Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
  1. #1
    Huomasin että paisuntasäiliöstä oli hävinnyt nesteet. Lisäsin sitä ja jonkin verran kone sitä sisäänsä joi. Lisäilyn jälkeen käytin konetta useampaan kertaan lämpöiseksi, mutta nestettä ei hävinnyt vaan pinta kohos aina koneen kuumentuessa kuten pitää.

    Nyt heräs epäily, että onko jäähdytysjärjestelmässä ollut tarpeeksi nestettä. Koneessa tuntuisi olevan kaikki teho tallessa, joten en usko kannentiivisteen palamiseen. Mutta sitten varsinaiseen kyssäriin:

    Jos järjestelmässä ei ole tarpeeksi vettä, toimiiko lämpötila anturi aivan oikein ja täten kytkeytyykö flekti päälle vaikka pitäisi ?
  2. #2
    jos kannentiiviste olisi palanut niin valkoinen savu (sankka) pakoputkesta kyllä kertoo sen. joten ei huolta, ei se kovin helpolla pala.

    toinen aihe onkin huonompia uutisia... eli mp-lämpöanturi näyttää ainoastaan ja vain veden lämpötilaa, eikä siten näytä mitään jos vesi on loppu, eikä myöskään käynnistä flektejä. nyt kun huolestuneena sitä kuitenkin tarkistelet niin ennenkuin menetät yöunet toimimattomiin flekteihin on pakko sanoa että flektit lähtevät käyntiin ylensä vasta n 103-108C. anna mittarin kohota rauhassa jos testaat.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  3. #3
    Flektin anturi tosiaan haistelee vain nesteen lämpötilaa ja aika usein se on liitetty järjestelmään varsin korkealle tai yli 1/2-välin joka tapauksessa. Mutta jos nesteet tosiaan laskisi noin alas että anturi olisi "kuivana" niin kyllä siellä sylinterin puolella oltaisiin jo aika kuumana Nestettähän sinällään ei varsinaisesti "kulu" mikäli järjestelmässä ei ole vuotoa, mutta toki sitä ajan kanssa haihtuu myös jonkin verran => pieni lisäys kauden alkajaisiksi on ihan normaalia

    Mitä itse flekteihin tulee niin aikanaan "koeponnistin" nuo anturit ekan huollon yhteydessä ohmimittarin ja vesikattilan avulla - toimi, mutta tosiaan vasta lähempänä 100 astetta tuo flektianturi naksahti päälle. Käytännössä olenkin saanut flektin pyörimään vasta kerran ja tuolloinkin oli kuuma hellepäivä, mopo papatti tyhjäkäyntiä pihalla ja jäin suustani kiinni yhden hemmon kanssa. No näinpähän ainakin että systeemi tosiaan toimi myös käytännössä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  4. #4
    Omaan pyörään ilmestyi vika flektiin viime syksynä, liikennevaloissa seistessä ei flekti käynnistynyt vaikka lämmöt alkoi huidella punarajan tuntumassa. Aamulla oli pakkasta ja muutenkin alkoi olla viimeisiä ajokelejä, tiedä sitten vaikuttiko tuo asiaan. Flekti pyöri vähän lämpöjen ollessa punaisella, mutta kuitenkin niin vähän aikaa, ettei lämmöt paljoa punaiselta pudonneet. Oli muuten mukavaa mennä 1,5 tuntia kestävään kokouseen n. tunnin verran myöhässä...

    Joulun tienoilla käytin konetta aikani kuluksi ja poistuin pyörän luota hetkeksi. Kun palasin paikalle, flekti huusi ja pyörän alla oli lätäkkö jäähdytysnestettä. Anturin, flektin ja termostaattin testasin, eikä niissä ole vikaa. Itse en ole mitään järkevää syytä keksinyt tuohon vikaan, mutta tuo jäähdytysnesteen vähyys kuulostaa loogiselta tässä mun pyörän tapauksessa, kai..?
  5.  
  6. #5
    Jos paisuntasäiliö on päässyt kuivaksi asti niin voi olla mahdollista että järjestelmään on päässyt myös ilmaa. Eli kannattaa ilmata varmuuden vuoksi. Ainakin zetorissa ilmausruuvi on termostaattikotelon päällä (=järjestelmän ylimmässä kohdassa).
    - Sitä saa mitä ei tilaa -
    BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600