Bumpataas vähä tuoreella tiedolla/linkeillä/yms ...
Mulla menee huomenna kilpuri iskarihuoltoon (vain etuiskari, takaiskari täytyy huoltaa erikseen muualla), ja 3v vanhat öljyt menee ikkunasta ulos.
Ni nyt sitte pitäis kysyä sellasta, että ku on uudet öljyt sisällä ja vanhat asetukset (jotka oli täysin v*tuillaan) on nyt sitte vielä väärempiä, ni
- millaisiin "perusasetuksiin" se etuiskari tulisi säätää? Lähinnä preloadin säätö että millaseen lähtöjäykkyyteen porukka laittelee?
- millaset bump/rebound arvot oletuksena iskariin ennenku radalle lähtee ekaa kertaa? Puoliväli? Maximi löysä? Maximi jäykkä?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Preloadilla ei voi säätää jäykkyyttä, vain painumaa (kuskin kaa joustovarasta eteen 1/3 taakse 25-35mm), rebound kai niin että jousituksen noustessa ei jää kovasti pogoilemaan. Sisäänmeno...fiiliksen mukaan...?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos huollat ite, niin irrota ensin cartridge kokonaisena, esijännityssäädin maksimiin, vedä cartridge täyteen pituuteen, ja mittaa jousen pituus.
Pura jousi cartrigestä ja mittaa jousen pituus.
Niin voit laskeskella paljonko sulla oikeesti on maksimissaan esijännitystä keulassa.
Punnitse mopon keulan paino/ pistä mopo takapukille taka-akselin kohdalta, tai pidä pystyssä.
Sit tarvitaan vielä mopon keulakulma, löytyy yleensä netistä/ omistajan oppaasta/ service manuaalista.
Ja jousien jousivakio, kuskin paino.
Niin sitten voi heittää jonkun mutuarvauksen laskemalla, eli millä esijännityssäädön arvolla pääsisi haluttuun painaumaan.
Jos taasen ei halua laskeskella, niin kun mopo on kasassa:
Painaumien mittaus: http://www.mprata.fi/index.php?topic=1328.0
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vaimennusten osalta kannattaa myöskin pyrkiä parittamaan keula ja perä keskenään. Eli ensin hieman tutkailla millaiset säätömahdollisuudet ja säätöalueet keulassa ja perässä on. Ja tavoitteena on siis se että mopon keula ja perä menisi samaa tahtia alas ja ylös, kun sitä painaa keskeltä alas.
Jolloin esim mutkassa pompussa mopo pysyy linjassa.
Jos taasen keula ja perä ei ole tasapainossa keskenään, niin keula ja perä elää omaa eläämäänsä, eli moposta tulee keinuhevonen, ja sen huomaa erityisesti mutkissa pompuissa, kun mopo elää liikaa ja ei pidä linjaa ja kuski joutuu odottamaan että mopo rauhottuu, ennen kuin kuski voi tehdä mitään.
Jos mopossa on sekä keulassa että perässä rata-alusta, niin keulan ja perän välisen tasapainon säätäminen onnistuu yleensä helposti.
Jos taasen jommassa kummassa(kin) päässä on vakiot, niin silloin yleensä voi joutua tekemään jonkinlaisen kompromissin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Öhlins edessä ja takana. Ja koskeeko toi painuma molempia päitä?
Ja mitä keulan ja perän tasapainoon tulee ni perä tulee olemaan huoltoa vailla ainakin ahveniston reissun, mahdollisesti kemoran myös. Eli ainoa säätö mitä pystyy huollon jälkeen tekemään on etupää.
Tai voin toki koittaa vaimennuksia ruuvata taaksekin mutta siellä on tosiaan vanhat myrkyt sisällä.
Ja mitä tulee keinuhevoseen ni sana kivireki ehkä kuvaisi viime kauden iskareita. Vaikka Motoparkissa nostin bussipysäkillä kaasun ja vauhti putosi 220->200 ni silti pyörä ei meinannut taittua millään vaikka linja oli ihan oikea. Joten veikkaan että mikä tahansa säätö tuleekin ni ei se enää hirveän paljon huonompi voi olla
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tuolta kaivelet Öhlinsin perusasetukset vaimennukselle: https://www.ohlins.com/support/manua.../?docs=CBR1000 Siitä perusasetuksesta sitten optimi löytynee n. +-3 naksua alueelta.
Takaiskariin esijännää niin, että painauma takana on n.5mm vähemmän kuin edessä. Sitten hienosäätö oman fiiliksen mukaan, vaikka kuulema fiiliksellä ei saa säätää.
Superbike #7
Luullakseni kukaan ei ole kieltänyt säätämästä fiiliksellä?
Kuuleman mukaan joku on vain kertonut mitä seurauksia sillä on kun säätää fiiliksellä, ja mitä eroa siitä syntyy verrattuna siihen jos säätäisi rationaalisesti.
Ja tokihan kannattaa säätää fiiliksellä, jos se on nimenomaan se fiilis mikä on kuskille se prioriteetti ykkönen.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tulipa mieleen tuo, ja pari viestiä siitä eteenpäin:
http://www.mprata.fi/index.php?topic...36830#msg36830
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sitten kun menee ihan parin kliksun hifistelyksi, niin kannattaa ottaa huomioon ainakin se että:
- Eri säätimien kliksut eivät ole identtisiä (vaikka öölinssiä ovatkin ja samassa vehkeessä)
- Joku voi olla jo shimmannut alustaa (jolloin manuaalin perusasetukset eivät enää olekkaan samat kuin orginaalissa)
- Öljyn ikä (viskositeetti eri kuin juuri huolletussa)
- Öljyn lämpö, varsinkin jos kylmänä kliksuttelee (vs suoraan radalta varikolle tullessa varsinkin takaiskari on kuumana)
- Mitkä jouset alustassa on (ja paljonko haluaa jakaa vaimennuksilla energiaa jouselle, ja kuinka nopeasti sen haluaa palauttaa renkaalle)
- Takaiskarin pituus -> takahaarukan kulma (voi vaikuttaa avauksissa perän toimintaan hyvinkin paljon)
Lisäksi se öölinssin näkemyskin on aina vain sen hetkinen öölinssin näkemys vaimennusarvoista, ja sekin voi elää suuntaan ja toiseen kun esim renkaat muuttuu.
Eli ei ne öhlinssin perusastukset metsässä ole, mutta voivat olla teknisestä optimista huomattavasti kauempana kuin +- 3 naksua.
Eri asia sitten taasen on se että fiilis optimi voi hyvinkin löytyä siitä +-3 naksua -alueelta. Tarpeeksi kun luottoa löytyy öölinssiin, niin perusasetukset on juuri tasan se asetus millä kuskilla on tasan paras fiilis ja mopossa tasan paras kääntyvyys.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Pointti oli siinä, että jos ei ole mitään hajua setupista niin tuo Ö:n suositus on suht hyvä arvaus melko kelvollisesta lähtökohdasta. Ja toi shimmaus on helppo tarkistaa samalla kun sen keulan huoltaa, että mikä Ö:n shimmaus siellä on vai onko joku guruillu sinne oman version. Ja joo, voihan se oikea säätö löytyä aika kaukaakin perussetupista varsinkin jos shimmausta on muutettu.
Superbike #7
Kyl se vähän päätä ja luottoa vaatii, että tulee tötterö auki, mutta kääntyy tosiaan paljon helpommin veto päällä, kun perä ei ui niin alhaalla suunnan vaihdossa. Tämmösellä 10 vuotta vanhalla alitehosella vessalla tuo on aika paljon helpompaa kuin 200+ heppasella laitteella. 235-240km/h, kun saa vauhtia siihen vasuriin niin ei enää hirveen moni oo tulossa ohi sinne suoran päähän.
Superbike #7
^
Ai tää menee tähän.... Liian kova vauhti korjataan sit takajarrulla veto päällä. Perä ylhäällä jo jovvain kääntyy.
Saa suorittaa.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mäpä tiedän mistä nyt tuulee.
vuoristoatleetti
Ei oo trolli.
Keulaputket: kuinka paljon ne tulee yläkolmiosta läpi (keulan korkeus), sekä mikä on vakiomitta/ radalla käytetty mitta?
Takaiskari: Olikos se jokin Öhlins... jos se on pituussäädettävä, niin samalla tavalla säätää perän korkeutta.
Summasummarum, kuinka nenällään tai perseellään laite on.
Tämä on monimutkainen juttu, koska ketjulinja -> anti squat, pito jne. jne.
Mutta karkeasti, ettei tollanen perusjuttu oo ihan pyllyllään.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.