Pyörä keskituelle ja koiranluut irti linkusta. Nosta swingiä niin että takarenkaan pultti, swingin pultti ja eturattaan mutteri on samassa linjassa. Sitten ketjut kireelle tässä kohtaa ketju saa olla aika kireällä muttä ei niin kuin kitaran kieli. Sitten koiranluut kiinni, nyt ketju on oikealla kireydellä.
Jatkoa ajatellen mittaa svingiin paikka missä ketju ottaa vielä kiinni svingiin niin siitä on helppo seuraavalla kerralla tarkastaa oikea kireys.
Elämä on onneksi mutkikasta
Tuolla tavalla se tulee oikeasti kohdalleen. Ketju ei ole liian tiukalla siinä takahaarukan asennossa, jossa hammasrattaat on kauimpana toisistaan.
Käytännössä olen itse mennyt ihan näppituntumalla. Vaimoa olen käyttänyt apuna pitämään pyörää pystyssä ja olemaan pyörän päällä "apupainona" (sopivan kevyt ihminen siihen tilanteeseen), että takahaarukka olisi ainakin suurin piirtein oikeassa kohtaa säätöä ajatellen.
Tärkeintä on väistää pahin virhe: ketjun säätäminen "oikealle tiukkuudelle" pyörä keskituella/takarengas ilmassa eli joustot ulkona. Siitä kun pudotat pyörän renkailleen ja hyppäät itse pyörän päälle niin johan soi - ketjut nimittäin.![]()
Kyllä minä säätelin Fasun ketjut aina keskituella, turhaa nysväämistä linkkujen ja koiranluiden kanssa
Noilta mainioilta Patin sivuilta löytyy ohje ketjujen säätöön.
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
Kuinka usein ootte kireyttä säätäneet? Täähän piti olla Motonetilla huollettu joten varmaan aika oikealla kireydellä vielä 1000 km ajon jälkeen?
Elämä on onneksi mutkikasta
Onko jotain tuntumasääntöä. Sen verran tiedän, että pyörän ollessa tyhjillään näyttää olevan aina löysällä. Itse kun istun päällä niin ehkä sentin puoleensa antaa periksi. Oisko lähellä oikeaa? Tämä semmoinen "kenkätuntuma" kengänkärjellä kokeiltuna.
Kuittien mukaan ketjupaketti on vaihdettu n. 9000 km sitten.
Semmoinen 150 km ilta-ajelu taas rouvan kanssa käytiin tänään ja kyllä on kiva ajella 2-päälläkin. Ei juuri kyytiläistä huomaa muuta kuin risteysajossa.
Siitä on nyt 3 vuotta kun fasu meni vaihtoon niin en nyt enää muista kuinka kauas ketjun piti ottaa kiinni haarukkaan.
Jos emäntä kyydissä ketju nousee pari senttiä niin ei se varmaan liian kireällä ole.
Se koiranluun irroittaminen on todella helppo juttu eikä tarvii sen jälkeen arvailla.
Elämä on onneksi mutkikasta
Juu, totta kai niin voi tehdä - kunhan osaa jättää silloin ketjut riittävän löysälle. Eli tarvitaan sitä näppituntumaa.
Mutta säädäpäs keskituella ohjetiukkuuteen niin eiköhän luvassa ole konserttia, ketjut soi ja laakerit huutaa hoosiannaa. Siis liian tiukalle tulee. Siitä vain yritin varoitella.....
Löytyipähän yksi oikea vikakin Fasusta: Töötti ei pelaa! Ei mitään asiaa Etelä-Euroopan maihin![]()
Sitten vielä yksi aloittelijan kysymys: Mitkä on hyvät rengaspaineet? Motormanilla myyjä kävi ne tarkistamassa mutta en hoksannut kysyä mitä pitää olla.
Normaalisti matka-ajoon painottuvissa katurenkaissa eteen 2,7bar ja taakse 2,9bar noin 20 asteen lämpötilassa renkaan ollessa kylmä.
Töötistä kannattaa ensimmäisenä tarkistaa sulake, kalvo voi jäädä jumiin ja sulake palaa. Toinen tarkastukohta on itse aparaatin liittimet. Laite löytyy muistaakseni jäähdyttimen läheltä moottorin etupuolelta. Liittimet on ihan painamalla kiinni ja aika alttiit korroosiolle.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mulla töötti piti viime kesänä semmostaa ankan kuuloista ihme ääntäputsasin liittimet niin pelas moitteetta jonku aikaa, mutta tälle kesälle vaihdoin uuteen. 4,90€ tais maksaa yleismalli motonetissä ja ainakin vielä pelaa.
Eilen lähdin pikku lenkin (80 km) heittään niin alkumatkasta paloi öljynpaineen merkkivalo. Meinasin jo kääntyä yhdestä risteyksestä takaisin, mutta valo sammuikin kääntyessä eikä enää syttynyt uudelleen. Öljyä kyllä näyttäis olevan, en tiedä minkälaista, mutta kehuivat Motormanilla vaihtaneensa ne keväällä. Liekö sitten anturi hajoamassa?
Fasussa (ja monessa muussakin jammussa) on öljyn määräanturi, ei siis paineanturia.
Tuo saattaa joskus palaa turhaan kun öljy loiskuu öljypohjassa tai anturin koho jää hetkeksi jumiin. Jos valo syttyy, niin öljymäärän tarkastus on oikea toimenpide. Jos öljyä on ikkunassa oikea määrä, niin kovaa ajoa vaan.
Noita antureita vikaantuu joskus ja tuohon saa myös tarvikkeena anturin poistolevyä. Anturihan on öljypohjassa kahdella ruuvilla kiinni.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tuommoista oon miettinyt, kun rouva mielellään tulee kyytiin mutta valittaa, että jalat koukussa pitää istua. Skootterissahan sai istua jalat lähes suorassa. Onko kukaan keksinyt, miten matkustajan jalkatappeja saisi alemmas tai eteen päin? Oikeaa tappia ei paljoa pysty alentamaan kun tulee pakoputki vastaan.
Kannattaa kokeilla etusessa vähän alempaakin painetta. Omissani olen päätynyt noin 2,5 bariin. Alempi paine antaa paremman ohjaustunnon ja pyörä pysyy valitulla ajolinjalla kaarteessa vakaammin. Jos painetta alentaa liikaa, pyrkii pyörä "haukkaamaan" sisäkaarteeseen päin. Jo 0,1 baria tekee havaittavan eron. Parhaalta tuntuva paine riippunee pyörästä ja kumista, tietty myös kuskin mieltymyksistä.
Jos painetta on vähemmän, lämpenee rengas enemmän ja varmaan kuluukin. Lämpiäminen taas nostaa rengaspainetta, joten ajossa paine voikin olla lähellä suositusta, mutta kumi on lämpimämpi. Etunen yleensä kestää kauemmin kuin takanen, joten en kulumisesta kantaisi huolta.
En ole tullut mitanneeksi ajopaineita multissa. Kotarissa näkyy paineet mittaristossa ja lämpiämisen vaikutus on nähtävissä.
Mut kokeile huvikses, ei kuitenkaan kannata mennä 2,3 barin alle, alkaa pyörä kääntyä liian halukkaasti ja haistaa urat.
SF 1098S
MTS V4S Sport
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No kävi kyllä sekin mielessä. En kuitenkaan kesken ajokauden viitsi viedä penkkiä verhoilijalle, ehkäpä sitten lokakuussa. Moottorikelkan penkkiäkin pitäisi korottaa ennen ajokautta. Kelkka on tietenkin 1000 cm3 Yamaha. Toisn tuossa 3-pyttyisessä on vain 100 hv, mutta kerkiääpä silläkin.
2000 km ajettu ja on kyllä mahtava peli. Tytär ( 19 v. ) uskaltautui kyytiin pari päivää sitten ja tykästyi paljon. Mietti, että pitäisköhän ajaa mp-kortti itsekin. Äitinsä kamppeet lainasi ja oli mukava olla kyydissä.![]()
Tööttiä vähän tutkailin kun ei toimi. Virtaa tulee toiseen liittimeen tööttiin asti kun nappia painaa. Toiseen kai ei kuulu tullakaan? Eli itse tööttäysaparaatti rikki?
Onko toisessa piuhassa kunnollinen yhteys maahan? Mittasitko piuhan jännitteenmyös tööttiin kytkettynä nappia painaessa? Joskus on käynyt niin että irti olevan piuhan päähän tulee kyllä jännite, nutta hapettunut liitos tms rajoittaa kuitenkin virtaa niin ettei töötti soi. Jos on ylimääräistä piuhaa saatavilla niin testaa töötti suoraan akusta niin saat varmuuden.
Mulla oli Suzukissa töötti joskus jumissa ja lähti vähä reilummin ruuvimeisselillä kopauttamalla toimimaan. Kai se oli käytön puuttesta vaan jämähtäny...