LISÄÄ ONGELMIA, arvasin ettei nää ongelmat loppunu noihin edellisiin.Muutoskatsastaakin pitäis mennä tänään tai huomenna.
![]()
Eli takajarru vittuilee. Vaihdettu punosletku, niin sen takia täytyy ilmata, mutta vaikka pumppaa hullunlailla ei mitään eloa polkimessa. Purkasin jo pääsylinterin ja katoin, että mitä vittua.
Pitääkö korvauskanavasta/nestesäiliöstä tulla vapaasti nestettä läpi, kun poljin on "vapaa" asennossa? Nimittäin nyt ei tule, vaikka on puhditettu koko sylinteri.
Onkohan tossa tiivisteet skeidana? Vähän on sellanen tunne perseessä, että on.
Etujarrun ilmaus kävi ainakin muutamassa minuutissa.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Pitää. Jos ei tule, niin reitti on tukossa. Eli suomeksi: pura uusiks koko kasa.
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
voi kyl olla niin pieni reikä, ettei välttämättä mitenkään norona valu läpi.
Ennenko menetät hermos, niin käy vaik apteekista 100ml injektioruisku ja pala ilmausnippaan sopivaa letkua. Sit vaan tuuppaat jarrunestettä ruiskulla ilmausnipasta sisään niin paljo, että riittää. Ja toinenkin ruisku (ja neljä kättä) on hyvä siihen, että imee samalla sieltä säiliöstä nestettä pois.
Toinen vaihtoehto on tehä jarrunestesäiliöön toinen kansi, johon on istutettu fillarin venttiili. Sinne sitten pumpulla vähän painetta, niin luulis nesteiden menevän sinne minne kuuluu.
Toki on myös mahdollista, että olet kasannut sen sylinterin väärin...
Hmm.. sylinteriä en ole kasannut väärit 100% varmaReikä on tosiaan todella pieni. Kyllä siitä ainakin ilma meni läpi kun paineella putsasin.
Mutta jos sylinterin tiivisteet on paskana, ei eihän silloin tule painetta? Ei tosin vuoda mistään ja viime syksynä pelitti hyvin. Aika outoa olisi, jos olis hajonnut talven aikana.
Täytyy kokeilla tota injektio ruiskua..
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Siellä on nyt vain joku ilmatasku jäänyt satulan päähän tai siihen pääsylinterin lähtöön... Injektio ruiskulla alhaalta ylös tai voit kokeilla myös imeä sillä ruiskulla sieltä ilmausruuvista...(kwak750 @ Huhti. 15 2005,11:02) kirjoitti
Näin offtopiccina kysyisin, että kuinka paljon sitä uutta nestettä yleensä menee säiliöön/letkuun? sekä eteen, että taakse.
Ettei vaan jäisi vanhoja letkuihin tai uutta menisi hukkaan![]()
Happy with what you have to be happy with.
Laitat niin paljo, että toisesta päästä ulos tuleva neste on uutta. Ei siihen sen kummempaa konstia liene tarvi(Petri @ Huhti. 15 2005,11:34) kirjoitti
Todella mopokohtanen juttu muutenkin.
Noista kawasakien malleista en tiedä, mutta jos siinä on takajarrusatula takahaarukan alapuolella niin kokeileppa irrottaa se kiinnityspulteistaan ja pidä sitä semmosessa asennossa että ilmausruuvi on ylempänä kun mikään muu kohta sitä jarrusatulaa. Tais olla epäselvästi kirjoitettu mutta jos jäi epäselväksi niin kysele tarkennusta.
Nimimerkillä pari päivää takajarrua ilmannut teräspunosletkujen vaihdon jälkeen...
Lisätään nyt sen verran vielä että se pelkkä ylhäällä pitäminen ei tietenkään auta vaan sen lisäksi jatketaan ilmaamista normaaliin tapaan
BMW R nineT -17
Samaten kävi mulle kun vaihdoin Jammun etupäähän uudet teräspunosletkut vanhan käytyä lyhyeksi (vanhat vekeen ja uudet tyhjät tilalle).
Alussa ei meinannut lainkaan mennä neste alaspäin vaikka ilmausreiät oli auki ja kuinka pumppas kahvalla. Sinnikäs pumppaus ja jarrupalojen painaminen kiinni levyihin takaisin (olin levittänyt ihan auki että tyhjeni koko alakerta nesteistä) auttoi noin puolen tunnin pumppaamisen jälkeen. Meinas kyllä sormet puutua kun kahvaa puristelin!
Ammattimiehillä on tietysti imua tuolta alakautta ilmausruuvista mutta eipä kuulu minun työkaluvarustukseen.
Ilmasin muutaman kerran ja ilmaan vielä ennen kuin lähden oikeasti liikenteeseen.
Takaletkun vaihdan myöhemmin kun saan lainaan paremmat työkalut!
Mä vaan ajelen . . . . . ajelen . . .Transalp 700
Joo, myös itse kun vaihtelin jarrunesteet talvella, niin takasatula alkoi kikkailemaan(pääsi ilmaa)pummppasin siinä aikani jonka jälkeen skruuvasin takasatulan irtin ja nostin sen ylemmäksi, ni avot
![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Minä painan nestettä alhaalta ylöspäin. Ainakin etujarrussa, kun letkut ovat melko pystyssä, se ilmakupla ehtii nousta painallusten välillä aina samaan paikkaan takaisin. Pumppaamisesta ei tahdo tulla loppua.
Panen ilmausnippaan noin 1.5m pitkän letkun. Lirutan sen vaikka injektioruiskulla täyteen jarrunestettä, avaan ilmausruuvin ja tarvittaessa annan hieman lisäpainetta vaikka paineilmapistoolilla sen letkun päähän varovasti. Varo ettei letku irtoa paineen vuoksi ilmausnipasta tai jarrunestesäiliö tulvi yli. Maalattu pinta ja jarruneste eivät sovi yhteen.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Minäkin yritin käyttää ruiskuja sekä ylä että alakautta, yhtä onnettomin tuloksin. Pumppaus vaan jatkui ja polkimeen ei tullut yhtään tuntoa. Tuo aiemmin mainitun jarrusatulan irroituksen jälkeen ei tarvittu kun muutama ilmauskerta.
BMW R nineT -17
Eilen jarruja ilmatessani sain jarrut kun painoin 100ml pruutalla alhaalta ylöspäin nestettä. Jarrunestesäiliöstä kuului suhinaa ja sitten mulla olikin jarrut. Tämän jälkeen vielä muutama normaali ilmaus ja homma oli bueno. Tätä edelsi noin tunnin kestänyt "normaaliin" tyylin tapahtunut ilmaus, jonka tuloksena on vain pirun kipeä vasen käsi.
Honda VTR 1000F