Nyt alkoi pitämään naputtavaa ääntä koneen alakerrasta, mikäs siellä on heikoin lenkki?
Eli tänään lähtee kone irti rungosta ja eikun purkamaan. Vaihtoon menee nyt ainakin kampiakselin runkolaakeri liuskat, kun kone kerran puretaan.
Ääni tuli tosiaan selvästi alakerrasta ja mielestäni oikealta puolelta edestä. Siellä lukee yhdessä kopassa "magnesium", mitäs sen alla on?
Jos otat ajamisen tosissaan, niin ensimmäinen osa jonka vaihdat on takajousi! Laitat sinne joko jäykemmän tai progressiivisen jousen. Jos performance on tärkeintä elämässä, niin sit vaihdat myös jäykemmät etujouset, varsinkin jos painat yli 67 kg(j-10r @ Elo. 04 2009,11:20) kirjoitti
Tämän jälkeen pistät alustan säätöihin. Uudet keulaöljyt olis ihan hvvät, ennenkuin alat säätään etupään vaimennuksia.
Jos ei vieläkää tunnu tarpeeks hyvältä, niin nostat perää ja keulaputkia.
Ja jos siinäkään ei ole vielä tarpeeksi, niin vaihdat rengastusta enemmän V-profiilia muistuttavaksi.
Jarrupalat kannattaa vaihtaa myös paremmiksi. Ferron xrac:it on hyvät, mutta jos vaihdat teräspunosletkut, niin voi mennä vähän liian herkiksi niillä paloilla.
Tämän jälkeen onkin hyvä laittaa niitä slipareita/ränniä, suutinta sekä vaihtaa ratastusta.
Mutta jos tykkäät enemmän keulia ja tykitellä niin aloita sitten sliparista/rännistä, suuttimista ja ratastuksesta. Mutta muista että kiihtyvyys ei vastaa silloin pyörän muita ominaisuuksia
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Muistaakseni sen "magnesium" kannen takaa löytyy syttypyörä.(Ramiko @ Elo. 05 2009,09:17) kirjoitti
Täältä yksi JAA ääni noille runkolaakereille jos nakuttaa alaosasta konetta.
Joskus aikoinaan oli Honda CBX:ssä moista vikaa ja piti juurikin semmoista nakuttavaa ääntä.
ZX9R -95
Juu eli slipari ja suutinsatsi on jo eli ns. kulkupuoli kunnossa mielestäni..ja ratastusta -1 edessä.(Perkele @ Elo. 04 2009,12:08) kirjoitti
Mut kyl noi jarrut nyt ensimmäisenä olis tarkotus parantaa ku tottunu kahdella sormella jarruttaa ja nyt ysissä ei pysty ku painuu kahva melkein kaasuun jos kunnolla jarruttaa ja sormet siinä välissä hiukka ahdistaa...
ja sitte alustan säätöjä pitäs kattoa..perä ainaki tuntuu aika levottomalta kiihdytyksissä jos vähääkään on pyörä kallellaan..
Ja takaasi Suikkaan ;)
Nyt: GSX-R 750 K1
Exät: ZX-9R, R6 -00, GSX-R 1000 K1, ZX10r -05, R6 -01, xv125, dt 125, pv 50, Helkama AX, Tunturi Super Sport
Kyllä toi mutkapätkä ja rata-ajelu ominaisuudet on tärkeenpää ku tykittely..vaikka sitäki tullee harrastettua(sky @ Elo. 05 2009,11:22) kirjoitti
kiitoksia neuvoista..pitää viimestää talven aikana huoltaa keula ja nostella perää ja keulaa...ja yks satsi supercorsia odottamas ens kesää notta jos sitte muuttus mutkissa vähä vakaammaks
![]()
Ja takaasi Suikkaan ;)
Nyt: GSX-R 750 K1
Exät: ZX-9R, R6 -00, GSX-R 1000 K1, ZX10r -05, R6 -01, xv125, dt 125, pv 50, Helkama AX, Tunturi Super Sport
Mopon malli tosiaankin unohtui kertoilla, eli -94 B1 runkoinen 9R.(micci @ Elo. 05 2009,11:54) kirjoitti
Selkeitä räjäytyskuvia kaipailisin, onkos kellään mitään linkkiä heittää? Service manuska onkin jo pdf muodossa.
Tuolla on jonkinlaisia kuvia.(Ramiko @ Elo. 05 2009,14:38) kirjoitti
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Nyt on taas uudet ölpät sisällä. Pitäs vaan päästä taas radalle ajaan kunnon meiningillä![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tykittely on ainoo mitä tulee harrastettua..
Ei uskalla yhtään vetää mutkaankerran ajoin aika hiljaa jyrkkään mutkaan ja takapää lähti luisuun ei oo sen jälkeen tullu ajettua yli 10km/h risteyksissä... Ei oo vielä edes ajokamoja..
Pitäiskö laittaa kapeempi rengas taakse vai vetääkö rohkeesti vaan (opettelee ajamaan)?
Pelottaa että lähtee alta jos vähänkin kovempaa ajelee mutkissa.
Tänään myös ohituksessa oli vähän liikaa kaasua jossain kohtaa ja takapää lähti hakemaan... Sen tosin tekee mikävaan vehje?
Voiko olla pirelli niin huono rengas vai mikä on?
No sulla on sitten tosi tykki ysi!!!(EdTotal @ Elo. 05 2009,18:37) kirjoitti
Onko rengaspaineet kohdillaan? Entä kuinka vanha rengas on? Entä takaiskarin säädöt (pump/rebound)?
Vanha ja kovettunut rengas voi olla todella liukas, mutta ei minkään normirenkaan pitäis noilla tehoilla sutata kuivalla asfaltilla. Kurvissa perä irtoaa yleensä kivien takia, mutta pito palaa kyllä ihan itestään, ainakin sporttirenkailla. Syksyllä ja keväällä on mahdollista tehdä lowsidereita märällä ja kylmällä asfaltilla. Se ei silloin paljoa vaadi.
Eniten epäilisin että perän säädöt on päinja/tai takaiskari ei toimi ollenkaan.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kysytäänpä vähän noista takaiskarin säädöistä, eli tuntuu tuo keula olevan melko kevyttä kauraa. Eilen motarilla ohituksessa vauhtia n.100 ja avasin kolmosella niin hytti pystyyn(en päässyt tankin päälle makaamaan ku oli tankkilaukku). Kakkosella sitä ei vielä taho saada alhaalla pysymään vaikka kuika "painais" keulaa, mut et kolmosellakin *Tuli vaan siinä mieleen et jos "löysäis" perää hieman muuttuisko parempaan vai mitä luulisitte... Pyörään on vaihettu putkisto,suutinsatsi ja filtteri joten noilla "virityksillä" ei pitäisi tuohon olla vaikutusta?
Sit tohon luistelemiseen sen verta et onko ed total mennyt avaamaan mutkassa taikka käännöksessä? Itellä kyl lähtee perä alta jos mutkassa menee aukaseen...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Jaa-a. Mä en oo päässyt tutkimaan perän säätöjen vaikutusta keulumiseen, kun keula nousee ehkä juuri ja juuri ykkösellä, kun tosissaan yrittää...Eiköhän se oikea säätö tuu ratastuksella, jos tahdot keulumisen sijaan saada maksimi kiihtyvyydet
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
No joo, mitenkäs sitä pitäis välittää jotta keula "rauhoittuis"? Mua meinaan vituttaa tuo keulan "keveys" ihan perkeleesti... Tuota perän löysäämistä mietin siksi et jos se niinsanotusti "söis" sitä keulaan kohdistuvaa "nostetta" perän niiamisella?
Ja jos se nyt on liian kova niin johonkinhan se on sitä pyörää ns. väännettävä kiihdytyksessä ja silloinhan se kohdistuu keulaan?
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Täytyy myöntää ettei oo tullu paineita katottua..(sky @ Elo. 05 2009,19:10) kirjoitti
Paistopäivää en oo kattonu mutta pintaa on hyvin.
Iskarin säädöt tuntuu ihan hyvältä ajossa eikä ainakaan loppu ole.
Joo siis käännöstä oli pelissä kun vähän liippas.
Mutta mutkassa lähti tosiaan tasakaasulla kun koitin kantata enempi.. Muija sanoi että perä tuntui sateella menevän luistossa mutkissa välillä vaikka en kauhean kovin ajanut?
Sateella en uskalla ollenkaan kantata kun nyt jo niin vitun liukkaan oloinen.
Vai täytyykö vaan olla kova vauhti että voi kantata enemmän?
Miten tätä ajetaan
Tasasella ei keuli kun ykkösellä ja kakkosella sitten jos on vähänkään jotain epätasaisuuksia, tai tietenkin jos koittaa niin saa pystyyn kakkosellakin. Joskus on jopa nopeasta vaihdosta johtuen hypännyt pystyyn
Pyörä on aivan vakio.
Mitkä renkaat sulla on? Tuntuis jotenkin et ois renkaasta kii jos tasakaasullakin lähtee luisteleen...(EdTotal @ Elo. 05 2009,21:31) kirjoitti
paskapuhetta mutta otan sen silti...
No katsoppa ne paineet nyt ihan ekaks. Jos keula tai perä tuntuu oudon levottomalta niin ensimmäinen asia mitä kannattaa tarkistaa on paineet.
Nimin kokemusta on eturenkaasta
Tosiaan jos on vanha rengas niin se kovettuu sillain, että se ei kulu sitten millään loppuun. Mulla on just semmoset kesärenkaat golffissa alla, enkä oo raaskinut vaihtaa uusia, kun uus sarja on about 500 €. Mutta voin kertoa että golffin renkaat ovat sateella todella liukkaat![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Ne on jokku Pirellit.(pepper @ Elo. 05 2009,21:36) kirjoitti
Täytyy huomenna tarkistaa päivämäärä ja paine.
edessä pitäis olla paine 2,5 ja takana 2,9 siis ihan noilla normikumeillamun mielestä jos perää laskee niin keulii herkemmin..jos nostaa niin ei
itte en oo ees kokeillu
ja jos sul on uudet kumit niin ne vasta liukkaat onkin.. mulla on perä aika korkeella ja eturengas ei irtoa asvltista, tai sit en oo vaan riittävän nopeesti poistunu paikalta
![]()
Tero Eskelinen
Siäl on 2,4 takana ja eessä oli 2.. Laitoin eteen saman.
Takanakki paistettu 06 Pirelli Diablo.
Voisko olla ettei oo sivusta vielä kulunu (koskemattoman näkönen) ja siksi liukas vielä sieltä?
Uskaltaako tolla kantata vai lähteekö se alta?
Tarttis jonkun vetomiehen kokeilla
Tänään myös onnistuin sutasemaan vähän kuivalla asfaltilla kuumalla kelillä kesken kiihdytyksen![]()
Sanoo vaan että sessio on vanhentunut.(sky @ Elo. 05 2009,15:57) kirjoitti
Melko alhaset paineet, mulla edessä 2,6 ja takana 2,8...(EdTotal @ Elo. 06 2009,18:38) kirjoitti
Tuommoseksi se rengas kuluu normiajossa eli keskeltä paljon enemmän, tuosta renkaasta itellä ei sen paremmin kokemuksia...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Vetomiehillä näkyy makkara renkaan reunassa ku on kantattu?(pepper @ Elo. 06 2009,20:50) kirjoitti
Miksei tolla pysty?![]()
Nosta niitä paineita nyt alkuun. Netistä löysin sen verta käyttökokemuksia tuosta renkaasta et kehuvat hyväksi mut tosiaan itellä ei kokemuksia....
paskapuhetta mutta otan sen silti...
juu ekaks laittele paineet just eikä melkeen kondikseen, ei niitä paineita oikeina turhaan pidetä![]()
Tero Eskelinen
Luulis että olis ennemmin niin päin että 2,4 olis pitävämpi mitä 2,9??
Ei se kuitenkaan taida paljoa liian vähän olla vai?
Vooi sitä kokkeilla.
En tiedä sitten että oliko siinä mutkassa hiekkaa tms? Täytyy kokeilla kantata jossain ja kaatuu jos kaatuu?
Paljonko teidän ysit menee mittarin mukaan? Itellä käyny vähän yli 290 ja mittari valehtelee vähän..
Bikezin mukaan 280?
Mun ysi kulkee luultavasti riittävästi *(EdTotal @ Elo. 07 2009,13:13) kirjoitti
Ei oo tullut kokeiltua *
Ja toi rengaspaineen ero tuohon suositukseen on jo melko iso...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Loivissa pitkissä mutkissa on ihan jees kallistella enemmän kun on vauhtia mutta pikkuvauhdeissa vaikee kantata?(pepper @ Elo. 07 2009,13:47) kirjoitti
Onko rengas kulunut pahastikkin keskeltä, tuntuuko renkaan pinta pyöreältä vai kulmikkaalta? Voisi johtua tuostakin se luistamisen tunne, et rengas "muljahtaa" tuon kulman yli jos on kulunut "kantikkaaksi"...
paskapuhetta mutta otan sen silti...