Miten tiuhasti bensapumpun pitäs pumpata tyhjäkäynnillä tai sitten kun antaa paikallaan kierroksia esim 5000? Tuntuis että aika hitaasti se sytkyttää.
Mulla on muistikuva että pumpussa olisi painekytkin, jonka perusteella pumpun käyntiä pätkitään.
Onko päällä jotain ongelmaa, jonka vuoksi kyselet?
Pyörä ollut käyttämättä reilun vuoden ja ilm jo silloin ollut jotain käyntihäikkää ainakin satasen vauhdin yläpuolella. Nyt lähtee hyvin käyntiin mutta tyhjäkäynnillä ei tunnu kaikki sylinterit olevan mukana ja kaasua antaessa jättää kierrokset välillä leijumaan. Tulpat uudet, johdot tarkistettu ja myös puolat. Kaasuttimet on kyllä puhdistettu mutta ei niitä säädetty ole. Mietin vaan, että pystyskö tuo pumppu aiheuttamaan ongelmaa ettei saa soppaa tarpeeksi kun käyntioireita ollut silloin ed omistajan aikana.
Imuvuoto ja/tai synkka tulee ekana mieleen.
Kyllähän tuo siltä haiskahtaa, että olisi hyvä käydä ns kaikki läpi. Puristuspaineet, venttiilivälykset, kaasarit pöydälle ja läpikäynti. Pumppu ei ehkä ole syypää. Silloin bensa loppuisi vedättäessä. Tyhjäkäynnillä on helppo suihkutella vettä pakosarjalle ja todeta, mikä sylinteri on kylmänä.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ite en oo pyörällä ajanu muuta ku pihassa siirtäny. Ed omistajan aikana kait satasen tuolla puolen ollut jotain röpötystä tms.
Ekan kerran kun laitoin käyntiin, käynti aaltoili ja jätti kierrokset leijumaan välillä jonnekin neljään tonniin. Kaasuttimet sen jälk pahimmasta töhnästä putsattu. Juuri testasin suihkevedellä putkien lämpenemisen niin kyllä kaikki oli kuumia, tosin vasen lämpes hitaammin kuin muut. Pitänee avata kaasuttimet uudelleen ja ne reiät syynätä tarkasti. Niitä en sen kummemmin tutkinut vielä. Ilmavuotoon tuo itestänikin nyt viittaa.
Vähimmällä vaivalla saattaa päästä, kun irroituksen jälkeen ultraäänipesee kaikki kaasarit.
Käyntiongelmat pyörässä, joka on ollut kohtalaisen pitkän aikaa käyttämättömänä, kulminoituvat yleensä kaasuttimiin. Silmämääräinen tarkistus ja pahimpien mömmöjen mekaaninen puhdistus ei riitä juuri koskaan.
Mm kaasareiden synkkaus vaikuttaa tyhjäkäynnin tasaisuuteen. Kannattaa tarkastaa.
Kannattaa pesun jälkeen myös tarkastaa et röörit on auki.
Ei tarvii monta kertaa jumpata auki.
Kone saatu käymään kaikilla neljällä mutta nyt ongelma seuraava: paikallaan ottaa kierroksia hyvin ja tottelee kaasukahvan liikkeisiin koko kierrosalueella mutta kun ajamaan lähtee niin 5000 kiertää maks ja alkaa röpöttämään. Ei sammu ja pienillä kierroksilla toimii hyvin. Oma arvio on ettei saa bensaa tarpeeksi. No pumppu on uus ja samoin suodatin. Rele tuntus pa -pumpulle toimivan mutta en tiedä kuin tiheästi sen pitäs antaa pumpulle virtaa. Mistähän tuota lähtis seuraavaksi vikaa etsimään?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ilmanputsarin kotelo pois ja katsomaan josko kaikki luistit nousevat kaasutellessa yhtäaikaa ja kattoon saakka.
Kiitos vinkeistä, täytyy alkaa näillä tutkimaan.
Vuosimallista ja tyypistä (saastelaitteet eri maiden mallissa) riippuen 1/2 ja 3/4 kaasarien välissä on letkut jotka menevät joko keskelle alipainevermeisiin tai oikealta puolelta alkaen airboxiin.
Kuten aina tarkka vuosimalli auttaisi.
Tässä on yksi kuva ja samassa paikassa olevassa modausvideossa näkyy erilainen ratkaisu.
https://www.zxforums.com/threads/car...-issues.66080/
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Sepähän tietenni jääny pois se vuosimalli, 1995 ja Italian versio. Ainakin nuo lampun alle tulevat kumiletkut oli alkupäästä täynnä töhkää, ei virrannut ilma lainkaan kaasareille.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ram-airit alkaa vaikuttamaan siellä 200 kmh -vauhdeissa - joihin nyt ei päästy.
Oi suuri tietäjä! Selitähän toki, miksi oma ZZR1100 alkaa heti röpöttämään jo 40km/h vauhdissa, kun ilmanotolta kohokammioille menevän letkun ottaa irti. Röpötys loppuu välittömästi kun letkun kytkee takaisin. Testattu on vauhdissa sisäkate auki.
Ysikansa toteaa monikansallisesti
"without those hose connected properly the bike will not run well at all especially over like 20 mph."
https://www.zxforums.com/threads/zx9...am-air.210430/
Ehkä kyseessä on massahysteria? Onko 20 mph perästä unohtunut nolla? Vai olisiko matalapainebensapumpulla ja kaasuttimilla jotain tekemistä kaasarien hengityspuolen paineen kanssa?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Minä väitin ainoastaan, että ram-airit alkavat vaikuttamaan vasta todella isoissa nopeuksissa.
En tunne noiden letkujen kytkentää sen tarkemmin, joten en pysty kommentoijan suureen mielenkuohuntaan sen paremmin vastaamaan. Hyvin aikuismainen oli vastaus kuitenkin......NOT.
carb funnel.jpg
Jos ram airit vaikuttavat vasta todella isoissa nopeuksissa, niin miten puutteellinen kytkentä kaasareista ram airiin sekoittaa käynnin jo mopon vauhdissa? Ohessa kuva tyylikkäästä fighteriratkaisusta jolla on ratkaistu puuttuva ram air vetämällä kohokammioiden hengitys tuloilmaan hieman vakiosta poikkeavalla tavalla mutta käynti korjaantui kuitenkin. Toinen vaihtoehto on alkaa veivaamaan suuttimia uusiksi oikein urakalla, sen järkevyyttä voi harkita jos vakiosysteeminkin voi saada toimimaan hyvin.
Sen kyllä uskon, että tehoihin ei ram air vaikuta pienillä nopeuksilla, mutta seoksiin kyllä vaikuttaa Kawasakin ratkaisussa muuttuvan bensanpinnan myötä. Tällä kertaa ei ollut kyse +200km/h nopeuksien tehon puutteesta vaan jo pienten nopeuksien huonosta käynnistä. Kommenttisi huomioiminen vie joron jäljille tämän vian jäljityksessä, joten mielestäni on epäasiallista viisastella yleisesti "ei vaikuta". Epäasialliseen kommenttiin tuli sitten epäasiallinen vastaus. Pitääkö meidän molempien ostaa peilit ja kasvaa aikuiseksi? Ehkä, mutta tämä on .ORG ja sana on vapaa mutta pakollinen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Suuret kiitokset avustaPyörä alkoi toimia normaalisti kun puhdistin nämä kaasuttimille menevät letkut. Tässä tapauksessa ei ollut mitään saastejuttuja välissä, vain kaksi letkua keulasta ja kannen päällä molemmissa sihdit. Keulassa lampun alla verkon takana muoviset suppilot. Suppiloiden ja kumiletkujen liitosten kohta niin tukossa ettei lähtenyt paineilmallakaan ensin auki.