Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    >Kysymys:Line splitting eli autojonojen ohittaminen moottoripyörällä esim.
    >liikennevaloissa tai muissa vastaavissa liikenteellisesti sopivissa
    >tilanteissa. Asiaan liitty tietenkin "erityistä varovaisuutta noudattaen"
    >ja muita vastaavia asioita tottakai. Mitä muita liikenteellisiä vaatimuksia
    >asian suhteen on. Aika usein näkee mp-poliisin (ilman näkyvää hälysyytä)
    >kuten muidenkin motoristien "harrastavan" tätä. Mielestäni se on ihan OK.
    >Ulkomailla tämä on kovin yleistä ja jopa suotavaa, että kaksipyöräiset ovat
    >jonoissa keulilla esim. Ranska, Italia, Hollanti etc ...Tästä asiasta
    >liikkuu niin monia erilaisia versioita ja haluan tietää miten asia ihan
    >oikeasti on. Vastausta odotellen MattiR

    Tervehdys !

    Tässä viime kesänä antamani vastaus lähes samansisältöiseen kysymykseen.
    Etenkin kiinnitäisin huomiota 19 §:n lauseeseen: Ohittajan on pidettävä
    turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon.

    Poliisin vastaus !

    Liitän tähän muutamia tieliikennelain pykäliä, joiden mukaan kysymäsi
    autojonojen välissä tapahtuva ohitteleminen on kiellettyä
    liikenneturvallisuutta vaarantavana.

    Joskus näkee, että moottoripyörät puikkelehtivat hyvinkin ahtaasti autojen
    välissä. Tällainen ajotapa on vaarallista moottoripyöräilijälle etenkin, kun
    autojonot liikkuvat. Ja myös pysähtynyt autojono lähtee joskus liikkeelle.
    Poliisi suhtautuu ko. ajotapaan kielteisesti ja puuttuu asiaan havaitessaan
    tällaisen rikkomuksen.

    Jokainen korostaa sujuvaa ajotapaa omalta kannaltaan. Ns. sujuva ajotapa ei saa
    kuitenkaan aiheuttaa muille tiellä liikkuville levottomuutta tai pelkoa.
    Liikenteessä puhutaan myös ennalta arvattavuudesta. Moottoripyörän yllättävä
    puikkelehtiminen autojen välissä ei yleensä ole ennalta arvattavaa. Myönnän
    sujuvan ajotavan olevan liikenteessä yksi peruskäsite, mutta mielestäni
    turvallisuus ajaa aina edelle.

    3 §. Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet. Tienkäyttäjän on noudatettava
    liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja
    varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
    Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

    9 §. Ajoneuvon paikka ajoradalla. Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu
    liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin
    turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa
    yksisuuntaisella ajoradalla.
    Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on
    kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten
    oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
    Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle
    tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.
    Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on
    sivuutettava oikealta.

    10 §. Ajoneuvojen välinen etäisyys. Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on
    sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo
    pysäytetään.
    Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien
    moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet,
    että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.

    17 §. Ohittaminen. Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin
    edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on
    kuitenkin ohitettava oikealta.
    Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi
    ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä
    ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon
    oikealta.
    Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä
    kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
    Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos
    liikenneolosuhteet sen sallivat.
    Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä
    käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä
    olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

    18 §. Ohituskiellot. Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin
    varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.
    Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
    1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä
    turvalliseen ohitukseen riittämätön;
    2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja
    esteetön turvalliseen ohitukseen;
    3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti
    häiritsemättä voi palata jonoon;
    4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
    5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
    6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.


    Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu
    vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää
    risteystä.

    19 §. Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet. Ohittajan on
    pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon.
    Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla
    kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa
    lisätä nopeutta.
    Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla
    tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi
    vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa
    tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua
    vaaratta ja haitatta.

    Turvallista matkaa !

    *********************************************

    Pertti Mäkeläinen
    ylikonstaapeli
    Liikkuvan poliisin liikennetiedottaja
    Viljatie 2, 00700 HELSINKI
    09 - 1344 7360
    040 - 502 2684
    pertti.makelainen@lp.poliisi.fi
    www.poliisi.fi
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  2. #2
    Nämä kaikki kun muistat ulkoa, ajellassasi prätkällä *

    Olet tentiä vaille juristi *

    Reiska_SB
    Terveisin Reiska

    - Kawasaki Z1000SX -
  3. #3
    Lainaa (Reiska_SB @ Huhti. 15 2005,21:20) kirjoitti
    Nämä kaikki kun muistat ulkoa, ajellassasi prätkällä

    Olet tentiä vaille juristi

    Reiska_SB
    Kaikki säännöt ja koko Suomen lainsäädäntö on koko ajan voimassa
    ja niitä tulee noudattaa, vaikka et olisi ikinä kuuna päivänä kuullutkaan niistä.
  4. #4
    Helsingissä on ilmeisesti systeeminä:
    - jos autot ovat (100%) paikallaan, niin se on kiellettyä, mutta siihen ei puututa (yleensä)
    - jos autot liikkuvat, niin se on kiellettyä ja siihen pitäisi poliisin puuttua.
  5. #5
    Minä olen tulkinnut 17. pykälää siten, että vasemmalta saa splitata, kunhan ei ylitä kaistaviivaa. Ohittamani polliisiautotkaan eivät ole puuttuneet tilanteeseen. Mielellään vielä samalla vilkku vasemmalle.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  6. #6
    Essonbaari kertoo että jotkut ovat saaneet jopa peruttua sakkoja kun lanesplittingistä on sakotettu, oikeudessa tietty ja koska sanamuotohoan on että 'Turvallisesti ohittaa' niin ilmeisesti ko dumari on nähnyt asian niin että ohitus oli turvallinen.

    Että se siitä, hullua hurskaammaksi tuosta ei tullut.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
  7. #7
    Viime vuonna tuli paljonkin harrastettua tuota kehäykkösellä ja erinäisiä kertoja poliiseistakin ohi, ei mitään reaktioita. Tosin en kyllä kovin reikäpäisesti ole ikinä kehdannut tuota tehdä, joku 30-40 enintään omaa vauhtia ja jos jono ei liiku kahtakymppiä kovempaa niin sitten välistä. Muutamaa autoa ei valoissa viitti ruveta pujottelemaan mutta kun letka on pitkä niin turhaa siinä on päivää viettää. Ja siellä länsipäässä ne kaistat on muutenkin niin leveät että mahtuu hyvin vaikka kahden rekan välistä.

    Asian sivusta, jostain on tullut sellainen tuntuma ettei poliisit kovin mielellään mene sinne jonoon notkumaan joten niitä on siellä todella harvoin...
  8. #8
    Messuilla eräs vanhempi jetsoni vastasi splittaus -kyssäriini: Jos jonot kulkevat jotain < 20 km/h tai ovat pysähdyksissä niin splittaus ihan OK, mutta silloinkin se pitäisi kyetä suorittamaan "turvallisesti" =)
    Eikä suositellut tekemään ohituksia "keltaisen alueella" vaikka viivaa ei ylittäisikään. NOEI TIETENKÄÄN, kukapa tuollaista harrastaisi... ;+D
    ** Hengitä vapaasti **
  9. #9
    Mitenhän se on sitten motarilla? Eilen ajelin ruuhkaisaa nelostietä (molemmat kaistat melko täynnä) ja oudosti ollessani oikealla kaistalla autot edessäni ajoivat aivan oikeaa reunaa kaistallaan (toiveunta/näköharha?). Molemmat jonot etenivät noin satasta rajoituksen ollessa 120. Ohitin siinä muutaman ainakin omasta mielestäni turvallisesti, ehkä lainvartija olisi eri mieltä.

    Toki en lähtisi puikkelehtimaan, mutta tuollainen suoraviivainen "samaa-kaistaa-rauhallisesti-ohi" ei tunnu pahalta moottoritielläkään. Jonkin sortin sisäistä kamppailua käyn kuitenkin siitä onko se suotavaa
    00:58:12 [Terrorizer] pienimunaiset pojat hankkii tusinamuoviluoteja ;)

    - Naapurinlikka, pikkusportti, farkut, ei sakkoja -
  10. #10
    Siellä on ollu Ka*kkonen vastaamassa... aika negatiivista. Taisi lisäksu arvata että menee yleiseen jakeluun, ja siksi vastasi noin virallisesti.

    Harva se päivä näkee mp-poliisin splittaavan. Se ei sillon voi olla väärin tai vaarallista kun poliisi omalla esimerkillään siihen kehottaa

    Ja eikö termi muuten ole lane splitting...
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  11. #11
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Make80 @ Huhti. 16 2005,02:27) kirjoitti
    Harva se päivä näkee mp-poliisin splittaavan. Se ei sillon voi olla väärin tai vaarallista kun poliisi omalla esimerkillään siihen kehottaa
    No niinpä tietenkin, mutta aika harva käy niille valittamassa siitä.



    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  12. #12
    Nyt täytyy tunnustaa etten tuosta edellisestä kyllä itse löytänyt kohtaa jonka perusteella lane-splitting on kiellettyä

    Jos joku viitsii sen tarkemmin minulle osoittaa, varautukoon kuitenkin provosoivaan väittelyyn, niin olisin kiitollinen.

    Sen verran heti edittiä että vettomus ohittamisen kieltämiseen liikenneturvallisuutta vaarantavana ei ilman tarkempaa perustelua minulle kelpaa, sillä kaikki liikenne tulisi kieltää liikenneturvallisuutta vaarantavana

    Ja turvallisen välin määrittäminen on yhtä yksilöllistä kuin nais kauneus, toisen mielestä turvallinen, saattaa toiselle aiheuttaa traumoja.
    Mikäli tällöin tulisi ajatella "pelokkaamman" kannalta asiaa niin tulisi poliisien liikkuminen teillä ja niiden läheisyydessä kieltää kokonaan, sillä itselläni ainakin olen havainnut usein pientä pulssin kiihtymistä poliisin havaitessani.



  13. #13
    Lainaa (Marsu @ Huhti. 16 2005,08:56) kirjoitti
    Nyt täytyy tunnustaa etten tuosta edellisestä kyllä itse löytänyt kohtaa jonka perusteella lane-splitting on kiellettyä

    Jos joku viitsii sen tarkemmin minulle osoittaa, varautukoon kuitenkin provosoivaan väittelyyn, niin olisin kiitollinen.

    Sen verran heti edittiä että vettomus ohittamisen kieltämiseen liikenneturvallisuutta vaarantavana ei ilman tarkempaa perustelua minulle kelpaa, sillä kaikki liikenne tulisi kieltää liikenneturvallisuutta vaarantavana

    Ja turvallisen välin määrittäminen on yhtä yksilöllistä kuin nais kauneus, toisen mielestä turvallinen, saattaa toiselle aiheuttaa traumoja.
    Mikäli tällöin tulisi ajatella "pelokkaamman" kannalta asiaa niin tulisi poliisien liikkuminen teillä ja niiden läheisyydessä kieltää kokonaan, sillä itselläni ainakin olen havainnut usein pientä pulssin kiihtymistä poliisin havaitessani.
    olen huomannu itselläni aivan saman piirteen....
    zzr600-vm90
  14. #14
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Marsu @ Huhti. 16 2005,08:56) kirjoitti
    Nyt täytyy tunnustaa etten tuosta edellisestä kyllä itse löytänyt kohtaa jonka perusteella lane-splitting on kiellettyä.
    Lainaa (MattiR @ Huhti. 15 2005,21:10) kirjoitti
    Poliisin vastaus !

    Liitän tähän muutamia tieliikennelain pykäliä, joiden mukaan kysymäsi
    autojonojen välissä tapahtuva ohitteleminen on kiellettyä
    liikenneturvallisuutta vaarantavana.
    Eihän sitä suoraan sanotakaan, mutta sellainen vaikutelma jäi, että
    tulkinnan varaisiin kohtiin tässä vedotaan. Sellaisia ovat lauseet,
    joissa viitataan ennakoitavuuteen, riittävään varovaisuuteen etc.
    Mikä sitten milloinkin on riittävä - aika paha kysymys tai
    ennalta-arvattavuus - joku arvaa joku ei. Aivan yhtä
    ympäripyöreitä kohtia kuin sekin, että joku pystyy "lukemaan"
    liikennettä paremmin kun taas joku toinen ei mitenkään tajua mitä on
    tapahtumassa. Aika moni ei pysty ennakoimaan tai lukemaan tapahtumia
    vrt. se kamala kolarisuma pienessä lumisateessa, jossa 3 kuoli ja
    kymmeniä loukkaantui. Jengi huristeli toistasataa, vaikka sille ei
    oikein olisi ollut edellytyksiä.
    Täytyy muistaa, että sääntöjä ruuvataan niiden heikoimpien
    suoritusten ehdoilla, joka selittää tätä "riittävän" terminologiaa
    melko paljon. Liikenteestä täysin kiinnostumattomien asiaa siinä
    on ajateltu. Pelataan ikäänkuin supervarmanpäälle. Tämä tietenkin
    häiritsee uskomattoman paljon taitavampien kuskien elämää.

    Minulle hek.koht. on aivan sama miten porukat ajelee, kysymys
    on tiedosta. Nyt tiedetään poliisin kanta asiaan ja jokainen
    sitten ihan itse päättää, että miten toimii, mutta tiedosta se ei
    ole kiinni.

    Kovin on kuitenkin ihmeellinen lopputulema, kun vertaa esim. muualla
    Euroopassa vallitsevaan käytäntöön, joka mielestäni pelaa aivan
    hiton hyvin ja edesauttaa liikenteen sujuvuutta. Minulle jäi sellainen
    käsitys suomalaisten EU:hun liittymisen perusteluista, että tänne Suomeenkin
    saataisiin samanlaista kulttuuria ja säntöjä ja veroja, kuin muualla
    keskempänä Euroopaa on. Silti täällä vaan jääräpäisesti pidetään kiinni
    kaikista itsekeksityistä hölmöilyistä.



    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  15. #15
    Täytyy juu todeta että jonojen seistessä, tai liikkuessa ERITTÄIN hitaasti, aion yhä harrastaa kyseistä toimintaa ja luota poliisin terveeseen järkeen liikenteen sujumisen suhteen.

    Onhan yksi järjettömyyden esimerkki myös ohitus kielto, se kun kieltää ohittamasta yli kaksi pyöräisen ajoneuvon, eli inva mopoa ei sitten ohitella jos se siinä köröttää, mutta prätkän ohitus teoriassa sallittu.

    No kaikille turvallista ja toivotaan autoilijoiden ymmärtävän että lane-splitting helpottaa tavallaan myös heidän liikkumistaan.
  16. #16
    olipa selkeasti ilmaistu. suoranaista kieltoa en kylla itsekaan tekstista loytanyt.

    Tosin jos pyorasta lahtee kunnolliset saundit (varashalyttimet laukaiseva), niin onhan siina joskus auto kuskeilla leuat auki kun yhtaakkia korvan vieressa jysahtaa. mut eikos autoilijankin ole tarkkailtava aktiivisesti muuta liikennetta?
  17. #17
    Ja tuo kohta "ajoneuvoa on kuljetettava mahdollisimman lähellä oikeaa reunaa"...
    Kuljetappa moottoripyörää siellä, ni autot lane-splittaa ja ajattaa sut pehmeälle hiekalle.
    Se on eräskin kerta, kun auto pyrkii kaistalle viereen, kun kyttää ohitusta.
    Tosin on myös sanottava, et autojonot antaa mukavasti tietä kun joutuvat matelemaan.
    Mut tuo autojen työntyminen viereen on hengenvaarallista, mopolla on valinnanmahdollisuudet vähissä siellä reunassa.Pehmeällekään kun ei voi mennä, muuten löytää itsensä ojanpohjalta.
  18. #18
    Ja vähän taitaa olla paha viranomaisenkaan lähteä sieltä ruuhkasta autolla splittaajan perään.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  19. #19
    Lane splitting on kaupungin ruuhkissa todella tarpeen ja hyödyllistä, lisäksi vielä läpi sormien katsottua, mutta eiköhän joku X-tampio senkin mokaa tässä maassa...


    edit: lanehan se on



    Desmo Jugend
  20. #20
    Lainaa (verner @ Huhti. 16 2005,15:33) kirjoitti
    X-tampio
    *Total Reps*
  21. #21
    Meinaan splitata vastaisuudessakin, mutta en hämmästyisi vaikka siitä sanomista tulisikin.
    Tuskin ne nyt niin pikkumaisia ovat, että lapunkirjoitukseen alkavat, jos ei mitään häiriötä aiheuta.

    Lainaa (MattiR @ Huhti. 16 2005,09:57) kirjoitti
    Minulle jäi sellainen
    käsitys suomalaisten EU:hun liittymisen perusteluista, että tänne Suomeenkin
    saataisiin samanlaista kulttuuria ja säntöjä ja veroja, kuin muualla
    keskempänä Euroopaa on. Silti täällä vaan jääräpäisesti pidetään kiinni
    kaikista itsekeksityistä hölmöilyistä.
    Jeees.
  22. #22
    Lainaa (Gartza @ Huhti. 16 2005,16:05) kirjoitti
    Meinaan splitata vastaisuudessakin, mutta en hämmästyisi vaikka siitä sanomista tulisikin.
    Tuskin ne nyt niin pikkumaisia ovat, että lapunkirjoitukseen alkavat, jos ei mitään häiriötä aiheuta.

    Lainaa (MattiR @ Huhti. 16 2005,09:57) kirjoitti
    Minulle jäi sellainen
    käsitys suomalaisten EU:hun liittymisen perusteluista, että tänne Suomeenkin
    saataisiin samanlaista kulttuuria ja säntöjä ja veroja, kuin muualla
    keskempänä Euroopaa on. Silti täällä vaan jääräpäisesti pidetään kiinni
    kaikista itsekeksityistä hölmöilyistä.
    Jeees.
    Taitavat sakotkin tulla takaisin säästyneenä kytkimenä...
    Desmo Jugend
  23. #23
    Koskeeko tämä "liikenteen sujuminen" oikeastaan muuta kuin yhtä paikkakuntaa ja sen muutamaa pääväylää? Siellä Euroopassa on hippasen enemmän ajoneuvoja ja ruuhkassa madellaan tunteja, ei muutamia kymmeniä minuutteja.
    Tarttis varmaan säätää tieliikennelakiin aina tarkentava "lex pääkaupunkiseutu" -lisäys...
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  24. #24
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kyllähän tuo splittaus varsinkin ruuhka-aikoina palkitsee, tänään ajelin aamulla duuniin vartissa kun autolla menee vähintään puoli tuntia. Koko matka tuli ajeltua siellä jonojen välissä...
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  25. #25
    Pääkaupunkiseudulla ainut tapa liikkua ruuhka-aikoina,ja mun mielestä se on turvallisempaa splitata ja on vartissa perillä kuin kikkailla ruuhkassa autojen piirittämänä 45-60min sama matka.



    God hates us all

    By SLAYER

    Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
    Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
    Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
    Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
  26. #26
    Lainaa (Jassu @ Huhti. 18 2005,09:37) kirjoitti
    Koko matka tuli ajeltua siellä jonojen välissä...
    Yep Se on vähän kuin mopolla ajaisi - splitatessa huippunopeus 40km/h

    Lainaa (bandit @ Huhti. 18 2005,11:36) kirjoitti
    mun mielestä se on turvallisempaa splitata
    Periaatteessahan jokainen vauhdin hidastus = riski saada takana tuleva aivan liian lähelle ja mitäs se kökkivä jono tekee



    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  27. #27
    Lainaa (MattiR @ Huhti. 16 2005,09:57) kirjoitti
    Kovin on kuitenkin ihmeellinen lopputulema, kun vertaa esim. muualla
    Euroopassa vallitsevaan käytäntöön, joka mielestäni pelaa aivan
    hiton hyvin ja edesauttaa liikenteen sujuvuutta. Minulle jäi sellainen
    käsitys suomalaisten EU:hun liittymisen perusteluista, että tänne Suomeenkin
    saataisiin samanlaista kulttuuria ja säntöjä ja veroja, kuin muualla
    keskempänä Euroopaa on. Silti täällä vaan jääräpäisesti pidetään kiinni
    kaikista itsekeksityistä hölmöilyistä.
    Just nih!

    Se on toi Alppien ympärillä prätkiin suhtautuminen taivaallista –ja se toimii siellä! En nyt tässä tarkoita, että kaikki liikennekulttuurissa on taivaallista.

    Sinne ku pääsee, sitä ei heti ymmärrä, että sikäläiset autoilijat pitää täysin luentavana sitä, että tietöiden tai vast. pyssäyksen kohdalla prätkät painaa koko jonon ohi –ja splitaten. Splittaus on yes aina, ku liikenne jostain syystä riittävästi hidastuu. Paikallisilla bikereilla on lisäksi ihan oma käsitys siitä, koska se hidastunut.

    Sikäläisiä ku sit seurailee, ei ihmettele sitä, miksi se on Bikers Paradise.
    ... jotain piti muistaa
  28. #28
    Onhan se kiva kun laissa on aina noita tulkinnanvaraisuuksia, voi sakotella jos siltä tuntuu.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.
  29. #29
    Viime kesänä päästelin kohti lappeenrantaa lahti-lappeenranta tietä (mikä lie virallinen nimi) niin kyllä autot antoi oikein mukavasti tietä. Meni helposti sellasten 30 auton letkojenkin ohi reipastakin vauhtia. Mutta onhan tuolla tiellä leveyttäkin paikoiltellen kuin kiitoradalla konsanaan. Tämä oli siis juhannuksena.
    Älä itke ruma lapsi. Ota rusina. Huomenna mennään naamarikauppaan.

    BMW K1300S Black Edition -14
    BMW K1200S -06 ex
    Honda Blackbird -03 ex (Varastettu)
    Kawasaki ZX-6R -05 ex
    Honda CBR 600F Sport -03 ex
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Taavi @ Kesä. 15 2005,22:25) kirjoitti
    Viime kesänä päästelin kohti lappeenrantaa lahti-lappeenranta tietä (mikä lie virallinen nimi) niin kyllä autot antoi oikein mukavasti tietä. Meni helposti sellasten 30 auton letkojenkin ohi reipastakin vauhtia. Mutta onhan tuolla tiellä leveyttäkin paikoiltellen kuin kiitoradalla konsanaan. Tämä oli siis juhannuksena.
    Siis se tiehän on osittain leveää ajokaistaa... Eli siinä saa ajaa vaikka neljä autoa rinnakkain... Ohittaa saa jos tulee vastaan auto, kunhan pysyy samalla kaistalla ohitettavan kanssa... Ihmiset ei vaan osaa jaa oikeassa reunassa vaikka siellä on kyltit "Leveä ajokaista aja oikealla"
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen