Moi!
C-mallin 10R:ään tuli mun painolle sopivat etujouset. Eilen aloin sitten ruuvaan sitä keulaa. Oikeassa putkessa ei tule mitään vastaan kun ruuvaan reboundia tarpeeksi myötäpäivään. Eli ensin tuntuu kliksut ja sitten se ruuvi vaan pyörii ilman mitään kliksuja. En viitsinyt pyörittää sitä kovin paljoa kun ajattelin että se jää käteen koko ruuvi. Eli pitääkö sen käyttäytyä noin vai onko jossain jotain vikaa? Vasen putki käyttäytyy normaalisti.
Lisäksi manuaalin mukaan säätövaraa olisi 11 kliksua mutta 16 mä niitä laskin. Hä?
Muoks. Perkele! Keulassa ei ilmeisesti ole öljyjä. Ihan sama onko vaimennukset täysillä tai nollassa niin keulaa pystyy pumppaamman ihan kevyesti melkein pohjaan saakka eikä tunnu mitään vastusta missään suunnassa. Ei ihme että oli haastava ajettavaTaidan hieman reklamoida...
Viimeksi muokannut: Teppoman; 21.04.2013 klo 13:58. Syy: Öljyt
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Heiluu pari kertaa ennenkuin liike pysähtyy ja heiluu tosiaan ilman mitään tuntuvaa vaimennusta. Kävin eilen ajamassa ja nyt aamulla molemmat ripariruuvit pyörii ilman että myötäpäivää pysähtyisi mihinkään.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Joo, selvisi että öljyt puuttuu keulasta. Ei ollut hyvä ajettava![]()
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Kukas suomenniemellä osaa ja tekee keulanshimmauksia?
Kyselen nyt tässä jo hiukan etukäteen, koska tuon ratalelun keula on shimmattu aiemmin n.85 kiloiselle kuskille N85 Öhlinsin jousilla ja se riittikin viime kesän harrastuksen aloitteluun vaikka allekirjoittanut oli vielä viime kesänä n.106kg mutta nyt vaikuttaa että vauhti on kasvanut sen verran ja paino pudonnut ainakin tuon 6kg, että pitäisi jo alkaa ainakin harkita jäykempien jousien vaihtoa ja sikäli mitä olen nyt näitä eri foorumeita lukenut niin samassa yhteydessä saattaisi olla suositeltavaa ainakin miettiä uudelleenshimmauksen tarvetta.
Itse osaan ja kykenen kyllä vielä vaihtamaan jouset ja pelaamaan öljyjen kanssa mutta tuon shimmauksen jättäisin osaavien käsiin.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Mä teetin alustan täällä viime talvena ja siitä tuli tosi hyvä
http://koittomoto.fi/
Shimmaus ei ole kuskin painosta riippuvainen, eli siinä teet turhaa työtä paitsi jos keula on alun alkaen shimmattu päin hongistoa. Jouset riippuu painosta, mutta jos edelliseen omistajaan on painoeroa vain 15 kiloa, vaikuttaa kuskin paino vähemmän kuin esim. ajotyylin eroavaisuudet. Esim. tuon meikäläisen pyörän edellinen omistaja on meikäläistä parikymmentä kiloa painavampi. Toki mittasuhteet meillä on aika erilaiset, mutta painoeroa on tuon verran. Ajoin koko kauden käytännössä edellien omistajan säädöillä eikä niitä ollut tarvetta muuttaa, koska mopo toimi hienosti.
Alustan säädössä kannattaa lähteä liikkeelle siitä, että mietit mitä alusta tekee väärin, jolloin voi helpommin hahmottaa mitä pitää korjata. Jos ei tiedä mikä on pielessä, tai mikä on oire pyörän käytöksessä, on säätäminen, shimmaaminen ja jousten vaihtelu ihan arpapeliä. Eli jos heität pienen selvityksen pyörän ongelmista, voi porukka paremmin arvailla kannattaako shimmata jo kerran shimmattua vai ei. Tosin ennen tuota olisi hyvä tietää, että milloin alusta on huollettu. Jos samoilla öljyillä on ajettu kauden verran, ovat vaimennukset varmasti kadoksissa, jolloin perushuolto keulalle ja takaiskarille on eka lääke ennen kuin mitään muuta on järkevää ryhtyä tekemään.
