se vika. Iskarit oli ilmeisesti motogp-iskussa.
    Jos me sun iskarit on ollu kolme vuotta huoltamatta niin ei mikään ihme, kun mopo menee pelkkien jousten varassa. Huolto 2 kertaa kauteen (talvella ja keskellä kautta) niin pysyy vaimennukset tontilla.
    Superbike #7
Sivu: 31 / 58:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21293031323341 ... ViimeinenViimeinen