Alkuperäisessä lainauksessa on ymmärtääkseni kyse jousivakiosta pyörällä. Ko. linkustolla voima pyörällä on puolet jousen voimasta ja pyörän liikematka on kaksinkertainen. Näin jousen 1 mm liike antaa voiman pyörällä 10,5 kg/2 = 5,25 kg. Mutta kaksinkertainen liikematka pudottaa jousivakion pyörällä edelleen puoleen 5,25 kg / 2 mm = 2,63 kg/mm.kirjoitti
Jos takapyörän punnittu paino on 145 kg, on jousen kautta kulkeva osa 145 kg - 20 kg (=arvioitu jousittamaton paino) = 125 kg. 125 kg/2,63 kg/mm = 47,5 mm. Kun tästä vähennetään kasauksen aikana syntyvä esijännitys 6 mm kertaa linkkusuhde 2 = 12 mm, saadaan 47,5 mm - 12 mm = 35,5 mm. Tavoite tuli aika lähelle saavutettua, eikö vain.
JRH
Katselin tuolla Racetech:in laskurilla sopivia jousia itselleni.
Eteen löytyy sopivat 1,0 - 1,1. Vakio näyttäisi olevan 0,743.
Mutta takajousen tulisi olla 15,8. Jäykin mitä on tarjolla on 15,0.
Vakio näyttäisi olevan 14,6.
Mistä löytyisi apua taakse?
Pyörä on CBR900RR -96
Nyt molemmat päät on säädetty tappiin, mutta painuu silti liian syvälle. Eipä tuo ole vielä meikäläisen vauhdissa haitannut, mutta jos ensi talvena innoistuisi laittamaan alustaa kuntoon.
Teetä jouset: Jousivesa.(MattiT @ Elo. 23 2010,08:45) kirjoitti
Takajousen saat maalattomana.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Kiitoksia paljon. Soittelin Vesalle ja ilmeisesti onnistuu tekeminen.(IlDuce @ Elo. 26 2010,11:33) kirjoitti
Nyt vaan odotellaan talvea, että pääsen purkamaan vanhan pois
Kävin säätämässä kaverin kanssa tänään esijännitykset parjan_finin asteikon mukaan. Mulla on pyöränä Hondan tonninen naku (CB1000R) eli voinhan käyttää noita samoja arvoja kun tarkoituksena on säätää katukäytössä oleva pyörä rata-ajoa varten sopivammaksi?
Hämmästytti vain kun etupään esijännitys piti kiristää kireimmälle mitä säädöt antoivat periksi ennen kuin pääsin tuohon asteikolle - meikäläisen strategiset mitat kun on 170/67. Eli jos ymmärsin oikein niin yhtään painavammalle kaverille säädöt eivät olisi riittäneet (olettaen saman ajoasennon)? Teinköhän kaiken nyt oikein?
Varsinainen kysymys on, että säädin samalla etupään menovaimennuksen löysimmälle ja silti tiukkojen jarrujen jälkeenkin keulalla olisi vielä varaa upota noin 50-60 mm nippusidetestin perusteella. Onko oikea päätelmä, että mun pitää vähentää öljyn määrää putkista, jotta pääsisin tuohon 10 mm pohjausmarginaaliin? Millainen operaatio tuo käytännössä on eli pitääkö purkaa koko etupää vai onnistuuko helposti? Ja millainen hyöty tuosta on eli tulenko havaitsemaan parempaa mutka-ajettavuutta kun ohjesääntönä on ilmeisesti että koko jousto pitäisi hyödyntää? Onko samalla syytä kompensoida tuota paluuvaimennuksen säätöä jollain tavalla (kiristää tai löysätä)?