Superbike #7
No nyt viime lauantaina Alastarolla keula toimi omasta mielestäni muuten tosi hyvin mutta juoruna toiminut nippuside painui varsinkin Las Palmasin jarrussa täysin pohjaan.
Kiristin hieman jo esijännitystä ja siinä on vielä kolme viivaa näkyvissä (jäljellä) mutta silti painui jo alas asti.
Rebound (yläpään ruuvit) ovat 7 naksua auki ja Comp (alapään ruuvit) ovat 5 naksua auki ja niiltä osin tuntuis han hyvältä.
Toistaalta kun ei paremmasta tiedä niin voihan nuokin olla jonkun mielestä väärin![]()
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Kiristä lisää sitä esijännitystä.
Se tais olla vielä että sen vaikutus tehostuu mitä kireämmällä se on. Siellä on joku jousi välissä että sen ruuvvin vaikutus ei ole 1:1
Mulla on 9,5nm jouset ja kaksi viivaa näkyy ja öljynpintaaki on nostettu. Painan noin 70kg.
Koititko nostaa sitä nippistä takas ylös välillä että painuko se aina uudestaan pohjaan?
Mullaki painui lauantaina yhellä setillä ihan pohjaan kun oli kovempi jarru mutta sitten ei enää.
Siinä sitten sain kans semmosen ohjeen että kokeile nostaa se merkki ylös nii näät pohjaako se vielä ja eihän se pohjannu enää.![]()
Nippuside haarukassa on hyvä indikaattori, mutta ei absoluuttinen. Hyvin säädetyn jousituksen KUULUU käyttää ~koko matka. JA JOS radassa on jarrupatti, ei haittaa mitään vaikka siinä pohjaakin. Toki liian kallellaan ei kannata pattiin jarruttaa. Liian kireällä oleva esijännitys syö pintaherkkyyttä, joka taas on ainakin itselleni radalla melkoisen tärkeää.
Esijännitys ei vaikuta käytännössä mitään pohjaamiseen. Ainoastaan pyörän kulkuasentoon. Naksuja eri pyörien välillä ei kannata liikaa verrata, ellei ole varmuudella identtiset. Jos välillä on shimmattu, vaihdettu vietereitä, öljyn pintaa, öljyn viskositeettia jne.. ei naksujen määrää voi vertailla keskenään.
Juu kyllä minä nostin sitä nippusidettä siinä ajokertojen välissä.
Etustefat alkoivat hieman tihkumaan ja tulevana lauantaina pitäisi lähteä Kemoraan ajamaan, joten tähän hätään en kerkiä muutakuin vaihtamaan nuo stefat, ehkä vois laittaa hiukan jäykemmän öljyn ja laittaa sitä vähän enemmän ja kiristää sitä esijännitystä.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Omassa K4:ssä oli keulassa 10Nm jouset, painauma kuskin kanssa 35-40mm, compin säädöt radasta riippuen 0-2 naksua auki. Tuosta kun comppia avaa enemmän ei säädöllä ole juuri mitään vaikutusta. Reboundia en muista ulkoa. Painoa itsellä silloin 75kg. Keula pohjasi kyllä jossain jarruissa, mutta se tapahtui siististi ja kuuluu asiaan.
Varovaisesti voit kokeilla miltä se keula tuntuu kun laitat compin ensin vaikka melkein kokonaan kiinni ja sitten kiinni asti. Ja tämä ajatus koskee vain noita K3-K4 keuloja joihin ei ole vaihdettu cartridge kittiä.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Alastarossa tuo Las Palmasin jarru on sen verran röykkyinen, että ainakin mulla pohjaa keula siinä aina. Keulan kuuluukin käyttää koko liikematka eikä muutoksia kannata ruveta tekemään yhden jarrutöyssyn takia jos keula toimii muualla hyvin. Jos säädät keulan sellaiseksi, ettei se pohjaa Las Palmasin jarrussa, jää joka paikassa muualla joustomatkaa käyttämättä ihan turhaan, jolloin myös keulan pito on heikompi mutkiin mennessä. Jos keulan pohjaaminen lyö selkeästi käsille tai keula pohjaa useammassa paikkaa, on syytä tehdä jotain.
