Hetkonen, monellahan ajokausi jatkuu kolmen viikon päästä taas:
Itelläkin on tainut tulla joku 700 km tällä viikolla. Säät ovat suosineet tämmöisiä freeridereita![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tättärää, nyt kun töiltä hieman kerkesi, niin purinpa katteet pois ja eikun tiirailemaan tarkemmin tuota asiaa. Siellä on stefa. Puikon paksuus 8mm ja ulkohalkaisija 14.6mm. Tässä ratsussa se on todella väljän tuntuinen, eli pakko vaihtaa.(TiJuKo @ Loka. 07 2008,19:25) kirjoitti
Mistähän ihmeen firmasta voisi tuollainen, ihan normi stefa löytyä, joka sellaisen suostuisi ihan myymäänkin. Nää muutaman euron jutut on joskus niitä hankalimpia. Ihan äkkikooklettamalla en löytänyt. Eli tuon koko voisi olla oikeasti n. 7.5x15mm, paksuudella ei ole väliä, siinä suunnassa tilaa on riittämiin.
Löytyisihän tuohon täysi tiivistesarja, ei viittis millään ostaa yhden stefan takia.... *![]()
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Ai sielä oli sittenkin?? Raportoi nyt tänne jos jostain löydät sellaisen stefan mikäli tarvii itekin vaihtaa talven aikana.
ZX9R -95
Juu, voinhan raportoidakin. Tänään sain sen vanhan stefan pois sieltä, oli muuten tiukassa. Ei tullut suoraan vetämällä, vaan piti ruuvarilla napauttaa ikäänkuin poikittain ja sitten 2 tuuman rautanaulasta tehdyllä koukulla vetää pois pihtien kanssa.(micci @ Loka. 11 2008,14:58) kirjoitti
Tiivistekeskuksesta löysin aika lähellä olevan koon, voisi jopa käydä. Katsotaan tulokset ensi viikolla kun on taas vapaata ja pääsee hakemaan osat ja asentelemaan.
Täytyy tässä rykäistä ensin alta pois kaksi 12h yövuoroa, harrastetaan taas niiden jälkeen *![]()
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Moro! Uusi Ninjan omistaja ilmoittautuu foorumille. Elikkäs yönmusta vm. -99 töröttää autotallissa nyt 4 viikkoa.
- Devil'n kokoputkisto
- Dynojet satsi
- K&N vapari
Eli hyvin perussetillä ollaan liikenteessä. Voimaahan tuossa tuntuu olevan suht kiitettävästija ajettavuuskin suorastaan yllättävän hyvää monentyyppisessä ajossa.
Hyvää syksyä Ninjailijoille. Vielähän tässä on kesää jäljellä..![]()
ZX-9R -99
eilen tuli pari sataa kilometriä lisää mittariin. Rupeaa olemaan toi ilman suodatin aika tukossa, tuntuu meinaan aika tukkoselta. Mutta onhan sillä ajettu se 6 tkm. Pitäneen vaihtaa uusi.
Nyt sit meni 30tkm rikki mittarissa![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Miksi uusi? Onko jo huonossa kunnossa alkuperäinen? Nuo ovat kuitenkin melko pitkäikäisiä myös nuo alkuperäiset eli veikkaan kyllä, että puhdistamisella / pesemisellä selviät, koska käsittääkseni ysin suodatin ei ole ns. kertakäyttökamaa ainakaan Haynesin oppaan mukaan.. en nyt ihan suorilta muista, joku voi varmaankin tarkentaa / tai voin tarkistaa, töistä päästyäni asian oppaasta?(sky @ Loka. 14 2008,10:26) kirjoitti
- P
Jep, homma hoidettu.(micci @ Loka. 11 2008,14:58) kirjoitti
Stormilta kytkimen työsylinterin korjaussarja 14e, Tiivistekeskuksesta stefa 5e.
Ei pahan hintainen remontti. Samalla kun katteet olivat irti vaihdoin tuoreet öljyt ja suodattimen.
Stefa jonka laitoin oli kokoa 8x16x7mm, on vähän piukka menemään paikoilleen. Pikkuisen hiontaa ulkoreunalta ja liukasteen kanssa paikalleen. Toimii. Oikea koko olisi varmaankin 8x15x7mm, sellaista vaan ei löytynyt ainoaltakaan myyjältä.
Koeajolla revittelin oikein kunnolla, kierrokset punaiselle muutamaan otteeseen ja kytkintä pehmeästi sekä kovalla kädellä...
Tuossa systeemissä on sellainen juorureikä josta vuodon sattuessa joko öljy tai jarruneste valuu moottorin kylkeä pitkin maahan. Nyt on kuiva...
Ei muuta kuin *
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
tuli sellainen tässä mieleen että, millaisia eroja on 2002, 2003 malleissa, tiedän kyllä että katteet, jarrut ja takahaarukka eroavat hieman, mutta miten on tekniikan laita, onko sama kone kaikin puolin, lähinnä kulutusosien puolesta, käykö esim -02 öljynsuodatin -03 pyörään.
penkki pitäisi saada paremmaksi (pehmeämmäksi) ja ajattelin tehdä itse, mutta alkuperäistä en kehtaa rikkoa eikä -03 pyöriä näy juurikaan purussa, kun taas 2000-2002 pyöriä on enemmänkin, eli käykö -02 penkki -03 pyörään suoraan tai pienellä modaamisella, vai miten on muut laittaneet penkkiä pehmeämmäksi, vai oletteko laittaneet? *
niin ja oma pyörä oli 2003 mallia
jeah!
2000 & 2001 (E) samoja pyöriä ja 2002 & 2003 (F) ovat samoja pyöriä.. eli tarkoittanet kun puhut että käykö 2002 & 2003 osat yhteen, että käykö E- ja F-mallien osat yhteen, eli esim. 2001 osat 2003 ja päinvastoin?(juka @ Loka. 18 2008,19:52) kirjoitti
Osa käy ja osa taas ei. Penkit mm. erilaiset, eli suorilta eivät mene ilman modaamista.
katso kawasaki.com parts-listeistä eri osien numerosarjoja se kertoo jo jotain, että mikä löytää samalla osanumerolla ja mikä ei.
- P
Edit: varmista siis esim. purkaamolta ostaessasi että mistä mallista (vuosilukuihin ei voi luottaa, kun jotkut kertovat mm. ajelevansa 2004 ysillä eli ostettu vain ylivuotisena ja sitten puhutaan paskaa vuosimallista) osa on.. eli jos myydään 2002 penkkinä, niin varmista että on F-malli siis eikä esim. E-malli.. jos F ja sulla itsella siis on 2003 F, niin päikseen tietenkin passaa osat. 2000 ja 2001 niin ei enää passaakaan.
Noniin, nyt on taas kaasu herkässä kun vaihtoi uuden ilmanputsarin. *![]()
Nyt ois pätevä ysi alennus myynnissä, jos kiinnostaa vaikka päivittää 90-luvun ysi, 2000-luvun ysiin. Pyörää on haukuttu oikein urakalla jne, mutta näyttäis tuolla pääsevän kohtuu aikoihin radallakin *Pyörän myynnin syy on tahto vaihtaa kotariin ja sen jälkeen hankin ehkä sen kilvettömän kilokyykyn
=owner_vehicle&PL[0]=listOwnerVehicle.php]http://www.nettimoto.com/viewVeh....cle.php
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
vaihdat 6tkm välein uuden ilmansuodattimen?! Noh, kukin tyylillään ja pysyypähän kauppiaat tyytyväisinä.
Onnea pärrän myyntiin! Kotarit ovat kivoja vehkeitä, ja onpahan muutakin reittiä ajeltavana kuin asfaltoituja.
- P
Ootkos muuten ikinä katsonut miltä suodin näyttää 6 tkm:n jälkeen? *(Perkele @ Loka. 20 2008,11:14) kirjoitti
Voin kyllä kertoa että Kawasakin alkuperäinen foam filtteri on niin tukossa että sen kuulee korvalla ja kone on aivan tukkonen. Ihan jopa tyhjäkäynnillä. Niin ja en minä sitä vaihda vaan pesen ja kuivaan, jonka jälkeen laitetaan takaisin paikoilleen. Ostin nyt toisen kappeleen, jolloin voin vuorotella suodattimia ja vaihdon voi näinollen tehdä tarvittaessa varttitunnissa. Kokemukseni perusteella suodatin kannattaisi vaihtaa 3 tkm:n välein
Ois kuule mennyt se 1:40 rikki ahvenistolla jos olisin kerennyt vaihtaa suodattimen ennen viimestä ratakäyntiä
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tjuu, olen nähnyt miltä ysin suodatin näyttää ja jopa saanut ihan kunnialla putsattuakin ja hyvin on hönkinyt putsaamisen jälkeen, ilman uuden vaihtamista. Tuo 3tkm kuullostaa kyllä aika hullulta! Tietenkin jos ajaa jotain kunnon "hiekkapölypaskaraitteja" useasti, niin tarve putsaamiselle on kovempi.(sky @ Loka. 21 2008,11:05) kirjoitti
Alkuperäinen oli mulla vielä paikoillaan ennen K&N:n vaihtamista ja kertaalleen sen puhdistin, oli kunnolla paskassa, mutta sopivilla tököteillä sai kyllä puhdistettua hyvään kuosiin..
Ällös suutu, et maininnut missään kohti että yleensä puhdistelet. Puhuit vain uuden vaihtamisesta. Alkuperäisen pitäisi kyllä ilmeisesti kestää ihan puhdistamalla kohtuullisen paljon kilometrejä, mutta jos tosiaan ajat ns. huonoissa / pölyisissä olosuhteissa paljon, niin sitten varmaan asia on eri.
Mulla ei ollut K&N kerännyt kesän 10tkm kovinkaan paljoa paskaa, mutta foami nyt menee jumiin toki nopeammin, mutta senkin kyllä kohtuudella putsattua saa.
- P
Joo, no, kyllähän ton suodattimen tehtävä on kerätä se paska pois ilmasta. Foamisuodin kun vielä öljytään, niin se paska pysyy siinä vielä hyvin kiinni, joten suodatin tosiaankin tukkeutuu. En osaa sanoa tuohon olosuhteisiin mitään. Mutta mm. öiset maaseutugpt kesäkuussa tukkivat suodattimen ötököillä. *Tuossa itseasiassa oli harvinaisen vähän ötököitä. Ja enhän minä pyörällä muualla ajele kuin maaseudulla tai radalla, joten kyllä sitä ilmasta kerääntyy kaikenmailman hattiwatteja *
Ja kyllä muuten oli pyörän kierrosrekisteri ihan eri oloinen, kun vaihdoin uuden suodattimen. Kävin siis heittään tänään 100 km testilenkin. Ja jos siis minulla 6 tkm:n jälkeen pyörä alkaa tuntumaan _oikeasti_ tukkoselta, niin kuvittelisin että se suodatin kannattaisi putsata n. puolessa välissä nykyisestä "huoltovälistä".
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kymysys...
onkos kukaan foorumilainen päivittäny b-mallin takaiskaria toisenlaisella?? hyllys olis 07vm 1000rr iskari
(Showa mel-a21) esijännityksen + sisään ja paluujouston säädöillä , ja ajattelin soveltaa talven aikana paikoilleen. mietiskelin vaan että meneköhän ne viimesetkin ajo ominaisuudet tommosessa vaihdossa??![]()
No ei ne ainakaan voi huonontua, mutta jos laitat jämäkämmän iskarin, niin vois olla hyvä vaihtaa myös jämäkämpi jousi
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Oliskos jollain käytössä Haynesin tai joku muu huoltomanuska, josta löytyisi -95 9R:n (B malli tuo kai lienee) sähkökaavioita senverran että selviäisi mitkä ovat virtalukolta lähtevä ruskea ja punainen johto. Tässä kun talvihuoltoa pikkuhiljaa tehdään, huomasin noiden nirhautuneen melkein poikki jäähdyttimen yläreunaan. Riippuen siitä mitkä nuo on, voisi selvitä joitain käyntiongelmia joiden kanssa on painiskeltu melkein koko kesä...
Tattista jo näin etukäteen *![]()
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Itse itelleni vastaten. Tuo ruskea on sytytysvirtapiuha. Oli muuten kupari 30cm matkalta mustunut, ei tee hyvää kuparijohtimelle hinkata alumiiniin. Tulee sähkökemiallinen pari jossa epäjalompi alkaa oksidoitumaan, tässä tapauksessa kupari....
Tuon punaisen johdon merkitys ei yleismittarilla äkkisälteen selvinnyt, olisko startin piuha tms.
Saas nähdä alkaako käynti parantua kun saa kaasarit sun muut lelut paikoilleen. Ongelma on siis ollut ettei moottori toimi ollenkaan alle 2th/rpm. Lisäksi käynnistyyy huonosti kylmänä ja liikkeelle ei toivoakaan jollei ryypyllä kierrokset vähintään 3th/rpm. Muuten stumppaa. Lämmittyään moottori toimii loistavasti, vaan tyhjäkäynti pitää olla sen 2th/rpm.
Sytytyspiuhat on vaihdettu takuulla laadukkaisiin, tulpat ehjät, imuvuotoja ei löytynyt. No, onhan tässä talvi aikaa testailla...
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Onko venttiilit säädetty koska? Entä akun kunto?
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Venttiilit säädetty 8th sitten. Akku uusittu 5/08, jonka jälkeen 3th ajoa.(Kwaks @ Loka. 27 2008,17:37) kirjoitti
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Onko myös tuossa mallissa kleen-tyyppinen ratkaisu? Jos on, niin tarkista että niillä imukurkuilla sijaitsevilla "alipainenipoilla" on letkut kunnolla kiinni. Tuoreemmissa malleissa nämä ohjaavat kleenin venttiileiden aukeamista ja jos nuo ovat irti, niin repii aika iloisesti ylimääräistä ilmaa ja laihentaa seosta pirun paljon. Tämä tulee varsinkin kylmänä esille, kun tarvisi rikkaampaa seosta mutta letku irti = liian laihaa = käy huonosti. Kun lämpenee, niin käynti tasoittuu, muttei muutu kuitenkaan hyväksi koska seos kulkee liian laihalla läpi koko alueen.(TiJuKo @ Loka. 27 2008,20:42) kirjoitti
Tuommoinen tuli mieleen.
- P
Ei niissä imukurkuissa mitään nippoja tai letkuja ole ja muutkin letkut näyttivät ihan hyväkuntoisilta liittimiä myöten. Ainoastaan ne ilmaletkut jotka tulevat etulampun alta ja menevät suoraan kaasuttimille olivat melko täynnä kaikenmaailman ölliäsiä sun muuta skeidaa.
Sain eilen kaasarit kiinni ja laitoin käymään, tuntui että olisi käynyt vähän paremmin (toiveajatteluako), tosin kauaa ei voinut käyttää kun ei ollut kuin kaasarilliset bensaa. Tankki on maailmalla maalarilla. Täytyy viritellä jostain kannusta väliaikainen bensatankki.
Asiasta kolmanteen... Kytkimen osat pitäisi myös uusia. En tiedä alkoiko luistamaan sen takia kun on testailtu normaaleilla tyhjäkäyntipyörimisnopeuksilla ja huudattamalla ja luistattamalla liikkeelle, vai vaikuittaisiko se kun epähuomiossa meni mineraaliöljyt moottoriin.
Toisaalta näin syyskeleillä voisi olla hyväkin tuollainen takapyörän luistonesto *
Onko tuossa kytkinrempassa jotain erityistä joka tulisi huomioida, tai tarvitaanko jotain erityistyökaluja? Niitä metallilevyjä ei kai tarvitse vaihtaa jolleivat ole sinistyneet tai kierot? Eli massalevyt ja jouset vain uutta ko kö?
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Vähä myöhässä vastailen, mut pärrä on tullu penkitettyä viaberilla. muistaakseni 120hp takikselta devilin sliparilla. Ja nyt menee sit uusiks penkkiin kun kävi rosvot kylässä ja vei pakarin perkele *(Tontza @ Syys. 25 2008,16:37) kirjoitti
Seuraavaks tulee sitten yosin putki ni pääsee vertailee noita dyno käppyröitä noitten putkien välillä. Ja jos joltain löytyy sivukatteet -98 vuoden 9ärrään ni voisimpa ostaa pois. Privaa saa laittaa.
zx-9r
Itsekin suunnitelin tekeväni kytkinrempan talven aikana ja eipä tuossa mitään ihmeellistä näyttäisi olevan. Mulla vikana taasen on kun kytkin ei tahdo irrottaa kunnolla, ajattelin vaihtaa sekä massa- että välilevyt. Välilevyjä vaan löytyy useamman paksuisia joten alkuperäiset on syytä mitata.(TiJuKo @ Loka. 28 2008,14:08) kirjoitti
Haynesin manuaalissa oli joku ohjekin tuon kytkimen liikeradan mittaamisen mutta se ei kyllä auennut mulle.![]()
ZX9R -95
Wheee! Talviremppa vahvasti käynnissä, eli sain jo aikaiseksi valuttaa entiset ölpät pois koneesta.
Joskohan sitä pääsis lähiaikoina koneen tiputtaan ja sitten purkamaan ja tsekkaileen ykkösen vauriot. Tuossa olis tavoitetta, mutta niin hemmetin paljon muita juttuja menossa, töissä & vapaa-ajalla. Minkäs teet.
Noh, ei muutku hyviä talviunia & remppoja ysiläisillemä lähen nyt viihteelle!
- P
Tuli sitten hommattua Akran rosteriputkisto hiilikuituänkällä ebaystä, painaa kokonaisuudessaan samanverran kuin tuo vanha käyrästö. *
ZX9R -95
Noniiin, setä luovutti. Aijoin tänään ysin talliin. Pitää kuitenkin vielä käydä jokupäivä vaihtamassa öljyt, jonka lisäksi pitäisi jaksaa pestä ja vahata pyörä. Mutta tosimotoristit jatkaa vielä kautta...
Suunnittelin vähän pyörän vaihtoa, mutta olisihan se halvempaa ehostaa vanhaa ja laittaa avarampi savustuspönttö, vaihtaa suutinsatsi ja viedä pyörä säädettäväksi. Ehkä sillä sitten jaksaisi ajaa vielä sen yhden kesän ja käydä ajamassa apparalla alle 1:40 ajan![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
elä sie suotta huolehdi, kerkiäähän sitä keväämmälläkin *(Perkele @ Marras. 01 2008,17:47) kirjoitti
*
*
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
(micci @ Marras. 04 2008,18:55) kirjoitti
Minkäslaiset äänet tuossa Giannellissa on verrattuna orkkispönttöön?
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness