YepYep. Ja tuossa testi, jossa kehutaan "balanced" kokonaisuutta koko pyörässä. Myös etujousitus saa kiitosta rata- ajossa.
http://www.motorcycle-usa.com/114/43...omparison.aspx
Kehuvat runkoa+jousitusta (chassis) sellaisenaan lähes täydelliseksi. Pyörä siis tuo samainen CBR600RR -08.
Viimeksi muokannut: vma; 10.05.2012 klo 20:43.
Nyt löytyi selkeä tietäjä. "Paikallisen Iltalehden" testiporukassa sattuu nyt olemaan mm tupla AMA Supersport mestari, Class School- ajokouluttaja, ja muutenkin hyvin ansioitunutta kisakuskia rapakon toiselta puolen. Siis porukkaa, jotka oikeasti ajavat lujaa.
Ja edelleen nuo sinun mukaan "paikallisen iltalehden" toimittajat kehuvat että 600RRssä on erinomainen jousitus ja erityisesti etupää. Tietämättä asiaa tarkemmin, luulisin että heillä jonkinlainen näkemys asiasta on.
Toki, jos etupää on aivan paska sinun vauhdeilla, ilmoittaudu ihmeessä AMA Supersport kuskiksi. Sielä tehdastallit etsivät koko ajan kaikkein nopeimpia kuskeja tehdaskuskiksi.
3-4päivän testirupeamaa ammattikuskeilla en myöskään ihan yht´äkkiä menisi leimaamaan "perstuntumalta annetuiksi kokemuksiksi".
Luulen, että mittanauhamiehellä on enemmän oma lehmä ojassa, koska jousitusremppoja "sattuu" myimään omasta pajastaan.
Uskon tässä kohden enemmän nopeita kisakuskeja muutaman sadan ratakierroksen testi kokemuksineen (näille pyörille), kun paikallista kauppiasta rullamitan kanssa hääräämässä kauppansa lattialla.
Mutta, kuten aina ennenkin: kukin tavallaan. Jos se etupää on sinulle ihan paska, lihoiksi vain ja sitten huomattavasti vauhtia ratailuun lisää.
Viimeksi muokannut: vma; 11.05.2012 klo 17:51.
Sieltähän se taas tuli, vauhtikompleksi, koska et ole vähintäänkin tosinopee, jousesi eivät voi olla liian löysät
Ratailun vauhdista ei ollut missään vaiheessa kyse, kukaan ei missään välissä epäillyt etteikö kyseisellä alustalla pääsisi lujaa - monestiko tämä pitää sanoa. Se että keula pohjaa tiukassa "hätä"jarrutuksessa ei liity sitten mitenkään päin kierrosaikoihin.Mutta, kuten aina ennenkin: kukin tavallaan. Jos se etupää on sinulle ihan paska, lihoiksi vain ja sitten huomattavasti vauhtia ratailuun lisää.
Ei kai? Väännetään rautalangasta, kyseinen artikkeli ottaa kantaa käsillä olevaan ongelmaan ei yhtään millään tavalla.Nyt löytyi selkeä tietäjä. "Paikallisen Iltalehden" testiporukassa sattuu nyt olemaan mm tupla AMA Supersport mestari, Class School- ajokouluttaja, ja muutenkin hyvin ansioitunutta kisakuskia rapakon toiselta puolen. Siis porukkaa, jotka oikeasti ajavat lujaa.
Katso toki kohta 1 - Toistetaan nyt vielä vähän lisää : Radalla jarrut toimivat hyvin, tästä ei koskaan ollut mitään epäilystä. Ongelma syntyy vasta kun paino on täysin eturenkaalla, harvemmin ne AMA Supersport kuskit jarruttelevat perä ilmassa niihin kurveihin.Toki, jos etupää on aivan paska sinun vauhdeilla, ilmoittaudu ihmeessä AMA Supersport kuskiksi. Sielä tehdastallit etsivät koko ajan kaikkein nopeimpia kuskeja tehdaskuskiksi.![]()
Luulen, että mittanauhamiehellä on enemmän oma lehmä ojassa, koska jousitusremppoja "sattuu" myimään omasta pajastaan. Uskon tässä kohden enemmän nopeita kisakuskeja muutaman sadan ratakierroksen testi kokemuksineen (näille pyörille), kun paikallista kauppiasta rullamitan kanssa hääräämässä kauppansa lattialla.
Vaikka mittanauhamies mittaisi jostain pyörästä kokonaista 10 milliä joustoa pumpuista, olisi mielestäsi joustoa tarpeeksi ja mittaajalla oma lehmä ojassa koska AMA kuski ajoi kyseisellä keulalla ihan tosikovaa. Kärjistetään nyt varmuudenvuoksi vielä vähän : myöskään Formulan alustassa ei voi olla käyttötarkoitukseen nähden mitään vikaa vaan vika on kierrosajoissa ja jarruttajassa jos kyseinen formula pohjaa citymarketin edessä kun pitää päästää suojatielle pompannut muksu ylitse.
Jep, eiköhän tämä ongelma saatu päätökseen, istutetaan se 0,95 lineaarinen jousi ja pätkästään lukkoja, josko sitten kantaisi![]()
Viimeksi muokannut: Grodin; 11.05.2012 klo 18:19.
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
No kyllähän nuo asiat käsikädessä kulkevat. Miten etupää voi olla liian löyhä, jos sillä pärjätään paaaljon kovimmissakin kyydeissä. Joku sen etupään rysäyttää pohjaan. Joko julmettu nopeus (ja siitä jarru) tai ajovirheet. Mikäli nopeutta ei ole kovasti, jäljelle jää tuo toinen.
Ellei se liity nopeuteen, sitten se liittyy ajotekniikkaan tai sen virheisiin.
Ainoastaan siihen, että tuo etupää on riittävä huimiinkin vauhteihin, saati normaalimpaan harrastamiseen ilman mekaanisia muutoksia.
Juu...eihän ne...takajarrulla laahautuvat mutkiin pääsääntöisesti![]()
Kuten pyörissäkin: riippuu täysin vauhdista ja jarruttajasta![]()
Viimeksi muokannut: vma; 11.05.2012 klo 18:37.
Luulisin, että ne AMA- ja muut saman tason kuskit nimenomaan jarruttaa lähes joka kurviin perä ilmassa, joka tapauksessa paljon kovempaa kuin sinun ja minun hätäjarrut tod näk koskaan. Tuskin sinäkään rata-ajossa nolliin vauhtia päästät ennen kurvia eli epäilisin noiden ns. hätäjarrujesikin olevan valovuosien päässä siitä, minkälaisiin jarruihin tuon testin herrat kykenevät. Toki viimeisen päälle kilpureilla, mutta tuskin ne testissäkään touringia kruisailivat. Tarkoitan, että luultavasti olisivat ainakin isot heikkoudet - tyylin joustojen loppuminen liinoissa - cebarin keulasta bonganneet. Nyt sen sijaan oikein erikseen hehkuttivat.
Hyvä on, että olet avaamassa tuota keulaa. Mielenkiintoista kuulla löytyykö sieltä esim. öljymäärässä tms. outouksia. On erittäin vaikea uskoa, että Suomesta yllättäen löytyisi amatööri, joka ulosmittaa kunnossa olevan keulan ominaisuudet hätäjarrutus tai ei, kun muut sitä ylistävät. Mahdollista, mutta ei todennäköistä.
Sananlasku ja viisaus loppuun: jos kuulet kavioiden kopsetta Suomessa, ajattele hevosta äläkä seepraa.
Ja se viisaus varmaan ajoittain meille kaikille: Better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubts (MT)![]()
Nykyäänhän löytyy jo joka parkkikselta pikkupoikia jotka rullaavat tuollaisella RR-hondalla pitkiä siivuja perä ilmassa ja ilman ongelmaa. Eikä ole liikaa vauhtia.![]()
Supermoto
Popcornia..
Kai sä nyt ymmärrät, että lukon katkaiseminen ei vaikuta kantamiseen mitenkään. Itseasiassa se sallii keulan menevän entistä syvemmälle ilman muita modifikaatioita. Otappa nyt ihan hetki happea ja usko että joku thriidiin kirjoittanut voi olla käryllä asiasta, äläkä lähde suin päin omia palveluitaan myyvän jenkkimiehen vedätettäväksi.
Jousi auttaa vähän kantamiseen, mutta ilman muita modifikaatioita en usko sen ollenkaan poistavan ongelmaa. Vain pahentaa sitä koska keula menee entistä syvemmälle ja jarruissa perä nousee aina vaan pahemmin ja loppukin teho häviää jarruista. Jousta ei ole tarkoitettu kantamaan koko jarrutuksen kuormaa. Muutokset vaativat samalla lisää vaimennusta, eli shimmauksen ja luultavasti öljyn pinnan kanssa pelaamista. Lue vaikka tämän thriidin maili 366.
Tai sitten olisit vaan fiksu ja uskoisit että vikaa voi löytyä peilistä vielä toviksi harjoittelua. Säästyneillä rahoilla meet vaikka S. Pennan rataoppilaaksi ja saat varmaan enemmän itsestäsi irti kuin pelkillä jousilla.
Edit: **ttu mä oon pettynyt itseeni kun en osaa olla kirjoittamatta.
Viimeksi muokannut: Poistettu; 11.05.2012 klo 19:44.
Aina vaan vahvistuu käsitys, että tieto lisää tuskaa![]()
Viimeksi muokannut: a-pp; 11.05.2012 klo 22:50.
Rölläykseltä alkaa nyt pahasti haiskahtaa mutta leikitään nyt sitten kun on kerran alettukin
Hetkinen, sanoinko jo että rata-ajossa ei ole jarrulla ongelmaa?
Lukon poisto antaa jousen painua enemmän kasaan - sen sijaan että se törmäisi lukkoon. Lukkoon pohjannut alusta ei kanna, sensijaan lukon poiston jälkeen vaikka 10mm syvemmällä uiva keula kantaa, koska siellä on vielä varaa joustaa. Monimutkaista, eikö?
Tehdäänkö esimerkki : hitsaan sun pumppuus tangon joka estää keulaa painumasta yhtään alaspäin, kai ymmärrät että tämän tangon poisto ei vaikuta kantamiseen lainkaan - eikun?
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Ei tarvi hitsata, niissä on stopparit paikoillaan. Eikä häiritse ajamista. Ei ole tarvinnut tehdä muutakaan kuin säätää esijännitys ja vaimennukset. Kuten kaikissa aiemissakin katumopoissa.
Lukko ei aiheuta pohjausta vaan hidastaa sen viimeisen 30millin liikettä enemmän kuin itse vaimennus. Se sallii edelleen jousen mennä pohjaan saakka. Sen tehtävä on katumopoissa estää kova pohjaus tienpinnan heitoissa, myös kaksi päällä ajaessa. Ja se salliin siis vähäisen vaimennuksen, mukavuusasetuksen, tiellä ilman pelkoa kovasta pohjaamisesta. Eli viimeisen 30millin matkalla on huomattava vaimennus riippumatta missä asennossa naksut on. Radalle riittää pitkälle varsinaisen vaimennusalueen hidastaminen, tällä stopparialueella kun ollaan vain kovissa jarruissa. Jos sun keula liikkuu nopeasti jarruissa stoppariin, ongelma on tuo vaimennusalue, ei stoppari. Sekä jokin saa keulan sukeltamaan liian voimakkaasti. Varmista tämä vaikka Skuupalta koska häntä tunnut uskovan.
Rakentaa jokainen saa ihan oman tahtonsa mukaan. Mutta on aivan turha selittää että tossa vauhdissa sun mopo on käyttökelvoton. Se ei ole.
Ei se käyttökelvoton ole, ei sinne päinkään - jousessa vaan ei riitä voima että painaumat saisi kohdalleen ja kun keula uppoaa öljylukkoon asti siitä tulee ERITTÄIN kova, lyö näpeille - jos öljylukko toimisi edes hieman pehmeämmin tätä ongelmaa ei olisi, tai jos edes jousi olisi senverran vahva että painaumat saisi kohdalleen keula ei välttämättä edes uisi niin syvällä.
http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm
Tuolla on jotain juttua kans '05 keulasta, tiedä kuinka isoja eroja '08 mutta kovasti sielläkin kirotaan niitä topout jousia ja öljylukkoa.
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
^Sinullahan on 08 pyörä, joten älä murehdi 05- mallin asioita. 08- mallihan on todettu kovavauhtisissa testeissä kilpakuskien toimesta erittäin hyväksi peliksi. Etujousitusta kehuttu vielä tunnokkaaksi ja hyvin toimivaksi, joten sinun ei tule murehtia etujousituksen suorituskyvystä. Pyörän runko ja jousitus sietää vakiokuntoisena erittäin rajun kyydin ilman ongelmia.
Onko tämä keulan pohjaamis ongelma ollut koko ajan
vai tuliko se pyytämättä ja yllättäen?
Aina ollut mutta törmäilin lenkillä toiseen samanmoiseen missä oli vaihdettu 0,9 jousi, pienet tyypit ja toimi hienosti eli täytynee laittaa itsellekin tilaukseen stormilta nuo bitubon vieterit
Mikähän putiikki noita takapumppuja huoltais, alkaa olla huoltoväli ummessa kun useimmat pajat myyvät eioota perälle![]()
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Motoville ainakin sai SP-2 Showan huollettua.
No, sä et ole eläkeiässä, joten mopoilu maistuu. Toisin on noilla ikälopuilla jotka eivät enää jaksa:
http://www.bike.fi/uutiset/racebike/...aestavat-23538
Jukka
http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=4&id=18592
Siinä aihetta hieman sivuava. Katsotaan kuinka kesän mittaan käy.
Jukka
Uusimmassa Motorradissa on juttua etupään perussäätämisestä, vaan olisiko kellään laittaa tähän linkkiä oikeisiin perussäätöihin, kun ei oo tullut hankittua tuota lehteä.
Nuo 1. viestin linkit on ikivanhoja eikä enään aukea, perushommahan ei liene muuttunut vuosien varrella.
Tästä olisi hyötyä, kun varmasti monella ne säädöt on tehtaan ohjearvoilla ja monet ajelee tuolla vapaittenkin nopeuksien teillä, jolloin ainakin sisäänvaimennukset pitäisi olla tiukemmalla, ettei pohjaa paniikkijarrutuksessa, kun kaikkeen on varauduttava.
Ja jos ei itse viitsi säätövaivaa nähdä, niin kaveria apuun.
<p>.</p>
Eikö tämän ketjun ohjeet riitä? Jos keula pohjaa jarrussa, niin taitaa olla aika vähän tehtävissä vakiosäädöillä. Saksalaiset ovat kehittäneet juurikin maantiekäyttöön tuohon oivallisen konaisratkaisun, se oli jokin paikallinen valmistaja, ei nyt tule mieleen... Siinä ei keula sukella juurikaan paniikkijarrutuksessa. Ja muutenkin vaimennukset ja jäykkyydet voi hoitaa napista.
Ainiin, lehti näkyy olevan vielä myynnissä.
Mä pikkusen jatkan tämän motiivista.
Eli jos joku ystävällinen osaaja laittaisi tänne säätöohjelinkin etc, niin joku ehkä innostuisi.¨
Nimittäin meikä kun kohta lähtee lomailemaan, niin kaveri viestitti bahn-kokemuksia Firebladella tältä keväältä, nättä joutu 255 kmh:sta himmamaan rajusti, kun sikäläisittäin ulkomaan toope siirty äkisti kastalla eteen - ja muistutti etupään säädöistä.
Enkä varmaan oo ainoo, joka reippaammin vetelee siirtymiä bahnoilla. Olis hjuva jos vaimennuksien säätäminen kiinnostaisi.
<p>.</p>
Vaimennukset tehtaan perusasetukseen ja painumat 35-40mm keulaan ja n. 10milliä vähemmän perään niin pärjää käytännössä missä vaan. Jos ajaa paljon 2-päällä voi painumat säätää hieman pienemmäksi. Ennen kuin rupeaa ruuvaamaan niitä säätöjä, kannattaa käyttää iskarit huollossa, jolloin ne jopa vaimentavat jotain. Tuollainen 3 vuottakin tai 15tkm ajettu iskariöljy alkaa olemaan aika kuraa saati sitten sitä vanhempi. Keula muuten pohjaa lähes yksinomaan sen takia, että painuma/jousi on väärä. Jos vaimennuksen säätää kantamaan keulan painoa jarrussa, katoaa herkkyys röykyissä.
Edit. Scuuba saa tyrmätä sitten tuon mun vikan lauseen ihan vapaasti. Tiedän, että yksinkertaistin tuossa kohtaa aika rajusti.
Superbike #7
Kunnioitettu Tekniikan Maailma totesi kestotestissään Vifferin alustasta:
"Jousituksen ongelmat tulivat esille sekä moottoriradalla että matka-ajossa silloin, kun pyörä oli täyteen lastattu.
Takajousitus on varustettu kätevällä esijännityksen säädöllä. Säätöä ei vain tarvinnut paljon muutella, koska se piti kääntää jäykimpään asentoon heti testin alussa. Takajousi on liian löysä Hondan suurelle omapainolle. Paluuvaimennuksen säädön kanssa tilanne on samanlainen. Nupit oli käännettävä kaakkoon, ja silti vaimennusta ei löydy riittävästi."
Takanahan tuossa on esijännityksen lisäksi paluuvaimennukselle säätö, edessä vain esijännitys? Että esijännitys vain maksimiin myös edessä ja that's it. Muuta ei voi tehdä löysyyden poistamiseksi. Vakiokomponentein. Aika helpot ohjeet.
Edit: Jaa, toisen lähteen mukaan paluuvaimennus onkin säädettävissä. Nyt meni hankalaksi.
Viimeksi muokannut: hidas57; 05.06.2012 klo 16:00.
Jaahas, pientä räpläämistä on tehty OK.
Mä kunnioitan vain evakkovanhempiani ja sotiemme veteraaneja.
TM:n aika luotettavien testien järjestäjänä on ohi, niin kuin -57 lainaussekoilutkin osoittavat.
Testeissä mä luotan ainoastaan kunkin alan erikoisosaajiin, joita riittääkin kiitettävästi niin koti-, kuin ulukomailla.
Joista sitten arvoja haen valinnoilleni.
Prätkissä kirjo on valtava, autoissa riittää, kameroista ja vaikka virveleistäkin vieheineen, joista kaikista TM aika-ajoin testiä tosissaan vääntää. Uskokoon ken tahtoo.
Jaa, no, onhan se TM semmoista tekniikan yleisviihdettä - ja se siitä
<p>.</p>
Hei ihan oikeesti. Sä esiinnyt kuin oikea auktoriteetti, mutta aivan perusasioissa on tiedoissa pahoja aukkoja. Se nyt tässä laittaa vinoilemaan. Uskoni TM:ään ei voisi olla paljon heikompi, mutta sopivan hervottoman lainauksen sieltä sai. Eikä siinä mitään sekoilua ole, ainakaan enempää kun sun besserwisseröinnissä. On tullut seurattua.
Ensin uutukaisen pärrän alusta on niin napakka kaikella kuormalla ja sitten se jo pohjaakin jarrussa. Ja miten sitä nyt säätäis kun on kaksi liikkuvaa osaa. Ensimmäinen kerta on tietysti vaikea. Auktoriteetillekin.![]()
Viimeksi muokannut: hidas57; 05.06.2012 klo 21:57.
Mitä hemmettiä, ookko tosissasi? Sen 3 vuotta vielä ymmärtää mutten 15 tkm. Onko nämä ratavehkeiden arvoja?
Toki kaiken toimivuuden perusta on toimiva öljy. Eihän kukaan, vastuullinen, jätä esim. moottoriöljyä vaihtamatta mistään vehkeestä, siis jos luotettavan toiminnan haluaa alustalta, niin öljyn vaihto must.
<p>.</p>
Kieltämättä alkanut kovasti kiinnostaa ratapyörän alustan säätämisen ohella, että kumpikohan tekee parempia homosohvia kadulle, honda vai bimmeri. Ja kummalla on parempi jarruttaa jos tulee poliisit vastaan ja on 10km/h liikaa mittarissa. Eikä unohdeta niitä kalliita vikoja eikä niiden puuttumista.![]()
Supermoto
Dodih! tämän jälkeen saa kivittää vapaasti.
Kaikki siis riippuu.... eli roikkuu ja vieläpä milloin mistäkin.
Asioiden "suhteuttaminen" lienee se yleisin ongelma.
Perusasiat ovat ja pysyvät..... Pohojammaalla ne vielä paranookin.
1. Lähtökohtaisesti kaupankuntoisen mopon jousitus ja sen toiminta siirtyy välittömästi
"luokkaa ylemmäs" kun molempiin päihin... varsinkin etupäähän, vaihdattaa alan
ammattilaisella.... jolla on käytännön tuntumaa.... "kunnolliset ja sopivat" öljyt
"tehtaan varastorasvojen" tilalle.
Tähän liittyy (puhutaan nyt pääsääntöisesti katuhommista) myös merkki/mallikohtainen
tuntemus öljyn laadun/tyypin lisäksi esim. määrän hienosäädöstä.
Näinkin pienellä ja yhdellä asialla saadaan "korjattua" asioita kummasti.
2. Jousitus on tehty SÄÄDETTÄVÄKSI !
Ei ole olemassa mitään komponentteja/asetuksia jotka pelittävät aivan laidasta laitaan.....
vaikka "perusasetukset" olisi haettu oikeaan "haarukkaan".
Tähän liittyy pahin illuusio ja sen myötä epärealistiset odotukset.
3. "Budjettimallien" jousitukset joissa ei ole "täydellisiä säätömahdollisuuksia", ovat väistämättä
kompromisseja.... mutta toimivat kuitenkin hienosti määrätyllä alueella ja olosuhteissa.
Pakko todeta ihan rehellisesti.... pääasiassa crossipuolen kymmenien vuosien kokemuksella....
ja MM-tason vermeiden kanssa pelaamisen pohjalta.... että koko vieteri/jousitus- aiheeseen liittyy
lähtökohtaisesti mahdottimia ajatusyhtälöitä aivan hirvittäviä määriä.
Herkkä laji.... herkkä laji.... ja sellaisena se valitettavasti pysyy... ja sen myötä äärimmäisen
vaativana ja käytännön kokemusta kaiken "järkevän" toiminnan pohjaksi vaativana.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY