>Kysymys:Line splitting eli autojonojen ohittaminen moottoripyörällä esim.
>liikennevaloissa tai muissa vastaavissa liikenteellisesti sopivissa
>tilanteissa. Asiaan liitty tietenkin "erityistä varovaisuutta noudattaen"
>ja muita vastaavia asioita tottakai. Mitä muita liikenteellisiä vaatimuksia
>asian suhteen on. Aika usein näkee mp-poliisin (ilman näkyvää hälysyytä)
>kuten muidenkin motoristien "harrastavan" tätä. Mielestäni se on ihan OK.
>Ulkomailla tämä on kovin yleistä ja jopa suotavaa, että kaksipyöräiset ovat
>jonoissa keulilla esim. Ranska, Italia, Hollanti etc ...Tästä asiasta
>liikkuu niin monia erilaisia versioita ja haluan tietää miten asia ihan
>oikeasti on. Vastausta odotellen MattiR
Tervehdys !
Tässä viime kesänä antamani vastaus lähes samansisältöiseen kysymykseen.
Etenkin kiinnitäisin huomiota 19 §:n lauseeseen: Ohittajan on pidettävä
turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon.
Poliisin vastaus !
Liitän tähän muutamia tieliikennelain pykäliä, joiden mukaan kysymäsi
autojonojen välissä tapahtuva ohitteleminen on kiellettyä
liikenneturvallisuutta vaarantavana.
Joskus näkee, että moottoripyörät puikkelehtivat hyvinkin ahtaasti autojen
välissä. Tällainen ajotapa on vaarallista moottoripyöräilijälle etenkin, kun
autojonot liikkuvat. Ja myös pysähtynyt autojono lähtee joskus liikkeelle.
Poliisi suhtautuu ko. ajotapaan kielteisesti ja puuttuu asiaan havaitessaan
tällaisen rikkomuksen.
Jokainen korostaa sujuvaa ajotapaa omalta kannaltaan. Ns. sujuva ajotapa ei saa
kuitenkaan aiheuttaa muille tiellä liikkuville levottomuutta tai pelkoa.
Liikenteessä puhutaan myös ennalta arvattavuudesta. Moottoripyörän yllättävä
puikkelehtiminen autojen välissä ei yleensä ole ennalta arvattavaa. Myönnän
sujuvan ajotavan olevan liikenteessä yksi peruskäsite, mutta mielestäni
turvallisuus ajaa aina edelle.
3 §. Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet. Tienkäyttäjän on noudatettava
liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja
varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
9 §. Ajoneuvon paikka ajoradalla. Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu
liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin
turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa
yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on
kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten
oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle
tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.
Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on
sivuutettava oikealta.
10 §. Ajoneuvojen välinen etäisyys. Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on
sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo
pysäytetään.
Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien
moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet,
että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.
17 §. Ohittaminen. Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin
edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on
kuitenkin ohitettava oikealta.
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi
ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä
ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon
oikealta.
Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä
kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos
liikenneolosuhteet sen sallivat.
Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä
käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä
olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
18 §. Ohituskiellot. Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin
varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.
Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä
turvalliseen ohitukseen riittämätön;
2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja
esteetön turvalliseen ohitukseen;
3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti
häiritsemättä voi palata jonoon;
4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu
vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää
risteystä.
19 §. Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet. Ohittajan on
pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon.
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla
kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa
lisätä nopeutta.
Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla
tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi
vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa
tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua
vaaratta ja haitatta.
Turvallista matkaa !
*********************************************
Pertti Mäkeläinen
ylikonstaapeli
Liikkuvan poliisin liikennetiedottaja
Viljatie 2, 00700 HELSINKI
09 - 1344 7360
040 - 502 2684
pertti.makelainen@lp.poliisi.fi
www.poliisi.fi
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Nämä kaikki kun muistat ulkoa, ajellassasi prätkällä *
Olet tentiä vaille juristi *
Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Kaikki säännöt ja koko Suomen lainsäädäntö on koko ajan voimassa(Reiska_SB @ Huhti. 15 2005,21:20) kirjoitti
ja niitä tulee noudattaa, vaikka et olisi ikinä kuuna päivänä kuullutkaan niistä.
Helsingissä on ilmeisesti systeeminä:
- jos autot ovat (100%) paikallaan, niin se on kiellettyä, mutta siihen ei puututa (yleensä)
- jos autot liikkuvat, niin se on kiellettyä ja siihen pitäisi poliisin puuttua.
Minä olen tulkinnut 17. pykälää siten, että vasemmalta saa splitata, kunhan ei ylitä kaistaviivaa. Ohittamani polliisiautotkaan eivät ole puuttuneet tilanteeseen. Mielellään vielä samalla vilkku vasemmalle.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Essonbaari kertoo että jotkut ovat saaneet jopa peruttua sakkoja kun lanesplittingistä on sakotettu, oikeudessa tietty ja koska sanamuotohoan on että 'Turvallisesti ohittaa' niin ilmeisesti ko dumari on nähnyt asian niin että ohitus oli turvallinen.
Että se siitä, hullua hurskaammaksi tuosta ei tullut.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Viime vuonna tuli paljonkin harrastettua tuota kehäykkösellä ja erinäisiä kertoja poliiseistakin ohi, ei mitään reaktioita. Tosin en kyllä kovin reikäpäisesti ole ikinä kehdannut tuota tehdä, joku 30-40 enintään omaa vauhtia ja jos jono ei liiku kahtakymppiä kovempaa niin sitten välistä. Muutamaa autoa ei valoissa viitti ruveta pujottelemaan mutta kun letka on pitkä niin turhaa siinä on päivää viettää. Ja siellä länsipäässä ne kaistat on muutenkin niin leveät että mahtuu hyvin vaikka kahden rekan välistä.
Asian sivusta, jostain on tullut sellainen tuntuma ettei poliisit kovin mielellään mene sinne jonoon notkumaan joten niitä on siellä todella harvoin...
Messuilla eräs vanhempi jetsoni vastasi splittaus -kyssäriini: Jos jonot kulkevat jotain < 20 km/h tai ovat pysähdyksissä niin splittaus ihan OK, mutta silloinkin se pitäisi kyetä suorittamaan "turvallisesti" =)
Eikä suositellut tekemään ohituksia "keltaisen alueella" vaikka viivaa ei ylittäisikään. NOEI TIETENKÄÄN, kukapa tuollaista harrastaisi... ;+D
** Hengitä vapaasti **
Mitenhän se on sitten motarilla? Eilen ajelin ruuhkaisaa nelostietä (molemmat kaistat melko täynnä) ja oudosti ollessani oikealla kaistalla autot edessäni ajoivat aivan oikeaa reunaa kaistallaan (toiveunta/näköharha?). Molemmat jonot etenivät noin satasta rajoituksen ollessa 120. Ohitin siinä muutaman ainakin omasta mielestäni turvallisesti, ehkä lainvartija olisi eri mieltä.
Toki en lähtisi puikkelehtimaan, mutta tuollainen suoraviivainen "samaa-kaistaa-rauhallisesti-ohi" ei tunnu pahalta moottoritielläkään. Jonkin sortin sisäistä kamppailua käyn kuitenkin siitä onko se suotavaa![]()
00:58:12 [Terrorizer] pienimunaiset pojat hankkii tusinamuoviluoteja ;)
- Naapurinlikka, pikkusportti, farkut, ei sakkoja -
Siellä on ollu Ka*kkonen vastaamassa... aika negatiivista. Taisi lisäksu arvata että menee yleiseen jakeluun, ja siksi vastasi noin virallisesti.
Harva se päivä näkee mp-poliisin splittaavan. Se ei sillon voi olla väärin tai vaarallista kun poliisi omalla esimerkillään siihen kehottaa
Ja eikö termi muuten ole lane splitting...![]()
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
No niinpä tietenkin, mutta aika harva käy niille valittamassa siitä.(Make80 @ Huhti. 16 2005,02:27) kirjoitti
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Nyt täytyy tunnustaa etten tuosta edellisestä kyllä itse löytänyt kohtaa jonka perusteella lane-splitting on kiellettyä
Jos joku viitsii sen tarkemmin minulle osoittaa, varautukoon kuitenkin provosoivaan väittelyyn, niin olisin kiitollinen.
Sen verran heti edittiä että vettomus ohittamisen kieltämiseen liikenneturvallisuutta vaarantavana ei ilman tarkempaa perustelua minulle kelpaa, sillä kaikki liikenne tulisi kieltää liikenneturvallisuutta vaarantavana
Ja turvallisen välin määrittäminen on yhtä yksilöllistä kuin nais kauneus, toisen mielestä turvallinen, saattaa toiselle aiheuttaa traumoja.
Mikäli tällöin tulisi ajatella "pelokkaamman" kannalta asiaa niin tulisi poliisien liikkuminen teillä ja niiden läheisyydessä kieltää kokonaan, sillä itselläni ainakin olen havainnut usein pientä pulssin kiihtymistä poliisin havaitessani.
olen huomannu itselläni aivan saman piirteen....(Marsu @ Huhti. 16 2005,08:56) kirjoitti
zzr600-vm90
(Marsu @ Huhti. 16 2005,08:56) kirjoitti
Eihän sitä suoraan sanotakaan, mutta sellainen vaikutelma jäi, että(MattiR @ Huhti. 15 2005,21:10) kirjoitti
tulkinnan varaisiin kohtiin tässä vedotaan. Sellaisia ovat lauseet,
joissa viitataan ennakoitavuuteen, riittävään varovaisuuteen etc.
Mikä sitten milloinkin on riittävä - aika paha kysymys tai
ennalta-arvattavuus - joku arvaa joku ei. Aivan yhtä
ympäripyöreitä kohtia kuin sekin, että joku pystyy "lukemaan"
liikennettä paremmin kun taas joku toinen ei mitenkään tajua mitä on
tapahtumassa. Aika moni ei pysty ennakoimaan tai lukemaan tapahtumia
vrt. se kamala kolarisuma pienessä lumisateessa, jossa 3 kuoli ja
kymmeniä loukkaantui. Jengi huristeli toistasataa, vaikka sille ei
oikein olisi ollut edellytyksiä.
Täytyy muistaa, että sääntöjä ruuvataan niiden heikoimpien
suoritusten ehdoilla, joka selittää tätä "riittävän" terminologiaa
melko paljon. Liikenteestä täysin kiinnostumattomien asiaa siinä
on ajateltu. Pelataan ikäänkuin supervarmanpäälle. Tämä tietenkin
häiritsee uskomattoman paljon taitavampien kuskien elämää.
Minulle hek.koht. on aivan sama miten porukat ajelee, kysymys
on tiedosta. Nyt tiedetään poliisin kanta asiaan ja jokainen
sitten ihan itse päättää, että miten toimii, mutta tiedosta se ei
ole kiinni.
Kovin on kuitenkin ihmeellinen lopputulema, kun vertaa esim. muualla
Euroopassa vallitsevaan käytäntöön, joka mielestäni pelaa aivan
hiton hyvin ja edesauttaa liikenteen sujuvuutta. Minulle jäi sellainen
käsitys suomalaisten EU:hun liittymisen perusteluista, että tänne Suomeenkin
saataisiin samanlaista kulttuuria ja säntöjä ja veroja, kuin muualla
keskempänä Euroopaa on. Silti täällä vaan jääräpäisesti pidetään kiinni
kaikista itsekeksityistä hölmöilyistä.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Täytyy juu todeta että jonojen seistessä, tai liikkuessa ERITTÄIN hitaasti, aion yhä harrastaa kyseistä toimintaa ja luota poliisin terveeseen järkeen liikenteen sujumisen suhteen.
Onhan yksi järjettömyyden esimerkki myös ohitus kielto, se kun kieltää ohittamasta yli kaksi pyöräisen ajoneuvon, eli inva mopoa ei sitten ohitella jos se siinä köröttää, mutta prätkän ohitus teoriassa sallittu.
No kaikille turvallistaja toivotaan autoilijoiden ymmärtävän että lane-splitting helpottaa tavallaan myös heidän liikkumistaan.
olipa selkeasti ilmaistu. suoranaista kieltoa en kylla itsekaan tekstista loytanyt.
Tosin jos pyorasta lahtee kunnolliset saundit (varashalyttimet laukaiseva), niin onhan siina joskus auto kuskeilla leuat auki kun yhtaakkia korvan vieressa jysahtaa. mut eikos autoilijankin ole tarkkailtava aktiivisesti muuta liikennetta?
Ja tuo kohta "ajoneuvoa on kuljetettava mahdollisimman lähellä oikeaa reunaa"...
Kuljetappa moottoripyörää siellä, ni autot lane-splittaa ja ajattaa sut pehmeälle hiekalle.
Se on eräskin kerta, kun auto pyrkii kaistalle viereen, kun kyttää ohitusta.
Tosin on myös sanottava, et autojonot antaa mukavasti tietä kun joutuvat matelemaan.
Mut tuo autojen työntyminen viereen on hengenvaarallista, mopolla on valinnanmahdollisuudet vähissä siellä reunassa.Pehmeällekään kun ei voi mennä, muuten löytää itsensä ojanpohjalta.
Ja vähän taitaa olla paha viranomaisenkaan lähteä sieltä ruuhkasta autolla splittaajan perään.![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Lane splitting on kaupungin ruuhkissa todella tarpeen ja hyödyllistä, lisäksi vielä läpi sormien katsottua, mutta eiköhän joku X-tampio senkin mokaa tässä maassa...
edit: lanehan se on
Desmo Jugend
*Total Reps*(verner @ Huhti. 16 2005,15:33) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Meinaan splitata vastaisuudessakin, mutta en hämmästyisi vaikka siitä sanomista tulisikin.
Tuskin ne nyt niin pikkumaisia ovat, että lapunkirjoitukseen alkavat, jos ei mitään häiriötä aiheuta.
Jeees.(MattiR @ Huhti. 16 2005,09:57) kirjoitti
Taitavat sakotkin tulla takaisin säästyneenä kytkimenä...(Gartza @ Huhti. 16 2005,16:05) kirjoitti
Desmo Jugend
Koskeeko tämä "liikenteen sujuminen" oikeastaan muuta kuin yhtä paikkakuntaa ja sen muutamaa pääväylää? Siellä Euroopassa on hippasen enemmän ajoneuvoja ja ruuhkassa madellaan tunteja, ei muutamia kymmeniä minuutteja.
Tarttis varmaan säätää tieliikennelakiin aina tarkentava "lex pääkaupunkiseutu" -lisäys...![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Kyllähän tuo splittaus varsinkin ruuhka-aikoina palkitsee, tänään ajelin aamulla duuniin vartissa kun autolla menee vähintään puoli tuntia. Koko matka tuli ajeltua siellä jonojen välissä...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Pääkaupunkiseudulla ainut tapa liikkua ruuhka-aikoina,ja mun mielestä se on turvallisempaa splitata ja on vartissa perillä kuin kikkailla ruuhkassa autojen piirittämänä 45-60min sama matka.
God hates us all
By SLAYER
Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
Yep(Jassu @ Huhti. 18 2005,09:37) kirjoitti
Se on vähän kuin mopolla ajaisi - splitatessa huippunopeus 40km/h
Periaatteessahan jokainen vauhdin hidastus = riski saada takana tuleva aivan liian lähelle ja mitäs se kökkivä jono tekee(bandit @ Huhti. 18 2005,11:36) kirjoitti
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Just nih!(MattiR @ Huhti. 16 2005,09:57) kirjoitti
Se on toi Alppien ympärillä prätkiin suhtautuminen taivaallista –ja se toimii siellä! En nyt tässä tarkoita, että kaikki liikennekulttuurissa on taivaallista.
Sinne ku pääsee, sitä ei heti ymmärrä, että sikäläiset autoilijat pitää täysin luentavana sitä, että tietöiden tai vast. pyssäyksen kohdalla prätkät painaa koko jonon ohi –ja splitaten. Splittaus on yes aina, ku liikenne jostain syystä riittävästi hidastuu. Paikallisilla bikereilla on lisäksi ihan oma käsitys siitä, koska se hidastunut.
Sikäläisiä ku sit seurailee, ei ihmettele sitä, miksi se on Bikers Paradise.
... jotain piti muistaa
Onhan se kiva kun laissa on aina noita tulkinnanvaraisuuksia, voi sakotella jos siltä tuntuu.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Viime kesänä päästelin kohti lappeenrantaa lahti-lappeenranta tietä (mikä lie virallinen nimi) niin kyllä autot antoi oikein mukavasti tietä. Meni helposti sellasten 30 auton letkojenkin ohi reipastakin vauhtia. Mutta onhan tuolla tiellä leveyttäkin paikoiltellen kuin kiitoradalla konsanaan. Tämä oli siis juhannuksena.
Älä itke ruma lapsi. Ota rusina. Huomenna mennään naamarikauppaan.
BMW K1300S Black Edition -14
BMW K1200S -06 ex
Honda Blackbird -03 ex (Varastettu)
Kawasaki ZX-6R -05 ex
Honda CBR 600F Sport -03 ex
Siis se tiehän on osittain leveää ajokaistaa... Eli siinä saa ajaa vaikka neljä autoa rinnakkain... Ohittaa saa jos tulee vastaan auto, kunhan pysyy samalla kaistalla ohitettavan kanssa... Ihmiset ei vaan osaa jaa oikeassa reunassa vaikka siellä on kyltit "Leveä ajokaista aja oikealla"(Taavi @ Kesä. 15 2005,22:25) kirjoitti