Vakiokytkin riittää ehjänä +150hp tehoille ilman ongelmia, ainakin laadukkailla öljyillä.
Markkinoilla olevat esim. ebc:n "jäykemmät" pakan jouset eivät toimintaa ainakaan paranna.
Ota pakka auki ja katso kuinka siniseksi teräksiset välilevyt ovat palaneet, silloin on luistellut.
Välilevyjen (mikäli kunnossa) tasohionta suoriksi parantaa toimintaa.
Nimimerkillä omiin kyykkiin ei tule enää koskaan muuta kuin alkuper. osia.
^^ kuten Overlap tuossa kirjoittelikin eli allekirjoitan. Koppa auki ja pakka levälleen ja olet jo paljon viisaampi. Pitäisi sen kytkimen tosiaan kunnossa ollessaan kestää tällaiset virittelyt ok. Mutta jos on jo aikansa elänyt / saanut kunnon "kiihdytysluistatuksia" jne. niin sinistä voi löytyä.
- P
EBC:n "jäykemmät" jouset ovat lähinnä vitsi, mutta Barnetin jousilla on ihan oikeasti vaikutusta!
Z1000:sahan on likimain sama kytkin kuin 9R:ssäkin ja kytkin tahtoo luistaa jo vakiotehoillakin juuri samaan malliin että yht'äkkiä jossain 7000-8000:ssa kone kiekasee "tyhjää" ja alkuun sitä kuvitteli että johan on koneessa puhtia kun takanen suttaa tyhjää
ZH2 2020
Saapa keväällä nähdä miten oman kympin käy. Kytkin luistelee jo aika reippaasti isommilla vaihteilla ja tilalle on tulossa, heh, ylläripylläri EBC:n kevlar-levyt. Jouset ajattelin pitää vakioina ja välilevyt tulee olemaan uudet alkuperäiset. Jousilla siis heitetään kuikkaa.
Itse levyistä ei ollut (siis noi EBC:n kevlarit) kovin huonoja kokemuksia zx-10r.net:n puolella.. jousista taas on tosiaan aika mielenkiintoisia juttuja, joten vakiot menee takaisin paikoilleen.
Näiden uusien levyjen kanssahan suositellaan esim. viikon "kyllästämistä" öljypänikässä.. jos heittää kuivana sisään, niin luistelut on kuulemma taatut.
- P
Jaa, no ehkä tässä auttaa delvac ja tissit....(Attitude @ Loka. 05 2009,12:00) kirjoitti
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tosin ei kyllä jaksa oikein uskoa että noilla tehoilla paljoa suttaisikaan kolmosella, ainakaan vaan kiihdyttämällä normaalisti suoraan. Tietysti jos on ihan paskat kumit alla, nyt on kuitenkin jo kylmää ja liukasta...(sky @ Loka. 05 2009,11:11) kirjoitti
Kytkimen luistamisen havaitsee parhaiten isoilla vaihteilla vedättäessä.
Supermoto
No kyllä se oli jus niin päin että ykkösellä ja kakkosella luisti hyvin ja kolmosella hyvin nihkeästi.(jaulis @ Loka. 05 2009,16:53) kirjoitti
Siis ihan normaalisi kiihdyttelin makaamalla tankin päällä ja kääntämällä tupin nurin 4 tonnissa...
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Morjesta!
Vaihdoin tuossa syksynkorvalla pyörää ja nyt tallissa seisoo YsiÄrrä.
Vanhassa pyörässä oli kuitenkin Brembon jarrut teräspunosletkuin ja pakko myöntää että ninjan jarrutuntama on pehmeä ja epämääräisempi ex:ään verrattaessa..
Ajattelinkin vaihtaa teräsletkut pyörään parannuksen toivossa. Tätä säiettä selatessa tuo modi on ollut ilmeisen toimiva.
Mistä päin olette omia settejänne tilanneet ja millä hinnalla?
Brittein Ebaystä etsiskelin (punnan kurssi vieläkin edullinen) vaihtoehtoja. Venhill, Goodridge ja CMS näyttivän tarjoavan etujarrun letkuja 40-60 punnalla. Onko tietoa, onko näillä mitään eroa käytössä? ja mitä kaikkea tälläiseen settiin pitäisi kuulua, ettei tarvii sit myöhemmin lisää osia haalia..
ZX-9R -00
Ducati Monster 620 -03
Ei noilla kai sinänsä mitään ongelmia ole, kuhan jarrut muuten pelittävät ja LEVYT ovat suorat... Itsellä on pientä vipatusta ja voin kertoa että jarruletkujen vaihdon jälkeen on pikkasen vaarallinen liukkaalla, kuten märällä asfaltilla tai hiekalla.(VilleHu @ Loka. 05 2009,22:29) kirjoitti
Nimin etupyörä alta yllättävässä tilanteessa hiekkatiellä...
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Asiaa tutkittuamme ja pohdittuamme tulimme siihen tulokseen ettö levyt saattavat luistaa aavistuksen. Outoa on se että kun tämä ns. luisto tuntuu, niin kierrokset eivät nouse. Isoilla vaihteella nypytystä ei tunne. Mutta ykkösellä tuntuu vähän. Oudointa on se että alunperin luistoa tuntui eniten ykkösellä ja kakkosella vielä jonkin verran ja kolmosella ei hitusen. Nyt ei tunnu juurikaan kuin ykkösellä.![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Ensimmäinen viesti tälle foorumille, eli alkuun tervehdys vaan kaikille.
Yritin tuossa käytellä foorumihakutoimintoa, mutta en löytänyt vastauksia. Eli uusi harrastus kyseessä ja nyt kun ajokausi alkaa olla ohi, niin pitäisi hommata muutamia osia mm. keulaputkien stefat, metallipunosjarruletkut, ehkä ohjauslaakeri ja kiinnostaisi myös venttiilien säätöpalojen mahdollinen hankinta?
Osaisiko joku vinkata mistä löytää parhaiten tuollaiseen mopoon osia. Tietysti kaikki muu paitsi punosletkut löytynee sumekolta, mutta käsittääkseni hinnat on aika suolaiset ja toimitusajat hitaat. Ainakin joskus vuonna kivi ja miekka kun piikkiseen piti olikohan nyt ihan vain mäntä hommata kyseisestä putiikista, niin sai soitella että josko sitä mäntää alettaisiin valaan ennen kuin saan kortin...autolle.
EU:sta tilailuakaan ei suljeta pois jos tiedossa on luotettavia putiikkeja, joille voi maksaa paypalilla? Kannattaako edes?
Vähän niin ku olis kaikki "suhteet" hukassa
Ai niin, tuli mieleen että olikos että Yamahan kelkkaosista löytyi suoraan jostain netin syövereistä räjäytyskuvat orggisosista varaosanumeroineen helpottamaan osahankintaa, mutta Kawasakilta en löytänyt mitään vastaavaa palvelua kuukkelilla?
![]()
Kawasaki ZX-9R '98
Tervetuloa foorumille ja uuden harrastuksen pariin.
Tuolta löytyy räjäytyskuvia kun menet Owner info --> Parts catalog --> jne.
http://www.cmsnl.com/ taas myy alkuperäisiä osia ja ne löytyy varaosanumerolla. Firma sijaitsee Hollannissa.
Kulutus- ja tarvikeosia löytyy tuolta ->http://www.louis.de/ on kylläkin saksan kielinen. Tietenkin on nämä kotimaiset Allright ja Duell.
En tiedä käykö Paypal noihin ulkomaan kauppoihin.
Venttiilien säätöpaloja kannattaa kysellä jostain paikalliselta MP-pajalta aina tarpeen mukaan. Vanhat palat kannattaa vaihtaa liikkeessä sopiviin. Veloittavat yleensä muutaman euron kappaleelta, mutta ovat kuitenkin selvästi halvemmat kuin ostaa uusia omaksi. Niillä vanhoilla harvemmin mitään tekee.
Tuossa nyt jotain näin alkuun.
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
UK:sta ainakin löytyy ihan kohtuu hintasta teräspunosletkua:(mopoilijaaa @ Loka. 11 2009,22:56) kirjoitti
-kliks-
Itse hommasin UK:sta HEL:in letkut ja oli nopea toimitus ja priima tavaraa!
ZH2 2020
Juu ja kysykääpä paikallisilta Dunlop Hiflex (esim jyväskylä) myymälöistä. Jyväskylässä on ainaki hyvä valikoima noita teräspunosletkuja. Pojat tekee päät yms. ja alle satasella saa keulaan letkut tehtynä. Omasta kawasta lähtee letkut vaihtoon. Kuskailee ne vaan sinne ja tekevät niitten perusteella uudet. Itelle meinasin laittaa jarruille kaksoisbanjolla letkut omille puolilleen. Pitäis herkkyyden parantua aika lailla
ZX-9R -99
Niin ja kuulemma kaikki dokkarit löytyy putkista. Että ei pitäis olla valittamista.![]()
ZX-9R -99
HEL letkuja saa Suomestakin Porvoon Mittaletkulta, vaikka mittojen mukaan. Sieltä itte hankin keväällä, ihan laatukamaa, rosteribanjot ym.(Attitude @ Loka. 12 2009,12:03) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Stefoja ja laakereita kannattaa kysellä muualtakin kun Duell, Allright yms. Asahia, SKF:ää ja muita saa mitoilla varmasti varaosaliikkeistä. Yleensä vielä halvemmalla..
ZX-9R -99
Teräspunokset saa teetettyä mittojen mukaan myös Stormilla. Löytyy tietty myös valmiit tiedot letkuille, sekä tuplabanjo satulaan että tuplabanjo pääsylinteriin tyylin. Alumiini- tai teräsbanjoilla ja jotain erikoisuuksiakin lienee saatavilla.
'03 ZX6R
Itse ainanakin suostittelen tarkistamaan jarrulevyjen suoruuden ennenkuin tehostaa jarruja. Itsellä on vähän huonoja kokemuksia
Hommahan tosin korjaantuu uusilla levyillä![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tarkistamisen arvoisia seikkoja ovat myös etuakselin oikeaoppinen kiristys, sekä ajan saatossa jumiutuneet jarrulevyjen niitit, jotka herkistämällä saa jarrulevynkin elämään lähes uuden lailla.
Tää on sit aika suhteellista. Esim. EBC:n niitit on semmoset, että jos elämisen selkeästi tuntee levyä vääntämällä on levyt vaihtokuntoiset...(Overlap @ Loka. 17 2009,11:34) kirjoitti
Eli uudenlailla eläminen olis tässä tapauksessa se ettei levyt elä ollenkaan.![]()
'03 ZX6R
Ei se niin suhteellista kai ole.
Jos tässä puhuttiin vakiojarruista, on niiden "puolikelluvissa" niiteissä välillä ongelmana joidenkin niittien jumiutuminen lähes kiinteiksi. Niittien keskinäinen ero liikehdinnässä muuttaapi helposti levyn elämistä sen tehdessä työtään.
Kiinteät niitit ovat asia erikseen.
Kelluvat niitit ovat myös asia erikseen.
Mikäli "täyskelluvien" kilikali-ratalevyjen niitit ovat jumissa ettei liikettä selvästi tunne, ovat ne puolestaan vaihtokunnossa.
No mutta noi EBC:t onkin juuri täyskelluvat levyt ja jos liikkeen tuntee ne on vaihtokunnossa... ;)
Ovat siis neliöniiteillä, millä on saatu ominaisuuksia vähän parempaan suuntaan.
Edit: ihmiset yleisesti luulee, että niitten niittien tarkotus olisi antaa levyn joustaa sivuille, vaikka se ei pidäkään paikkaansa...
Mutta oot oikeessa että niitä kannattaa putsailla välillä, keräävät uskomattoman hyvin kaikkea sinne väliin.
'03 ZX6R
Joopa, sä tarkoitit siis noita neliö-ebc:tä, aivan totta.
Sulla ilmeisesti omassa käytössä kyseiset, ootko huomannut mitään eroavaisuuksia perinteisiin verrattuna?
Se on yleisesti vaan ollut selkeästi unohdettu asia tarkastaa tuo niitin sielunelämä, etenkin normi katuajossa.
Mä olen pitänyt tapana keväisin, ennen ensimmäisiä ajoja ottaa esille potelin jarrukliineriä + semmoisen sopivan puutapin josta vuolen pään sopivaksi niitille.. sitten suhuuttelua ja niitin pyörittelyä jokaisen niitin kohdalla. Toisen kerran tehtynä jossain puolessa välissä kesää.
Hyvin on tuolla käsittelyllä pysyneet "auki".
- P
Hienosti ne on toiminut, radalla koko jarrupaketti on pelannut eikä häipymistä oo esiintyny. Kadulla huomaa että noi on kuitenkin täyskelluvat, jos jarruttaa kovasta vauhdista melkeen pysähdyksiin tai jarruttelee samalla kun kääntyy niin saa välillä melkosen rätinän aikaseks.
Vähänkin jos pääsevät lasittumaan niin pitävät aivan järkyttävää ulinaa, joten säännöllinen kunnon jarruttelu on tarpeen.
Tuntumaan tai jarrutehoon levyillä ei juurikaan ole vaikutusta, oli ensin 300mm kawan levyt ja HH palat ja jälkeen nämä EBC:n 310mm levyt ja HH palat ja oikeastaan ainoo ero on että hiukan pehmenty ensipurasu jarrun alussa. Olisko sen verran kovemmat noi levyt ku alkuperäset?
Ja vaikka noi on isommat ja paksummat niin ovat silti (aavistuksen) keveymmät kuin kawan levyt.
'03 ZX6R
Just, eli muuten toimivat täysin samanlailla kuin pyöreäniittiset sukulaisensakin.
Aivan samat nuo katukäyttöoireet kun itelläkin levymerkistä riippumatta, isr, brembo, abm.
Ehkä isr:ssä pahiten esiinty juurikin tuo lasittuminen, tuntui että jokaisen kevyemmän liikennevaloihin jarrutuksen jälkeen oli puolet tehosta(liioittelua, kumminkin) hukassa ja niin karmea vonkuna että hävetti. Paloina ferodon reisinkit, jotka kyllä muuten ovat toimineet itelle ehkä parhaiten.
Tuosta kun puhuit ensipuraisun erosta, niin oliko tunne sama kun levyt/palat uudet, ja kun taas jonkin verran jo ajetut?
Eri merkkisiä paloja vois kannattaa kokeilla
Noissa se lasittuminen ei vaikuta siihen jarrutehoon kovinkaan merkittävästi, ainakaan katukäytössä ei huomaa. Tietty heti ton jälkeen ei haluis ajaa Las Palmasin jarruun. Mutta se ääni on kyllä ihan käsittämätön, jouduin ottamaan nopean sprintin tunnelissa jotta pääsin kaverin vierelle (seuraavasta liittymästä pois) ja jarrutin siinä just kohdalla niin kaverilla meinas kuulemma tulla vetelät pöksyyn. Oli niin kova kiljahdus ettei käsittänyt mitä tapahtuu. Ja tämä siis 120km/h vauhdissa.
Vanhat levyt oli noin 2000km ajetut ja niissä oli uudet palat. EBC:t oli uudet ja se tunne tosta ensipurasusta on lähinnä ekan 2000km ajalta. On saattanut muuttua kauden aikana, mutta en ole osannut kiinnittää huomiota. Uusilla levyillä ja paloilla on muuten se ensimmäinen jarrutus hyvin mielenkiintonen.
EBC:n paloissa on kyllä vähän sitä vikaa, että jäävät aavistuksen päälle. Yksi sarja löytyy vielä hyllystä, mutta sen jälkeen aattelin koittaa jotain muuta. SBS:n paloja ovat kehuneet ainakin rapakon takana.![]()
'03 ZX6R
Isellänikin on ollut EBC, SBS, yms paloja, mutta suosittelisin kyllä laittaan brembon palat alle... Ovat olleet ylivoimaisesti parhaat.(markketo @ Loka. 20 2009,22:33) kirjoitti
Supermoto
Eilen kävin ulkoiluttaan ysiä about 90 km. Kylmää oli. Oli siellä joku matkaenskailijakin tienpäällä. Oli kyllä niin liukasta että ei tarvinnut harkita kahden markan ylityksiä
Nyt on vaan semmonen ikävä ominaisuus, että kun ajaa kaupungissa ykkösellä viittä kymppiä ja kääntää kahvan nurin ja nykäsee tangosta, niin keula pomppaa ylös ilman, että vauhti nousee hirveästi, niin tämä voi aiheuttaa pientä kiusausta![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)