Paras viritys tuohon pulkaan on ehdottomasti ollut välityksien muuttaminen ts. tihentäminen.. Toki kuten jo Perkelekin tuossa mainitsi niin kannen laskeminen, venoilla kikkaileminen ja mahdollisesti nokkien koneistaminen tuo lissee tehoa. Mutta halvin ja tuntuvin "viritys" on tuo välityksien muuttaminen. Vaikka tuo c-mallin mörkö on kovin etupainoinen möhkäle niin kyllä silläkin keula kevenee *(Kraken @ Joulu. 29 2009,13:55) kirjoitti
Edit: Ainakin oma mopotin (-99) paukuttaa reilun puoleisesti. Keväällä pitää käyttää mittauksessa käykö liian laihalla...
ZX-9R -99
Ootkos katellu purkaamoilta...Korvannolla tms??(Peltsi72 @ Joulu. 22 2009,22:47) kirjoitti
ZX-9R -99
Jep, purkamolta tuli tehtyä löytö oikeaan hintaan ja kun tässä nurkissa oli niin ei tärvääntänyt rahat turhiin rahti kuluihin, säästyi nekin rahat sit vaikka uuvenvuojen liemiin.(-KoSSu- @ Joulu. 30 2009,08:32) kirjoitti
Krakenille: kyllä tuo pauke putkessa moottorijarrutuksen yhteydessä taitaa kuulua tän mallin ominaisuuksiin, oma pyörä ainakin tekee sitä välillä mukavien liekkien avustamana.. seokset oli karvan verran rikkaalla ja hyvä niin, on ainakin turvallisemmalla puolella..
Mut kysytääs jotain viisaamilta, itsellä nyt venojen säätö menossa, mitä mieltä ootte kun on sekä pakoset että imuset alarajoilla muttei kuitenkaan alle, sanotaan näin että siinä kiikunkaakunkukkaset, joten kannattaako tässä vaiheessa ottaa se uusilla shimmeillä se 0,05 pois niin siirtyy raja-arvojen puolväliin vai odottaa sitä että menee oikeesti alle tuon raja-arvon.. Käsittääkseni näissä tuo välys pienenee ajan mittaa kun venttiili sukeltaa seetien syvään syleilyyn ajanmittaan..
Moottorijarruissa suurin syy paukkeeseen on Kleen-järjestelmä. Eli venakopan päältä löytyy, molemmin puolin, kaksi semmoista neliskanttista mötikkää johon tulee suoraan letkut tuosta imuilmahässäkästä.. Kirjoitin ohjeet tähän ketjuun, olisko ollut jotain vuosi/pari sitten miten tuo Kleen tukitaan. Ikävä kyllä kuvapalvelu ei ilmeisesti enää kuvia tuonne jaa, joten tuosta nyt ei apua enää ole. Google auttaa asian tiimoilta, aika yksinkertainen prosessi kaikkiaan tehdä. Hieman letkujen poistamista, tulppaamista ja noiden mainitsemieni mötiköiden alle metallilevyt yms. tukkimaan kanavat venakopasta pakokanaviin.
Periaate tuossa systeemissä on ns. viherpiiperryshommelit. Eli moottorijarrujen aikana alipaine avaa noiden kahden mötikän sisällä olevat läpät ja näiden kautta ohjautuu tuoretta ilmaa suoraan pakokanaviin. Tämä edesauttaa sylintereissä palamatta jääneen gasoseoksen syttymistä/polttamista putken puolella. Suojelee ilmeisesti samalla myös esim. katalysaattoria, ettei palamatonta seosta pääsisi kovin pitkälle putkeen. Tämä taas sitten aiheuttaa juurikin tuota jytinää putkessa, kun palamaton seos syttyy tuolla käyrästössä/pakokanavissa.
Yleensä tuo ilmiö tulee esille putken/vaimentimen vaihdon yhteydessä. Jos seokset vetävät tuon takia esim. liian laihalle, niin seos ei jaksa syttyä kunnolla palotiloissa ja näin ollen tuota palamatonta seosta syntyy. Lisäksi syynä on myös se, että vakiovaimentimet, esimerkiksi ysin ns. kammiovaimennin peittää huomattavasti paremmin nuo paukkeet, kuin täysin suora ja vähemmän vaimennettu huilu.
- P
Edit/Peltsi: tuohon venojen säätämiseen -> itse säätäisin samalla, kun kerta auki on.. eipähän tarvitse sitten seuraavalla kerralla välttämäti tehdä.
Kiitos tuosta vinkistä tuohon kleen systeemiin, pitääpä tutkia jos osais tehdä jotain asialle.(Perkele @ Joulu. 30 2009,12:07) kirjoitti
Kiitosta tiedoista. Ajattelin että onko mulla seokset vaan niin julmetun rikkaalla että holvaa aineet suoraan pakosarjaan, kun en oo aiemmin muissa pyörissä noin voimakkaaseen jytinään törmännyt.
Ei se mua sinänsä haittaa, onhan se vähä racen kuulosta kun putki on "auki" koko matkalta![]()
Tehkää vaan se modi, vaikkei suoranaisesti paukutus haittaisikaan.
Mikäli onnistuu oikein, kannattaa käydä säädättämässä sen jälkeen,
saa kaasarit paremmin säätöihin läpi kierrosalueen. Harvoin toimii minkään valmiin "suutinsarjan" kanssa oikein tämän jälkeen.
Mikäs on pakokaasun väri? Jos oikein tummaa pukkaa, niin rikkaalla käy. Laiha seos jää tietääkseni helpommin syttymättä ja aiheuttaa sitten myös tuota jytinää.(Kraken @ Joulu. 30 2009,13:04) kirjoitti
Eli helppo konsti seurailla (kaveri vaikka ajaa perässä) tuota pakokaasun väriä, kunnolla rikas erottuu helposti
Mutta käytä mittauksella ja tarvittaessa sitten säätöä, sillä tulee sitten varmasti seokset oikein.
Kannattaa tosiaan tehdä kaikki mahdolliset modit ja viritykset vaan ensin talven aikana ja sitten kerralla säätöihin koko paketti. Säästyy jokunen euro.
- P
Ainakin kun paikallaan kaasuttelee niin näkee että tumman puhuvaa tulee putkesta. Tosiaan putki ja suuttimet on puheitten mukaan vaihdettu jne, mut jotenki on tunne niinku ei olis kaikki pelissä *Eikä ite uskalla mennä pers-tuntumalla sääteleen kaasareita, ettei kone sano poks. Moottori käy ja vetää koko kierros-alueen tasaisesti, mutta se kawasakille ominainen rock´n roll puuttuu sieltä ylärekisteristä. Niin kuin jo tuli mainittua, ni pitää kokeilla vapari-ilmansuodatinta ja poistaa se ihme verkko helvettiin sieltä kotelosta jos sillä sais jotain muutosta.
Ja saapahan sielun rauhan sitte kun on käynyt säädättään esim siellä bikefoxilla. Epäilen että säädöissä on jotain pielessä
Siellähän se tosiaan sulla ilman saantipuolella kuullostas äkkiseltään pullonkaula olevan. Jos on putki vaihdettu, laitettu suutinsatsia eli isoa suutinta ja mahdollisesti neulaakin nosteltu jne. niin rikkaallehan tuo pukkaa jos ei tarpeeksi saada ilmaa mukaan kuvioihin lisääntyneeseen bensan määrään nähden.(Kraken @ Joulu. 30 2009,14:48) kirjoitti
Putki parantaa jonkin verran koneen läpihengitystä eli ainakin teoriassa syötettävän ilman määrän tulisi siis kasvaa vakioon nähden. Tuohon kyllä vaikuttaa moni muukin tekijä, mutta kyllä se vakioon nähden olisi enemmän ilmaa nyt vailla.
tuohon kun lisätään sitten se, että JOS siihen on vielä värkkäilty isompaa suutinta yms. mukaan ja siltikään ilmamäärää ei ole mitenkään pyritty lisäämään, niin lopputulos on rikas seos.
Toisaalta ei ne K&N tai Piperkaan aina hommaa paranna. Joskus homma toimii paremmin vakiolla kuin noilla enemmän virtaavilla. Pitää vaan kattoo sitten suuttimet, neulat, bensapinnat jne. kuntoon sen mukaan. Tämä onnistuu tosiaan järkevästi vain penkin ja pätevän säätäjän avulla. Siis se parhaan kombinaation löytäminen.
- P
Täälläkin c-mallin ysi paukuttaa aika rankasti. paukutti devilin ja nyt yosimuran putkella ihan samanlaisesti. säädetty kummallakin putkella viaberilla ja sielä sanottiin, että tuntuis olevan aika normaalia tälle pyörälle.
ihmettelen edelleen noita teidän tehoja noista c-yseistä. mulla käppyrä näyttää säädön jälkeen 123hp takaselta, pelkällä putkella tosin. saako sillä suutinsarjalla tosiaan 25hp lisää takaselle vai heitteleekö noi eri penkit sitten noin paljon? viaberilla tuota omaa käyttänyt.
zx-9r
^^ eipä saa ei.. aikalailla taitavat olla tehonlisäykset luokkaa 10-15hv jos vakioon nähden muuttuu esim. suodatin, suutinsatsi ja täysränni. Ei noilla virityksillä vielä kuuhun pääse
Tiukoissa penkeissä ei mahda putkiviriysit kovin kummoisia lukemia luovuttaa.
- P
Perkele, koitas verestää muistia mitä putkia dumppailit tai liitit toisiinsa, jotain löysin googlella mut en sellaista yx selitteistä että varmaan menee oikein..
Onko toi kleeni--> pakokanavat yhteydessä syl.kannen lävitse?? (4 n10mm kanavaa keskeltä kantta??), sit vielä syl nro 1 ja 4 lähtee imusarjan juuresta ohut alipaine letku siihen alipainehässääkkään venttiilikannen päälle.. eli tulpataanko noitkin sit
vastaan itselleni mutta samalla kysyen jotain.. Tuohan on tullaisen perushelppo juttu kun räjäytyskuvien perusteella tutustui tuohon kleeniin, eikä siinä oikeestaan voi tulpata vääriä tai ylimääräisiä..
Mut sit, pitääkö tosiaan pellistä alkaa sovittaan paloja venttiilikoppaan vai riittääkö jos vaikka putkellä yhdistää nämä neliskanttiset tötteröt venakopan päältä??
Tyhmä kymysys mut kysyn silti..
^^ Tuolla sivulla mun kirjoittama ohje ja linkit kuviin kuvat eivät siis enää toimi, joten pitää jossain vaiheessa tonkia jostain kotikoneeni syövereistä kuvat tuohon liittyen.. olemassa ne on, mutta pitää löytää jossain vaiheessa aikaa bongailla ne kaikenmaailman ysini aikaisista projektikuvista joita on aika paljon kertynyt.
Tuo on yksinkertainen, muttei kuitenkaan niin yksinkertainen homma. Siellä on niitä alipaineperusteella toimivia letkuja jotka ohjaavat sitten muutamia venttiileitä tuolla ja tiettyjä letkuja pitää tulpata, yksi poistaa mm. ilmanputsarin kopasta, tulpata sieltä sitten yksi reikä yms. En muista ihan tarkkaan, mutta ei kannata ilman ohjetta ruveta tekemään, saa äkkiä pyörän käynnin sekaisin.
Tänään kuitenkaan en vielä ehdi, työpäivä loppuun ja sitten lapsosten kanssa ilotulitusta ja loppuilta "rentoutuen"
Mutta laitan jossain vaiheessa tuohon ohjeeseen uudet kuvat.
- P
Sieltä venttiilikopasta lähtee ja jatkuu kannen läpi muistaakseni 1 & 4 pakokanaviin asti semmoiset ohuet ilmakanavat eli ovat yhteydessä kannen lävitse noihin kahteen pakokanavaan. Kun tuo kleenin ohjaushässäkkä (se iso "kumihässäkkä" siinä venakopan päällä) poistetaan, niin kaikissa ohjeissa myös laitetaan nuo kanavat kunnolla umpeen. Itse tein niin, että ohkaisesta pellistä tein sopivat lätkät niiden alumiinipalasten alle, sitten ruuvasin ne alupalat takaisin. Tuo oli aika helppo tapa tumpata ne kanavat kunnolla umpeen. Tuohon tarkoitukseen myydään myös kalliita metallinpalasia(Peltsi72 @ Joulu. 30 2009,17:12) kirjoitti
mutta halvemmalla pääsee, kun tekee itse noi palaset.
- P
No hyvä homma jos kerkeät sen vielä kerran täällä selventämään kaikille kuvien kera.. Järkeen käyvää kyllä että tulpataan linjat eikä vain yhdistetä niitä putkella kopan päältä, näinhän estetään pakokaasujen kierto kokonaan.(Perkele @ Joulu. 31 2009,09:57) kirjoitti
Kun nyt sattuu olemaan tuo oma projekti vielä sillä mallilla että saan helposti nuo palat tehtyä mittojen mukaan niin voinpa vaikka viikonlopun aika tehdä töissä muutaman pellin palan. eli jos joku muukin on aikeissa alkaa tähän poistoprojektiin niin pistääpä viestiä niin voin taivutella noit peltejä useemmankin..siis jos kelpaa ja ainahan noit on hauska itsekkin värkkäillä
Onkohan muilla pyörämerkeillä tällaista kleen-tyyppistä patenttia? Toiseksi tuli mieleen että onkohan kukaan suomessa turbottanut 9ärrää? Sekin lienee helpompaa toteuttaa ruiskukoneelle, mut pienellä ylipaineella 200hv![]()
Tuo Kleen itsessään on Kawasakin nimitys koko tuolle systeemille, eli pitää tietääkseni sisällään koko toiminnan eli myös katalysaattorin.(Kraken @ Joulu. 31 2009,13:08) kirjoitti
Tuo ylimääräisen ilman ohjaaminen pakopuolelle on ihan yleinen käytöntö pyörissä. Esim. R1:ssä jne. on ihan samalla periaatteella toimivaa systeemiä.
- P
Tämähän oli mielenkiintoista luettavaa. Eli siis 9r:n paukuttelu ei siis välttämättä johdu liian laihasta seoksesta. Pitääpä tutustua aiheeseen enemmän.
Perkele: Kuvia siitä sun underista täältä
ZX-9R -99
tervehdys vaan!
olis nyt kiikarissa -01 ysi ja kiinnostas onko tuossa vuosimallissa tai muissakaan mitään lastentauteja?
tiedän että on tässä topicissa sanottu jo jotain noista, mutta kun laiska olen niin ei jaksa kaikkea lukea..![]()
Minusta on pelkästään mukavaa kuultavaa kun Ysi vähän polttelee putkessa....(-KoSSu- @ Tammi. 13 2010,07:11) kirjoitti
Takarengas on tiemmä kulunut turhankin nopeesti.(samu_88 @ Tammi. 21 2010,01:09) kirjoitti
niin onko pelkällä suutin satsin vaihtamisella pyörän käyntiin mitään hyötyä? vaikea itse laittaa? merkillä väliä? onkos ne kaasareitten tiivisteet hankala laittaa ja joutuuks ne sit kiristää momenttiin? ajattelin jos näpertelis talvilomalla ku perhe toisella paikkakunnalla lomailemassa *
niin ja jos kaasarit joutuu veivaamaan irti ni eikös ne kumikurkutkin kannata samala laittaa jos niitä nyt jostain saisi... ? synkkaamisen jätän liikkeen hoteisiin sit keväällä..
Tero Eskelinen
No eipä sillä pelkällä suutinsatsilla mitään virkaa ole ellei sit ole putkistoa ja tai nokkia vaihdeltu.
c-mallissa kaasarit kädessä puolessa tunnissa, pari tuntia ja muutama lonkero tölkki niin kaasarit putsattu, puol tuntii takas, motti lämpimäksi ja synkkamittarit kiinni ja 5min synkkaus.. muutaman kerran tuo jo tullut tehtyä
ps. Piikkiön suunnalla vois onnistua tuo synkkaus kunhan vaan saan talliin tilaa
mulla ei oo tilaa ollenkaannyt pyörä talonyhtiön varastossa, ei o edes avainta sinne.. täytyy pyytää joku aukasee ku meen vaihtaa kaasuvaijerit. Kannattais sit samalla varmaan irrotella kaasarit ja putsata? Pystyisitkö keväällä pientä korvausta vastaan synkkaa noi kaasarit? Ittellä ei homma vielä oo oikein ns.hanskassa.. ja ei kai Turusta sinne nyt niin kauaa ajele
![]()
Tero Eskelinen
Jep joo, kyllä vaan synkkaus onnistuu ja kun tuo oma pyöräkin alkaa olemaan kasassa niin tarvittaessa voin tulla antamaan henkiseksi tueksi voima lauseita(FireBladeESE @ Tammi. 24 2010,23:34) kirjoitti
irroittele kaasarit ja katsele näyttääkö likaiselta, jos kovin pinttyneeltä näyttää voin putsata kaasarit meillä töissä kun siellä on sellainen maailmanparas kuin just kawasakin kaasareille tarkoitettu "kaappi" missä paineistetulla liuotinaineella saa kyllä kaasareitten kanavat varmasti puhtaaksi... aina kun ei yövuoroissa ole mitään muuta tekemistä ;)
juu sopii mainiosti, loma mulla viikolla 8. Tutkailen asiaa silloin jollen aiemmin pääse / kerkee purkamaan..vuorotyö haittaa harrastusta...ilmottelen miten homma etenee
![]()
Tero Eskelinen
Moro,
Tarkoitus olisi päivittää 2000 vuosimalliseen Ninjaan teräspunosjarruletkut eteen ja taakse. Tarkoituksena olisi teetättää HEL:lin letkut tutun firmassa. Pitäisi vain tietää letkujen mitat ja liittimien tyypit, jotta voisi leipoa sopivat kaapelit.
Parashan se olisi mitata vanhoista letkuista, mutta pyörä on 400km päässä talvisäilössä niin se ei oikein onnistu.
Joten jos jollain on mitat ylhäällä tai vanhoja letkuja mistä voisi mitata niin olisin erittäin kiitollinen tiedoista! *![]()
ZX-9R -00
Ducati Monster 620 -03