... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Takaiskarithan on mekaanisesti helppoja kapistuksia. Helpompia huoltaa kuin keula, jos tuota paineistusta ei ota lukuun. Harvalla on kotona 10-16bariin tarkat typpivehkeet. Kaksoiskammiokeuloissa sekään ei rajoita, kun paineet on tyypillisesti 1,5-5bar ja kaasuksi voi laittaa ilmaa. Keula kun ei lämpeä samalla tapaa kuin takaiskari, joka crossipeleissä käy reilusti yli 100 asteisenakin.
Juutuubi on täynnä videota huolloista, ihan Meccano-taitoinen ihminen noi pystyy purkamaan/huoltamaan/kokoamaan, mikäli tarvittavat työkalut löytyy. Sen sijaan noiden oikeiden simmitysten ja muiden muutosten kanssa pitää olla vähän osaamistakin.
Shimmit vaihdoi Öhlinsin uusiin. Shimmipakka on mitoitukseltaan kuten alkuperäisessä. Jos shimmipakat haluaa muuttaa niin taulukoita kyllä löytyy netistä.
Hankin ebaystä 35 egellä pumpun, jolla paineet voi säätää 23bariin saakka.
Ensi kesänä on tarkoitus mitata takapumpun lämpötila, normaaliajossa ja radalla. Ilmassakin on 78% typpeä, joten päädyin tähän seoskaasun käyttöön. Nyt on edullinen ja helppokäyttöinen tapa tarvittaessa säätää säiliön paineita. Mahdollinen kosteuskaan ei pääse tekemään tuhoa, koska ilma kumipallossa.
Ennenkaikkea laadukkan öljyn löytäminen vaikuttaneen eniten takapumpun toimintaan ja säätämiseen.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Mimmonen homma on muuten takaiskarin lljyjen vaihto?
Eikku kömmähdys
![]()
Varmaan ilmakin menee, kun ei SM mitaleita jahdata. Jos oikein ymmärrän niin riittävä paine on se tärkein, koska muuten öljy alkaa kavitoimaan. Crosseihin en laittas ilmaa. Tai no, en laittas ilmaa mihinkään takaiskariin, koska toi täyttö typellä ei mulle maksa tutun luona kuin pari kymppiä. Mutta ymmärrän kyllä. Mulla on kans manuaalinen iskaripumppu itselläni.
Nettitaulukoiden kanssa kevyt itsekritiikki on poikaa. Mutu ohjeita piisaa, mutta vanhemmista vakioiskareista on äärimmäisen harvoin kukaan osaava tehnyt oikeasti hyviä. Tää on vielä salatiedettä siksi, kun sillä osaamisella voi rahastaa. Itse minäkin simmailen sen mitä jaksan, mutta ohjeet yleensä silloin saanut osaavista lähteistä.
Kokemuksia/tietoa Nitron merkkisistä iskunvaimentimista? Onko hyviä? Vaihtoehtona joko kunnostaa alkuperäinen tai vaihtaa tällainen tilalle... alkuperäisestä ei taida saada ihan yhtä hyvää tai edes lähelleSaattaa säätäminen olla vähän tarkempaa tai sanotaanko että laajempi säätöalue tuolla nitronilla?
Tuosta vielä linkki:
http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/t...ace_monoshock/
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuoreempien sporttien takaiskareista saa tehtyä kyllä likipitäen yhtä hyviä kuin mistä tahansa jälkimarkkinaiskarista. Rakenne on pitkälti sama suurimmassa osassa takaiskareita. Joissain alkuperäisissä on hidas/nopea comp erikseen jne. Niistä ei vaan tahdo olla tietoa, mitä sille pitäisi tehdä jotta saa hyvän. Voi olla että vaatii paremmin virtaavan männän jota on vaikea tai mahdoton saada, eikä kukaan ole laskenut tarvittavia simmejä ja dynottanut tuloksia. Sitten kun nuo tarvittavat osat summaa, esim mäntä 200€, simmit 30kpl à 3€, tiivistesarja ~80€ ja päälle muutama tunti iskarisepän työtä 60€/h, niin ollaan jo sen verran lähellä uuden iskarin hintaa, että useimmat valitsee sen.
On myös harhaluulo että joku Öhlins tai WP on hyllystä hyvä. Kaikki kuskit on erilaisia, ajaa eri tavalla, jolloin nämä jälkimarkkinaiskaritkin täytyy tehdä jos hyvän haluaa. Useimmiten ne toki on lähtökohtaisesti vakiota parempia. 10v ja siitä alle sporttipyörissä yyber kisa-alusta on n 2-3s nopeampi ratakierroksella kuin täysin vakio. Ihan romuja ne eivät ole tehtaalta tullessaan.
Keuloissa kisasäännöt on useimmissa luokassa kieltänyt koko keulan vaihdon, siksi keulojen jälkimarkkinat ovatksin keskittyneet sisuskalujen vaihtoon, mäntä, jouset, simmit tai koko cartridge. Kun taas takaiskareissa on saanut vaihtaa koko yksikön = noita vakioita ei ole juurikaan paranneltu.
Nyt on Suomeenkin muutama paja hankkinut iskaridynon. Se kyllä tiedetään millainen on optimaalinen iskunvaimennuskäyrä eri käyttöön. Iskaridynolla voidaan simmitykset ja männät suoraan testata tätä optimikäyrää vasten ja huomattavasti helpommin rakentaa esim orkkiksesta hyvä. Kysy vaikka Wehnältä josko homma kiinnostaisi, heillä on ainakin iskaridyno ja osaamista. Kallio Racingilla taitaa olla myös.
Itse jos tätä kysymystä ratkoisin, ostaisin vain WP tai Öhlins, koska näihin löytyy osaamista kotomaasta. Mutta vanhempaan laitteeseen orkkiksen muutos on taloudellisesti fiksuin ratkaisu.
Viime kesän ajelin, hyvä on mun käytössä. Tilatessa kyselivät kuskin painoa ajotyylejä yms ja tuli valmiiksi säädöissään, muutaman napsun vain siirtelin kesän mittaan. Ainut "haaste" taitaa olla että pitäs lähettää määräaikaishuoltoon UK:hon saakka kun ei (tietääkseni) suomessa ole maahantuojaa/huoltoa.
Viimeksi muokannut: suopo; 01.01.2014 klo 13:14.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En osaa. Mulla on se käsitys että Wehnä ja Honkanen on sama asia. Kummallakin toki oma paja, mutta tekevät paljon yhteistyössä.
Noi iskariasiat on vaan sellaisia jossa oman kokemuksen mukaan hommaan liitetään turhan paljon mystiikkaa. Varsinkin crossipuolella on "iskariseppiä" jotka tietää kaiken. Ja oma kokemus niistä on ihan laidasta laitaan. Samalta nimimieheltä saa joskus timanttia ja joskus ajokelvotonta paskaa. Yksi guruseppä teki mun kotarin iskarit, johon koeajon jälkeen ei tarvinnut kuin 100m ja tiesin että jotain on pahasti vituillaan. Annoin moponi crossin Suomen mestarille, joka toi pois yhden kierroksen jälkeen ja sanoi ettei ole ikinä ajanut huonompaa mopoa. Soitto sepälle ja ukko kieltäytyi kuuntelemasta. Väitti vaan että kyllä ne MM:ssä tuollaisilla kepeillä ajaa ja mä en vaan osaa (tämä toki pitää paikkansa). Mutta en mä siltä MM-keppejä tilannutkaan, vaan pinnasta herkemmät orkkikset.
Teetin uudestaan toisella ns nimisepällä, nyt meni äärestä laitaan. Eka kova veto ja ja lähdin Jorviin teholle. Oli omaa hölmöilyä koittaa töötätä heti, mutta myöhemmin selvisi että siellä ei ollut läheskään oikeaa määrää simmejä, jolloin välimännän float oli tuplat oikeaan verrattuna, simmien liikettä rajoittava päätyprikka oli poistettu paluusta kokonaan (joka tietty löi simmit heti kupille ja roskiskuntoon). Paluun stacki oli vielä kasattu niin että mäntää vasten olevar simmit oli pienempiä kuin männän reiät, jolloin siellä oli jatkuva ohivuoto. Eikä siten keula reagoinut oikein mihinkään säätöön.
Nämä nyt omia jäävuoren huippuja. Ratakäyttöön ratamopossa toki suosittelen vaihtamaan takaiskarin ns racemalliin, koska se on lähtökohtaisesti sellaisella alueella joka riittää 95% kaikille. Ja keulaan cartridge. Satunnaisemmalle ratailijalle sporttikatumopoon orkkiksien pikku paranteluilla päästään lähes samaan lopputulokseen, kun kuitenkaan sitä ihan viimeistä ei ole kuskikaan pyytämässä.
Rahallisesti noilla ei ole mitään arvoa. Ratamopossa Öhlärit jne tarkoittaa että se mopo myydään ekana, rahaa siitä ei juurikaan enempää saa kuin simmitetyillä vakioiskareilla olevasta. Katumopossa Öhlärin laitto sulaa hintaan. Tai no, jos mopoa vaihtaessa laittaa vakion kiinni, ehä tuollaisesta käytetystä Öhlärin tms iskarista saa 200-300€ hyvänä päivänä.
Uskon vakaasti että iskareita osaa tehdä muutkin kuin WP ja Öhlins, crossissa lisäksi Showa ja KYB. Mutta kotimaassa aiemmin paras osaaminen ja varaosien saatavuus jne on ollut parasta noille valtamerkeille.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niinpä.. Noi kun lupaa tohon karvalakkiSport-malliinkin tota pituuden säätöä, mutta just-arvaa-minkä pyörän kohdalla luulen että sanotaan että paitsi tässä mallissa se ei onnistukaan… Sitä kyselin ja että onko mahkua tilata kustompituista. Ei tietty välttämättä kantsimutkumutku..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Honda cbr 1000rr:n keulaa olen tuunannut ja nyt olis kasaus menossa.
Miten näitä osia tulis nimittää?? Välimäntää....Low speed ...High speed....Mid speed jne.
Välillä menee omatkin spasmat sekaisin, mikä oikeesti vaikuttaa mihinkin.
Joka tapauksessa Venttiilit hiottu ja simmejä mitattu ja pähkäilty, verrattu Öhlinsiin jne.
Ensi viikolla kasaus.
gabeldampfer-zerlegt-sc57.jpg
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Epätieteellisessä kokeilussani olen edennyt mahdollisimman varovaisesti ja yksi muutos kerralla periaatteella.
Muutama vuosi sitten kokeilin eri öljyjä ja sittemmin päädyin kahteen laatuun Q1 ja Q2, toinen 14,9cSt@40 ja toinen 32cSt@40. Näitä kahta sekoittamalla olen sitten tehnyt omia blendejä. Öljyvalmistajien ilmoittamat w5, w15 jne. ei näissä iskarihommissa sano yhtään mitään ja todellinen viskositeetti voi olla mitä vaan. Näistä kahdesta öljystä en luovu.
Syksyllä tein muutaman vakio takaiskariin muutoksia ja Avot! eron huomaa. Ensin uudet öljyt ja huolellinen ilmaus, sitten venttiilin tuunaus. Viimeiseen testiversioon vaihdoin vielä samanmittaiset Öhlinsin shimmit. Kyllä eron huomaa!
Bladen 954 takaiskariin olen talven aikana tehnyt suurempia muutoksi, joten jää nähtäväksi miten toimii. Samalla mittaisin säiliöpaineen (7-15bar) vaikutusta männän ulostyöntövoimaan. Nyt kun on työkalut ja harjoittelutyö tehty, niin muutokset ja säädöt tekee hyvinkin ilta-askareena.
diagram-kraft-federbein-sc50.jpg
Keulaan sama homma. Tässä vaiheessä pelkästään venttiilien virtausten parantaminen. Virtauksen pinta-ala pysyy samana ja shimmitkin ovat vakiot. Hydrostopperit poistan kokonaan.
Ainakin kuvien perusteella, niin Öhlinsin kitti osissa ei ole enää nimeksikään paluuvaimennusta shimmi muodossa!! Jos olette avanneet, niin kertokaa.....
Kantapään kautta olen opettelemassa näitä asioita uudestaan. Sen tiedän, kun tämän prosessin käy oikein läpi, niin sen jälkeen jousituksen saloja ymmärtää huomattavasti paremmin.
Edit: 21.1 Korj. asiavirhettä. Tarkoitin "paluuvaimennusta" komp. vaimennuksen sijaan.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
^Kuulostaa siltä, että homma on hanskassa. Kertoile enemmänkin noista kokeiluista ja tuloksista jos jaksat näpyttää. On ihan mielenkiintoisen kuuloista hommaa.
Superbike #7
Tällä periaatteella olen venttiileitä snurralla työstänyt. Kyllä se öljy juoksee hyvin muotoillussa venttiilissä huomattavasti paremmin kun noissa alkuperäisissä, missä ihan suorat reunat ilman minkäänlaista viistoa. "Race Techin Golden Valve" onkin sitten jo pelkää reikää, joten vastus minimaalinen. Öhlinsin venttiilit eivät vaikuta kovin ihmeellisiltä. Kai se sitten on se uskon asia ja laadukas kokonaisuus.
Öhlinsin kitti venttiileissä ihan suorat reiät.
ohlin-kit-shim.jpg
Tässä oma versioni.
gabel-ventil-geschliffen.jpg
Race tech Golden Valve.
golden-valve-racetech.jpg
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
^^Keskimmäinen kuva tärähtäny niin aika huonosti saa selvää..
CBR 1000rr:n keulatuunauksen jälkeen kasattu. Selvä ero alkuperäiseen, vaikka kaikki osat alkuperäisiä shimmejä myöden. Nyt öljy menee juuri niitä kanavia pitkin mitä Showa inssi on suunnitellutkin, eikä venttilimännissä tapahdu ohivuotoja.
Käsin kokeiltaessa säätömahdollisuudet ihan eri luokkaa vakioon verrattuna. On se ihme, miten pienet asiat vaikuttavat kokonaisuuteen. Jos tarmoa riittää, niin yritän saada pienen videon aikaiseksi, josta esim. selvästi näkyisi paluuvaimennuksen erot, kun säätöruuvi auki tai kiinni.
Verrattiin jousitusta toisen kyykyn etupumppuihin, jotka olivat olleet "huollossa". Huollossa olleet pumput toimivat kun "jojo", eikä säädöt vaikuttaneet puristus,- eikä paluu jousitukseen juuri laisinkaan. Kaveri oli huuli pyöreenä vertailun jälkeen.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Niin olinkin, että vieläkin jurppii.Ei oo Karkkilasta vieläkään kuulunu mitään.
Kohta tulee kiire.
Mikä säätö voi olla mahdollisesti pielessä, kun etupää muuttuu epävakaaksi /woblaa kovemmissa kiihdytyksissä, varsinkin 1-vaihteella kiihdyttäessä. Pyöränä honda cbr 600rr. Keula ei kuitenkaan nouse, ainakaan kovin helposti. Itse en osaa oikein yhtään arvioida mistä tässä voi olla kyse. Voiko olla jopa niin, että takaiskarin säätö vaikuttaa tuohon?
Neuvoja otetaan vastaan ;)
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond