Sky:ltä tulikin jo hyviä pointteja ja lisään vielä yhden listaan:(clansman @ Touko. 15 2008,20:20) kirjoitti
eli otas piruuttas keula ilmaan ja kääntele stongaa puolelta toiselle. Voi olla että ohjauslaakeri on ottanut siipeensä jos ei ole saanut uusia rasvoja (jäänyt huoltoja väliin) putken sisään. Tuntuu ihan selvä pykälä jos on kunnolla kulunut. Voi olla että on myös liian löysällä joten kannattaa tosiaan tsekata ennen kuin menee (jos nyt tuosta olisi yleensäkään kiinni) sitten paskaksi.
Ei sillä että nuo laakerit kalliita olis, suhtkoht ärsyttävä homma vaan vaihtaa.
- P
Minkähänlaista säätöä jousitukseen pitäisi tehdä kun nopeissa käännöksissä kuten vaikkapa kotiloa ohittaessa täydessä kiihdytyksessä takapää ikäänkuin "heijaa" kun vaihtaa toiselle kaistalle?
Ei sillä, en ole kyllä edes koskenut noihin säätöihin kun entinen omistaja oli suurinpiirtein samankokoinen.![]()
ZX9R -95
Suoraan sanottuna neuvoisin tilaamaan jäykemmän takajousen. Jenkkilästä pitäs saada tällä hetkellä aika edullisesti. eikä ees n. 160 € oo paha hinta jousesta, kun sillä saa oikeasti parannettua alustaa.(micci @ Touko. 15 2008,23:23) kirjoitti
Ei kai tohon voi muuten paljoa muuta kuin laittaa reilusti lisää takajousen esijännitystä. -94-97 pyörillä on takajousen vapaapituus 226 mm. Vakio säätöpituus on 212 mm ja max suositeltavalla esijännityksellä pituus tippuu 206 mm:iin. Eli jos jousisäätö on vakio, niin voit huoletta kiertää sen 5 mm kireämmälle takajousen esisäätöä.
Samoin myös vähän lisää vaimennusta ja paluupaivemmusta takapumppuun. Taka vaimennusten säätöön sama neuvo: kuoppaselle ja kurviselle tielle kokeilemaan. Otat mukaan pienen ruuvarin ja ajat aina naksujen säädön välissä muutaman kilometrin. Ne tiessä olevat töyssyt kertovat parhaiten mitenkä vaimennusten säätö on muuttunut. Tiukat kurvit ja rajut "väistöt" kaistalla antava myös hyvää palautetta pyörän käytöksestä.
Etralta sain sopivan C-avaimen takajousen säätöön. Maiksoi muistaakseni about 17 €.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kattelin tuota etupään säätöä hiukan. Ainakin tuo jousen jäykkyyden säätö oli vasemmalla viisi viivaa ja oikealla kuusi... Pyörittelin oikealle puolelle myös viisi viivaa. Noissa pikku ruuveissa mistä säädetään ilmeisesti tuota paluuvaimennusta ei tuntunut mitään naksuja!? Pitääköhän niitä ruuvailla sitten samat kierrokset molempiin?
Kokeilitko pyörittää kumpaankin suuntaan? Jos se on jommassa kummassa ääripäässä, niin sen ei pitäisi naksua enään siihen suuntaan. Naksaus pitäisi kuulua vissiin 90 asteen välein, Lakkaako ruuvi kuitenkin pyörimästä kumpaankin suuntaan? Tulee mieleen että onkohan toi etupää sitten ihan kunnossa. Niitä pieniä ruuveja kääntäessä pitäisi nimittäin kuulua pieni naks, tai ainakin tuntea pykälä kun ruuvia kääntää yhden "naksun" verran.(clansman @ Touko. 16 2008,12:17) kirjoitti
Mitäs ruuveja sä muuten oikein sätelet?
No, ainakin jousien esisäätö oli sekasin, joten veikkaan että vaimennussäädötkin voi olla sekaisin, mutta missä naksut?!
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Moro!(micci @ Touko. 15 2008,23:23) kirjoitti
Mulla oli samaa propleemaa omas konkelissa ja ihme ja kumma, mut sain tuon takapään elämisen sillä pois, et kiristin etupään iskareita tiukemalle aika ronskisti ja hiukan takapäätä myös. Ainakin nyt uskaltaa ajella mutkaan kovempaa kun ei takapää enää "elä" lujaa ajaessa mutkaan.
Tulipa muutes tosta devilin saundeistakin mukavat kun hommasin
tuon DB-killerin tohon. Hyvinkäältä saa rompetta motoringiltä devilin putkiin jos jollain on tarvetta. Kun tuntuis olevan aika harvassa noi paikat ketkä tota deviliä myy.
zx-9r
Joo pitää kokeilla vähän leikkiä noiden säätöjen kanssa. Sun pyörä tosin on uudempaa mallia mutta ei se mitään.
Olisko kellään muuten vinkkiä mistä sais halvalla (käytetyn?) tehosliparin tai vaikkapa koko rännin tohon -95 kun rupee tuon vakion äänet jo vähän tökkimään. Tai ehkä eniten haittaa se kun nuo Kawan kilinät kuuluu liian hyvin vakioputken kanssa tyhjäkäynnillä.![]()
ZX9R -95
Alhaalla löyty naksut eli vaimennusta sain säädettyä. Ensin ruuvasin vastapäivään niin paljon kuin meni ja sitten 6 naksua myötäpäivään .(sky @ Touko. 16 2008,14:18) kirjoitti
Tuota kuvan ruuvia pyörittelin naksuja ei tuntunut kummallakaan puolella. Ruuvi kyllä pysähty molempiin suuntiin ruuvattaessa. Vastapäivään nousi ja myötäpäivään laski.
ruuvi
Tuolta mä ainaki meinasin sliparia tilata jossain vaiheessa. Tuntus olevan ihan hinnat kohdillaan. Beowulf(micci @ Touko. 16 2008,15:34) kirjoitti
No juu, vitsihän toi väärä ruuvi juttu oli. Ihan oikeita ruuveja oot säädellyt. Toi on nyt vähän arvoitus, että toimiiko toi paluuvaimennuksen säätö. Mitäs sille voi tähän hätään tehdä muuta kuin laskee kierrokset ja laittaa ne puoleen väliin kierrosmäärää.(clansman @ Touko. 16 2008,16:02) kirjoitti
Sit vaan otat rukarin mukaan ja etsit sen sopivan tien pätkän ja testaat mitenkä pari naksua lisää tai pois vaikuttaa ajotuntumaan. Jos alustan käytös huononee, niin sit vaan takasin päin.
Yksi hyvä testi on jarrutustesti. Eli testaat mitenkä vaimennus vaikuttaa jarrutuksen. Mutta älä tuu mulle itkeen jos kaadat pyöränIskunvaimennuksen säädöt vaikuttaa oleellisesti jarrutuksen tehokkuuteen. Jos tykkää harjoitella stoppieta, niin sit on syytä säätää etupää sen mukaan.
Mutta vielä siitä paluuvaimennuksen säädöstä. Kokeile tienpäällä niitä paluuvaimennuksen säätöjä, vaikkei ne naksukaan. Lasket vaan vaikka puolia kierroksia. Töyssyt ja kuopat on hyvä palautteen antaja noihin vaimennuksen säätöihin.
Ja muista että säädät reilusti vaan niitä säätöjä, katupyörän säädöt on sen verran vähän vaikuttavat, että hengenvaarallista et pyörästä saa vaikka laitat säädöt jompaan kumpaan äärilaitaan. Toki siitä saat näillä säädöillä huonosti pelaavan. Mutta pointtini on siinä että säädät vaan reilusti, niin rupeat oikeasti huomaamaan mitenkä säätö vaikuttaa. Jos säädät naksun kerrallaan, niin et välttämättä havaitse muutoksen suuntaa. Sit kun oot löytänyt säädöt karkeasti ja oppinut huomaamaan säädön vaikutusta, niin voi siirtyä kokeileen naksu kerrallaan säätöä.
Etujousen esikuormituksesta vielä vähän. Eli jos esikuormitusta lisää, niin etupumppujen pituus kasvaa ja ohjauskulmaus loivenee. Siitä seuraa että kääntyvyys huononee. Jokseenkaan hyvästä kääntyvyydestä ei oo iloa jos keula huopaa ja soutaa. Toinen efekti minkä lopulta huomaa, on että stonga alkaa tärisemään, koska liika jousen esijännitys estää jousen ja iskunvaimennuksen toimintaa pientä epätasaisuutta vasten ja näin ollen värinä siirtyy tiestä stongaan. Jousen esijännityksen säätö ei ole kuitenkaan mikään ohjauskulman säätökonsti vaan se tehdään esim. etupumppuja nostamalla. Jousen esijännityksen vaikutusta voi myös ihan vapaasti kokeilla, jotta oppii vähän miten se vaikuttaa ajotuntumaan.
Tuolta ratafoorumilta löytyy hienot kaavat joilla saa juurikin jousien painumat säädettyä ihan oikeaoppisesti. Sieltä löytyy myös tietoa mitenkä pyörä yli/aliohjautuu jne kun säädöt on sellaset ja tälläiset. Itse olen toistaiseksi tyytynyt perstuntumaan, koska en osaa vielä ajaa niin hyvin teknisesti, jotta voisin tosissaan lähteä liikeelle siitä että pyörä käyttäytyy kurvissa väärin sen takia että säädöissä olisi vikaa!Lähtökohtahan on se että iskut ei saa olla liian teräviä ja perä/keula ei saa pomputtaa tai jäädä heilumaan. Keulan pitää pitää jarrutuksessa ja perän pitää pysyä tiessä kun tehdään raju kiihdytys (keulan ei
)
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tehdäänkö kimppatilaus jossain vaiheessa jos nyt ei aiemmin mistään käytettyäkään löydy?(clansman @ Touko. 16 2008,16:06) kirjoitti
ZX9R -95
Kannattaa pitää mielessä että englanista postikulut on tähtitieteeliset.. !(micci @ Touko. 17 2008,19:52) kirjoitti
Buell Xb12s,Ultimate Airbox,Remus Powertizer,Remus tulpaputki
Ex..
Z11R,
R6R(06),750SS,CBR600,CBR150(TH),
ZX10,FZR1000,VFR750,GPZ750R,RG250 GAMMA,NS125,Gilera 125,PV50,Sport 50
Itselläni sattui hyvin ,kun sain uuden Yoshimuran kokorännin 650€.
If it's not broken-----Fix it, until it is...
Kawasaki ZX9-R vm.99
On varmasti monen mielestä nyt ihan hölmö kysymys, mutta minkälaiset ledivilkut / minivilkut mun pitäs ostaa että ne sopis tuohon kawaan heittämällä esim vanhojen vilkkujen paikalle? Niitä kun myydään näköjään miljoonaa erilaista ja vähän päällekin vielä.
![]()
Itse ostin ainakin ihan perus nuoliledit.Vastuksethan siinä joutuu laittamaan, muuten vilkuttaa nopeammin.(Pesone @ Touko. 18 2008,11:06) kirjoitti
Vastukset tulee vilkkujen mukana.Ainakin minulla.
If it's not broken-----Fix it, until it is...
Kawasaki ZX9-R vm.99
Jossakin webbikaupassa näin että näitä on 20mm ja 40mm rungolla, tarkoittaneeko jotain kierrettä? kumpi sopii suoraan tuohon 9ärrään..?(Kawazaki @ Touko. 18 2008,11:11) kirjoitti
Ne tulee mutterilla kiinni sisäpuolelta..Tuo on varmasti kierteen pituus.En muista minkä mittainen kierre omassa oli.(Pesone @ Touko. 18 2008,11:57) kirjoitti
If it's not broken-----Fix it, until it is...
Kawasaki ZX9-R vm.99
ok thänks.
Pitääkö purkaa kate pois että saa etuvilkun irti? Että siis jotta pääsee siihe mutteriin käsiks millä se vilkku on kiinni takapuolelta.
Ja lähteekö tuo kate helposti irti vai onko siinä työtä...?
Purkuhommia & katteet iisi purkaa.. kasaaminen joskus sitten vähän hankalampaa (jos haluaa nysvätä kaikki saumat kohdilleen).. joka toinen kerta mulla tuntuu menevän no problemos ja joka toinen taas.. noh.. vähän hankalammin(Pesone @ Touko. 19 2008,20:02) kirjoitti
Ei vaan, iisit ne on..
- P
Tuo 20mm ja 40mm voi olla myös vilkun varren pituus.Kun tilaat niin kannattaa tarkistaa.(Kawazaki @ Touko. 18 2008,14:32) kirjoitti
If it's not broken-----Fix it, until it is...
Kawasaki ZX9-R vm.99
juu, tuossa nuo etu vilkut odottaa pöydän kulmalla... saapi odottaa.(Perkele @ Touko. 19 2008,20:19) kirjoitti
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mulla tuli mieleen, että jos pyörä alkaa hakemaan takapyörän vaihdon jälkeen, niin kannattaa varmistaa takapyörän linja..
Siis että on varmasti suorassa.. Jos etu- ja takapyörä menee eri urissa, niin hakee varmasti tietä!
sevenfifty
Niin ja se keula kannattaa käydä läpi.
Mun pyörä oli todella huono ajaa, keulan kaikki säädöt olivat eripari säädöissä.
Yritin säätää, mutta paluuvaimennuksen säätö ei toiminut kunnolla toisessa pumpussa.
Purin keulan ja toinen pumppu oli kasattu väärin, toiseen oli vaihdettu öljyt ja toiseen ei.
Lisäksi öljyä oli eri määrät!
Oli kai jääny joltain homma kesken joskus.
Voin sanoa, että pyörä on kuin eri pyörä nyt!!
Säädöt laitoin pari naksua jäykemmälle, kuin perussäädöt (95kg).
Nyt on aika lähelle kohillaan, täytyy vielä säädellä, jos tuntuu siltä.![]()
sevenfifty
hmm, piti ruveta noita ledivilkkui asentaa, huomasin että eihän se katteen irrottaminen ainakaan auta asiaa, ei pääse silti käsiks vilkkuu. sit tossa vilkun takana sisäkatteessa on semmonen neliönmuotonen lätkä missä on pari reikää kulmissa, lähteekö tuo lätkä irti niin että pääsee vilkkuun käsiks takakautta? johtokin menee tuon lätkän läpi. vm 98 pyörä kyseessä eli C-malli
komento takas, tarvihan sitä katetta hieman purkaa. sain kuitenkin ledivilkut askarreltua eteen kiinni
mut mites toi takavilkkurekisterikilpitelinehässäkkä sitten?
ku näyttäis että mulla se on integroitu koko lokariin tuo "roiskeläppä" missä rekkari ja vilkut on kiinni. jos haluan sen pois niin lähteekö multa samalla koko sisäloksu kuskin penkin alta saakka pois?? näytti olevan yhtä palaa koko paska.![]()
Jos sen haluat pois, niin sahailemaan / leikkelemään joudut ja sitten esim. joku soppeli undertray tilalle tai miten nyt haluatkaan sen reiän paikata.(Pesone @ Touko. 21 2008,15:29) kirjoitti
Jos underiin päädyt, niin paljon valmistajasta kiinni, kuinka paljon joudut leikkaamaan vanhaa kurapalaa pois. Multa lähti melkein akulle asti veks ja nyt on under tilalla jossa sitten kilpiteline kiinni.
- P
jees, näin arvelinkin, kiitoksia vastauksesta.(Perkele @ Touko. 21 2008,15:31) kirjoitti
pitää sitten leikellä sen mukaan miten parhaaks nään.
mikä muuten on undertray? moposlangi vielä vähä hakusessa..
hommasin tohon itelleni vain jonku yleismallin siron kilpitelineen mihin saa oxfordin minivilkut suoraan kiinni sivulle töröttää. aika snadi on kyllä tuo mun peltilipare. eikä maksanu ku 2kybää![]()
Köyhän miehen undertray(Pesone @ Touko. 21 2008,20:59) kirjoitti
Mallia rautasaha. Aukkoon on niitattu popniiteillä sopiva alumiinin kappale.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Underin asennuksesta. Tuolta selviää.. katso ketjua vähän pidemmälle ja nimim. Andyp viestissä on kuvia, jotka havainnollistaa hommaa.(Pesone @ Touko. 21 2008,20:59) kirjoitti
- P
jees, taas selvis paljon uutta asiaa, thänks.
jotai valmiitakin löysin nettikaupoista, mutta mitä toi reikä tekee tässä mallissa??
![]()