Ajelin tänään töihin Länsiväylää. Edessä meni sininen pakettiauto (CFR-399), joka meni sen verran hitaampaa, että päätin ohittaa sen vasenta kaistaa. Kun lähdin ohitukseen, niin pakettiauto kiihdytti nopeutta hitaasti mutta varmasti 10km/h. Kiihdytin itsekin jonkin verran jotta pääsisin ohi, mutta pakettiauto kiihdytti samaan tahtiin.
Ajoimme siis rinnakkain eteenpäin vähän aikaa. Kaikki meni "hyvin" siihen asti, kunnes pakettiautolle tuli toinen auto eteen.. silloin kuski päätti vaihtaa minun kaistalleni. *
Ranteen kiertoliikkeen jälkeen käteni nousi luontevasti yksisormitervehdykseen. Tämän jälkeen pakettiauto ajoi rinnalleni ja näytti kädellä merkin jonka oletin tarkoittavan vauhdin lisäämistä.
Ohituksen aikana vauhtia lisäävät autoilijathan eivät ole mitään uutta, mutta tahallaan päälle kaistaa vaihtavat ovat.. ainakin minulle. Kysymys ei ollut siitä, etteikö kuski olisi huomannut minua mopollani, hän vaan oli sitä mieltä että ohitukseni sujui liian hitaasti.
Autoillessakin v*tuttaa ääliökuskit, mutta mopolla vielä enemmän. Kahvaa vääntämällähän noista pääsee eroon, mutta sekin tuntuu jotenkin pakoon lähtemiseltä kun luonto vaatisi pikemminkin "korjaavien toimien" suorittamista.
![]()
Del dicho al hecho hay un buen trecho
Yritti tieten provoilla että ottasit täyskiihdytyksen ja huonoimmassa tapauksesa ajaisit tutkaan. Olisihan se saattanut olla mukavaa pakulla ajella ohi ja painaa törrää kun oot kipuamassa maijan takapenkille...
Ne on nuo kotilokuskit tuollaisia, valitettavasti. aina ne on provoillut liikenteessä ja niin tulevat tekemäänkin.![]()
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Aina sopii toivoa että se videovankkuri on 100m sun takana just kriittisellä hetkellä ja koska hillitset itsesi täydellisesti niin konstaapeli antaa hienon palkinnon kotilon kuljettajalle
enhän mä osaa edes kirjottaa
Jokaisessa tarinassa on kaksi puolta (näkemystä), niin varmaan tässäkin.
Kateuttako lie..?
Ja mitäpä moiselle mahtaa. Ajelet ylinopeutta karkuun ja sattuukin olemaan tutka lähistöllä, sakot tuloo ja pakettiautomies on ylpeä teoistaan. Ajelet rauhassa pakettia:n perässä (edessä ajellessa saat pakettiauton takapenkille) ja pakettiautomiehen pysähtyessä tankkaamaan tai pissailemaan, menet keskustelemaan hänen teostaan ja saat kuulla huutoa ja valitusta. Toiset (tässä tapauksessa pakettiautomies) vaan käyttäytyy liikenteessä kuin hermostuneet apinat, joiden silmissä muut tienkäyttäjät ovat kalterin takana heiluvia banaaneja.
Riittäähän näitä...
Itelläni kävi kauden avajaispäivänä seuraavaa:
Kävin heittämässä lenkkiä kirkkonummen mutkapätkillä ja nälkä yllätti... No menin sitten k:nummen mäkkärille vetämään burgeria... Pääoven edessä on oikealla yksi paikka ja vasemmalla puolella invapaikka ja välissä menee kulkuväylä ovelle... No fiksuna vedin siihen oikealle puolelle poikittain, jotta siihen mahtuisi kaksi muutakin pyörää samaan ruutuun... No siinä burgeria mättäessä kotilokuski tulee ja ajaa autonsa siihen kulkuväylällä, 10cm siitä ruudun viivasta jossa pyöräni oli poikittain ruudun perällä... No ennenkun kuski tuli sisälle niin kävin huomauttamassa, että huomasitko sen pyörän ja kysyin että miten hän luulee minun saavan sen siitä pois ja hän vaan vastasi, että eikö siinä ole kääntyvä etupyörä. Siinä sitten vähän sadattelin ja meniin vetämään burgerin loppuun. Syötyäni menin pyörälle pukemaan kamoja ja eikä siinä kauheasti ollut tilaa. No äijä ei ollut vielä kerennyt tilamaan ja tuli sitten ulos autonsa viereeen ja sanoi, että tulin nyt kattomaan ettet kolhi mun autoa ja hehkutti kun hänellä oli joskus iäisyys sitten ollut pyörä ja kuinka helppo sitä oli ollut käsitellä tälläisissä tilanteissa. No siinä äijän kyylätessä sitten vekslasin tovin ennenkun pääsin siitä veke... Kyllä vitutti! Jos äijä ei olis ollu siinä kyttäämässä niin varmaan olisin toisen peilin ottanut muistoksi siitä kotilosta...
Olisit vain tyytynyt polttamaan kumia paikallaan ja laittanut kaverin auton kylkeen uuden pinnoitteen ;)
Kieltämättä vittumainen tilanne varsinkin jos toinen ei liikauta evääkään auttaakseen. Onhan näitä
Invapaikalle vetäisit? Jätit tilaa parille muullekin invamopolle?(CBF600S @ Huhti. 13 2005,12:32) kirjoitti
Kun muinoin sain inssini lävitse ja siihen aikaan piti korttia odotella vielä viikko tai pari, niin autokoulun opettaja tietenkin onnitteli ajosuoritteen jälkeen ja loihe lausumaan, että "Muista sitten, että kun nyt olet korttisi saamassa, niin se on vain lupa harjoitella yksin. Muista myöskin, että kanssa-autoilijat (silloin ei mopokortteja ajeltu erikseen v.1966) saattavat tehdä ihan mitä tahansa, että ihan kaikkeen pitää varautua." jos mikä, niin tuo kaikki on ollut niin totta kuin vain olla saattaa.(Vilho @ Huhti. 13 2005,11:27) kirjoitti
En ole mitenkään erinomainen kuski, vaikka kaikki nämä vuodet olenkin suht paljon körötellyt, mutta täytyy todeta, että jotenkin olen elossa selvinnyt tähän asti ja melko lailla kaikenlaista kummajaista on tullut nähdyksi.
Jos jotain sopii toivoa, niin ennakointikykyä toivoisin ihan kaikille. Se on sellainen ominaisuus, jolle ihan aikuisen oikeasti on käyttöä aivan loputtomiin. Tulisi todella "nähdä" mihin erilaiset tilanteet johtavat. Täytyisi oppia lukemaan liikennettä.
Tänä aamuna esimerkiksi, kun olin iltatähteäni (15v) kiikuttamassa kouluun, niin sanoinkin hänelle yhdestä veijarista, joka seikkaili keskellä risteystä todella omaperäisesti sääntöjä soveltaen, että tuo se ei tiedä meidän lähestymisestä yhtikäs mitään. Ja niinhän siinä kävi, että se jäbä pelästyi ihan kunnolla, kun sitten lopulta meidät huomasi - vaan ei siinä tilanteessa mitään vaaraa ollut. Vaaraa on silloin, kun mikään osapuoli ei tajua toistena tekemisiä.
Vilhon mainitsema pakun kaistanvaihto on mielestäni todennäköisin vaihtoehto. Paku tulee muuta liikennettä nopeammin - ei näytä jarruttelevan liikoja - niin mihinkäs se sitten menisi - no vaihtaa kaistaa tietenkin ja vilkusta ei ole välttämättä tietoakaan. Kuinka tahallaan tai tarkoituksella koko operaatio tehtiin onkin sitten aivan samantekevää loputuloksen kannalta.
Kun provosoidaan (kuten tuo pakukin), niin ei pidä provosoitua.
Itse olen ollut huomaavinani, että tuommoiset arvaamattomat tyypit on parasta päästää edelle. Takaapäin niitä on paljon helpompi tarkkailla. Edessä ajettaessa voi mahdollisesti joutua niiden yliajamaksi tai sitten voi saada provosakot, kuten täällä jo joku mainitsikin. On totta, että mopolla pääse noista veijareista melkein hukkakaasulla eroon, mutta kokemus on osoittanut, että kun yhdestä sankarista pääsee, niin niitä on kymmenen uutta väijymässä. Ei ne kaahaamalla lopu eikä edes vähene.
Nää on vaan näitä vanhan pierun jorinoita, mutta jatketaan harjoittelua.
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Meni vasen ja oikee sekasin =o) typo korjattu(Köpi @ Huhti. 13 2005,13:10) kirjoitti
Tuntuu paikalta poistuminen monille olevankin vaikeeta ja sen sijaa pohditaan tilanteen "korjaamista"...(Vilho @ Huhti. 13 2005,11:27) kirjoitti
Desmo Jugend
Jep, jorinaa tai ei, olihan siellä asiantynkääkin.
Toisaalta, en yllytä ketään kaahaukseen tms. mutta onhan se niinkin, että paras tapa välttää vaara, ja toisaalta provosointi, on olla muualla. Eli pitää pyrkiä ennakoimaan ja käyttämään tarvittaessa ajokin ketteryyttä hyväksi sinne muualle pääsemiseen riittävän nopeasti, ja toisaalta väistämään ja perääntymään provosoijan 'leikkikentältä' tarpeeksi kauas muualle jo ennen leikin alkua. Ei siinä mitään käsimerkkejä tarvita, niistä on enemmän vaan haittaa.
Turvallisin konsti on olla potentiaalisen (ja usein helposti ennalta-arvattavan) itsestään provosoituvan kotilokuksin rinnalla tai välittömässä läheisyydessä mahdollisimman vähän aikaa ja provokaatioihin reagoimatta, sillä mitä kauemmin olet tollon 'reviirillä' näkösällä, sitä todennäköisemmin tollo siitä jotenkin ärtyy. Muutaman sekunnin rinnallaolon aikana tollo ei ehdi vielä reagoida, eikä ongelmaa syntyä.
Tuossa ensimmäisessä esimerkissä kyllä jäi hieman omituinen kuva, kaksi suomalaista jääräpäätä etenee samaan suuntaan ja provosoituu ja vedättää toisiaan, aivan turhaan.![]()
Nooh, kyllä niitä vaan tosiaan riittää, varsinkin tiettyinä aikoina ja tietyissä paikoissa, jostain syystä. Eikä tosiaan ole mikään uhanalainen laji tuo.
Niin, näyttää usein siltä, että iso osa meikäläisessä liikenteessä esiintyvistä ongelmista liittyykin siihen, että iso osa porukasta keskittyy liian vähän omaan ajosuoritukseensa ja sen joustavaan ja turvalliseen sujuvuuteen.(verner @ Huhti. 13 2005,13:54) kirjoitti
![]()
Näyttäis pitävän paikkaansa. Monesti huomaa itsekin kiinnittävän turhan paljon huomiota siihen että "miten ne muut törttöilee". Olis kiva kun joku kamera-auto seurais vaikka viikon verran omaa ajoa niin sitten saisi kotovideoiden ääressä kirota omia töppäilyjään.(canepazzo @ Huhti. 13 2005,14:05) kirjoitti
![]()
Taidat pitää kauhuleffoista.(Manix @ Huhti. 13 2005,14:14) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
Sama juttu. Kannattaa kuvitella itsensä sen pakun rattiin. Huomaat että samaa kaistaa edellä ajava ajaa huomattavasti hitaammin ja pitäisi päästä ohittamaan. Sitten katsot että takaa tulee joku hitaasti lähestyen ja poljet kaasua että ehdit ohi ennen takaatulevaa. Sitten se takanatuleva alkaakin kiihdyttää ettet vain ehtisi siihen väliin. Lopun voi varmaan arvata.(canepazzo @ Huhti. 13 2005,13:55) kirjoitti
Pakettiauton syyhän tuo kolarin sattuessa olisi ollut mutta kyllä siinä olisi molemmissa vikaa ollut.
Suomessa ollaan .. kuinkas muutenkaan ...(Spede1 @ Huhti. 13 2005,14:19) kirjoitti
![]()
Joopa joo... ikävä juttu tuo pakettiautoilijan käytös. Niitä on, ja et itsekään selvinnyt tilanteesta hiiltymättä (keskisormi).(Vilho @ Huhti. 13 2005,11:27) kirjoitti
Kehottaisin poistamaan lievästi anarkistisen musta/oranssin merkin, joka on nimimerkin tunnuskuvana. Kyseessä ilmeisesti on jonkinsortin "ei nopeusrajoituksia" kansanliike. Ehkä siten ja ohjaamalla ajatusmallia rauhalliseen liikkumiseen voisi vielä kyetä liikkumaan hiiltymättä muiden toheloinnista, ja voisi saavuttaa sisäisen rauhan.![]()
Se voi olla vaikeaa, jos ärsyttää(Jyri @ Huhti. 13 2005,14:22) kirjoitti
![]()
Desmo Jugend
Toimii.(Manix @ Huhti. 13 2005,14:14) kirjoitti
Se on niin helppo täällä saarnata, mutta toki on sitä tullut joskus sekä
että
myös omia suorituksia miettiessä. Tosin onneksi ei kovin hirveän usein. Toivon mukaan sitä ois ajan mittaan edes jotan oppinut. 'Aja ja anna toistenkin ajaa' on ihan hyvä motto. Eihän siellä tiellä esiinnytä vaan edetään.
Niin ja omien töppien kauttahan ne opit yleensäkin tulevat, myös ne täällä saarnatut.![]()
Juu .. hyvähän se on täältä "rannalta" huudella ..
Palaa itselläkin pinna .. eihän se kiellettyä ole .. mutta silti se ei saisi vaikuttaa ratkaisuihin ..
Kyllä se vaan on niin että suomessa on paljon paskaa liikennekäyttäytymistä, syytä en tiedä, ollaanko sitä juntteja vai mistä johtunee.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Ollaan(suzufani @ Huhti. 13 2005,15:45) kirjoitti
![]()
No Italiaanot ne vasta sitte juntteja onkin...(suzufani @ Huhti. 13 2005,15:45) kirjoitti
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Myönnän että joskus ajan aggressiivisesti ja itsepäisesti, varsinkin autolla. Kun "tiedän olevani oikeassa" pidän pääni.(Spede1 @ Huhti. 13 2005,14:19) kirjoitti
Tänään ei kuitenkaan ollut siitä kyse. Olin jo pakettiauton rinnalla kun se hitaasti mutta varmasti lähti nostamaan nopeuttaan. Kyseessä ei siis ollut "molempien vedätys".
Jos pakettiauto olisi nostanut selkeästi kerralla nopeutta ja mennyt edelleni olisin kyllä himmannut ja tehnyt tilaa. Nyt yritin lievällä nopeudennostolla päästä autosta ohi. Ärsyyntyminen tapahtui vasta kun paku meinasi kiilata kylkeen.
No, se siitä. Hyvä ettei käynyt kuinkaan ja osaapahan seuraavalla kerralla ainakin varautua.
Del dicho al hecho hay un buen trecho
No sit se ei varmaan vaan huomannut sua. Mahtoi säikähtää itsekin. Ei muuta kuin lisää ääntä koneeseen(Vilho @ Huhti. 13 2005,16:46) kirjoitti
![]()
JA finder 16400 kertoo:
CFR-399
Citroen Jumper
Omistaja Huutis Oy, haltijana Kirsti Helena ********* Helsingistä.
Sitten vain vaikkapa tekstari Kirsti tytölle että mitens hänen auto noin törmäilee?![]()
BMW R 1200 GSA
Honda GL 1000 Caferacer
EX
BMW R1200RT
Yamaha GTS
Rocket lll
Honda VFR1200
Honda GL1800
Honda ST1000 Pan European
Honda Transalp
Honda CB750
Honda GL1000
Yamaha V-max
Suzuki GT125
Nopeita Tunturi SuperSportteja 70-luvulla
Prätkällä ei kannata harrastaa oikeassa olemisleikkejä autojen keskuudessa. Keskisormen näyttäminen kotilokuskille on täysin hukkatouhua, autokuski ei siitä viisastu pätkääkään, vaan pikemminkin päinvastoin.(Vilho @ Huhti. 13 2005,16:46) kirjoitti
Kuten jo muutama muukin on kommentoinut, parasta on poistua paikalta nopeasti eli pykälä tai 2 alaspäin ja kierrokset lähelle tappia, ja aina tehoaa. Joku vinettäjä varmaan taas kommentoi, että voi olla tutka ja tulla sakot. Niin voikin, mutta voi yhtä hyvin myös kaatua puu päälle kun astuu kotiovesta ulos.![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Joo ja sitten vähän toistepäin. Ajelin eilen Sipoon Nikkilästä Korsoa kohti ja just kun Sipoon taajama-alue loppuu, niin oikealta kääntyy nuoren naiskuskin ohjastama bemari mun eteen. Ei tosin niin, että suurempaa vaaratilannetta pääsi syntymään, mitä nyt zetoria joutua niiauttamaan. No, minä tietysti tästä kääntymisestä vittuuntuneena torvea ja vasen käsi pystyyn reippaalla keskisormen nostolla varustettuna. Bemarikuski siihen oikeanpuoleista vilkkua väläyttelemään ja kas, huomasin, että itsellä oikeanpuoleinen vilkku se siinä vilkutteli.... VITTU! Arvaatkaapa hävettikö![]()
enää ei oo mitä irrota
Pari pykälää alas .. niinpä .. ruuhkassa se on ihan turhaa huudatusta ... ei sillä mihinkään pääse ..(Bomber @ Huhti. 13 2005,17:13) kirjoitti
Tietenkin, jos on tyhjää tietä niin mikä ettei ... mutku aika usein ei todellakaan ole.
Line splittingiä voi tietenkin harrastella .. mutta tiesittekö, että sekin kiva on
kiellettyä, jos jompsi kumpsi autojono liikkuu tai peräti kummatkin ..
Molempien jonojen on siis oltava seis, niin sitten saa varovasti mennä .. Suomessa ..
Ja se sitten, että kuka noita noudattaa, on jokaisen ihan ikioma asia. Siitä vaan.
Tuolla muualla maailmassa saa mennä paljon vapaammin - tiedetään, tiedetään.
Tästäkin asiasta piti oikein käydä itse kyselemässä, kun noita citylegendoja
on jatkuvasti vaikka kuinka paljon milloin mistäkin asiasta. Jos
joku juttu askarruttaa, että miten se nyt sitten ihan oikeasti on,
niin menkää hyvät ihmiset ihan itse kyselemään - ei se niin kauheeta ole (kuin miltä se näyttää).
Edith:
Seuratkaapa, jos joskus on aikaa, että kuinka hemmetin paljon
jengi vaihtelee täysin tukkoisessa ruuhkassa kaistoja. Aivan
uskomatonta välillä. Eikä ne näytä silläkään konstilla olevan kuin
parin auto verran nopeempia. Montakohan sekuntia on muutaman
auton mitta? Ihme puuhaa.