Alastaron ja Kemoran isona erona on se, että Kemora on sileä rata. Esim. K7 gixerin vakiokeula pohjasi mulla Alastarossa Las Palmasissa niin, että sen tunsi käsissä, mutta Kemorassa keulaa jäi käyttämättä n. 10mm vaikka esijännitystä käänsi pari kierrosta auki verrattuna Alastaroon. (Tuolloin vauhti Alastarossa n.1:28 ja Kemoralla 1:14) Eli sinuna miettisin vielä, että onko ongelma pelkästään Palmasin jarrussa ja onko se ongelma ollenkaan vai pohjaako keula pehmeästi? Jäykemmillä öljyillä siirrät koko alueen vaimennusta tiukemmaksin ja häviät jonkin verran herkkyydessä, mikä heikentää pitoa etenkin pienissä epätasaisuuksissa. Stefojen vuotaminen muuten juoruaisi siitä, että keulan huollosta on aikaa, jolloin laittamalla uuden saman viskositeetin öljyn, palaa vaimennukset oikealle kartalle. Öljyn viskositeetti nimittäin tippuu aika paljon ajokilometrien myötä.
Superbike #7
Kyllä sen esijännityksen säädön vaikutus on tasan 1:1 jos vain mopon ja kuskin paino pysyy samana. Tuo säätöhän ei säädä mitään muuta kuin keulan korkeutta. (tai käytettävissä olevan sisään ja ulosjouston suhdetta, ihan miten asian haluaa ajatella.) Jousihan pysyy samalla kuormalla aina saman pituisena, joten esijänityksen säätö vain nostaa tai laskee keulaa.
Öljyn pinnankorkeudella leikkiminen taas vaikuttaa hyvinkin progressiivisesti varsinkin jouston loppuosalla, koska se vaikuttaa suoraan ilmajousen tilavuuteen.
Superbike #7
Edelleenkin hyvin yleinen harhaluulo tuntuu olevan, että esijännitys vaikuttaisi johonkin kireyteen tai löysyyteen, tai aiheuttaisi jotain jousituksen pintakovuutta tai pintalöysyyttä. Olen itsekin elänyt ko harhaluulossa jossain vaiheessa.
Käytännössä esijännitys on vain ja ainoastaan painauman säädin. Ts parempi nimitys sille nupikalle, yleensä mutterille putken korkissa, olisi painauman säädin, jolloin ei syntyisi virheellisiä assosiaatioita johonkin kireyteen, kovuuteen tai löysyyteen.
Tosin nykyisissä bpf-keuloissa se taitaa yleisimmin olla pieni kuusiokolo putken alapäässä.
Ja käytännössä se myöskin vaikuttaa yleensä suoraan suhteessa 1:1 painaumaan. Tosin top-out jousi voi tuota hieman sotkea, varsinkin silloin jos mitataan/ säädetään painaumaa ilman kuskia. Joissakin mopoissa on niin pitkät top-out jouset, että ne sotkevat myöskin painaumaa silloin kun kuski on satulassa.
Esijännitys kyllä vaikuttaa välillisesti suoraa myöskin keulan pohjaamiseen, mutta se on väärä tapa.
Oikea tapa on vaihtaa jouset sopivan jousivakion omaaviin, ja keulan öljymäärällä vaikuttaa ilmajousen progressiivisuuteen.
Esijännityksen ainoa tehtävä pitäisi olla painauman säätö sopivaksi.
Vakiokeuloissa on myöskin lähes aina hydraulistoppari, joka syö tyypillisesti 20-30 viimeistä milliä joustomatkasta. Joten jos käyttää nipparianalyysiä, ja nippari jää 0-30mm päähän pohjasta, on keula käytännössä pohjannut. Koska silloin kun keula on stopparin alueella, käytännössä ainoa joustava elementti on rengas.
Eli siinä vaiheessa kun miettii pohjaamista tai vertailee eri keuloja, pitäisi myöskin tietää onko keuloissa nuo hydraulistopparit tallella. Vai onko ne poistettu, kuten rataleluista yleensä poistetaan, jolloin saadaan myöskin se viimenen 20-30 mm todelliseen joustomatkaan mukaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Öljyt on vaihdettu viime kesänä ja laitoin öljynpinnan niin tarkasti kohdilleen kuin vain kykenin minkä jälkeen ratareissuja ei kuitenkaan kertynyt kuin muistaakseni neljä päivää.
Juu sain myös ihan henkilökohtaista kommenttia että ei kannata lähteä jäykentämään öljyä, koska sen myötä menettää keulan herkkyyttä.
Täytyy koittaa stefojen vaihdon jälkeen ensiksi pienen öljymäärän lisäyksen vaikutusta (10mm) ja sen jälkeen voisin kokeilla kiristää tuota Comppia.
Juu olihan se Las Palmasin jarrutus aika raju, joten saatan tosiaan tehdä kärpäsestä härkäsen mutta sen näkee nyt sitten Kemorassa.
Kiitos hyvistä ja asiallisista vinkeistä. Tämän takia on mukava olla Orggilainen![]()
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Jos mahdollista, kokeile ensin ajaa Kemorassa ilman mitään muutoksia ja muutat öljyn tasoa vasta jos on pakko. Oman kokemuksen perusteella Kemora tosiaan on hellempi keulalle kuin Alastaro, joten voisin arvata, että nykykuosissaan Alastaroon karvan löysä keula on perfect Kemoralla. Kertoile sitten, että mitä teit ja kuinka keula toimi.
Superbike #7
Kemorassa ei ollu mitään ongelmaa ja ei ne stefatkaan sitten enää tihkuneet. Ilmeisesti vaan siellä Alastarossa talven seisomisen jälkeen hieman kostutti putkien pintoja.
Ja sen nippusiteen perusteella ei ollut mitään paniikkia keulan painumisen kanssa jarrutuksissa vaan jäi vielä hyvin reserviä tulla tiukemmin jarrutuksiin tai jättää myöhäsemmäksi.
Lauantaina juu olin paikalla ja ajoin ensiksi kaverin seuraksi B1 ryhmässä ja sitten sen 13-14 välisen tauon jälkeen siirryin B2 ryhmään.
1.22.9 oli paras kierros ja parempaankin olis varmaan venynyt mutta oli myös muutama hieman hitaammin ajava samaan aikaan radalla enkä halunnut aiheuttaa mitään vaaratilanteita, mutta nyt jäi hyvä nälkä seuraavaan kertaan
Mä ajelen sillä hieman elämää nähneellä Rizla sinisellä K3:lla missä on numero 73 ja edellisen omistajan ajoilta lukee vielä Tornio Racing![]()
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
^Tässä kohtaa tekee melkein mieli todeta, että mitäs minä sanoin.
Superbike #7
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Jos harrastelijasta puhutaan, ja alusta tuntuu olevan ok, niin tuossa tapauksessa kannattaa opetella jarruttamaan. Jolloin sileälläkin radalla se nippari on pohjassa.
Pomppusella radalla se nippari on joka tapauksessa "aina" pohjassa, ellei mopossa satu olemaan joku kisakeula, ja väännä comppia täysin umpeen, jolloin keulasta tulee hyppykeppi. Vakiokeulassa se säädin ei tod näk paljoa vaikuta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kuten scuuba sanoi. Jos keulaa jää käyttämättä, pitää opetella jarruttamaan. Jos sama keula menee röykyissä pohjaan, mutta ei aiheuta ohjelmaa, toimii keula juuri niinkuin sen pitääkin.
Tämän saman on toistanu tässäkin keskustelussa aika moni alle 1:30 Alastarolla menevä, joista osa alle 1:25 ja yksi lähemmäs 1:20 kuin 1:25 aikoja ajava.
Superbike #7