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
Miten sä mittasit keulan vapaan pituuden?(Robespierre @ Elo. 26 2010,23:04) kirjoitti
Ja paljoko pistit/tuli keulan painaumaks kuskin kans?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Nyt kuulostaa siltä, että jossain kohtaa on jotain mitattu pieleen. Paljonko laitoit painumiksi milleinä ja mistä mihin mitattuna? Älä ainakaan sitä öljyä mene vähentämään ennen kuin olet varmistanut kaiken muun olevan kunnossa.(Robespierre @ Elo. 26 2010,23:04) kirjoitti
Superbike #7
Etupään mittasin stefan reunasta akselin mutterin yläreunaan. Ensin mittasin pituuden kun etupyörä oli nostettu jalkatapin varassa ylös (278 mm). Ilman kuskia tuli 251 mm ja kuskin kanssa 241 mm eli näin saataisiin static sag 27 mm ja load sag 37 mm. Tai näin ainakin ton ymmärsin.(Nitrous @ Elo. 27 2010,07:10) kirjoitti
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
Kyllä tuo kuulostaa ihan oikein mitatulta ja löysiltä jousilta edessä. Oliko tuo nippusiteestä mitattu arvo myös mutteriin vaiko siihen liukuputken alareunaan? Tuo liukuputken alareuna on mielestäni parempi kohta kiintopisteeksi myös painumia mitatessa. Tuosta nippusiteestä tosin ei ihan suoraan nää kuinka paljon joustomatkasta käytetään, jos ei ole tiedossa kuinka paljon liukuputkea jää näkyviin kun keula pohjaa. Joku viisaampi osannee antaa tarkempia neuvoja.(Robespierre @ Elo. 27 2010,07:54) kirjoitti
Superbike #7
Brandt ilmoittaa joustomatkaksi:
Jousitus, etu 43 mm teleskooppi joustomatka 120 mm
Tuota 120 mm kun käyttä laskelmissa ja mittauksissa, ei siitä näkyvästä putkesta tarvitse välittää. Mittaukset tosiaan liukuputken alareunaan kuten Nitrous ohjeistaa. Helpompaa, selvempää ja tarkempaa.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Keulan suhteen sun pitäis pystyä käyttämään samoja arvoja, mutta perän suhteen en menisi ihan 100% avrmuuteen, sillä eikös tuossa laitteessa ole Pro-Link? Jos on niin silloin tarkistaisin jostain Honda foorumilta tai Honda tietäjältä kuinka paljon perän painumien pitäisi olla.(Robespierre @ Elo. 26 2010,23:04) kirjoitti
Mun tajun mukaan tuo Hondan Pro-Link käyttäytyy hiukan eri tavalla kuin muissa japseissa.
Ja mitä tulee keulaan niin koitapa ensiksi hiukan löysätä, vaikka kierros tai pari / keulaputki esijännitystä ja katso mihin nippari silloin jää. Jos se tulee alemmaksi, niin toista edellinen.
Voi olla ettet koskaan pääse vakiokeulalla siihen 10 mm pohjausmarginaaliin, johtuen pohjaanlyöntikumeista tai hydraulistoppareista. Noilla tosin pitäisi päästä sinne 20 mm paikkeille. 50-60 mm kuulostaa mun korvaan äkkinäiseltään siltä että joko jotain on mennyt mittauksessa pieleen tai muutoin reisille.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Nyt keulan esijännitys on kierretty (kummaltakin puolelta) 8 kierrosta kireemmälle (tehdasasetuksiin verrattuna), joka on siis maksimi. Kävin viime vkloppuna ajamassa Alastarossa ja silloin kokeilin esijännityksessä 4 kierrosta tehdasasetuksia löysempää arvoa (eli 12 kierrosta nykyiseen verrattuna löysemmälle). Tällöinkin nippuside jäi noin suurin piirtein samoille kohdin (silmämääräisesti katsottuna) eli noin 50-60 mm vaikka ennen las palmasia oli välillä tiukkiakin jarrutuksia. Ja tosiaan nuo lukemat on putken alapäästä mitattuja arvoja (liukuputken alareunaan).(parjan_fin @ Elo. 27 2010,10:10) kirjoitti
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
No sitten siellä on joko progressiiviset jouset tai öljyä himmpu liikaa putkissa. Itse katsoisin ja mahdollisesti vaihtaisin jouset lineaarisiin ihan ensimmäisenä. Öljyn määrän kanssa kun en oikeastaan koskaan ole tykännyt pelleillä.(Robespierre @ Elo. 27 2010,11:11) kirjoitti
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Tai voisko siin olla joku anti-dive keula...? Mitä vuosimallia toi CB1000R on?(parjan_fin @ Elo. 27 2010,11:27) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Toi on 2009. Ne on musta kaikki ihan samanlaisia vm.2008- 2010. Pitänee kysyä huollosta et mikä tossa on toi juttu kun toi säätö vaikuttaa olevan jotenkin kummallinen.(scuuba @ Elo. 27 2010,11:48) kirjoitti
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
Yleisjuttua alustasta, ja 2005 Honda CBR600RR:stä yksityskohtaisemmin:
http://www.peterverdonedesigns.com/introduction.htm
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Nyt kaivattaisiin neuvoja joltain alusta gurultaEli pyörä Gsx-r 1000 k5 ja ongelmia jousituksen kanssa. Keula tuntuu pomppivan ylös alas kokoajan.Ei herätä kovin suurta luottamusta kun etupää pomppii suoralla saati sitten kesken mutkan.Olisi kiva tietää mikä helvetti tässä mättää, itse en sitä keksi, vaikka kaikki dave mossin videot yms. on katsottu.Vielä en ole ammattilaisten apuun turvautunut, mutta kai se on pian edessä.
Säädöistä siis.
Painaumat on säädetty siten että edessä ja takana on 30mm, vaimennukset tehtaan arvoissa. Olen koittanut säätää napsuja sinne tänne, mutta ei vaikutusta ainakaan parempaan suuntaan.
Keula on huollettu tänä kesänä, takaiskaria ei varmaan ikinä.Pyörä ollut siis mulla kesäkuusta lähtien. Jouset pitäisi olla vakiot eli edessä 95kiloset ja takana 8kilonen näin ainakin racetech sivun mukaan.
Kesän aikana tuli käytyä kahdeksalla ratapäivällä eikä alusta tuntunut radallakaan oikein mieluisalta. Keulan pomppimista ei huomannut niin selvästi kun vauhtia ja vaarallisia tilanteita oli enemmän. Renkaita on metzelerin sportec interact m5, kyseiset rinkulat vaihtuu ensi kesäksi joko metukan tai pirellin seoskumeihin. "Renkaan lukemisesta" sen verran, että ei näytä ihan siltä miltä pitäisi, kumin reunassa olevat kuviot kuluvat siitä sen kuvion etureunasta enemmän ja sitten se takareuna nousee ylös. Tiedän että jokin säätö on pielessä, mutta kun en ole Dave niin en tiedä missä
Laitan kuvat kumeista kunhan saan otettua.
Joskohan tosta joku saisi jotain aikaiseksivarmaan vittuilua jos ei muuta, mutta tähän hätään sekin kelpaa.
![]()
Yamaha r1-09
Suzukin säätämisestä en mitään tiedä, mutta painumien perusteella vaikuttais siltä, että sulla on keula liian jäykkä ja perä liian pehmeä. Oletan, että noi painumat on lastattuna? Sen takia keula vähän niinkuin leijuu koko ajan ja tolla setupilla käy myös niin, että kurvinopeuden kasvaessa keula lähtee alta.(laatite @ Syys. 25 2010,12:39) kirjoitti
Kannattaa kysyä tarkempia tietoja painumista joltain, kuka tosta pyörästä enemmän tietää, mutta tolla pääset alkuun:
Öhlins
Paljoko on säätöalueet?(laatite @ Syys. 25 2010,12:39) kirjoitti
Mitä on defaultit?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Edessä rebound säätövara muistaakseni 19 napsua ja defaultti on 11 auki. Comp 23 ja def. 16 auki.
Takana reb. 22 ja 12 auki. Comp 25 ja 14 auki.
Defaultit katoin manuaalista, mutta noi säätövarat on luokkaa muistaakseni *+-2*
Renkaiden pinta
Yamaha r1-09
Edestä paluuu vaimennus saa olla kyllä mielestäni paljon tiukemmalla. Itellä on ollu vain 3 napsua auki, öljyinä 5w castrollit. Pyöränä K6 eli samanlainen alusta pitäisi olla?
Hidas ollakseen nopea.
Suzuki GSX-R 1000 K6
Mutuhihaveikkaus, etusessa liikaa painetta, liikaa esijännitystä, liian vähän vaimennusta. Ei ihmekkään ett tuntuu pomppivan. Pistä eteen painauma kuskin kans 40mm, renkaaseen vähemmän painetta (paljoko, en tiiä), reilusti lisää menovaimennusta (ei haittaa vaikka vääntäis ruuvin täysin kiinni JOS keula ei mene tukkoon, eli alkaa lyömään käsille, testaa vaikka 2-4 napsua kerrallaan), paluuvaimennukseen koskisin vasta kun näkee miten noi vaikuttaa käytökseen ja renkaaseen.(laatite @ Syys. 25 2010,16:14) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo sama alusta noissa on, kokeilin tänään tota 3 napsua auki, ehkä vähän helpotti tuohon pomppimiseen, mutta ei poistanut kokonaan. En sitten tiedä onko huoltajat tyrineet jotain kesällä huollossa.
Vittumaista tuo on kuitenkin, välillä pyörä tuntuu pomppivan niin ettei eteensä nää.
Yamaha r1-09
Pitäisi sitten varmaan hommata astetta löysemmät keulajouset, vakiot on 9,5kiloset ja nyt on esijännityksestä neljä ja puoli viivaa näkyvissä kaikkein löysin on viisi näkyvissä.
Painaumia mittaillessa esijännitys kokonaan pois oli muistaakseni 37mm.
edit. Manuaalista löysin että etuputkien kokonaisjousto on 120mm elikkä tuo 40mm olis se 1/3.
Yamaha r1-09
No jos vaan mittaus on suurin piirtein oikein, nii kyl toi 37mm on iha ok. Eli ihan ok jouset rata-ajoon. Ja varsinkin jos(?) sulla on aavistuksen turhan pysty ajoasento, ts lisää päätä peiliin.(laatite @ Syys. 25 2010,17:00) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo, kyllä pää jää turhan ylös, mitä olen kuvia nähnyt muutamilta päiviltä. Ensi kesäksi tarkoitus laittaa paku, rengaslämppärit ja jotain muuta pientä. Niin ja ainakin kolminkertaistaa ajettujen ratapäivien määrä tähän kesään verrattuna.
Onko toi 30mm takana liian paljon? Vai sopiva jos keulan laittaa tuohon 37mm? Jos ratechin sivun faktoihin ja laskuriin on uskomista niin nykyinen 8kilon jousi olisi sopiva 66kiloiselle kaverille. Itse painan ilman ajokamoja 80kiloa.
Yamaha r1-09
Jouduiks pistää lisää esijännitystä? Paljonko?(laatite @ Syys. 25 2010,17:15) kirjoitti
30mm on sinänsä ihan tontilla. Toi jousi on eri asia sit jos ja kun vauhti nousee.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Esijännitystä on kierretty noin yksi kolmasosa koko säätövarasta
Yamaha r1-09
Siis takana ? Löysää hieman jotta painumaksi tulee 1/3 eli n. 40 mm ? Tai edes se etupään kanssa sama 37 mm. Tosin keulan kulma loivenee ja ohjaus hidastuu mutta se on taas eri juttu... Paljonko se etusen paine on ? Ensin paine ok ja sitten comp. täysin auki ja varovasti kokeilemaan, varovasti siksi jos lyö heti pohjaan, voiko niin edes ko. pyörässä tapahtua ? Tällä vaan olisi liika puristusvaim. eliminoitu ja mahd. poistuisi se keulan kovuus, siitähän tässä lienee kyse ? Tekisikö liika rebound keulasta pompottavan ?(laatite @ Syys. 25 2010,20:40) kirjoitti
Jos täristys on noin pahaa, ei vika ole tod. näk. iskareissa vaan jossain muulla. Ovatko renkaat varmasti tasapainossa, laakerit kunnossa ja kuski ei aja jäykin käsin? Ei näkyvyyttä heikentävää tärinää ilmene jos ei jotain ole oikeasti kunnolla pielessä.(laatite @ Syys. 25 2010,16:53) kirjoitti
Superbike #7