Kylmänä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä mutta kuhan moottori lämpenee niin alkaa kuulumaan sivuääniä. Ääni kuuluu lähinnä moottorijarrutuksessa, kihdytettäessä ei niinkään. Pyörällä on ajettu 25000km. Jakoketjunhan ei pitäisi olla tässä vaiheessa liian kulunut eli olisko kiristäjän vaihto paikallaan? Paljonkohan moinen operaatio kustantaa huoltoliikkeessä suunnilleen?
zx-10r -04
Minkä ikänen sun cebaris on? Se kiristimen vaihto on niin yksinkertainen juttu itekin tehdä, et siitä ei kannata mitään millekään liikkeelle maksaa.
Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.
"Ei sun kannata
ei kai kannata
pitää päällä vilkkua
jos oot jo ojassa"
Juu kiristin kannattaa vaihtaa itse kahdella pultin irrotuksella ja kiinnityksellä homma hoidettu! itse vaihdoin ketjun ja kiristäjän samalla kertaa ja tuntuu että vieläkin rallattaa! oisko kellään tietoo mistä johtuu???
Ceebbari on -99 vuosimallia. Ajattelin tuossa loppuviikolla vaihtaa sen kiristimen. Täytyy kommentoida tänne kuinka onnistui ja auttoiko yhtään.![]()
zx-10r -04
Omassa 2000 vuosimallin Cebarissa nokkaketju rallatteli jo tuolla 18 000 km määräaikaishuollon paikkeilla (moottorijarrutuksessa n. 3 000 kierroksen paikkeilla), jolloin huollossa sanoivat sen olevan tuollainen "ominaisuus" ja minun olevan vähän "vieraskorea", kun halusin sen tuolloin korjattavan takuun piikkiin. No kohta menee 60 000 rikki eikä tuo rallattelu ole enää vuosiin vaivannut, joten on joko itsekseen korjautunut tai sitten siihen on vain tottunut.
Milloinkohan muuten tuo koko ketju alkaa tulla tienpäähänsä? Reveren tapauksessa maahantuojalta sanoivat nokkaketjun tulevan matkan päähänsä (vaihtokuntoon) noin 75 000 km paikkeilla.
<p>Honda NTV650 Revere -90 -> Honda CBR600 F -00 -> Kawasaki KLE500 -05 -> Honda CBR600 F -07 -> KTM 990 Supermoto R -11 -> KTM 690 Enduro R -17</p>
Minä vaihdoin kiristäjän tuossa 36000 kohdalla ja rallattelu loppu siihen. Hintaa osalle en tiedä kun sen takuuna mopottimeen sain. Vaihtoon kului aikaa n. 5min. Eli ei todellakaan kannata maksaa kellekkään vaihdosta jos jotain ite osaa tehdä.
itse vaihdatin tos 38tkm paikkeilla. Koko ketju vaihdettii samalla. Ketju 85e kiristin 60e öljyt ja suodatin 70e pakkasneste10e.työ 190e. yhteensä reilu 415e. niin ja venttiilit säädettiin myös. eli kalliiks tulee jos liikkees vaihdattaa. pelkkä kiristin on helppo vaihtaa itse,mutta saattaa ruveta pian uudestaan rallattaa,ellei vaihda koko ketjuu samal
mulla 1995 malli. edellinen omistaja oli vaihdattanu kiristäjän myöskin noin 18000 kohdalla.
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
kertoivatko että oliko venttileissä säätämistä vai riittikö pelkkä tarkastus? mulla suurinpiirtein saman verran kilometrejä taulussa eli sen vuoksi kyselen. käsittääkseni cebarissa välysten säätö paloilla ja kuulin että ne kestäis aika hyvin.(toni20 @ Huhti. 21 2005,15:56) kirjoitti
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Minulla myös 25tkm ajettu cbr ja kysyin tuosta venttiilien säätötarpeesta yhdeltä tutulta, joka on Honda huollossa töissä. Sanoi suoraan ettei noissa ole mitään säätämistä vielä 24tkm kohdalla. 48tkm huollossa vois olla aiheellisempi.
Minun pyörään oli 4v iässä ja 19tkm ajettuna vaihdettu nokkaketjun kiristin. Viime kesänä ei pahemmin ääniä kuullut, nyt talven jälkeen on pitänyt enemmän ääntä mutta ei mitään huolestuttavaa vielä.
Nämä palat ainakin uusittiin.palat olivat kuulemma puolessa välissä kulumistaan.Hassu yksityiskohta oli,että liikkeestä loppuivat kuulemma palat ja korjaaja kertoi jättäneensä yhden uusimatta. Eli ei ollut varmaan hirmu akuutti tarve muissakaan..
Jakoketjun vaihtoon liittyen kysyisin, että saako -96 vuosimaallin 600 cbr:ssä ketjun vaihdettua kätevimmin ottamalla nokka-akselien rattaat pois vai onko nokat otettava kokonaan pois? Olenko ymmärtänyt alhaalla olevan ajoitusmerkin oikein siten, että T-merkin oikealla puolella oleva viiva on oltava kohdallaan silloin kun nokka-akselien merkit ovat kannen tasolla?
Tuo kiristäjän ”kuluminen” on oikeastaan mielenkiintoinen juttu…
Sehän ei nimittäin peräänny ollenkaan vaan painuu sisäänpäin ketjun kulumisen myötä.
Omalla ajettu yli 50tkm eikä ääntele muutenkuin jos ajaa koneen helteessä kaupungissa jumalattoman kuumaksi.
Mielenkiinnosta kuitenkin purin sen kiristäjän, enkä keksinyt siinä mitään vikaa ja sillä ajetaan edelleen.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Nokkia ei tarvitse irrottaa. Merkit juuri noin. Nokkien merkit pois toisistaan päin ja tasossa.(pixma @ Elo. 24 2008,12:16) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
mietin aivan samaa juttua??? Ainut mikä tuli mieleen on se että jousi saattaa kuoleentua.(Baltic @ Elo. 25 2008,08:48) kirjoitti
Se jousi ei "paina" ketjua vaan siellä on hyvin ohut ja tiheäkiereteinen jousi, joka pitää ruuvin vireessä. Kun ketju venyy, ruuvi kiertyy jousen avittamana. Mutta takaisinpäin se ei mene. Vähän hankala selittää, pura itse ja katso.
Muutenkin aika melenkiintoista, että porukka vaihtelee näitä parin kympin välein ja kohta taas ääntää... ainakin tarinoiden perusteella.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Mulla on 55k mittarissa cbr:ssä, itse ajettu 29 000km.. Ääntää joskus kun käynnistää lämpimänä koneen mutta hiljenee sitten. lähtisin kokeilemaan erilaisia (jäykempiä) öljyjä ja manuaalikiristintä ennen ketjun vaihtoa, varsinkin jos pyörällä ei ole ajettu lähemmäs sataa tonnia.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
vaihdoin kiristimen omaan pyörääni koska rallatti 2700rpm kohdalla aika paljon. nyt ei rallata enää yhtään. olen kyllä purkanut kiristimen ja tutkinut toimintaperiaatteen...en vaan keksi muuta syytä kiristemen "kulumiselle" ku että jousi ei jaksa työntää tappia ulospäin riittävällä voimalla, koska jousi on ollut samassa kohtaa niin kauan ja hieman kuoleentunut. Toinen asia mitä mietin on että miksi porukka vaihtaa manuaali kiristimiä? alkuperäistä kiristintäkin voisi säätää manuaalisesti kireämmälle perässä olevan ruuvin alta löytyvällä tasapää ruuvilla.
Kun ei vielä oletullut tuon alkuperäisen kiristimen rakenteeseen tarkemmin tutustuttua, niin tapahtuuko sen kiristäminen kiertämällä jompaan kumpaan suuntaan vaiko painamalla sieltä ruuvin päästä?(kallos-a @ Elo. 28 2008,11:26) kirjoitti
Vakio kiristinhän on automaatti kiristin jota ei käsittääkseni pysty tiukkaamaan. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
Triumph Scrambler 900 -07 / Desert sled tracker projekti
Ex. Triumph Street Triple R -12, Ktm Duke 690 -08, Triumph Speed Triple 1050 -05, Honda Cbr 600f / RR.
Alkuperäistä kiristintä varmaan voisi saada niin pitemmällä, kuten kallos-a tuossa aikaisemmin jo mainitsikin. Itse vaihdoin kanssa tänään tuon kiristimen, ainakin huollossa olivat sitä mieltä, että ei vielä ketjun vaihdolle tarvetta kun ei kylmänä rallata yhtään, vaan vasta kun lämpenee kunnolla. Eikä ollu pahan hintanen edes, 56€. Vaihtamiseen toki on hyvä olla pienet kädet
Toivotaan nyt, että on kauan hiljainen.
E: Ja siis sillä kiristimen päässä olevalla lyhyellä pultilla ei ole mitään muuta virkaa kuin olla tukkeena, ettei öljyt tuu pihalle. Siellä alla sitten se jousisysteemi.
E2: Sekin vielä tuli mieleen kun itsekin ajattelin kokeilla jäykempiä öljyjä tuon rallattamisen poistoon, mutta kiristinhän onkin aivan täysin jousikuormitteinen eli öljynpaineella ei ole mitään merkitystä sen toimintaan. Kun muistaakseni täältä jostain sain sellaisen käsityksen, että se öljynpaine vaikuttaisi mutta eipä vaikutakaan. Tuli nyt paljon faktaa ystävälliseltä honda huoltajaltaTyhmäkin viisastuu joskus..
CBR 600rr
hiukka tulee ristiriitasta tietoo asiantiimoilta...
tässä lainaus CBR 600F topicista...
sori, ei tullu kirjoittajan nimimerkki mukaan...kirjoitti
Vanhemmissa se toimii öljynpaineella taitaa olla näissä uudemmissa pelkällä jousella![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Juu, eli siinä mielessä puhutaan eri asioista, että -94:een asti on öljynpaineella toimiva ja -95 eteenpäin jousivoimalla kiristyvä.
ok, my bad!
itel rallattaa lämpösenä, ei ikinä kylmällä... (oisin jotenki uskonu et öljyillä vaikutusta (-00 malli). Venyny toi manuaalisen kiristimen hommaaminen, mut viimeistään talven aikana vaihdan sen kyl.
Sen jälkeen jos rallattaa, ni musaa kovemmalle, ni ei kuule eikä vituta ja annan sen olla. ;)
Aivan, hyvä kun korjasit tuon asian, ettei kukaan ymmärrä väärin mun sepustuksia(pixma @ Elo. 29 2008,16:32) kirjoitti
![]()
CBR 600rr
Luulisin että periaatteessa jouselle voisi kiertää vähän lisää jännitystä purkamalla kiristimen.. tiädä sitten..(pma @ Elo. 29 2008,12:06) kirjoitti
KTM 690SM